Thursday, November 30, 2017

Melihat Dengan Mata



Allah menganugerahkan kita dengan mata. Tetapi walaupun mata kita hanya dua, hanya sepasang, kita masih boleh melihat dengan berbagai mata yang lain yang kadang-kadang tidak kita sedari dan tidak kita gunakan. Seluruh anatomi diri kita boleh menjadi mata kepada kita. Seluruh fisiologi diri kita adalah mata yang bukan berbentuk mata seperti mata yang sebenarnya. Malangnya tidak ramai antara kita yang  memiliki banyak mata dan bukan hanya sepasang mata sahaja.
1                     Ia perlukan latihan.
2                     Ia perlukan kesedaran dan kemahiran.

Seorang yang cacat penglihatan masih boleh mengenal warna sekuntum bunga walaupun tidak pernah melihat dengan pandangan mata yang sebenar. Seseorang boleh mengenal warna hanya dengan menghidu baunya. Seorang yang lain boleh mengenal warna dari bunyi atau lagu sesuatu. Jauhari juga yang mengenal ma’kiam. Sesungguhnya mereka yang kehilangan satu mata akan melihat dengan mata yang lain yang ada pada dirinya. Yang Allah installed dalam dirinya. Yang Allah lengkapkan dalam dirinya. Deria atau pancaindera manusia sangat besar potensinya. Kita sahaja yang tidak mengembangkannya menjadi sesuatu yang sangat bermanfaat kepada kesemua yang ada di sekeliling kita. Kita bebankan mata kita untuk segala-galanya. Kita tidak mengagihkan bebannya kepada pancaindera yang lain. Hampir kesemua kita tidak mengendahkan deria ke-enam (the sixthed sense) yang ada pada kita. Kerana itu:

1                     Kita kurang peka dengan hal orang lain. Tidak perihatin dengan senang atau susah orang lain. Baik atau tidak baik  kepada orang lain.
2                     Kita tidak melihat sesuatu dari sudut pandang  yang lain. Dari sisi yang lain. Dari aspek yang lain. Dari perspektif yang lain.
3                     Kita gagal melihat  yang tersirat. Yang terlindung dari kalimah atau kata-kata dan istilah.
4                     Kita gagal melihat double meaning yang cuba disampaikan.
5                     Kita gagal memahami andaian dan premis.
6                     Kita gagal membaca kontrak. Memahami perjanjian. Memahami tanggungjawab dalam sesuatu kontrak.

Sebenarnya mata hati kita lebih baik dan lebih besar manfaatnya. Mata kepala kita hanya melihat sedangkan mata hati kita memberikan perasaan. Memberikan nilaian secara halus. Bersama emosi. Mata lebih banyak melihat yang fizikal:
1                     Tinggi atau rendah.
2                     Berat atau ringan.
3                     Besar atau kecil.
4                     Keras atau lembut.
5                     Kuat atau lemah.
6                     Jauh atau dekat.
7                     Banyak atau sedikit.

Mata hati akan melihat apa yang di dalam:
1                     Sikap dan sifat.
2                     Seni atau keindahan.
3                     Perasaan.
4                     Motivasi.
5                     Positif dan negatif.
6                     Cita-cita dan harapan.
7                     Pemikiran aras tinggi dan perasaan aras tinggi.


Gabungan mata  dan mati hati ini melambangkan kekuatan fizikal dan mental serta perasaan. Mungkin kita perlu tambahkan dengan psikologi untuk memahami tingkah laku diri kita sendiri dengan tingkah laku orang lain. Melengkapkan diri kita dengan kekuatan fizikal, kekuatan mental dan kekuatan psikologi akan melahirkan sinergi berganda untuk melakukan dan menjayakan sesuatu yang perlu dalam kehidupan diri, berkeluarga, bermasyarakat, bernegara dan beragama. Ini bermakna kesihatan fizikal adalah sangat penting. Kesihatan mental juga sangat penting. Apatah lagi kesihatan psikologi. Kita mungkin gagal melahirkan the perfect man atau superman tetapi kita mungkin tidak gagal melahirkan the right man. Manusia yang layak ini perlu untuk melaksanakan sesuatu yang perlu selayaknya dalam kehidupan.

Cita-cita kita perlu tinggi. Ingin menggapai awan. Tetapi kita perlu melakukan yang terbaik untuk mencapainya. Walaupun kita perlukan bantuan org lain tetapi sepatutnya 99% usaha untuk mencapai citi-cita itu kita yang lakukan sendiri. Kita perlu nisbahkan perancangan, cita-cita dan kejayaannya kepada diri kita. Cita-cita tinggi pula perlu diperingkatkan. Perlu dicerakin supaya didahulukan yang utama dan kemudiankan yang menjadi pelengkap kesempurnaanya. Seperti membina bangunan, dahulukan asas dan tiangnya. Kemudiankan lekapan dan kelengkapannya. Paling akhir ialah hiasannya. Apabila kita memahami proses ini barulah mata yang ada di seluruh anggota dan pemikiran kita dipergunakan dengan sepenuhnya. Untuk menyempurnakan keperluannya bagi menjayakan sesuatu yang perlu dan diperlukan.

Kita perlu membiasakan diri kita mempergunakan mata kepala dan mata hati kita dengan sebaiknya supaya potensi sebenar diri kita dapat kita zahirkan. Mungkin tidak sempurna tetapi melebihi jangkaan keupayaan diri kita sendiri. Duduk diam tanpa berbuat sesuatu adalah merendahkan taraf kejayaan diri kita. Melihat dengan mata kasar tanpa berbuat sesuatu tidak menghasilkan sesuatu yang lebih besar atau lebih baik atau lebih banyak. Melihat dengan membuat penilaian yang wajar, merancangkan tindakan yang perlu, melakukan tindakan yang wajar, mengenalpasti masalahnya, mendapatkan makkum balas dan sebagainya akan menghasilkan natijah yang lebih baik dari hanya melihat  orang lain melakukannya sedangkan kita tidak berpuas hati kerana hanya mampu melihat sahaja.  

Hubaya! Hubaya! Mata kit a selalu tertipu dengan berbagai perkara yang tersurat tetapi tidak yang tersirat:
1                     Kecantikan.
2                     Senyuman.
3                     Tawa.
4                     Tangis.
5                     Kesedihan.
6                     Keriangan.
7                     Lain-lain hal yang fizikal bentuknya.


Nilailah sesuatu dengan mata hati. Bukan mata kepala sahaja. Banyak belajar dari hal-hal yang tersirat. Gali yang terssmbunyi. Ambil iktibar. Ambil teladan. Ambil pengajaran dari yang kita lihat. Ia mengajar kita dan menjadikan diri kita lebih besar dari yang kita sedar. Melihat dengan mata hati mengajar kita untuk lebih berhati-hati. Untuk lebih waspada. Untuk lebih berimpak tinggi. Menghasilkan sesuatu yang signifikan. Berkualiti tinggi di samping memperbanyak kuantitinya. 

Langkah Pertama Yang Terasa Beratnya



Dalam kehidupan kita, terlalu banyak situasi yang kita hadapi. Namun yang paling getir barangkali ialah berhadapan dengan sesuatu yang biasa tetapi dilihat seperti luar biasa. Yang lumrah tetapi mengganggu kebiasaan. Yang rasanya mudah tetapi menjadi sukar. Yang sewajarnya indah tetapi menjadikan kegundahan yang tidak menentu. Begitulah apabila kita berhadapan dengan sesuatu yang baru. Yang kelihatan mudah menjadi sedikit serabut. Kenapa?

1                     Kita sangat terlalu biasa dengan yang biasa-biasa.
2                     Sukar menerima perubahan walaupun sedikit.
3                     Sukar untuk menerapkan sesuatu yang baru.
4                     Sukar berhadapan dengan situasi yang sedikit berlainan.
5                     Tidak redha dianggap berlainan dari sesuatu situasi atau seorang yang lain.
6                     Terasa rendah diri berbanding dengan orang lain akibat kelainan yang kita hadapi.
7                     Selalunya kita memiliki persepsi yang kita rasa betul tetapi tidak betul pada pandangan atau kebiasaan orang lain.
8                     Kita tergugat dengan kelebihan orang lain.
9                     Kita rasa tertinggal berbanding dengan orang lain.
10                 Kita sudah mengetahui sesuatu perkara tetapi kita tidak tahu di mana hendak meletakkan diri kita dalam banyak hal.
11                 Kita selalu tersasar dari memahami bahawa proses belajar itu banyak. Pelbagai. Masanya panjang. Ragamnya banyak. Kompleksitinya rencam.
12                 Apabila tidak ditangani dengan betul maka kita terasa janggal, keliru dan mungkin bosan dengan keadaan yang kurang kita fahami.

Al-Quran menggariskan tiga peringkat proses ini, iaitu:
1                     Mendengar dengan yakin berdasarkan ilmu yang kita pelajari dan miliki .
2                     Melihat dengan yakin berdasarkan bukti-bukti nyata yang kita lihat dengan mata kasar atau bukti empirik melalui kajian dan penyelidikan.
3                     Berfikir dengan yakin berdasarkan yang kita dengar dan yang kita lihat tanpa mengganggu keimanan kita kepada perkara-perkara yang ghaib.
وَجَعَلَ لَكُمُ السَّمْعَ وَالأَبْصَارَ وَالأَفْئِدَةَ
Maksudnya: Dan Dia (Allah) menjadikan pendengaran, penglihatan dan hati (untuk berfikir)
Al-Sajadah 32:9

Proses belajar dilihat dari berbagai persepsi:
1                     Sukar bagi yang tiada asas dalam hal yang hendak dipelajari. Tetapi andainya dibuka minda dan persepsi baru maka yang sukar itu lama-kelamaan akan menjadi mudah. Malah menggembira dan membahagiakan. Mungkin gagal jika tidak ditangani persepsi yang negatif.
2                     Biasa-biasa sahaja bagi mereka yang sudah memiliki asas mengenai perkara yang hendak dipelajari. Walau bagaimanapun kejayaan cemerlang akan dikecapi jika fokus untuk menguasainya. Jika hilang fokus keadaan semakin membebankan.
3                     Mengujakan bagi yang memiliki harapan tinggi (high expectation). Terdapat objektif nyata yang ingin dicapai. Berstrategi jangka pendek dan strategi jangka panjang. Membina rangkaian strategik untuk membantu melestarikan harapan masa hadapan.

Maka kita perlu memilih situasi yang sesuai. Semasa membuat pilihan:
1                     Jangan terlalu memilih kerana apapun pilihan kita tiada pilihan yang sempurna.
2                     Pilihan kita yang kita rasa paling baik sebenarnya bukan yang terbaik apabila kita bandingkan dengan pilihan orang lain. Contoh: Kita rasa kita tahu tetapi yang kita ketahui itu kadarnya berbeza dengan yang orang lain ketahui.
3                     Tidak memilih juga suatu permasalahan yang tidak menentukan apa-apa. Pilihan yang banyak perlu diperingkatkan mengikut keperluan dan kesesuainya. Mengikut premisnya yang bersesuaian.
4                     Semasa membuat pilihan kita tidak boleh terlalu memberikan ulasan dan hujjah yang tidak menepati sasaran. Lebih baik banyak mendengar, melihat dan berfikir mengenai premis yang ada. Matlamat kita adalah jangka panjang.

Sebagai orang baru dalam sesuatu keadaaan, banyak yang perlu kita lakukan:
1                     Banyak mendengar dengan teliti, dengan hati terbuka, dengan senang hati, dengan berlapang dada. Dengar, serap dan cuba fahami butirannya secara terperinci. Bina rantaian kefahaman untuk memahami keseluruhan perkara yang kita dengar dan dengar. Mendengar pula hendaklah dengan telinga dan dengan hati. Hadirkan perasaan supaya yang kita dengar sampai ke dalam dan kekal di situ untuk kemudian hari dipergunakan selayaknya apabila diperlukan dalam situasi-situasi yang memerlukannya.  
2                     Banyak membaca, melihat dan menilai fakta-fakta yang dihadirkan di hadapan kita.  Bukti boleh dilihat dengan pembacaan, dengan pengamatan, dengan kaji selidik (survey) atau bukti penyelidikan – empirik (empirical evidence). Pengalaman orang lain sebagai pengalaman primer (prime) sangat penting kerana lain orang lain pengalamannya. Sesuatu pengalaman mungkin mewakili pengalaman beberapa orang lain. Tetapi jangan lupa ada orang-orang tertentu yang mengalami hal-hal yang tidak dialami oleh orang lain.
3                     Banyak bertanya hal-hal yang berkaitan supaya kita dapat  mencantumkan jigsaw puzzle yang kita simpan dalam minda kita tetapi tidak dapat diselesaikan tanpa input-input baru dari orang lain atau dari sumber lain sama ada sumber primer atau sekunder.

Dalam proses belajar jangan tutup pendengaran, penglihatan atau input lain dari menerjah pemikiran kita. Kita perlu memberi ruang dan luang serta peluang supaya input-input baru menambah nilai-nilai baik yang sudah ada dalam diri kita. Atau membuang nilai-nilai buruk yang kita anuti selama ini. Begitulah proses belajar supaya kita berada dalam landasan yang lurus. Istiqamah dalam mencari redha Allah. Namun begitu kita tidak lari dari dua sifat kita sebagai insan yang nisyan (pelupa):
1                     Menyedari kelemahan diri kita sebagai insan.
2                     Kita melakukan kesilapan dari masa ke semasa kerana kelamahan diri kita itu.
3                     Walaupun kita sudah menemui jalan lurus, kita perlu selalu menoleh ke kanan dan ke kiri untuk mempastikan yang diri kita berada di landaasan yang betul setiap masa. Kita perlu belajar memperlahankan diri atau berhenti untuk muasabah diri kerana dikhuatiri berkemungkinan melakukan kesilapan dan kemudaratan kepada orang lain tanpa niat atau tanpa sedar sesedarnya.


Maka yang penting bagi kita ialah belajar dan terus belajar kerana ilmu Allah tiada terkira banyaknya. Hatta lautan sebagai tinta tidak cukup untuk menulis ilmu Allah. Lautan tinta berganti lautan tinta masih tidak cukup untuk menulis luasnya ilmu Allah. Kesemua yang kita pelajari terlalu sedikit. Potensi diri kita terlalu sedikit yang kita bangunkan. Diri kita yang sedia ada hanya sedikit daripada diri kita yang sebenarnya. Hanya Allah Yang Maha Agung dan Maha Sempurna.