Tepuk dada tanyalah iman. Begitulah kata ustaz apabila
berlaku kontroversi tentang agama. Bukan perkara pokok yang menyangkut akidah
atau iman. Selalunya berkaitan dengan perkara furu’. Perkara kecil yang telah
lama selesainya tetapi masih juga menjadi igauan kepada setengah orang Islam. Pada
bulan Ramadhan yang selalu menjadi isu ialah solat tarawih. Lapan rakaat atau
20 rakaat. Jika lapan rakaat perlukah tazkirah. Bagaimana pula tazkirah yang
hendak disampaikan. Bagaimana skopnya. Konteksnya. Relevannya dengan Islam dan
dakwahnya. Kita seolah-olahnya masih tercari-cari formula yang terbaik. Apabila
kita fikirkan semula, kita perlu kembali kepada dasar. Bulan Ramadhan adalah
bulan mulia untuk umat Islam. Amalan baik Allah janjikan gandaan ganjarannya. Kerana
itu sebagai hambanya kita yang perlu memilih yang terbaik di sisi Allah. Ada satu
elemen penting dalam setiap ibadat. Ikhlas. Ikhlas seikhlasnya dalam semua
konteks beribadat.
Kita tidak boleh bercakap sebarangan tanpa ilmu yang
hak. Tidak boleh berhujjah tanpa ilmu. Tidak boleh memberi pendapat tanpa ilmu
yang relevan. Yang mengetahui bertanggungjawab memberitahu. Mengajar. Menyampaikan.
Berdakwah. Yang tidak tahu banyakkan belajar. Banyak bertanya. Banyak membaca. Apabila
dua golongan ini selalu bertemu maka segarlah taman ilmu itu sendiri. Kerana itu
banyak masalah kecil dapat diselesaikan secara akademik. Bukan secara emosi. Apabila
al-Quran dirujuk, di situ terdapat jawapan dari Allah. Apabila al-Sunnah
dirujuk, di situ terdapat jawapan dari Rasulallah. Apabila kitab dirujuk, di
situ terdapat hujjah dari ulamak. Dari mereka yang mursyid. Yang muktabar. Yang
ilmunya melimpah ruah sejak dari dahulu lagi.
Satu hal yang digalakkan oleh Islam ialah mengembara.
Imam Syafiee menggalakkannya. Penulis sendiri berasa berlapang dada apabila
berada di negara orang. Lama dahulu sebelum berkesempatan untuk memulakan
rehlah ilmu banyak yang disangka dan diagak-agak sahaja. Setelah berjalan jauh
barulah dapat memahami bahwa dunia ini bulat. Jika kita berada di satu tempat
sahaja kita hanya melihat ratanya di sekeliling kita. Mendatar. Sama di
mana-mana arah. Lama-kelamaan fikiran kita menjadi tepu dengan keadaan yang
sama. Baik dalam satu keadaan tetapi mungkin banyak kekurangannya dalam aspek
yang lain. Begitu juga dalam hal agama dan amalannya. Sewaktu penulis membaca
kitab kefahamannya berdasarkan kepada kalimah dan ayat yang tertulis. Yang dimaksudkan
untuk difahami. Natijahnya berbeza apabila kita mengembara mengalaminya sendiri.
Tentu sukar memahami apabila dikatakan di England
mereka berpuasa selama 19 jam. Melihat angka itu sendiri kita seperti hendak
pengsan. Mana tahan selama 19 jam. Musim panas pula seperti sekarang. Mungkin jika
musim sejuk lebih baik sebab berpuasa selama kira-kira 10 jam. Dalam soal
seperti ini kita lupa satu aspek penting. Kita berpuasa dengan niat. Kesemuanya
kerana Allah. Kuasa Allah yang menjadikan niat itu lebih kuat dari psikologi.
Orang putih bertanya, “Don’t you feel hungry?”
Dengan tenang orang Islam menjawab, “Of course I’m
hungry. But … I can stand it. You may not understand. In fact I love it.”
Begitulah iman yang melingkari diri kita. Ditambah pula
dengan keikhlasan. Begitu perhatian kita dibawa untuk menginsafi tarawih. Pemerintah
di Malaysia menetapkan sama ada ianya lapan rakaat atau 20 rakaat. Di negara
Arab isu seperti itu tidak timbul. Masing-masing ingin beribadat sakan. Walaupun
tarawihnya lapan rakaat tetapi masa yang diambil lebih lama berbanding dengan
kita di Malaysia yang tarawihnya 20 rakaat. Surah yang dibaca bagi setiap
rakaat panjang-panjang belaka. Imam menyambung bacaan al-Quran solat tarawih
malam sebelumnya pada solat Maghrib hari berikutnya. Maknanya dari solat
Maghrib hingga rakaat terakhir (ke lapan) solat tarawih tamat satu juzuk. Begitulah
setiap malam. Rasa puas kerana solatnya panjang. Imamnya hafiz. Apatah lagi
jika memahami makna ayat-ayat yang dibaca.
Kita di Malaysia hanya gemar membaca ayat-ayat lazim. Ramai
yang menamatkan tarawihnya lebih awal. Banyak kerja lain yang hendak dibuat. Adat
kita ialah menyediakan diri untuk berhari raya. Tidak untuk merai, menghormati
dan menyanyangi Ramadhan itu sendiri. Tarawih hanya satu aspek. Bagaimana dengan
al-Quran. Mendengar tazkirah. Hadir dalam majlis ilmu. Zikir. Qiam al-lail. Lail
al-qadr menanti. Jika hanya dan jika hanya kita mengerti tuntutan beragama
tentu banyak aspek keduniaan yang kita buang dari diri kita. Mereka yang
berganda amalnya dalam bulan Ramadhan
tentu merasa manisnya. Jika tidak kita hanya terasa terhimpit kerisauan kerana
lapar dan dahaga. Di Mesir umpamanya, ada antara rakyatnya bercuti dari bekerja
selama sebulan semata-mata mengambil peluang untuk fokus beribadat dalam bulan
Ramadhan. Malah ada masjid yang dikatakan tarawihnyat amat pada pukul 1.00 atau
2.00 pagi. Disambung pula dengan qiam al-lail. Selepas solat Subuh sambung lagi
dengan tazkirah Subuh. Kesemuanya tepuk dada tanya iman.
Amalan kebiasaan kita ialah membaca doa qunut bermula
pada malam ke-16 Ramadhan. Di negara Arab qunut sudah dibaca sejak dari malam
pertama lagi. Bukan doa qunut kita seperti dalam solat Subuh. Ringkas dan
padat. Qunut tarawih di sini panjang hingga melepasi 15 minit. Suara imam naik
dan turun dengan intonasi orang berdoa. Apabila suaranya ditarik tinggi terasa
nikmatnya melayan perasaan berada dalam solat. Yang menjadi makmum bertambah pula
semangatnya. Kaliman amin dan Allah berselang seli menyambut doa imam. Terasa
sebak di dada. Tergenang air mata. Terbuai dalam keindahan beribadat. Tidak hairan
ramai yang menangis. Mengenang kekerdilan diri di hadapan Allah. Kemuncak nikmat
beribadat ialah menghadirkan diri dan perasaan kita di hadapan Allah. Memahami bahawa
Allah melihat kita. Hati dan perasaan kita tahu bahawa Allah berada di hadapan
kita. Ya Allah itulah ihsanMu. Semoga kita semua mendapat ihsanNya. InsyaAllah.