Saturday, April 26, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Keangkuhan Jalan Kemusnahan

Andainya kita menelusuri kisah-kisah dalam al-Quran kita dapati kemusnahan yang Allah timpakan kepada kaum manusia adalah kerana keangkuhan mereka. Terdapat kecenderungan mempercayai bahawa diri mereka atau kuasa mereka yang menentukan hidup atau mati mereka yang dikuasai. Yang dikuasai pula taksub percaya bahawa mereka dilindungi. Mereka dibela. Mereka diberi kehidupan yang selayaknya. Paling ketara ialah mereka yakin manusia yang memberi mereka rezeki. Kesemuanya dinisbahkan kepada manusia iaitu mereka yang berkuasa. Sesungguhnya manusia selalu terpana dengan cahaya yang bergemerlapan. Tertipu dengan kilauan kaca yang bukan permata. Segala pesanan dan panduan yang terdapat di dalam al-Quran dan al-Sunnah diketepikan. Tidak dilihat dan jauh sekali dari dirujuk. Apabila diperingatkan mereka menempelak kembali. Jengkel kerana dinasihati. Mereka yang memberi nasihat dipertikai ilmunya. Ditanya motifnya. Kumpulan mana yang diwakilinya. Pertimbangan untuk melihat sesuatu dengan saksama sudah tidak ada pedulinya lagi. Insafilah bahawa pada akhirnya manusia seperti itu Allah musnahkan kesemuanya kecuali mereka yang beriman. Bilangannya sedikit. Hanya minoriti sahaja. Kaum Nabi Nuh a.s. Allah musnahkan kecuali yang patuh berada di dalam kapal. Yang lain musnah kerana enggan kembali menyembah Allah. Kaum Nabi Syuib a.s. di Madyan Allah musnahkan kerana enggan meninggalkan perbuatan mereka yang mencuri timbangan dan sukatan. Kaum Nabi Salleh a.s. (Kaum Thamud) Allah musnahkan kerana mereka menolak kuasa Allah. Amanah tidak dipedulikan. Unta kiriman Allah dibunuh walaupun telah dilarang. Kaum Nabi Luth a.s. Allah musnahkan kerana enggan meninggalkan kehidupan mereka yang songsang. Kaum Nabi Hud a.s. Allah musnahkan juga kerana mereka enggan kembali menyembah Allah. Banyak lagi kisah di dalam al-Quran yang berkaitan dengan kemusnahan yang Allah timpakan ke atas mereka. Firaun di Mesir. Begitu juga Namrud yang enggan menerima dakwah Nabi Ibrahim a.s. Talut yang akhirnya dibunuh oleh Nabi Daud a.s.

Jika kita teliti kemusnahan yang Allah timpakan kepada mereka semua adalah setelah datangnya keangkuhan. Pertamanya, mereka telah mencapai kemajuan ilmu sehingga mencabar kekuasaan Allah. Keduanya, kemajuan fizikal yang mereka bangunkan seolah-olah tiada kaitannya dengan Allah. Ketiganya, mereka telah menikmati kekayaan yang mereka anggap atas usaha mereka sendiri tanpa izin Allah. Mereka menganggap kekayaan itu bukan dari Allah. Keempatnya, mereka mabuk dunia sehingga bergelumang dengan maksiat dalam kategori dosa besar. Membunuh, mencuri, meminum arak, berzina, bertenung nasib dan terlibat dengan riba' yang berleluasa. Nilai baik pada anggapan mereka ialah apabila yang kuat menzalimi yang lemah. Mereka berseronok apabila dapat melakukan maksiat. Penindasan sudah tidak terbilang banyaknya. Dalam keadaan seperti itu sangat sukar melihat kebaikan. Yang berkuasa ketawa sekuat rasa. Yang di bawah didera dengan azab kehidupan yang menyiksakan. Di luar perbincangan al-Quran kita mempelajari sejarah tentang kemusnahan yang Allah timpakan ke atas manusia. Dari Timur hingga ke Barat terlalu banyak kisah itu. Betapa kuatnya empayar Yunani dari Greece hingga ke seluruh Jazirah Arab dan utara Afrika. Empayar Rom mengambil alih kehebatan Yunani. Empayar Farsi pula di Timur Jazirah Arab. Kita lihat pula tamaddun Indus di India. Tamaddun Cina. Empayar Sri Vijaya dan Mahajapahit. Kehebatan orang Tartar. Begitu juga orang Inca di Amerika Selatan. Orang Yucatan di Mexico. Dalam masa yang dekat dengan kita ialah Britain. Suatu masa dahulu hampir keseluruh dunia adalah milik mereka. Amerika Syarikat dan Canada milik mereka. Australia dan New Zealand milik mereka. Benua India milik mereka. Negara-negara Islam tunduk kepada mereka. Malah negara Cina pernah berada di bawah cengkaman mereka. Termasuklah negara kita yang kecil mongel ini.

Apabila negara-negara jajahan mereka merdeka sebuah demi sebuah, Britain dikatakan tinggal singa yang kehilangan gigi. Mereka kehilangan sumber kekayaan yang memperkaya dan mengukuhkan diri mereka. Tanpa kekayaan itu mereka hilang kuasa. Dalam dunia ini tidak ada negara atau bangsa atau kaum atau kelompok tertentu yang kekal selamanya. Apabila mereka beranggapan keterlaluan tentang diri mereka, ketika itulah kemusnahan Allah timpakan. Pertama, kemusnahan berlaku setelah mereka dianggap kuat. Malah kadang-kadang terlalu kuat. Kedua, mereka menganggap diri mereka maju sehingga tidak perlukan Allah untuk disembah. Ketiga, mereka percaya hanya diri mereka sahaja yang terbaik. Orang lain tiada nilai kepada mereka dari kacamata kekayaan dan kehebatan. Keempat, agama dianggap hanya ceremonial. Adat-adatan. Bukan cara hidup yang sempurna. Kelima, mereka yang alim dari segi agama tidak ada tempat dalam hati, dalam masyarakat atau dalam sistem. Mereka wujud tetapi kewujudan mereka tidak diiktiraf. Mereka hanya diperlukan untuk menjadi imam solat, juru nikah kahwin, mengurus jenazah dan doa mendoa. Selain daripada itu tidak ada pengiktirafan kepada mereka. Kadang-kadang mereka yang alim dan dekat dengan Allah ini tiada siapa yang tahu. Tanda pengiktirafan Allah yang penulis lihat ialah apabila mereka yang alim ini meninggal, manusia hidup yang datang menziarahi jenazahnya, yang menghormati jenazahnya dan yang mengiringi jenazahnya ke tanah perkuburan tersangat ramai sehingga kita gempar kerana terlalu ramainya. Mereka pula datang dari tempat jauh. Jiran sekampung tidak tahu dan tidak kenal si mati. Hanya jauhari sahaja yang mengenal manikam. Jika kita tidak mendekati kelompok itu maka kita tidak kenal siapa mereka.

Kemusnahan yang Allah timpakan bukan sukar bagi Allah. Hanya dengan kun fayakun. Kita diperingatkan dan diperingatkan. Nasihat demi nasihat. Rujuk al-Quran dan al-Sunnah. Rasullah meninggalkannya sebagai amanah kepada kita semua. Wahai orang-orang yang beriman, andainya kita kembali mengikat diri kita dengan kedua-dua tinggalan Rasulallah itu nescaya Allah peliharakan kita. Kita dituntut supaya pandai dengan banyak ilmu. Menguasai teknologi. Kaya dengan harta benda. Tetapi dengan syarat kesemuanya kerana Allah. Kesemuanya itu datangnya dari Allah. Maka untuk Allah digunakan. Allah pinjamkan kepada kita hanya sementara sahaja. Mungkin Allah ambil kembali sebelum kita mati. Mungkin juga kita tinggalkan kesemuanya setelah kita mati. Rasanya kita semua maklum bahawa yang kita bawa bukan itu semua. Secara fizikalnya kita hanya bawa kain kapan yang membaluti tubuh kita. Yang lain kita bawa ialah dalam bentuk pahala yang tidak kita lihat. Beruntung mereka yang membawa banyak pahala. Mudah-mudahan kita dalam golongan seperti itu. InsyaAllah.