Apabila sesuatu berlaku sebenarnya kita lebih banyak melihat
symptomnya sahaja. Ramai anak-anak muda Melayu dan Islam telah lama
kecundang dalam arus pembangunan negara. Sistem pendidikan yang ada seperti
tidak berjaya memandaikan mereka. Kebestarian mereka tidak terlihat. Politik
ketuanan juga tidak membawa mereka ke arah yang mewajarkan imej dan peribadi
mulia. Jatidiri yang cuba dibangunkan hilang entah ke mana. Yang terlihat ialah
anak-anak muda yang hilang arah. Jika kita masih trauma dengan berbagai gejala
sosial, sekarang kita dipapar dan dikejutkan dengan gejala keganasan yang bertaraf
melampau. Keganasan yang mencederakan dan mungkin boleh membunah jika tidak
dibendung segera. Itu hanya gambaran luaran. Yang dapat dilihat dengan mata
kasar. Apa sebenarnya yang mempengaruhi perlakuan ganas dan mengancam
ketenteraman itu? What are the underlying factors? Di mana silapnya?
Pendidikan? Politik? Sosial? Agama? Apa dan apa?
Sejak sekian lama kita percaya dengan Falsafah Pendidikan
yang telah disusun untuk memberikan roh kepada anak-anak bakal warganegara. Sayangnya
falsafah itu nampaknya tidak membuahkan hasil seperti yang diharapkan. Anak-anak
kita memiliki jasmani tetapi semakin hilang dari segi emosi dan kecerdasannya,
rohani dan intelek. Ironisnya saban tahun dikatakan prestasi akademik
pendidikan semakin meningkat. Yang nyatanya akhlak anak-anak muda ini semakin
luntur. Tidak ramai orang melihat tingkahlaku devian anak-anak muda ini secara
saksama. Yang paling banyak ialah melabel atau menstereotaip.
1
Mereka dari keluarga yang tidak stabil. Atau keluarga
berpecah belah.
2
Mereka kurang mendapat pendidikan agama.
3
Guru kehilangan sentuhan ajaib mereka.
4
Masyarakat bukan model terbaik.
5
Mereka berpendidikan rendah.
6
Mereka dari anak-anak golongan berpendapatan rendah.
7
Mereka adalah cerminan penduduk luar bandar.
8
Ibu dan bapa sudah hilang kawalan.
Antara kita melantarkan berbagai pendapat dan berbagai
pendekatan. Malangnya ramai antara kita hanya mampu melihat tetapi tidak
berupaya untuk berbuat apa-apa. Mulut kita terkunci, lidah kita kelu dan tangan
kita tidak mampu untuk mengangkat walaupun sebatang jari. Keadaan menjadi semakin
kritis.
1
Batas lelaki dan wanita seperti tiada hukumnya.
2
Maksiat berleluasa.
3
Yang arif tentang agama dikatakan dusta. Yang tidak
arif tentang agama ramai pengikutnya.
4
Dunia terlalu dipandang indah. Jalan ke akhirat selalu
tercicir.
Suatu ketika dahulu orang Melayu/Muslim dikatakan
memiliki berbagai sifat mulia. Ramai orang dari luar terpesona dengan
sifat-sifat itu. Malah ada nukilan zaman yang memaklumkan bahawa penjajah alah
dengan sikap berhati-hati orang Melayu. Sukar dipengaruhi. Jauh sekali menukar
akidah dari Islam kepada Kristian. Beratus-ratus tahun mereka di sini namun
mereka gagal dalam misi besar mereka itu. Apakah Melayu masih sinonim dengan:
1
Lemah lembut. Sains dan teknologi menghakis sifat
lembut. Yang kekal lembut mungkin lagu-lagu Melayu asli. Seni yang juga hilang
keutamaannya.
2
Berbudi bahasa. Sifat ini hilang kerana mereka keluar
dari tradisi. Hormat-menghormati yang tidak lagi dipandang penting. Mereka tidak
ada rasa nostalgik kepada warisan bangsa.
3
Bertoleransi. Melayu baru yang cuba diusahakan menjadi
mereka yang keluar dari sifat-sifat asalnya iaitu lemah lembut dan berbudi
bahasa. Mereka jadi sibuk, kalut dan selalu buntu berfikir.
4
Bersifat malu? Anak-anak Melayu sudah kehilangan
kesemuanya. Terlalu sedikit yang malunya masih dikekalkan. Yang lain hilang
rasa malu, sifat aib dan perasaan segannya hilang. Mereka membebaskan diri dari
tradisi Melayu.
5
Peramah. Di kampung mungkin ianya benar tetapi di
bandar keadaan sudah berubah. Jiran tetangga tidak mesra. Berpapasan tetapi
tiada sapa dan senyum. Semua urusan secara profesional. Mengikut prosedur. Mengikut
piagam pelanggan. Ciri-ciri kemanusiaannya hilang dari perhatian. Bahasa adalah nilai bangsa. Bahasa wajarlah
menunjukkan roh bangsa. Istilah-istilah memenuhi keperluan teknologi tetapi
kehilangan roh bangsa.
Maka yang terlihat ialah sisi negatif anak-anak muda
yang hilang arah. Hilang harga diri. Hilang jatidiri. Hilang ciri-ciri Melayu/Islamnya.
Mereka bertukar menjadi internasional. Bertukar gaya hidup. Bertukar nama. Bertukar
gaya berpakaian. Bertukar gaya makan. Bertukar pemikiran. Mereka membuang
sifat-sifat Melayu yang mereka warisi. Sifat-sifat yang so dear to their
ancestors. Pada suatu sisi kita ambil pendekatan mudah untuk menyalahkan
mereka. Mereka sudah di alam menjelang dewasa. Perlu membina kematangan. Benar,
siapa role modelnya? Mari kita pandang sekeliling diri kita. Siapa yang layak
menjadi role modelnya.
1
Ibu dan bapa terlalu sibuk untuk menjadi role model. Mereka
mampu menyediakan keperluan kewangan tetapi kurang dari segi keperluan kasih
sayang. Kurang dari segi membina kemanusiaan di kalangan anak-anak mereka.
2
Guru bukan role model tetap. Hanya di sekolah sahaja. Waktunya
singkat. Guru juga seperti manusia lain. Kadang-kadang hilang sifat gurunya. Sama
seperti orang dewasa lainnya.
3
Pemimpin juga bukan role model yang khusus. Pemimpin dan
anak muda tidak banyak bersemuka. Tidak ada eye contact. Tidak berinteraksi.
Apa yang kita perhatikan ialah lahirnya sifat keras
dan memberontak. Pada amnya persekitaran orang Melayu tidak kondusif lagi. Perhatikan
senerio berikut:
1
Pendapat anak-anak disanggah. Tidak didengar dan
diberi penilaian yang adil.
2
Di sekolah anak yang diam dikatakan yang baik. Suatu penilaian
yang salah. Anak yang baik harus diberi ciri-ciri baru iaitu berani bercakap, berani berhujjah tanpa
emosi, berani mencuba, membuat eksperimen, membuat hipotesis, dibenarkan
membuat kesilapan yang bukan fatal. Mereka diajar merancang, mengorganisasi,
memantau, meimikir dan menanggung akibat.
3
Di IPT anak-anak dibenarkan bersuara asalkan ada
batas-batasnya. Tidak merosakkan harta benda, tidak menganggu ketenteraman awam
dan tiada keganasan. Tentera dan polis boleh membantu untuk mendidik mereka. Interpretasi perundangan istilah-istilah itu
biarlah adil.
Dalam Bahasa Inggeris ada istilah yang dinamakan amuk.
Orang Melayu sangat pendiam, suka berundur dari berhadapan dengan masalah
tetapi menyimpan perasaan yang berat. Mungkin selama ini banyak yang terpendam
di hati orang Melayu. Disalurkan kepada anak-anak secara tidak langsung. Keluhan
ibu dan bapa menjadi keluhan anak-anak. Marah ibu dan bapa menjadi marah
anak-anak. Ketidakmampuan juga mengganggu jalan berfikir. Sewajarnya sekarang
ini suatu penyelidikan sosiologi dilakukan untuk melihat dari dalam apa sebenarnya
yang melanda emosi dan rohani anak-anak muda Melayu. Mungkin juga jawapannya nanti
menunjukkan kegagalan orang Melayu membangunkan keturunannya. Allahu a’lam.