Gambar terbaru Hajjah Aminah bersama dua orang anaknya, cucu dan cicitnya di rumah anak kelimanya. Seorang cucu perempuannya menikah. Dia sudah agak uzur. Duduk pun sudah terasa letih. Gambar pada 18 Oktober 2019.
Tidak ramai pasangan yang terus bersama sehingga lanjut usia.
Ceritera mengenai Haji Abas telah bermula sejak 11 Jun 2014. Ketika siri pertama ditulis Hajjah Aminah masih boleh menggagahi dirinya untuk berdiri ala kadar terutamanya ketika memasak. Keuzuran pada kakinya telah berlarutan beberapa tahun lamanya. Anak-anak menyediakan seorang pembantu untuk melakukan apa-apa kerja yang berat. Dapat dibersihkan rumah. Dikemaskan mana yang perlu. Menjaga Haji Abas dan Hajjah Aminah supaya dapat dibantu mana yang wajar. Walaupun sudah uzur Hajjah Aminah masih tidak mahu mengalah dari membuat kerja-kerja rumah mana yang terdaya. Ia terus setia kepada Haji Abas. Menebar kasihnya kepada suami yang berpuluh tahun sudah bersama. Makan dan minum Haji Abas tetap dari air tangannya. Haji Abas pula tetap gemar masakan tradisi. Dimasak oleh isteri kesayangannya, Hajjah Aminah. Kerap sahaja makanan yang terhidang seperti asam pedas ikan sembilang, ayam masak merah atau kicap, sayur nangka atau meranti atau rebung atau pucuk paku perak masak lemak, sambal belacan, tempe goreng atau tauhu goreng bercecah sambal kicap. Pasar minggu hari Sabtu di Parit Sulung tempat Haji Abas mendapatkan bekalan. Hajjah Aminah yang memasaknya.
Siri kisah Haji Abas belum penulis tamatkan. Ada beberapa
siri lagi. Rakaman terakhir berita dari jauh mengatakan Hajjah Aminah sudah tidak
betah lagi untuk berdiri. Kudratnya sudah banyak berkurangan. Menyusut jauh. Semangatnya
juga sudah jauh berkurangan. Tunku dapurnya diletakkan di atas lantai supaya senang
Hajjah Aminah memasak. Dalam keuzuran yang semakin parah itu Hajjah Aminah
masih juga cuba memasak mana yang terdaya. Kebetulan ia tidak terlalu membiasakan diri memakan makanan
yang dibeli dari kedai. Seberapa yang boleh ia memasak sendiri. Seleranya sendiri.
Di samping selera suaminya, Haji Abas. Namun begitu keuzurannya memaksa mereka beralah dengan selera. Banyak makanan yang terpaksa dibeli. Mereka pilih mana yang dirasa menambah selera. Mereka berdua tetap perlu memerlukan. Ingin
selalu berada di sisi masing-masing. Kebersamaan yang dibawa hingga menjangkau
usia yang tidak terkira banyaknya. Senerionya begitulah. Pasangan yang
kedua-duanya melampaui usia biasa. Seberapa daya hidup seperti pasangan lain. Mengharungi
usia yang masih berbaki. Dalam serba kepayahan. Hajjah Aminah sudah lama tidak berselera untuk makan. Kadang-kadang air sahaja yang diminumnya. Jika makan sekalipun kuantitinya sangat sedikit.
Sukar juga menterjemahkan keadaan. Payah mentafsir
suasana. Keluarga Melayu memiliki ciri-cirinya yang tersendiri. Anak-anak Melayu ada karakter yang tersendiri.
Anak-anak bersedia menjaga keduanya di rumah anak-anak. Tetapi ibu-bapa Melayu
selalunya mengagahkan diri untuk hidup berdikari walaupun usia seperti sudah tidak
mengizinkan lagi. Begitulah Haji Abas dan Hajjah Aminah. Ziarahnya ke rumah
anak-anak hanya untuk sehari atau dua. Baliklah mereka. Minta dihantar segera
ikut mahunya. Tidak betah lama-lama di rumah anak. Anak-anak kasihan dan ingin
membantu meringankan kesusahannya. Namun ada lapangan minat dan kesukaannya di
Parit Sulong yang sukar didapati di lokasi lain. Di Parit Sulong rumahnya
hampir dengan pekan. Hampir dengan pasar harian. Hampir dengan pasar mingguan. Hampir
dengan kelinik kerajaan dan swasta. Hampir dengan masjid dan surau. Keperluan mereka
ada di sekeliling mereka. Meninggalkan Parit Sulong bererti kehilangan segala
keindahan hidup serba mudah.
Penulis kagum dengan kegigihan mereka. Pada masa-masa
yang lain cemas juga kerana anak-anak jauh dari mereka. Sakit pening lambat
diziarah. Sementelahan pula pendengaran mereka berdua semakin berkurangan. Sukar untuk
berkomunikasi dari jauh. Bila perlu sahaja Haji Abas berhubungan dengan
anak-anak seperti ketika Hajjah Aminah sakit. Dalam keadaan usia tua seperti
inilah keduanya perlukan kahadiran anak-anak. Kehadiran cucu dan cicit. Kehadiran
saudara jauh dan dekat. Untuk melihat mereka dari dekat. Menghadirkan diri
dalam hidup mereka walaupun hanya sebentar. Sekelumit masa. Sedetikpun sudah
cukup. Kepada mereka seminggu yang bilangannya tujuh hari sudah cukup lama. Apatah
lagi dua minggu. Jangan disebut sebulan atau dua. Pada Haji Abas bulan bermakna
zaman yang terlalu lama. Pada mulanya penulis tidak dapat mentafsir apa makna
semua angka lama yang disebutnya.
Umpamanya: Dah dua bulan kau tak datang! Sedangkan baru
seminggu tidak menjengahnya. Suatu ungkapan yang ironis. Bagi yang tidak biasa
terasa tersindir. Atau seperti ditempelak. Tetapi maksudnya bukan begitu. Setelah
difikirkan, besar makna dan harapan hatinya. Setelah penulis sendiri bertambah
banyak usianya terasa juga dengan kata-kata itu. Sebenarnya Haji Abas dan
Hajjah Aminah rindukan kehadiran sesiapa sahaja yang sewajarnya dekat dengan
mereka. Dekat dengan darah mereka. Dekat dengan kasih mereka. Dekat dengan
rindu dendam mereka. Mereka tidak boleh bergerak ke mana-mana tanpa bantuan
sesiapa. Mereka perlu diambil untuk dibawa ke mana-mana. Untuk menziarahi
siapa-siapa yang dihasratkan. Dalam kesunyian Haji Abas yang sudah tidak dapat
mendengar, ia ingin melihat kelibat orang-orang yang pernah dekat dengannya. Khususnya
anak-anaknya. Melihat fizikal mereka. Duduk bersama-sama. Makan lagi
bersama-sama. Berada hampir dengan mereka.