Tuesday, April 10, 2012

Mengagendakan Maulid


Musim maulid sudah berlalu. Selama tiga bulan kita dibariskan dengan berbagai ceramah. Dengan berbagai ustaz. Ada ustaz besar dan ada ustaz kecil. Ada ustaz dekat dan ada ustaz jauh. Ada ustaz dan ada ustazah. Lazimnya ustazah tidak ramai kerana perjalanan jauh menyukarkan ustazah. Menyukarkan suami ustazah. Atau anak ustazah. Kerana itu ustaz lebih mudah. Namun begitu kerana undangan yang banyak maka ustaz menjadi selektif. Mengikut kekosongan kalendar. Perlu pula ditempah lama. Perlu kenal. Atau melalui orang yang kenal. Kena jumpa sendiri. Telefon dari jauh sukar berinteraksi. Tidak mengetahui keperluan masing-masing. Maka jika tidak dapat yang jauh terpaksa jemput ustaz yang dekat. Ada konflik. Panggil yang jauh lebih berbaloi kerana ramai peminatnya. Bayarannya kenalah menasabah. Minyak perlu diisi. Tol perlu dibayar. Penat perlu diimbalkan dengan nilai. Bercakap dan berceramah tentulah ada harganya. Penyelidikan telah dibuat. Buku dirujuk. Diolah untuk menjadi sesuatu yang enak didengar. Memberi pengajaran. Dakwah yang disampaikan. Kuliah terbuka. Walaupun bercakap sejam dua tetapi persediaan untuk itu berjam-jam lamanya. Perjalanan pulang selepas ceramah juga berjam-jam lamanya. Mungkin terpaksa tidur semalam untuk menyegarkan kembali tenaga yang perlu dipulihkan.

Rasanya sejak dari dahulu kala menunya sama. Uztaz dipanggil dengan satu objektif iaitu memberi ceramah maulid. Sebelum ini orang menyebutnya maulud. Dua istilah yang berbeza. Ustaz hanya diberitahu tentang tarikh, masa dan tempat. Yang lain-lain ikut pandai ustaz. Ikut kebijaksanaan ustaz. Ikut pengalaman ustaz. Penganjur mahukan ustaz berceramah tentang maulid. Itu sahaja. Pening juga ustaz. Apa sebenarnya yang dimahukan penganjur. Lebih khusus orang yang menghubungi ustaz. AJK serah kepada seseorang untuk menghubungi ustaz. Katakan kami hendak mengadakan majlis maulid. Ada ceramah. Ada makanan lazat. Terkulat-kulatlah ustaz mencari tajuk. Mencari isi. Mencari bahan. Minda ustaz bagai hendak pecah mengolah. Mencari nas. Mencari hadith. Mencari rujukan kitab lama. Nukilan orang-orang dahulu. Ulamak-ulamak tersohor. Untuk mencurahkan sebuah ceramah ustaz perlu memerah mindanya berhari-hari. Mungkin tidak tidur malam merujuk sana dan merujuk sini. Bertimbun buku di atas meja untuk mengharmonikan suatu ceramah maulid.

Akhir-akhir ini pula berlaku sesuatu yang suram. Majlis-majlis maulid agak lengang. Pentas yang indah tidak lagi kuat tarikannya. Balai dan makanan bukan penentu meramaikan audien. Ada perubahan-perubahan yang seharusnya diketahui. Difahami. Ditinjau dari masa ke semasa. Zaman sudah berubah. Era ceramah-ceramahan sudah berubah. Mendengar bukan lagi medium yang terbaik.  Duduk pasif bukan lagi pilihan. Banyak alternatif datangnya sumber ilmu. Ilmu lisan hanya satu antaranya. Alam maya banyak menyajikan maklumat dan ilmu. Banyak dari kalangan mereka yang berwibawa. Dibentangkan secara akademik. Penuh dengan rujukan. Sumbernya sahih. Maaflah. Penceramah maulid kadang-kadang tidak memberi impak. Apa sebenarnya yang dibawa balik oleh audien. Yang akan dipraktikkan untuk setahun akan datang. Sebelum ditambah nilainya pada tahun-tahun kemudian. Yang jika diamalkan pasti menimbunkan ilmu di dada. Membuka minda dan hati. Melebarkan skop perbincangan. Memperluas agenda agama yang syumul.

Islam adalah hebat. Terhebat dari segala yang hebat. Pendekatan kita ke arahnya tidak hebat. Ramai orang suka mendengar lawak jenaka. Penceramah yang menggembirakan diminati. Bukan isi ceramahnya. Bukan isinya yang dipetik dan diambil. Bukan pengajarannya yang menusuk ke qalbu. Maka lawaklah agama. Lawaklah agenda maulid tahun itu. Tahun hadapan begitu juga. Tahun yang lalu sama juga. Kita pergi melalui masa dengan hal-hal yang santai. Agama bukan santai. Ilmu bukan santai. Semuanya adalah perkara serius. Perkara berat kerana kita memberatkan Allah. Memberatkan Rasulullah. Memberatkan urusan kita ke syurga. Bukan enak dan seronok di dunia yang fana ini. Kenapa tidak kita agendakan hal agama ini supaya menjadi berat. Menjadi serius. Menjadi agenda penting yang memandu kita ke jalan lurus.

Sekarang ini ceramah maulid tidak boleh lagi mengikut arus seperti dahulu. Ikut orang dahulu. Hanya seperti keturunan sahaja. Audien sekarang bukan seperti dahulu. Teknologi perlu digunapakai. Ada tulisan yang boleh dibaca. Ada gambar yang perlu menginsafkan. Ada suara yang mengegar hati dan sanubari. Ada perlakuan yang menusuk untuk diamal atau untuk dihindar.  Deria audien bukan telinganya sahaja. Mata dan nalurinya juga perlu digerakkan. Mindanya diusik. Diprovokasi. Dipintal dan diperah supaya agama bukan untuk didengar. Sebaliknya untuk menyerap faham apa yang disampaikan. Untuk akhirmya menjadi abid. Yang mursyid. Yang alim dengan agama. Dekat dengan perintahNya. Menjauhi laranganNya. Carilah ustaz yang menggunakan komputer. Yang menggunakan LCD. Yang menggunakan skrin tayang besar. Ada warna yang memikat. Mungkin ada muzik latar yang meruntun. Jika tidak melalaikan. Ada suara yang memukau. Bertenaga. Semua deria audien digerakkan.

Ustaz yang dipanggil tidak lagi boleh diberi kertas kosong. Tidak lagi hanya pandai-pandai ustaz. Apabila penganjur memilih seorang ustaz maka perlu difikirkan:
1                    Tajuk yang sesuai dengan suasana, kehendak kariah, isu semasa dan isu-isu khusus untuk jemaah setempat. Untuk mengajar dan untuk menginsafkan. Pendidikan dan dakwah.
2                    Senaraikan sub tajuk yang perlu disentuh penceramah. Yang perlu dihurai. Yang perlu disampaikan dengan bersekuen.
3                    Minta ustaz quote nas dan hadith yang sesuai. Senaraikan buku rujukan untuk dirujuk atau dibeli audien yang berminat.
4                    Minta kertas kerja dari ustaz supaya boleh dicetak banyak dan diedarkan kepada audien.
5                    Ada sesi pertanyaan, ulasan dan tokok tambah dari audien yang bermaklumat. Ustaz ada maklumat agama. Audien ada maklumat teknikal, politikal, ekonomi dan berbagai lagi.

Perubahan paradigma seperti itu perlu jika keghairahan mendengar maulid hendak disegarkekalkan. Bukan one way traffic. Perlu ada dialog. Dua hala. Interaksi antara audien dengan penceramah. Ilmu hendaklah disampaikan secara akademik. Ada turutan. Ada sekuen. Ada kesinambungan. Berjadual. Ada penekanan. Ada penegasan. Audien dahulu pasif kerana sumber ilmu terhad. Bahan bacaan yang diperolehi terhad. Sekarang ini media cetak dan media elektronik bercambah. Banyak yang boleh dibaca. Yang boleh dilihat. Yang boleh didengar. Malah penceramah-penceramah yang hebat masing-masing memiliki laman sesawang sendiri. Dibina oleh pengikut mereka. Atau memamg mereka sendiri yang membinanya. Saya quote Dr. Daniel Zainal Abidin, Dr. Zahazan dan Datuk Nik Aziz. Itu belum lagi artikel dan makalah profesional. Cabutan dan link dari dalam dan luar negara. Maknanya cermah maulid sudah dikira bukan arus perdana. Banyak pilihan lain. Rancangan TV umpamanya sudah cukup memukau audien. Tidak perlu pergi ke mana-mana. Selesa di hadapan TV rumah sendiri. Santai dan damai.

Satu lagi amalan kita ialah tidak berhalaqah. Suka duduk jauh-jauh. Berselindung di balik tiang dan orang lain. Jika begitu maka ilmu juga terlindung. Ditapis syaitan dan iblis. Penceramah beria-ia bercakap. Kita beria-ia tidak mendengar. Bila ada rakan sebelah yang galak bercakap kita terperangkap antara dua penceramah. Seorang penceramah profesional. Seorang lagi penceramah tidak diundang. Terganggulah semua agenda audien yang hendak memanfaatkan majlis maulid itu. Sepatutnya kita duduk berkeliling penceramah. Itulah halaqah yang bermula sejak zaman kuno. Socrettes, Plato dan Aristotle menggunakannya. Rasulullah dan para sahabatnya menggunakan sistem halaqah. Begitu juga tabi’in dan tabi’ tabi’in. Sekarang ini di Masjid Haramain (Makkah dan Madinah) masih mengamalkan halaqah ini. Penceramah di suatu sudut atau tiang. Audiennya berkeliling bahagian hadapan penceramah. Mereka mendengar, berdialog dan mencatat. Mencatat dan mencatat.

Mencatat cukup penting. Mengekalkan ilmu yang didengar dan dilihat. Untuk diulang baca. Diulang-ulang kemudian. Untuk ditambah nilai. Untuk dikembangkan. Untuk disampaikan kepada orang lain. Menyambung proses dakwah. Jika hanya mendengar maka akan masuk telinga kanan dan keluar telinga kiri. Masuk telinga kiri dan keluar telinga kanan. Yang tinggal hanya kekosongan yang sukar diisi. Sampailah masanya kita mengubah paradigma yang sudah terlalu lama. Arusnya sudah berubah. Capaian dan garapan perlu juga berubah. Agama Islam adalah agama hidup. agama dinamik. Buka dogma statik yang jumud. Kita sebagai umatnya yang menghidupkannya. Tanggungjawab kita. Amanah yang ditanggungkan di bahu setiap kita. Jangan toleh kanan atau kiri. Bergerak ke hadapan untuk membina sinergi beragama. InsyaAllah.

Anak Kampung Keliling Dunia


Parit Mohamad, Mukim 4, Parit Sulong, Batu Pahat, Johor. Sebuah kampung yang jauh di pedalaman pada tahun-tahun sebelum merdeka. Sebelum ada jalanraya. Sebelum ada sekelumit pembangunan. Yang ada hanya radio basah di rumah jiran. Baterinya perlu dicas  mengikut jadual. Bateri basah itu sebenarnya bateri lori. Besar dan berat. Untuk mengecasnya perlu dibawa ke bandar. Maka bateri itu naik motor bot selama lebih tiga jam. Baliknya tiga jam juga. Itulah sumber berita yang ada. Suratkhabar mungkin seminggu sekali apabila ke pekan Parit Sulong. Pasar mingguan pada setiap hari Sabtu. Hingga sekarang pasar hari Sabtu itu masih kekal. Tumpuan penduduk sekitar yang kadang-kadang ribuan ramainya. Khususnya menjelang hari raya. Saya juga biasa meramaikan pekan Parit Sulong semasa remaja saya. Hanya setakat berjalan-jalan sahaja. Mana ada duit. Mana ada apa-apa. Setakat naik basikal. Jengah sana jengah sini. Kemampuan nihil. Kosong. Zero. Poket kosong. Sesekali mungkin ada sedikit habuan. Tidak saya ingat siapa yang beri. Makanan yang paling enak ialah lontong. Lontong Wak Yem. Semua orang tahu enaknya. Lontong dengan lodeh dan sambal sate. Waktu itu tidak ada yang lebih enak dari lontong Wak Yem itu.

Selalu saya sebut pilihan kerjaya saya selepas SPM (MCE, OSC, FMC) sangatlah terhad. Tidak ada maklumat. Saudara mara juga tidak bermaklumat. Belum ada yang celik kerjaya. Belum ada yang merantau kerana tugas negara di peringkat tinggi.  Guru di sekolah tidak memberi maklumat. Pilihan saya adalah polis, askar, kerani dan guru. Itulah yang selalu saya lihat. Bukan rencam bentuknya seperti sekarang. Terlalu banyak  pilihan. Menjadi polis larangan arwah datuk saya. Pengalamannya di Tanah Jawa menunjukkan bahawa plis adalah anjing kompeni kepada Belanda. Barangkali tarafnya ialah pengkhianat. Entahlah. Menjadi askar tdak direstui oleh arwah ibu saya. Waktu itu pengganas komunis sedang mengganas. Bunyi senapang  dan bom selalu kedengaran dari rumah saya. Kawasan komunis ada di Parit Sulong dan Yong Peng. Sepanjang banjaran Titiwangsa dari selatan ke utara. Tinggal dua pilihan. Kerani dan guru. Saya fikir bahwa kerani terlalu statik. Hidupnya di meja yang sama selama 24 jam. Kerusi yang sama. Ruang yang sama. Mungkin rakan yang sama. Ketua pejabat mungkin silih berganti. Akhirnya saya memilih guru. Alhamdulillah. Mungkin itu pilihan yang serasi bagi saya. Jadilah saya seperti saya sekarang. Skop kehidupan yang lebih besar.

Menjadi guru pada tahun 1969 adalah suatu  realiti yang sukar digambarkan. Setelah menjalani latihan selama dua tahun saya ditempatkan di Negeri Terengganu. Tahun 1967 saya menjalani latihan mingguan Regional Training Centre (RTC) di Segamat, Johor. Tahun 1968 di Institut Bahasa, Kuala Lumpur. Tahun 1969 kembara saya bermula. Saya tinggalkan kampung. Berbakti untuk nusa dan bangsa. Membina anak bangsa yang dahagakan belaian ilmu. Mengembangkan minda untuk menjadi warga yang bermanfaat. Menyambung dan melestarikan rantaian bakti yang dulunya diunjukkan oleh guru-guru saya. Tidak ada yang lebih membahagiakan. Pilihan saya menjadi guru rupanya membawa saya merantau jauh. Melihat dunia yang sebenar-benarnya. Walaupun kata bijak bestari perjalanan yang beribu kilometer jauhnya dimulakan dengan langkah yang pertama saya tidak pernah tahu hakikatnya begitu.

Dari Kuala Terengganu saya ke Kluang. Kemudiannya ke Kuala Lumpur semula. Dari Universiti Malaya arah saya berputar jauh. Sewaktu menjadi guru dahulu saya rasa hidup mati saya di sekolah. Itu yang saya tahu. Yang saya lihat. Rupanya Allah memberi saya laluan yang berbeza. Dari UM saya ke Politeknik Ungku Omar di Ipoh. Pintu alam saya terbuka di sana. Saya bukan di sekolah lagi. Dunia saya bukan bersama anak-anak kecil. Pelajar saya lepasan SPM atau STPM. Kepada mereka hujjah saya lebih tinggi. Pada minda mereka saya bercakap tentang negara. Tentang dunia. Bukan lagi di sekeliling rumah mereka. Bukan lagi kajian tempatan. Membuka minda untuk menggarap yang lebih besar. Ketika di PUO itu sayap saya adalah untuk negara.  Kurikulum politeknik Malaysia. Soalan periksa. Begitu juga lain-lain hal yang menyangkut politeknik seluruh Malaysia. Maka bergeraklah saya menjelajah seluruh negara kecuali Sabah dan Sarawak.

Tahun 1985/86 rasanya kemuncak segala-galanya. Saya ke USA untuk Sarjana pendidikan saya. Tahun 1990 saya ke Canada pula selama tiga bulan. Pengalaman kedua yang juga besar ertinya. Cerita saya masih di USA. Mungkin beberapa entry yang banyak lagi akan menyampaikan saya ke Canada.  Banyak juga cerita indah dari sana. Kembali dari Canada saya pindah ke Politeknik Batu Pahat. Sekarang namanya Universiti Tun Hussein Onn Malaysia (UTHM). Bertukar dari Politeknik Batu Pahat ke Pusat Latihan Staf Politeknik (PLSP) lalu menjadi Institut Teknologi Tun Hussein Onn (ITTHO). Bertukar lagi menjadi Kolej Universiti Tun Hussein Onn (KUiTTHO). Sekarang gah dengan nama UTHM. Sebuah tempat yang melalui transformasi panjang selama lebih 20 tahun saya berada di situ. Saya bersara di situ pada 23.7.2001. Kontrak saya tamat pada 14.7.2011. Sekarang masih lagi terhubung sebagai pensyarah sambilan. Walaupun saya kembali selama 11 bulan ke sekolah, SMT Johor Bahru, saya kembali ke PLSP pada tahun 1994. Suatu kembara yang berbagai. Panjang ceritanya.

Sekarang cerita saya dihujung kembara saya di USA. Akan saya tinggalkan bumi Pittsburgh yang memberi banyak kenangan bersama isteri dan lima orang anak saya. Bila mereka membaca cerita ini pasti kembali ingatan itu kepada mereka. Suatu lintasan masa yang seperti sebentar. Namun banyak kenangannya. Berpintasan dan berjalur-jalur panjang. Banyak warna dan lagu indah bersama. Dalam keindahan spring tahun 1986 saya tinggalkan semuanya. Terbang dari lapanganterbang Pittsburgh kami ke lapanganterbang Newark di New York. Setelah berada di New York pada bulan sebelumnya, saya kembali ke New York lagi. Apabila kapalterbang take-off sahaja dari Newark bermakna saya tinggalkan negara yang ada di sebalik Malaysia. Yang jarak masanya 12 jam. Siang di Malaysia malam di USA. Malam di Malaysia siang di USA. Lautan Atlantik yang selalu sibuk antara benua Amerika dan benua Eropah saya lintasai. Kembara saya untuk mengelilingi dunia. Saya jejaki Panglima Awang walaupun jalannya berbeza. Teknologi mengubah paradigma. Mengubah kebiasaan. Panglima Awang belayar di laut, saya belayar di udara. Terlalu pantas masa berlalu. Seperti baru semalam. Masih terasa-rasa lagi kebas punggung kerana terlalu lama di dalam kapalterbang.  London, here we come.