Saturday, August 24, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Menjejak Makam Imam Syafiee


Seorang ulamak Syafie

Di dalam Masjid As-Syafie

Kubah masjid

Dinding masjid yang berukir penuh seni

Intricate

Detailed

Halus

Pada tiang ini Imam Syafiee bersandar selepas solat Asar untuk menghurai permasalahan agama

Sempat berdiri terlupa hendak bersandar

Maklumat

Nadzam

Kisah taufan Nabi Nuh

Makam Imam Syafie

Di luar kepungan kayu. Bertemu keluarga petugas Kedutaan Malaysia.

Sejarah Imam Syafie

Motif warna di dinding masjid

Ukiran kayu di sekeliling dinding masjid




Jika orang bercerita mengenai ulamak ini, Muhammad Bin Idris Bin Abbas Bin Uthman bin Syafie Bin Saib Bin Abdu Yazid Bin Hasyim Bin Abdul Mutalib Bin Abdul Manaf ramai yang hanya geleng kepala. Apabila disebut Imam Shafiee ramai yang tahu. Mungkin tidak 100% orang Islam mengetahuainya. Tetapi lebih ramai yang tahu dari yang tidak tahu. Mereka yang belajar agama tentulah lebih tahu. Mazhab Shafiee adalah yang ketiga mengikut susur galur Mazhab Sunnah Wal-Jamaah iaitu Hanafi, Maliki, Shafiee dan Hambali.  Imam Shafiee berguru kepada Imam Malik. Imam Hambal berguru kepada Imam Shafiee. Mungkin pembaca boleh mengerti urutan itu. Antara mazhab banyak persamaannya. Namun kearifan antara mereka mentafsir maka terdapat beberapa perbezaan. Tetapi tidak menyentuh mengenai hal-hal yang berkaitan dengan rukun iman. Tidak juga berkait dengan hal-hal yang fardhu. Yang wajib. Pengkaji mazhab memiliki kelebihan kerana mengetahui perbezaan itu. Bagaimana perbezaan itu terjadi? Apa yang sewajarnya dilakukan apabila berlaku pertembungan antara mazhab? Kita perlu belajar untuk mengetahuinya.


Sewaktu tuanya Imam Shafiee berhijrah ke Mesir. Menurut riwayat ia berpindah ke Mesir kerana di Mesir ketika itu hidup seorang ulamak besar yang bernama Imam Al-Lait. Kebetulan makam al-marhum berdua berdekatan. Dalam menjejak kedua-dua ulamak ini saya sempat singgah dan melihat suasana yang dihuni keduanya pada zaman  kegemilangan mereka. Setelah ditinggalkan ratusan tahun lamanya orang biasanya melupakan sejarahnya sendiri. Makam keduanya masih dikunjungi orang Islam dari seluruh dunia. Tidak ramai tetapi setiap hari ada sahaja yang berkunjung. Lazimnya makam-makam ulamak dahulu dipelihara. Ada masjid yang melindunginya. Mudah-mudahan setiap pengunjungnya mendapat kelapangan hati dan perasaan. Gembira dan lapang fikiran. Ulamak yang memulakan mazhab ikutannya bersemadi di situ.


Cerita mengenai Imam Shafiee tentulah sangat panjang. Ada tiang masjid yang selalu menjadi tempat Imam Shafiee bersandar selepas waktu Asar. Ketika itulah ia menyelesaikan beberapa permasalahan fiqh umpamanya. Saya sempat berada di tiang itu. Wallahua’lam. Tiang itu yang asal atau yang menjadi pengganti di tempatnya. Saya hanya sempat berdiri. Terlupa pula untuk bersandar. Melakonkan semula saat-saat Imam Shafiee bersandar di tiang itu. Makamnya hanya di sebelah. Dalam kepungan yang berukir bercirikan Mesir. Bercirikan Arab.  Bercirikan Islam. Kepungan kayu itu sangat indah jika dijaga dengan rapi. Hasil seni sebegitu sangat banyak di seluruh Mesir. Kebanyakannya di kawasan masjid, permakaman dan sebagainya. Dibuat dari kayu. Tahan berkurun-kurun lamanya. Suatu khazanah bangsa. Khazanah agama. Khazanah seni.


Senibina Islam sangat menawan. Motif alam disemadikan di sekeliling binaan. Dari lantai, dinding hinggalah ke bumbungnya. Motif warna. Motif corak. Motif geogmetri juga banyak. Jika kita perihatin, pandanglah ke arah mana sahaja. Kita akan melihat keindahan seni orang dahulu. Dapat bertahan berkurun-kurun lamanya. Keindahannya terserlah dan tersembunyi. Mengindah sendiri sesiapa yang memandang. Pelajar senibina seharusnya berkunjung ke negara Islam selain ke negara-negara barat. Di negara Islam ada nilai agama. Fitrah agama diserap dalam senibina. Lari dari westernization yang keterlaluan hingga di bilik air tidak dapat dipasang pili untuk beristinjak. Tidak ada dasar Islam dalam senibina kita. Tidak ada dasar nasional yang menerapkan nilai Islam, budaya Islam, fikrah Islam. Amalan Islam menjadi sukar di bilik air. Tidak ada konsep ibadat. Yang ada ialah konsep bina tanpa seni Islam. Negara Islam tetapi kita mengabaikan Islam. Kadag-kadang di bangunan kerajaan hal-hal yang berkait dengan Islam terlepas pandang.


Sesungguhnya bumi Nabi Musa a.s. ini melahirkan ramai ulamak. Jika kita rajin menjejak mereka banyak makam yang boleh diziarahi. Makam sahabat juga ada di sini. Amru bin Al-As umpamanya. Begitu juga dengan nama-nama yang terbilanag seperti Hassan al-Bana, Muhammad Abduh dan yang lain-lain. Dr. Yusuf Al-Qaradwi adalah orang Mesir. Hingga kini Mesir masih dihuni ramai ulamak. Barangkali banyak yang perlu difikir untuk mengembalikan kegemilangan Islam di jiwa orang Islam. Memperakui bahawa hanya Islam agama terbaik. Agama yang Allah redha dan meredhainya untuk umat Muhammad. Gusar juga apabila memikirkan ada yang mencari alternatif selain Islam. Mereka lupa orang yang bukan Islam mencari agama yang lebih baik dari agama anutan mereka sendiri. Terlalu ramai yang menemui Islam. Menikmati keindahannya. Tenang beribadat. Mendalami Islam. Berdakwah kepada teman dan saudara. Menjadi pendakwah yang tegar. Malah kadang-kadang kita malu sebab Islam mereka jauh terkehadapan. Mereka benar-benar menjejak agama yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w. Hijrah mereka mencari kebenaran. Mencari yang hak.



Marilah sama-sama kita kembali kepada kebenaran. Kepada yang hak. Dunia sudah semakin tua. Tidak siapa tahu bila penamatnya. Kita hanya wajib kembali kepada yang hak. Kebenaran yang hakiki.



Di luar masjid Al-Lait. Nama Al-Lait saya baca semasa membantu isteri saya menyiapkan tugasanya di UM dahulu. Seorang ulamak terkenal di Mesir. Selalu dirujuk oleh masyarakat tempatan, pembesar negara malah juga digurui oleh pemerintah Mesir ketika itu. Malah Imam Syafiee berhijrah ke Mesir kerana kehadiran Imam Al-Lait di bumi Nabi Musa a.s.

Masjid comel dari luar

Mengabadikan kenangan

Di tepi pintu masuk

Masjid Imam Al-Lait

Biodata Imam Al-Lait

Berdoa sebentar di makam Imam Al-Lait

Di bahagian dalam masjid

Di satu sisi masjid

Dinding kayu berukir

Sudah berkurun lamanya. Masih utuh. Masih cantik.

Lampu seperti tanglung. Pada bulan Ramadhan banyak lampu seperti ini dijual di merata-rata tempat. Orang Arab memasangnya sepanjang bulan Ramadhan. Memeriahkan malamnya. Menghidupkan malam.

Di tangga masjid Amru bin Al-As

Sebuah majid besar

Kawasan luarnya luas

Tempat wudu di tengah dataran lapang di bahagian tengah dalam masjid

Tiang-tiang cantik berhias lampu gantung dari seramik

Bersama ibu mertua

Cantik bertatah khat

Di seluruh masjid. Bukan satu atau dua. Beratus banyaknya. 

Bersantai

Besar jasanya di bumi Mesir