Saya pernah ke pasar tani di Pittsburgh,
Pensylvania, USA. Setelah kerap ke pasar tani di Ipoh, saya dapati banyak
perbezaannya. Malah sekarang setelah lebih 20 tahun bermukim di Batu Pahat, Johor
konsep pasar tani jauh tersasar dari namanya. Kali terakhir saya ke pasar tani
saya mengalami kekecewaan yang terlalu amat. Ia menyentuh konsepnya, ragaman
barangan yang dijual dan kualiti yang tidak terurus. Mungkin pengurusannya
terabai sesuatu yang dasar. Kadang-kadang perkara kecil menjadi besar ertinya.
Perlu mengenal nilainya yang hakiki. Jika tidak diteropong dengan mata hati
tentulah tumpul hati kerana tidak dapat melihat keindahannya. Kerana itu ramai
orang mengabaikan yang kecil. Yang dilihat tidak signifikan pada mata kasar.
Tetapi itulah yang menentukan sesuatu yang besar.
Begitulah pasar tani. Dua istilah biasa. Pasar dan
tani. Rasanya ramai yang mengetahui maksud pasar. Kepada orang biasa tentulah
tempat ramai orang berniaga. Macam-macam yang diniagakan. Dari segi istilah
ekonomi, pasar adalah keadaan yang menemukan antara pemasar dan pengguna.
Bagaimana dengan tani. Keluarlah istilah-istilah petani, hasil tani, pertanian
dan perniagaan tani. Kita fokus kepada tani dan petani. Apabila kita bicarakan
tentang pasar tani gambaran umum yang kita faham ialah pasar yang menghimpunkan
petani-petani. Pelanggannya pula mencari hasil tani yang tulen. Datang dari tanah-tanah
yang tidak luas. Datangnya tanaman kontan. Bukan yang dikomersilkan secara
aggreget. Bukan besar-besaran. Bukan berskala besar. Petani yang bertani, hasil
taninya apabila berlebihan dijual di pasar tani.
Di US saya melihat sesuatu yang lebih tulen. Petani
menjual kobis, bunga kobis, kerot dan buah-buahan di sekeliling rumah seperti
epal dan oren. Atau mungkin pear. Pada suatu ketika seorang sahabat membeli
cili api. Bukan yang selonggok-selonggok atau yang perlu ditimbang dengan
kiraan kilogram. Yang dijual –pokok-pokok cili api. Buahnya belum dipetik.
Pokoknya dicabut dan dijual sekali dengan buahnya. Pembeli membeli sepokok atau
beberapa pokok cili. Petik sendiri buahnya untuk dibawa balik. Maksudnya petani
itu tulen. Hasil dari petani yang tulen. Suatu ketika seorang sahabat yang lain
membeli sebarrel
epal. Kira-kira 15 kilogram. Segar dan baru dipetik dari pokonya.
Namanya pasar tani. Petani membawa hasil tani mereka
sendiri untuk dikongsi dengan orang lain. Terus dari ladang. Tanpa orang
tengah. Tanpa jadual yang melewatkan. Jika kita kaji sedikit lebih mendalam
sebenarnya pasar tani di US lebih kepada ekspresi diri. Mencipta keunikannya
yang tersendiri. Lebih kepada hobi. Bacalah tetang falsafah barat. Pasti ditemui
tentang pentingnya nilai seni (aesthetic value). Seni bukan sahaja mengenai
lukisan atau kraf. Bukan juga nyanyian dan muzik. Bukan tentang binaan sahaja. Seni
dalam mengekspresi diri. Tunjuk kearifan bertani. Mencuba berbagai kaedah.
Membina sistem yang wajar dengan saiz ladang yang kecil. Mencipta kepelbagaian
hasil tani secara kecil-kecilan. Pengguna sukakan kelainan yang dihasilkan. Ada
pelanggannya yang tersendiri. Mereka datang berduyun-duyun mencari kelainan
hasil tani. Bukan yang komersil. Yang komersil banyak di pasaraya. Atau di
pasar sayu yang sebenar. Atau di kedai-kedai runcit. Cuba kita lihat
siatuasinya di Malaysia. Banyak barang yang dijual sebenarnya bukan hasil tani yang
datang terus dari ladang. Bukan dari petani kecil di ceruk kampung. Bukan
diangkut dari ladang.
Rasanya banyak kebaikannya pasar tani. Lain tempat
lain ragaman barangan yang dijual. Umpamanya, di Ipoh biasa dijual lemang dan rending
tuk. Di Batu Pahat umpamanya, biasa dijual lontong dan lodeh. Sayur kampung rasanya
banyak persamaan. Di sana tedapat pucuk paku pakis yang berwarna merah. Ada pula
pucuk paku perak. Tidak lupa pula pucuk ubi, pucuk manis, jantung pisang, petai
dan jering, pegaga dan ulam raja, kesum dan selom, petola dan peria, ubi dan
keledek, pisang dan nanas. Ada sesuatu yang hilang. Kuantiti mungkin mudah
diatasi. Tanam banyak-banyak, insyaAllah banyaklah hasilnya. Yang sukar ialah
kualitinya. Di sinilah letak kesukatan menilai pasar tani. Suatu ketika saya
hendak membeli pisang. Pisang yang menjadi kesukaan saya ialah pisang lilin dan
pisang nipah. Pisang kapok kata orang jawa. Pilihan pertama pisang lilin. Pilihan
kedua pisang nipah. Cari pisang lilin tidak. Jawapan peniaga semuanya negatif. Kerana
itu saya mencari pisang nipah. Berlegar-legar lagi. Yang saya temui yang berisi
putih. Bukan yang berisi merah. Yang putih kurang manis. Yang merah lebih
manis. Itu baru warnanya.
Itu belum saiznya. Ketrampilan pisang itu sendiri. Belum
lagi kesegarannya. Senarionya mungkin melemaskan perasaan. Saiznya tidak
memikat. Kecil, nipis dan tidak berpa
berisi. Apatah lagi jika ianya pisang pada sikat di hujung. Yang pangkal sudah
dibeli orang. Banyak pula yang masak kerana diperam dengan karbait. Tidak semula
jadi atau masak di pokok. Ada pula yang agak muda. Masak juga dengan karbait. Paling
merumitkan ialah apabila pisang itu kusam, kotor, lebam dan tidka dilihat
menyelerakan. Baru cerita pisang. Bagaimana dengan ubi kayu, keledek, keladi
dan buah-buahan lain. Maaflah. Orang kita tidka mahir dalam konsep kualiti. Sepatutnya
masalah gred sudah lama dikuasai. Ia ada kaitan dengan saiz dan warna. Setiap barang
berada pada pakej yang unik. I aada kaitan dengan harga, tarikan dan promosi. Lain
warna lain harganya. Lain saiz lain harganya.
Kelangsungan pasar tani harus ada inovasinya yang
tersendiri. Pengurusan pasar tani, FAMA, tidak harus berpuashati dengan status quo
yang ada. Pasar tani belum sepenuhnya nasional. Maka perlu ada usaha
penambahbaikan. Sudah sampai masanya pasar tani berkonsep global. Sarwajagat. Banyak
makanan kita yang memiliki nilai eksport. Penyelidikan, eksperimen dan usaha yang
besar perlu dilakukan untuk menaikkan prestasi pasar tani. Jangan terlalu lokal
hingga pasar tani menjadi jumud dan tepu. Senerio yang sama sepanjang zaman. Menjemukan.
Jika isu kualiti dapat diatasi, pasar tani bukan untuk orang kampung. Ia menjadi
pasar yang lebih global. Orang kampung bukan berpesta di pasarnya sendiri
tetapi menjadikan pasarnya merentas benua.