Saturday, December 7, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Apabila Pengurusan Pendidikan Lebih Sudu Dari Kuah





Sudah lebih setengah abad kita merdeka. Bukan satu tarikh. Malah dua tarikh. 31 Ogos 1957 dan 16 September 1961. Pilihlah yang mana satu. Yang pentingnya kita sudah merdeka. 56 tahun belum lama. Baru dewasa. Belum lagi warga emas. Pejuang-pejuang kemerdekaan telah lama berlalu dalam sejarah. Yang tinggal kita-kita ini sahaja. Dalam melayari bahtera kemerdekaan kita membentuk sistem pendidikan kita sendiri. Dulu dikatakan mengikut acuan kita sendiri. Acuan siapa penulis tidak pasti. Sejak 1957 banyak sudah direncanakan sistem pendidikan yang selalu didakwa bertaraf dunia. Kita gamit pelajar antarabangsa supaya memilih Malaysia untuk mendapat pendidikan IPT. Pendidikan peringkat tinggi. Tiba-tiba kita dikejutkan bahawa sistem pendidukan kita bukan yang terbaik. Malah yang kedua tercorot antara negara-negara Asean. Kedua tercorot. Penulis tidak pasti sama ada semua pembaca memahami istilah corot. Jika faham tentu pedih rasanya di hati. Tertampar di muka sendiri. Hendak tampar dahi sendiri tentu sakit juga. Mengapa kita corot. Angkara siapa. Tidak mungkin angkara Pak Leman yang rumahnya dilanda banjir di Kuantan. Tidak mungkin angkara Mak Timah yang terataknya dihanyutkan air di Kemaman.


Bayangkan ada yang hanya berani menunjuk salah orang. Siapa salah? Lihat senarai di bawah:

1.     Sikap murid yang menganggap penilaian itu tidak serius.
2.     Format soalan teks panjang yang memerlukan pemahaman.
3.     Terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar.
4.                 Guru-guru lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan pelajaran berbanding menerapkan pemahaman konsep kepada pelajar.

Penulis merasakan bahawa lemparan telunjuk ini sangat tidak wajar. Hanya melepaskan tengkok sendiri. Tengkok orang lain dikelar. Atau telinga orang kain yang dipulas. Penulis ingin menganalisis sebentar mengenai kelima-lima pernyataan di atas.

Sikap murid yang menganggap penilaian itu tidak serius:

Siapa murid. Setahu penulis mereka di sekolah rendah. Sekolah kebangsaan. Antara usia 7 tahun hingga 12 tahun. Rasanya tidak waras mengatakan bahawa murid menganggap penilaian itu tidak serius. Tidak adil. Apalah sebenarnya yang diketahui oleh murid di sekolah kebangsaan. Mereka tahu matematik. Rasanya mereka tidak tahu statistik. Mereka tidak tagu ranking. Mereka tidak tahu yang sekolah mereka dinilai. Guru mereka dinilai. Peperiksaan mereka dinilai. Buku teks mereka dinilai. Mereka hanya dipaksa menggalas beg besar dan berat. Sudah berdekad-dekad lamanya perkara itu diberi teguran. Namun murid terus-terusan menggalas beg mereka ke sekolah. Ironisnya mahasiswa di IPT terlalu sedikit buku yang mereka bawa. Tidak sampai seperempat seperti yang dibawa oleh murid sekolah kebangsaan. Malangnya mereka yang dewasa menafikan kelemahan mereka. Mereka yang lemah menyalahkan murid yang tidak tahu apa-apa. Yang berhingus dengan gelombang kehidupan. Salah mereka. Maaflah. Cuba cari alasan lain yang lebih menasabah. Yang masuk akal.

Format soalan teks panjang yang memerlukan pemahaman:

Jika ini masalah memang sistem pendidikan kita bermasalah. Kita hanya melahirkan robot yang tidak ada perasaan. Tidak tahu berbahasa. Tidak tahu menggunakan bahasa. Tidak tahu gunanya bahasa. Seolah-olah sekolah hanya mengajar bahasa isyarat. Dari tadika anak-anak kita diajar membaca. Mereka boleh membaca. Mereka celik bahasa. Media cetak dan media elektronik menggunakan bahasa. Bahasa yang dibaca. Bahasa yang didengar. Tidak mungkin sehingga darjah enam anak-anak kita tidak tahu  membaca. Tidak tahu memahami bahasa Melayu. Bahasa mereka sendiri. Ironis juga kerana setiap tahun dikatakan prestasi peperiksaan meningkat. Dengan bangganya diumumkan bahawa peratusan lulus peperiksaan meningkat. Inilah masalahnya apabila terlalu banyak hiasan. Banyak kosmetik. Keputusan peperiksaanpun dihias cantik. Masing-masing memakai jaket perlindungan yang kalis teguran.


Terjemahan dan refleksi dengan kehidupan sebenar:

Penulis pernah menjadi guru. Pernah menjadi pemeriksa kertas soalan peperiksaan SPM. Terasa banyak kejanggalan. Sekolah dan dunia komersil terlalu divergent. Kemahiran di sekolah tidak direlevankan dengan teknologi dalam pengurusan. Dalam pengurusan pejabat. Dalam pengurusan ekonomi. Untuk menulis surat rasmi masih lagi digunakan format zaman Stanford Raffles. Komputer sudah terlalu lama dan terlalu jauh meninggalkan tradisi untuk maju dalam teknologi. Dalam bisness antarabangsa. Tradisi yang jumud sudah tidak lagi dipandang orang. Yang dikejar ialah kepantasan. Ergonomik dalam menggunakan teknologi yang memang untuk memudahkan manusia. Sudah sewajarnya realiti di dunia luar dibawa masuk ke dalam sekolah. Sekolah adalah realiti masyarakat. Jika terasing, maka sekolah menjadi luncai yang terjun dengan labu-labunya. Tidak tahu kenapa terjun. Tidak tahu kenapa membawa labu.

Penulis pernah menjadi Yang DiPertua PIBG  beberapa buah sekolah kebangsaan. Biasa juga menjadi AJKnya. Selalu dicadangkan supaya guru memberikan gambaran realiti hakikat hidup kepada murid. Mengajar matematik jika hanya bergantung kepada buku teks maka banyak teori yang tidak difahami pelajar. Tambah, tolak, darab dan bahagi bukan teori. Bukan ilusi. Ianya realiti jika guru bijak menggunakan kebestariannya di dalam kelas. Tulisan, istilah dan angka yang tercetak diterjemahkan dalam situasi yang difahami murid. Jika guru sendiri gagal menterjemahkannya dalam realiti kehidupan apatah lagi murid-muridnya. Satu lagi jawapan yang standard ialah bila hendak menghabiskan silibus jika asyik merealitikan apa yang hendak diajar.


Guru-guru lebih mengutamakan untuk menghabiskan sukatan pelajaran berbanding menerapkan pemahaman konsep kepada pelajar:

Menarik bukan. Guru tentu memahami tuntutan sekolah. Tuntutan Pejabat Pendidikan Daerah. Jabatan Pendidikan Negeri. Sektor dan Jabatan di Kementerian. Kementerian Pelajaran sendiri. Kesemuanya mengejar KPI masing-masing. Pada peringkat dasar, guru diwajibkan menghabiskan silibus masing-masing. Kesalahan besar jika arahan itu gagal dilaksanakan. Sama ada muridnya di kelas A atau di kelas Z, silibus mesti habis apabila cukup masa. Bukan akhir tahun tetapi sebelum tarikh peperiksaan akhir. Murid tiada pilihan. Mereka mengejar guru. Yang bijak selesa di dalam kelas. Yang kurang inteleknya jauh tertinggal. Dilabel sebagai bodoh. Lemah. Lemban. Malas. Tiada harapan. Tiada masa hadapan. Siapa yang melabel. Sistem. Guru mereka. Sekolah mereka. Hilang semangat membina. Semangat kejurulatihan. Membimbing. Menyuluh kegelapan. Menerangi jalan yang maju ke hadapan. Kesemuanya gila mengejar silibus.


Apabila ada orang mengenalpasti sistem yang ada sangat lemah, guru juga yang salah. Mereka yang di PPD juga guru. Yang di JPN juga guru. Yang di KPM lagilah guru. Jika hanya KPI yang dikejar maka murid yang diharap untuk masa hadapan kita dan negara terabai keperluan mereka. Sistem tidak memberikan yang terbaik untuk mereka. Sistem kita tidak sistemik. Dasar kita terperangkap dalam kotak lama yang kumal dan lusuh. Tidak menjenguk keluar untuk melihat kemajuan orang lain. Kita mabuk sendiri dalam kotak lapuk yang lama. Tidak ada urgency untuk memperbaiki keadaan. Tidak melihat sistem kita dalam krisis. Mungkin kayu ukur kita hanya sejengkal. Orang berlari kita masih berjalan santai. Jika paradigma tidak diubah, padah yang akan datang. Jika sikap tidak diubah parah yang menimpa. Jika apapun tidak dijiwai maka jiwa kita kosong. Bunyinya kuat. Sayangnya isinya hanya kelongsong.