Thursday, July 11, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Ashab al-Kahfi Sebagai Petunjuk Kuasa Allah

Sejarah iman dari al-Quran. Kisah Ashab al-Kahfi yang Allah rakamkan dalam Surah al-Kahfi.


Laluan ke Ashab al-Kahfi


Kawasan berhampiran


Masjid baru berhampiran gua


Dari arah masjid


Batu tanda



Di luar gua


Di perkarangan gua


Pintu gua


Berhampiran pintu gua


Bekas masjid kedua yang dibina oleh Sallahuddin al-Ayyubi


Di sebelah atas gua


Panorama gua


Di kawasan sebelah atas


Bekas tapak masjid


Dari atas gua


Tiang-tiang masjid


Kawasan lapang di luar gua


Pohon zaitun yang subur di luar gua



Arah ke pintu gua


Arah yang sama

Pintu kayu yang kukuh. Dibuka secara berjadual. palancong memang tidak putus-putus.


Ukiran di luar gua


Ukiran yang lain


Ukiran juga



Merenung jauh zaman yang berlalu


Dua orang peserta dari Malaysia



Lubang cahaya yang Allah tidak pancarkan ke atas sahabat gua selama 300 + 9 tahun 


Batu peringatan gua



Antara artifak yang masih ada



Juga yang dipamerkan


Pemandangan dalam gua


Di hadapan lubang yang memancarkan cahaya ke dalam gua


Empat kubur di kanan gua


Tiga kubur di kiri gua


Ukiran di bahagian dalam gua


Ukiran lain


Struktur di pintu masuk ke gua



Pohon kurma di persekitaran gua


Bunga kertas yang subur di sini. Jenisnya sahaja tidak banyak.


Rakaman sejarah banyak dalam al-Quran. Kesemuanya bahan renungan dan iktibar tentang kehebatan iman manusia terdahulu. Mereka mendapat maghfirah Allah. Diselamatkan dari bencana kezaliman zaman mereka. Allah berfirman di dalam al-Quran:

Maksudnya: Dan mereka tinggal di dalam gua mereka selama tiga ratus tahun dan tambah sembilan (tahun Qamariah). Al-Kahfi 18:25.

Ini adalah kisah beberapa orang pemuda yang sangat kuat imannya. Mereka lari dari raja yang zalim yang memaksa mereka menganut agama raja mereka. Kisah ini didakwa berlaku di beberapa tempat seperti di Turki, Jordan dan beberapa tempat lain. Kajian menunjukkan bahawa kahfi (gua) yang terdapat di Amman, Jordan menepati seperti yang Allah rakamkan di dalam al-Quran. Kedudukan gua, lubang di atas gua dan luas gua bersesuaian dengan yang Allah firmankan. Kali pertama menyaksikan sendiri gua itu memberi petunjuk tentang Maha KuasaNya Allah menghidup, mematikan (tidur), menghidup, mematikan dan menghidupkan semula pada hari qiamat nanti. Pemuda-pemuada bersahabat itu ditidurkan selama 300 tahun Masehi bersamaan 309 tahun Qamari/Hijrah. Angka 300 tahun mungkin mengelirukan kita kerana kita sudah terlalu terikat dengan tahun Masehi. Tahun yang berdasarkan kitaran matahari. Ramai antara kita yang melupakan besarnya hikmah tahun Qamari. Secara matematiknya bolehlah kita rumuskan seperti berikut:

300 tahun (Masehi) X 365 hari              = 109,500 hari
309 tahun (Qamari) X 354 hari              = 109,386 hari 
Perbezaannya beberapa hari sahaja                  114 hari

Matematik adalah satu aspek yang lain. Tetapi yang lebih besar ialah aspek iman. Kita  wajib menyakini hari akhirat. Apabila kita dimatikan kita akan dihidupkan semula pada hari qiamat nanti. Mereka yang tidak beriman dengan hari qiamat tentu sukar ditunjukkan bukti. Sahabat al-hakfi adalah antara bukti kekuasaan Allah untuk menghidup dan mematikan. Tidak ada bilangan yang perlu dibincangkan mengenai beberapa orang sahabat kahfi itu. Ada yang mengatakan tiga dan seekor anjing yang dinamakan Qitmir. Ada lima dan seekor anjing dan ada tujuh bersama seekor anjing. Dalam konteks ini bilangan tidak penting. Yang perlu diambil ingatan ialah konsep iman yang Allah tentukan. Maha Kuasa Allah menghidup dan mematikan. Maha Kuasa Allah menghidupkan kit asemua pada hari qiamat nanti. Kepada Allah kesemuanya hanya dengan kun fayakun sahaja. Pemuda-pemuda itu tidur selama 309 tahun Qamariah. Selama beratus-ratus tahun itu mereka tidak terkena cahaya matahari yang masuk menerusi sebuah lubang di atas gua itu.

Mungkinkah selama beratus tahun mereka tidak terkena cahaya matahari. KuasaAllah yang menyebabkan mereka tidak terkena cahaya matahari. Apabila matahari terbit Allah balikkan mereka ke sebelah matahari terbit hingga mereka terlindung dari cahaya matahari pagi. Apabila matahari condong ke barat, Allah balikkan mereka ke arah matahari terbenam hingga mereka tidak terkena cahaya matahari. Begitulah yang terjadi selama 309 tahun. Selama itu juga mereka tidak mati. Darah mereka tetap mengalir. Nafas mereka tetap dihela. Sel-sel kulit mereka tetap berganti. Tanda yang mati dihidupkan setiap masa. Nyawa mereka berpanjangan selama 309 tahun Qamariah. Selama itu anjing mereka setia menjaga pintu gua. Kekal dalam keadaan berteleku anjing. Tulang temulang anjing itu kekal diabadikan di dalam gua itu hingga sekarang.
Pada saat yang Allah tentukan mereka terkena sinaran cahaya matahari. Lalu terjagalah mereka. Masing-masing tidak tahu berapa lama mereka tertidur. Pada perkiraan mereka hanya beberapa jam atau setengah hari sahaja. Kerana perut mereka berasa lapar maka ada yang disuruh membeli makanan menggunakan wang perak yang ada pada mereka. Tentulah pekedai berasa hairan kerana wang itu sudha tidak digunakan lagi. Sudah ditawakufkan penggunaannya dalam masa 309 tahun Qamariah itu. Banyaklah pertanyaan pekedai dan orang-orang yang berada di kawasan kedai itu. Dari mana pemuda itu mendapat wang perak lama tersebut. Jika kita dalam keadaan pemuda kahfi tersebut tentu kita juga terpinga-pinga dengan keadaan. Dipendekkan cerita rupanya kisah pelarian mereka dari raja yang zalim dahulu selalu dipanjang-panjangkan riwayatnya dari satu generasi ke satu generasi selepasnya. Terdapat keselarian cerita tersebut dengan bukti yang Allah wujudkan di hadapan generasi selepasnya.

Sejarah yang berkaitan adalah zaman Rom bertapak di bumi Syam. Kota Roman yang paling hampir ialah di Jabal Hussein, di tengah kota Amman. Kota yang sama tempat kerajaan Ma’awiyah pernah bertapak selepas kejatuhan Rom. Gua tempat pemuda-pemuda itu tidur kira-kira 30 minit perjalanan dari Jabal Hussein. Maknanya mereka lari dari kerajaan Rom yang zalim kepada penganut yagama yang lain dari agama mereka. Pemuda-pemuda beriman itu Allah sembunyikan selama 309 tahun Qamariah untuk menjadi iktibar bahawa mereka yang beriman sentiasa mendapat mengfirah dan perlindungan Allah. Allah berfirman bahawa di atas gua itu .akan didirikan sebuah masjid. Benar, kerajaan Islam ketika pemuda-pemuda itu terjag amem bina masjid yang dimaksudkan. Masjid itu kemudiannya rosak. Sallahuddin al-Ayyubi kemudiannya membina semula masjid yang baru pada kurun ke-13 Masehi. Masjid itu juga sudah rosak dan hanya tinggl bekas tiang-tiangnya sahaja. Kerajaan Jordan membina sebuah masjid besar berhampiran gua yang berkenaan. Lebih luas dan lebih selesa.

Tanda-tanda kebesaran Allah begitu banyak di bumi Syam. Yang saya lihat setakat di Jordan. Banyak lagi di Syria, Lebonan dan Palestin. Hakikat suatu masa dahulu memang Rom sangat gagah, besar empayarnya dan kuat. Kota-kota besar tinggalan mereka merentasi bumi Syam. Walaupun kota-kota itu telah musnah kerana gempa bumi pada kurun yang ke-7 dahulu, bekas dan puing-puingnya masih dilihat gagah. Mereka memiliki teknologi yang bertaraf tinggi dari segi kejuruteraan pembinaan. Batu- batu keras yang diperhalusi secara memanjang. Diangkut dari tempat lain. Didirikan tegak. Disejajarkan mengikut rekabentuk yang dikehendaki. Dibina ruang, arena, binaan-binaan lain dan tiang-tiang simbul kegagahan mereka. Terbangunkan sebuah negara kota yang besar dan mengusai persekitarannya. Kesemua kota berada di tempat yang tinggi. Di atas gunung atau rabung bukit yang secara semula jadinya menjadi tembok keselamatan yang menghalang ancaman dari luar. Dari negara kota itulah sejarah Rom dicatatkan kebesarannya. Kotanya sahaja sudah cukup mengkagumkan. Persejarahan mereka tentu sahaja mengkagumkan kerana mereka membina tamadun yang masih dikagumi hingga sekarang.

No comments:

Post a Comment