Monday, September 16, 2019

Mengangkat Diri




Menghadiri temuduga adalah untuk semua calon yang layak. Banyak elemen penyingkiran (elimination) dilakukan terhadap calon-calon sebelum mereka disenaraipendekkan. Walaupun mereka layak, masih terdapat calon yang gagal dari awal hingga akhir kehadirannya. Memang benar calon-calon:

1                    Memiliki kelayakan akademik dan mungkin profesional.
2                    Memiliki kemahiran yang diperlukan sama ada teknikal atau seni.

Kesemua itu tidak membantu jika calon tidak memiliki kemahiran sosial (soft skill). Kemahiran berinteraksi dengan orang lain. Panel penemuduga adalah mereka yang berkemahiran. Berpengalaman dalam berbagai bidang sama ada teknikal ataupun kemanusiaan. Mereka boleh mengenalpasti calon yang berpotensi pada pandangan pertama.

1                    Langkah calon memasuki bilik temuduga sudah memadai untuk menentukan calon itu boleh dipertimbangkan ataupun tidak.
2                    Cara mereka duduk juga memberikan petunjuk tentang keperibadian calon.
3                    Cara bercakap, intonasi suara akan mendedahkan kekuatan dan kelemahan calon. 
4                    Jawapan-jawapan yang diberi, hujjah yang dikemukakan adalah kunci penting sama ada seseorang calon benar-benar layak sebagai bakal staf sesebuah organisasi.

Jangan sekali-kali berfikiran stereotaip. Temuduga adalah formaliti sahaja. Sudah ada calon yang ditentukan lebih awal. Jangan dan jangan. Anggap kesemua itu tidak benar. Setiap calon mempunyai peluang sama rata. Setiap calon ada harapan untuk berjaya. Jika kit amembuat stereotaip, kita menjadi lemah dan ianya dikesan oleh panel penemuduga. Ianya menjadi alasan untuk menyingkirkan calon. Oleh yang demikian calon perlu berusaha untuk menjadi yang terbaik. Lebih baik dari calon-calon yang lain. Calon-calon perlu mempamerkan:

1                    Kecerdasan luarbiasa.
2                    Berwibawa.
3                    Berimpak tinggi.
4                    Berhujjah aras tinggi.
5                    Berwawasan jauh ke hadapan.
6                    Sensitif dengan isu semasa.

Ramai calon yang tidak bersungguh-sungguh dalam menghadiri temuduga. Antara kelemahannya:

1                    Tidak mengetahui tugas jawatan yang dipohon.
2                    Di mana kemungkinan akan ditugaskan.
3                    Masalah-masalah yang berkemungkinan akan dihadapi.
4                    Kemahiran menyelesaikan masalah.
5                    Kemahiran membuat keputusan kritikal.
6                    Kemahiran memutar pendapat bersesuaian dengan topik yang sedang dibincangkan.

Perhatikan dialog berikut:

Panel: Apakah jawatan yang tuan pohon?
Calon: Pegawai pertanian.
Panel: Apakah bidang kepakaran tuan?
Calon: Penyelidikan.
Panel: Apakah tugas yang akan tuan lakukan jika berjaya menjawat jawatan ini?
Calon: Saya rasa saya akan membuat berbagai tugas yang sinonim dengan jawatan saya.
Panel: Contohnya?
Calon: Antaranya saya rasa ialah mengkaji baja yang sesuai untuk semua jenis tanaman. 
Panel: Ada had masa dalam membuat kajian?
Calon: Saya rasa bergantung kepada kajian yang dibuat.

Tugas tidak bergantung dengan rasa. Ia telah termaktub. Telah disistemkan. Ada prosedur dan ada SOPnya. Standard operation procedure. Kajian dan penyelidikan ada had masa. Bakal pekerja wajar membuat semakan atau penyelidikan tentang tugas-tugas am dan khusus sesuatu jawatan. Barulah berkeyakinan tinggi apabila dilontarkan soalan-soalan yang relevan dengan jawatan yang dipohon. Jangan dilihat sebagai malas, tidak ambil peduli, acuh tak acuh dan tidak serius. Calon memberikan jawapan tetapi cara ia menjawab diberi pukulan maut oleh panel penemuduga.

Calon tidak boleh kelentong. Tidak boleh main teka-teka. Atau agak-agak. Panel akan menjadi geram dan malas hendak bertanya. Calon yang jangka masa temuduganya sangat singkat sudah diketahui bahawa dirinya gagal. Calon yang terlalu banyak disoal juga mungkin sekadar untuk mengesahkan kelemahan calon tersebut. Ada kalanya calon berhadapan dengan situasi berikut:

1                    Soalan terlalu berat hingga tidak terjangkau fikiran untuk menjawabnya.
2                    Terlalu banyak hingga meletihkan.
3                    Calon malas bercakap.
4                    Suara terlalu lemah. Diminta untuk menguatkan suara.
5                    Tiada intonasi pada suara.
6                    Gagap, tersekat-sekat dan banyak gangguan dalam berkomunikasi seperti: hah, emm, err. Atau sekadar menggelengkan kepala atau mengangkat bahu.

Kepada panel, apa-apa perlakuan yang dianggap negatif dijadikan alasan untuk tidak mengambil seseorang calon menjadi pekerja baru. Yang dicari ialah:

1                    Calon yang banyak idea.
2                    Bijak bercakap dan berhujjah.
3                    Santai tetapi tidak sambil lewa.
4                    Mesra tetapi tidak mengada-ngada. Masih menjaga adab dan adat temuduga.
5                    Tidak memprotes atau melepaskan emosi apabila memberi pendapat.
6                    Berfikiran luas. Skop pengetahuannya mencakup berbagai bidang.
7                    Ada kecenderungan mendengar pandangan orang lain. Menerima nasihat dan cenderung untuk mempelajari sesuatu yang baru.  

Akhirnya calon yang berpotensi untuk walk the talk akan berjaya. Maksudnya bukan sahaja calon itu berkelayakan di atas kertas (ijazah berjela) tetapi ia memiliki kemahiran yang diperlukan untuk melakukan tugas yang akan diberikan kepadanya. Memiliki sedikit kemahiran atau bersedia untuk mendapatkan kemahiran. Ada sedikit pengalaman berkaitan dengan jawatan yang dipohon. Sebenarnya sukar untuk dinyatakan dengan perkataan. Tetapi calon yang berjaya masih terdedah dengan berbagai kemungkinan.

1                    Go-error. Calon yang dipilih didapati tidak elok prestasinya.
2                    Drop-error: Calon yang baik tidak diperakukan.

Walau bagaimanapun setiap calon hendaklah mempersembahkan yang terbaik dari berbagai aspek.
1                    Tahap akademiknya. Diperlihatkan kecerdasan mindanya yang terbaik.
2                    Kemahiran kemanusiaan yang tinggi kerana seseorang itu perlu berinteraksi dan berkomunikasi dengan rakan sejawat dan stake holder organisasi serta pelanggan.
3                    Berinteraksi dan berkomunkasi dengan baik.
4                    Hormatkan orang lain.
5                    Meraikan perbezaan.
6                    Fokus dan serius dari segi semangat dan hasrat diri.

Mengangkat diri bukan semulajadi. Ia perlu dibina dengan banyak belajar. Banyak melihat sekeliling. Menimba pengalaman dari orang lama. Amalkan yang terbaik dan buang amalan yang tidak produktif.