Musim maulid sudah berlalu. Selama tiga bulan kita dibariskan dengan berbagai ceramah. Dengan berbagai ustaz. Ada ustaz besar dan ada ustaz kecil. Ada ustaz dekat dan ada ustaz jauh. Ada ustaz dan ada ustazah. Lazimnya ustazah tidak ramai kerana perjalanan jauh menyukarkan ustazah. Menyukarkan suami ustazah. Atau anak ustazah. Kerana itu ustaz lebih mudah. Namun begitu kerana undangan yang banyak maka ustaz menjadi selektif. Mengikut kekosongan kalendar. Perlu pula ditempah lama. Perlu kenal. Atau melalui orang yang kenal. Kena jumpa sendiri. Telefon dari jauh sukar berinteraksi. Tidak mengetahui keperluan masing-masing. Maka jika tidak dapat yang jauh terpaksa jemput ustaz yang dekat. Ada konflik. Panggil yang jauh lebih berbaloi kerana ramai peminatnya. Bayarannya kenalah menasabah. Minyak perlu diisi. Tol perlu dibayar. Penat perlu diimbalkan dengan nilai. Bercakap dan berceramah tentulah ada harganya. Penyelidikan telah dibuat. Buku dirujuk. Diolah untuk menjadi sesuatu yang enak didengar. Memberi pengajaran. Dakwah yang disampaikan. Kuliah terbuka. Walaupun bercakap sejam dua tetapi persediaan untuk itu berjam-jam lamanya. Perjalanan pulang selepas ceramah juga berjam-jam lamanya. Mungkin terpaksa tidur semalam untuk menyegarkan kembali tenaga yang perlu dipulihkan.
Rasanya sejak dari dahulu kala menunya sama. Uztaz dipanggil dengan satu objektif iaitu memberi ceramah maulid. Sebelum ini orang menyebutnya maulud. Dua istilah yang berbeza. Ustaz hanya diberitahu tentang tarikh, masa dan tempat. Yang lain-lain ikut pandai ustaz. Ikut kebijaksanaan ustaz. Ikut pengalaman ustaz. Penganjur mahukan ustaz berceramah tentang maulid. Itu sahaja. Pening juga ustaz. Apa sebenarnya yang dimahukan penganjur. Lebih khusus orang yang menghubungi ustaz. AJK serah kepada seseorang untuk menghubungi ustaz. Katakan kami hendak mengadakan majlis maulid. Ada ceramah. Ada makanan lazat. Terkulat-kulatlah ustaz mencari tajuk. Mencari isi. Mencari bahan. Minda ustaz bagai hendak pecah mengolah. Mencari nas. Mencari hadith. Mencari rujukan kitab lama. Nukilan orang-orang dahulu. Ulamak-ulamak tersohor. Untuk mencurahkan sebuah ceramah ustaz perlu memerah mindanya berhari-hari. Mungkin tidak tidur malam merujuk sana dan merujuk sini. Bertimbun buku di atas meja untuk mengharmonikan suatu ceramah maulid.
Akhir-akhir ini pula berlaku sesuatu yang suram. Majlis-majlis maulid agak lengang. Pentas yang indah tidak lagi kuat tarikannya. Balai dan makanan bukan penentu meramaikan audien. Ada perubahan-perubahan yang seharusnya diketahui. Difahami. Ditinjau dari masa ke semasa. Zaman sudah berubah. Era ceramah-ceramahan sudah berubah. Mendengar bukan lagi medium yang terbaik. Duduk pasif bukan lagi pilihan. Banyak alternatif datangnya sumber ilmu. Ilmu lisan hanya satu antaranya. Alam maya banyak menyajikan maklumat dan ilmu. Banyak dari kalangan mereka yang berwibawa. Dibentangkan secara akademik. Penuh dengan rujukan. Sumbernya sahih. Maaflah. Penceramah maulid kadang-kadang tidak memberi impak. Apa sebenarnya yang dibawa balik oleh audien. Yang akan dipraktikkan untuk setahun akan datang. Sebelum ditambah nilainya pada tahun-tahun kemudian. Yang jika diamalkan pasti menimbunkan ilmu di dada. Membuka minda dan hati. Melebarkan skop perbincangan. Memperluas agenda agama yang syumul.
Islam adalah hebat. Terhebat dari segala yang hebat. Pendekatan kita ke arahnya tidak hebat. Ramai orang suka mendengar lawak jenaka. Penceramah yang menggembirakan diminati. Bukan isi ceramahnya. Bukan isinya yang dipetik dan diambil. Bukan pengajarannya yang menusuk ke qalbu. Maka lawaklah agama. Lawaklah agenda maulid tahun itu. Tahun hadapan begitu juga. Tahun yang lalu sama juga. Kita pergi melalui masa dengan hal-hal yang santai. Agama bukan santai. Ilmu bukan santai. Semuanya adalah perkara serius. Perkara berat kerana kita memberatkan Allah. Memberatkan Rasulullah. Memberatkan urusan kita ke syurga. Bukan enak dan seronok di dunia yang fana ini. Kenapa tidak kita agendakan hal agama ini supaya menjadi berat. Menjadi serius. Menjadi agenda penting yang memandu kita ke jalan lurus.
Sekarang ini ceramah maulid tidak boleh lagi mengikut arus seperti dahulu. Ikut orang dahulu. Hanya seperti keturunan sahaja. Audien sekarang bukan seperti dahulu. Teknologi perlu digunapakai. Ada tulisan yang boleh dibaca. Ada gambar yang perlu menginsafkan. Ada suara yang mengegar hati dan sanubari. Ada perlakuan yang menusuk untuk diamal atau untuk dihindar. Deria audien bukan telinganya sahaja. Mata dan nalurinya juga perlu digerakkan. Mindanya diusik. Diprovokasi. Dipintal dan diperah supaya agama bukan untuk didengar. Sebaliknya untuk menyerap faham apa yang disampaikan. Untuk akhirmya menjadi abid. Yang mursyid. Yang alim dengan agama. Dekat dengan perintahNya. Menjauhi laranganNya. Carilah ustaz yang menggunakan komputer. Yang menggunakan LCD. Yang menggunakan skrin tayang besar. Ada warna yang memikat. Mungkin ada muzik latar yang meruntun. Jika tidak melalaikan. Ada suara yang memukau. Bertenaga. Semua deria audien digerakkan.
Ustaz yang dipanggil tidak lagi boleh diberi kertas kosong. Tidak lagi hanya pandai-pandai ustaz. Apabila penganjur memilih seorang ustaz maka perlu difikirkan:
1 Tajuk yang sesuai dengan suasana, kehendak kariah, isu semasa dan isu-isu khusus untuk jemaah setempat. Untuk mengajar dan untuk menginsafkan. Pendidikan dan dakwah.
2 Senaraikan sub tajuk yang perlu disentuh penceramah. Yang perlu dihurai. Yang perlu disampaikan dengan bersekuen.
3 Minta ustaz quote nas dan hadith yang sesuai. Senaraikan buku rujukan untuk dirujuk atau dibeli audien yang berminat.
4 Minta kertas kerja dari ustaz supaya boleh dicetak banyak dan diedarkan kepada audien.
5 Ada sesi pertanyaan, ulasan dan tokok tambah dari audien yang bermaklumat. Ustaz ada maklumat agama. Audien ada maklumat teknikal, politikal, ekonomi dan berbagai lagi.
Perubahan paradigma seperti itu perlu jika keghairahan mendengar maulid hendak disegarkekalkan. Bukan one way traffic. Perlu ada dialog. Dua hala. Interaksi antara audien dengan penceramah. Ilmu hendaklah disampaikan secara akademik. Ada turutan. Ada sekuen. Ada kesinambungan. Berjadual. Ada penekanan. Ada penegasan. Audien dahulu pasif kerana sumber ilmu terhad. Bahan bacaan yang diperolehi terhad. Sekarang ini media cetak dan media elektronik bercambah. Banyak yang boleh dibaca. Yang boleh dilihat. Yang boleh didengar. Malah penceramah-penceramah yang hebat masing-masing memiliki laman sesawang sendiri. Dibina oleh pengikut mereka. Atau memamg mereka sendiri yang membinanya. Saya quote Dr. Daniel Zainal Abidin, Dr. Zahazan dan Datuk Nik Aziz. Itu belum lagi artikel dan makalah profesional. Cabutan dan link dari dalam dan luar negara. Maknanya cermah maulid sudah dikira bukan arus perdana. Banyak pilihan lain. Rancangan TV umpamanya sudah cukup memukau audien. Tidak perlu pergi ke mana-mana. Selesa di hadapan TV rumah sendiri. Santai dan damai.
Satu lagi amalan kita ialah tidak berhalaqah. Suka duduk jauh-jauh. Berselindung di balik tiang dan orang lain. Jika begitu maka ilmu juga terlindung. Ditapis syaitan dan iblis. Penceramah beria-ia bercakap. Kita beria-ia tidak mendengar. Bila ada rakan sebelah yang galak bercakap kita terperangkap antara dua penceramah. Seorang penceramah profesional. Seorang lagi penceramah tidak diundang. Terganggulah semua agenda audien yang hendak memanfaatkan majlis maulid itu. Sepatutnya kita duduk berkeliling penceramah. Itulah halaqah yang bermula sejak zaman kuno. Socrettes, Plato dan Aristotle menggunakannya. Rasulullah dan para sahabatnya menggunakan sistem halaqah. Begitu juga tabi’in dan tabi’ tabi’in. Sekarang ini di Masjid Haramain (Makkah dan Madinah) masih mengamalkan halaqah ini. Penceramah di suatu sudut atau tiang. Audiennya berkeliling bahagian hadapan penceramah. Mereka mendengar, berdialog dan mencatat. Mencatat dan mencatat.
Mencatat cukup penting. Mengekalkan ilmu yang didengar dan dilihat. Untuk diulang baca. Diulang-ulang kemudian. Untuk ditambah nilai. Untuk dikembangkan. Untuk disampaikan kepada orang lain. Menyambung proses dakwah. Jika hanya mendengar maka akan masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan. Yang tinggal hanya kekosongan yang sukar diisi. Sampailah masanya kita mengubah paradigma yang sudah terlalu lama. Arusnya sudah berubah. Capaian dan garapan perlu juga berubah. Agama Islam adalah agama hidup. agama dinamik. Buka dogma statik yang jumud. Kita sebagai umatnya yang menghidupkannya. Tanggungjawab kita. Amanah yang ditanggungkan di bahu setiap kita. Jangan toleh kanan atau kiri. Bergerak ke hadapan untuk membina sinergi beragama. InsyaAllah.