Sunday, April 18, 2010

Masa Dulu-Dulu - Bahagian Kedua Puluh Lima: Bab Ketiga

Institut Bahasa banyak memberikan saya inpirasi untuk terus maju dalam pendidikan. Kebetulan letaknya bersebelahan dengan Universiti Malaya. Universiti pertama dan terulung ketika itu. Satu-satunya menara gading yang menyerlah sinaran gadingnya. Setiap kali saya masuk ke kampus alma mater saya ini, kenangan lama selalu menerjah. Tidak banyak yang berubah. Tasik (cinta) itu masih di situ. Dulu ramai yang memadu kasih di situ. Saya tidak mengalaminya kerana saya mahasitua. Sudah berkahwin dan sudah ada dua orang anak.


Dewan Tunku Canselor masih gagah. Sudah saya ulang sejarahnya sewaktu konvo Diploma Eksekutif Usuluddin pada tahun 2009, tahun lalu. Perpustakaan tempat berebut buku Red Spot masih agam sepanjang masa. Fakulti Ekonomi tempat kuliah dan tutorial masih bulat dan damai membahagiakan pelajar-pelajarnya. Restoran Amjal masih di situ sejak Universiti Malaya dibuka. Masih selalu saya kunjungi walaupun semasa saya menjadi mahasitua dulu saya tidak pernah menjejakkan kaki ke situ. Nantilah saya nukilkan kenangan di Universiti Malaya sewaktu saya menjadi pelajarnya. Jika ingin megetahui cerita-cerita mengenai kehidupan mahasiswanya pada tahun-tahun 60an dan 70an, selongkarlah akhbar dan majalah. Banyak cerpin ditulis mengenainya. Novelpun banyak juga yang berlatar belakangkan Universiti Malaya dan persekitarannya.


Wakti di Institut Bahasa itulah saya kerap masuk ke kampus Universiti Malaya. Santai di sana dan santai di sini. Bergambar, berangan menjadi mahasiswanya. Dalam hati, suatu hari nanti akan ku jejak kampus ini. Akan ku terjah ruang ilmu yang ada. Akan ku usung buku-buku di perpustakaanmu. Akan ku langkahi pentas Dewan Tunku Canselor ini. Akan ku telusuri seluruh pelosok kampusmu.

Bila keluar dari Institut Bahasa pada akhir tahun 1968, ramai rakan-rakan saya yang tidak menunggu masa untuk mengambil Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM). Tahun 1970 sudah ramai yang merealisasikan impian menjejak kaki di Universiti ternama itu. Saya di Kuala Terengganu. Tahun 1970 kali pertama mencuba STPM. Biasalah guru. Ambil Kertas Am (wajib), Bahasa Melayu, Geografi dan Ekonomi. Tahun itu Bahasa Melayu mendapat C. Yang lain subsidiary sahaja. Mohon juga tetapi gagal. Tahun 1971 tangguhkan usaha. Mendirikan rumahtangga hingga menangguhkan impian. Tahun 1972,1973 dan akhirnya tahun 1974. Bermakna empat kali saya mencuba STPM. Tahun 1973 saya mendapat principal A Bahasa Melayu. Tetapi saya tidak memohon ke universiti kerana saya lebih cenderung kepada Ekonomi.

Saya sudah pindah di Sekolah Menengah Sains Kluang apabila keputusan STPM tahun 1974 diumumkan. Masuk suratkhabar Straits Times ketika itu. Seperti juga keputusan OSC dan MCE saya dahulu. Keputusan saya Bahasa Melayu, principla E dan Ekonomi juga principal E. Yang lain subsidiary. Dengan penuh harap saya isi borang masuk ke universiti. Keyakinan tidak begitu tinggi. Apakah dua ekor gajah ni akan membawa saya ke menara gading? Empat pilihan teratas saya mohon ke USM, kelima UM, keenam dan ketujuh UPM dan akhir sekali yang kelapan ke UM. Rezeki saya. Pilihan kelima dipertimbangkan. Lalu masuklah saya ke UM untuk mengikuti kursus Sarjana Muda Ekonomi. Pada tahun kedua dan ketiga saya mengkhusus dalam bidang Pentadbiran Perniagaan. Kelulusan inilah nanti yang membawa saya ke Politeknik Ungku Omar.

Semasa mengambil STPM, saya hanya belajar sendiri. Langsung tidak ada tuisyen. Berbincang dengan kawanpun tidak. Waktu di Kuala Terengganu dulu, saya tidak tahu siapa antara rakan saya yang mengambil STPM. Rasanya seperti tidak ada. Maka terkial-kialah saya meneroka buku-buku dan bahan-bahan rujukan. Teknik menjawab soalan tidak tahu langsung. Tidak tahu di mana hendak dirujuk. Dunia STPM kelabu hatta kepada pelajar sekolah sepenuh masa sekalipun. Antara banyak peperiksaan yang saya rasa paling sukar di Malaysia ialah STPM. Hingga sekarang rasanya. Untuk lulus periksa dan cemerlang perlukan intelek yang tinggi. Teorinya mesti dijawab menggunakan Benjamin Bloom's Taxanomy. Analisisnya yang diperlukan. Berfikir peringkat tinggi. Tidak boleh menjawab tanpa aplikasi teori.

Untuk lulus STPM nikmatnya berganda. Lulusannya benar-benar teruji dalam semua segi khususnya inteleknya. Kertas Am pula mencakup apa sahaja topik dalam dunia ini. Dari agama kepada politik, sosial, ekonomi, pendidikan dan berbagai lagi. Bagi mereka yang mendapat principal A memang diakui hebat.

Saya teringat, sewaktu menjadi guru pelatih di Sekolah Menengah Kebangsaan Munshi Ibrahim, Labis dahulu, seorang guru lelaki Cina meramalkan bahawa saya akan mencapai kejayaan yang lebih tinggi dengan melihat telapak tangan saya. Saya tidak percaya tetapi memotivasikan juga. Sementelahan pula padan tahun 1967 itu ada guru di sekolah itu yang melanjutkan pelajaran dalam bidang undang-undang di England. Bertambah terbakar semangat saya.

Mengimbau kembali kenangan lama itu, banyak sebenarnya titik-titik masa yang mencorakkan hidup saya. Lonjkan dari satu tahap ke tahap yang lebih tinggi. Hingga sekarang saya masih merasakan my quest for academic excellence masih membara dalam jiwa saya. Setelah kembali dengan Master of Education, saya kesuntukan masa untuk melanjutkan ke peringkat PhD. Umur sudah melebihi kelayakan untuk memohon biasiswa. Kontrak peringkat sarjana belum habis berbayar.

Dalam usia menjejak 64 ini, masih ada sisa bara dan bahangnya untuk menggapai PhD itu. Entah bila, waktunya sahaja belum tiba. Indahnya jika ajal datang dalam naungan ilmu. Anak-anakku, ilmu itu pelita. Semakin banyak pelita semakin terang. Pelita itu bukan menerangi ruang masa yang statik. Terangnya akan merentas zaman dan masa depan yang tidak diketahui terang dan gelapnya. Tetapi dengan pelita ilmu, kau akan jejaki peluang dan ruang yang lebih cerah. Abah masih belum mahu sampai ke garisan penamat. Cita-cita masih ada. Abah mahu anak-anak abah melengkapkan kesinambungan warisan ilmu yang sudah lama abah mulakan jejaknya.

Ibumu juga besar cita-citanya yang dulunya terkandas. Apabila anak-anak sudah tinggi imlunya, dia ingin duduk sama rendah dan berdiri sama tinggi bersama anak dan menantunya. Tradisi ini ada dalam sejarah keluarga yang abah bina ini. Rebutlah semua peluang yang ada. Sementara masa masih ada, sementara ruang masih ada, sementara kudrat masih ada. Jangan hanya berada di zon selesa. Selesa hari ini belum tentu selesa pada hari-hari muka. Dunia yang volatile ini tidak menjanjikan apa-apa jaminan pada masa hadapan. Namun ilmu dan pendidikan selalunya ada sifat lestari, kekal merentas zaman. Berhenti di sebuah stesen bukan bererti sudah sampai di destinasi terakhir.

Jika kita pandang ke hadapan masih banyak lagi stesen lain yang harus menjadi perhentian yang lebih baik. Lebih indah. Lebih menuju ke puncak-puncak harapan, kebahagian dan kesejahteraan. Dakilah ke atas kerana di bawah sana banyak hal-hal yang biasa-biasa sahaja. Di atas sana banyak pula hal-hal yang luar biasa. Jadilah orang yang luar biasa kerana dengannya kau akan jadi contoh teladan, jadi ikutan, jadi rujukan dan jadi tumpuan. Jadi orang biasa akan hanya hilang dalam arus biasa yang menghanyut dan mungkin melemaskan. Jadilah orang yang mengendalikan arus itu. Jangan jadi orang yang dibawa arus.

Cita-cita harus bukan untuk menjadi orang awam. Nanti kau akan hilang jatidiri. Hilang identiti. Hilang wawasan untuk membawa diri ke mercu abadi. Jadilah orang yang menyumbang dan bukan menjadi orang yang menadah sumbangan. InsyaAllah ilmu di dada akan besar sumbangannya kerana seperti abah katakan, ianya akan menjadi pelita yang menyinari diri dan hidup orang lain yang ada di sekeliling kita. Ia akan sentiasa berguna, membanyak dan lebih menerangi. Sambutlah baton abah ini untuk berlari lebih jauh dan menjauh. Mudah-mudahan barakah dunia dan akhirat. InsyaAllah. Amin.

Masa Dulu-Dulu - Bahagian Kedua Puluh Lima: Bab Kedua

Cerita mengenai Kuala Terengganu akan saya sambung dalam pos yang lain. Saya ingin kembali semula ke Institut Bahasa. Semasa dalam latihan sebenarnya saya berada dalam keadaan samar-samar. Saya didedahkan kepada Psikologi Pendidikan, Falsafah Pendidikan, Sosiologi dan Antrpologi, Teknologi Pendidikan, Pedagogi, Matematik, Bahasa dan Geografi.

Psikologi menarik bagi saya kerana dengannya saya memahami diri saya sendiri. Saya berjaya menterjemahkan keperluannya kepada pelajar-pelajar saya. Semasa di Kuala Terengganu, kadang-kadang saya membuat kejutan kepada pelajar. Saya katakan kepada seorang pelajar perempuan bahawa dia ada adik lelaki. Mana cikgu tau? Tanyanya. Pada saya mudah. Seorang kakak selalu perihatin terhadap keperluan adiknya. Si adik pula selalu meminta bantuan kakaknya. Maka si kakak membentuk sifat selalu suka membantu. Jika anak bongsu lagilah sangat mudah. Yang kuat merajuk, yang selalu meminta perhatian, besar kemungkinannya anak bongsu. Tetapi apabila saya berada di Politeknik dan sekarang di UTHM, kemahiran itu banyak yang hilang. Benarlah psikologi kepada guru banyak gunanya di sekolah rendah dan menengah.

Di IPT psikologi berubah. Ia lebih banyak untuk mengkondisi minda, membina akhlak, membangunkan kesarjanaan. Pujuk, marah, motivasi, ganjaran dan hukuman sudah tidak begitu wajar diberi perhatian berat. Kesemuanya diberi secara tersirat. Motivasi dilakukan dengan merenung ke dalam, monolog dan prolog, mengimbau kendiri, membina jatidiri, penampilan, pembentangan akademik, latihan pengucapan umum, etiket sosial, asas protokol, etiket di meja makan, kemahiran insaniah dan melalui projek akademik. Maka psikologi bukan lagi menganak-anakkan orang dewasa. Proses psikologi ialah untuk mematangkan mereka yang berada di IPT. Intelek mereka harus dibangunkan untuk meggapai setinggi mungkin proses analisis, hipotesis dan sintesis.

Waktu saya belajar falsafah dahulu, samar betul minda saya. Semasa mengikuti kursus Master of Education, di University of Pittsburgh dulu pun tetap samar juga. Lagipun profesor saya menggunakan bahasa Inggeris Amerika yang kedengaran bombastic. Bila mengajar Falsafah Pendidikan, maklumlah saya bahawa bahasa dan istilahnya memang begitu sebab falsafah adalah untuk orang dewasa. Lebih berumur lebih baik sebenarnya. Sosiologi dan Antropologi pula banyak membincangkan teori Charles Darwin mengenai manusia berasal dari monyet. Ape dan keluarganya Homo Sapien. Pensyarahpun menghuraikan dengan panjang lebar mengenai Java Man, Peking Man dan entah berapa banyak "man" dihuraikan untuk menjustifikasikan bahawa teori manusia dari monyet itu kononnya benar.

Sebelum tahun 2003, apabila saya mengajar matapelajaran Falsafah Pendidikan, saya rasa huraian saya hambar. Ikut sahaja seperti yang terdapat dalam modul atau seperti yang tertulis dalam buku. Tahun 2003 itu menjadi titik tolak perubahan apabila saya mengikuti kursus Sijil Pengajia Al-Quran di Universiti Malaya. Kemudiannya saya sambung pula dengan kursus Diploma Eksekutif Pengajian Usuluddin. Saya melihat dunia yang berbeza. Sebuah pintu ajaib terbuka untuk mengubah satu paradigma yang telah menghantui saya selama 35 tahun. Apa yang saya pegang bahawa manusia berasal dari monyet, yang dulunya mengganggu fikiran saya untuk menganalisisnya, yang dulu saya tidak tahu bagaimana untuk menyampaikannya, sekarang menjadi jelas kepada saya.

Saya tetap bercakap mengenai Idealism, Realism, Pragmatism, Materialism, Perenialism, Eksistensialism dan ism-ism yang lain. Tetapi saya kembalikan perbincangan falsafah melalui pendekatan yang selari dengan Al-Quran dan Al-Sunnah. Bayangkan tuan, ism-ism mengikut pandangan dan Falsafah Barat membahayakan, kalau boleh saya sebut, akidah. Apabila Aristotle memulakan gerakan menjurus kepada Falsafah Realism, soalan yang timbul di Barat ialah tidak adanya kaedah saintifik untuk menjejak Allah. Akhirnya ism-ism itu membawa kepada fahaman Atheism. Bila sampai di sini, habislah segala perbincangan mengenai agama dan kewujudan Allah. Mereka menjadi Free Thinkers. Ini amat menakutkan saya jika saya tersalah memberi huraian mengenai Falsafah Pendidikan yang saya sampaikan kepada pelajar-pelajar saya.

Harun Yahya banyak membantu saya. Buku-bukunya penuh dengan rujukan Al-Quran yang menafikan teori Charles Darwin. Setelah kira-kira 150 tahun sejak teorinya dikemukan, belum ada bukti nyata teori Charles darwin itu benar. Ambillah buku Harun Yahya, The Creation of The Universe (Penciptaan Alam). Cukup banyak bukti Al-Quran yang secara saintifiknya dibuktikan benar. Telescope Hubble menjadi titik tolak kepada orang Barat memahami universe yang terlalu besar untuk dijangkau fikiran manusia. Toeri Evolusi Charles Darwin runtuh satu demi satu.

Semua gagasan teorinya dibuktikan tidak benar dari masa ke masa. Teori evolusinya tidak pernah dibuktikan secara saintifik. Teori Java Man dan Peking Man tidak pernah konklusif. Banyak buktinya menujukkan ianya hanya hoax (penipuan) semata-mata. Dalam Al-Quran, Taurah dan Injil ada menyebut mengenai manusia Yahudi yang menjadi monyet kerana ingkar larangan Allah supaya tidak menangkap ikan pada hari Sabtu. Orang Yahudi menjustifakasikan kemurkaan Allah kepada orang lain. Lalu semua orang lain dikatakan berasal dari monyet. Lebih malang lagi dikatakan bahawa sebenarnya Charles Darwin mengalami gangguan mental semasa menulis teori evolusinya.

Saya membuat rumusan bahawa pengetahuan mengenai agama Islam sangat sangat sangat penting kepada semua guru yang beragama Islam. Apapun teori yang ingin kita bincangkan di dalam kuliah, syarahan atau kelas mestilah bersandarkan kepada Al-Quran dan Al-Sunnah. Al-Quran dan Al-Sunnah adalah sumber ilmu yang tiada bandingannya. Bukti-bukti yang Allah wahyukan melalui ayat-ayatNya terlalu mudah untuk menolak teori Falsafah Barat kerana asasnya adalah rasional akal semata-semata. Al-Quran pula adalah bermukjizat dan trancendental. Jauh melampaui intelek manusia.

Teologi atau akidah Islamiyyah memandu Muslim supaya sedar akan kewujudan penciptaan dirinya. Mesti memahami bahawa sesuatu berlaku adalah dengan kehendak Allah. Bagi Allah sangat mudah. Hanya dengan kun fayakun, maka jadilah kehendak Allah itu. Dalam memahami akidah ini, saya menjadi sangat takut. Kita selalu amat mudah menyebut natural disaster. Diterjemahkan pula sebagai bencana alam. Bunyinya mudah dan ringan. Tetapi tersirat suatu implikasi yang besar dan sarat. Alam tidak ada kuasa mendatangkan apa-apa bencana. Hanya Allah sahaja yang mengizinkan berlakunya sesuatu sama ada nikmat atau musibah. Tidak ada yang secara kebetulan seperti teori Charles Darwin. Hanya Yang Maha Kuasa sahaja memiliki hak mutlak itu.

Setiap Muslim mestilah kembali kepada agamanya. Semua pendidik mesti mengislamkan ilmunya kerana Allah. Kita takut terjebak dengan pemikiran yang kacau kerana jika tidak, kita akan menjadi pendidik yang mengikut sahaja tanpa membuat penilaian tentang kewajaran sesuatu ilmu yang disampaikan. Sebagai pendidik kita harus maklum bahawa sesuatu ajaran yang "sesat" atau menyalahi agama besar implikasi negatifnya di dunia dan di akhirat. Kita kena tanggunag dunia akhirat.