Saturday, July 23, 2011

Guru Itu Siapa

Seorang pembaca blog saya bertanya mengenai apa sebenarnya yang mesti dilakukan oleh seorang guru untuk memandaikan anak-anak didik mereka. Nasihat yang diterima semuanya berbentuk keras. Menggerunkan. Menunjuk kuasa kepada pelajar. Menjauhkan diri daripada mereka. Yang paling ditakuti ialah anak didik memijak kepala. Kebetulan saya pernah memainkan dua peranan. Menjadi pendisiplin dan menjadi kaunselor. Di sekolah menjadi HEM. Di universiti menjadi HEP. Ada masanya saya garang. Tetapi bukan menghina. Bukan mengherdik. Bukan mencela. Bukan memukul. Bukan menjengkelkan mereka. Saya ingin mendidik. Ada masanya saya berlembut. Saya usap hati mereka. Saya tusuk jiwa mereka. Saya hembus semangat mereka. Saya tunjukkan jalan  baik untuk menuju kebaikan. Kejayaan. Keindahan hidup. Alhamdulillah saya melihat kejayaan mereka. Dari semasa ke semasa ada berita baik dari mereka. Saya bersyukur kerana itu.

Ramai orang menjadi guru atas alasan yang berbagai. Sangat beruntung pelajar-pelajar yang mendapat guru yang tulen – born teacher. Semua ajarannya menjadi. Semua asuhannya menjadi. Semua didikannya terlaksana. Walaupun tidak semua pelajarnya menjadi hebat tetapi kesemuanya mendapat sentuhan peribadi guru yang hebat. Terpancar pada mereka didikan yang memberi rasa puas. Kelemahan mereka mungkin intelek yang sukar dibangun. Yang lain boleh menjadi superb. Tingkah laku mereka cantik. Peribadi mereka indah. Semangat mereka tinggi. Kemahiran insaniah mereka unggul. Guru yang baik menerapkan segala yang baik kepada anak didik mereka. Itulah yang dikenang sepanjang hayat mereka. Guru itu terpahat di hati mereka. Walaupun mereka mungkin lupa kerana kesibukan menjadi dewasa dan tua, namun dalam hati mereka guru itu tetap menjadi teman.

Suatu kisah di sebalik dunia sana. Seorang guru membelek-belek suatu laporan 20 tahun terdahulu. Rumusan dalam laporan itu menyatakan bahawa kesemua 20 orang pelajar itu tidak mungkin berjaya dalam hidup mereka. Terlalu banyak kelemahan yang tidak mungkin diperbaiki. Tidak mungkin boleh diubah. They were fated to be losers. Teringin di hati guru itu untuk melihat sama ada prophecy itu benar atau tidak. Seorang demi seorang dari mereka dijejaki. Amat memeranjatkan. Kesemua 20 orang yang dikatakan tidak mungkin boleh beroleh kejayaan itu sebenarnya sangat berjaya by all standards. Mereka berjaya dalam kerjaya yang mereka pilih. Yang akademik menjadi academician yang cemerlang. Yang menjdi usahawan berjaya dalam bidangnya.  Begitu juga yang lain-lain .

Apabila ditanya apa yang mendorong mereka untuk berjaya, jawapan mereka hampir serupa. There was this one teacher.  She designed our success. Guru itu dikatakan menyedarkan mereka untuk bangun membina diri hingga berjaya. Menangkis cemuhan yang sudah bertahun-tahun mereka terima. Yang seperti itulah suratan takdir yang semestinya mereka terima. Tetapi guru wanita itu mengubah segala-galanya. Ufuk hidup mereka menjadi lebih luas. Lebih jauh. Lebih tinggi. Kejayaan yang akhirnya mereka capai. Siapakah guru itu? Apakah yang telah dibuatnya? Apa jasanya? Besar manakah yang telah dibuatnya? Guru yang membuat penyelidikan itu menjejaki pula guru tersebut. Apabila diajukan tentang apa yang telah dibuatnya, hanya satu jawapannya, “I love them all.” Ringkas dan padat. Bayangkan jika jawapan itu didengar oleh anak-anak didiknya yang sudah 20 tahun lebih dewasa! Tentu mereka terlontar dalam kasih sayang yang tidak terbalas. Tentu syahdu.

Anak-anak didik adalah anak-anak yang perlukan kasih sayang. Learning through love.  Belajar menjadi lebih mudah jika ada besamanya kasih sayang. Yang bijak dikasihi. Yang nakal disayangi. Yang IQnya rendah sekalipun diberi kasih sayang yang tidak berbelah bagi. Percayalah. Yakinlah. Anak-anak didik dapat melihat telus ke lubuk hati kita. Mereka melihat dalaman kita. Mereka tahu setakat mana keikhlasan kita. Ketulusan kita. Segala niat yang baik akan sampai juga ke lubuk hati mereka. Pancarkan segala kebaikan untuk memenangi hati mereka. Mereka lembut apabila dilayan dengan lembut. Tetapi bukan lembut tanpa arah. Bukan bersifat mengalah. Bukan berundur hingga mereka mengasak menjadi ganas.  Berlembut dengan mereka dengan hujjah. Dengan kata-kata semangat. Dengan ungkapan-ungkapan besar. Dengan cerita-cerita kejayaan. Beri mereka gambaran indah menjadi manusia berguna dalam aspek apa sekalipun. Realiti dan fantasi mesti selari. Jangan berikan mereka ilusi.

Anak didik menjadi keras bila mereka dididik secara keras. Tidak semestinya mereka menjadi berjaya dengan berakhlak mulia jika mereka terdidik dengan keras. Kemahiran insaniah mereka akan terselindung di sebalik kekerasan. Kegarangan. Tidak dipancarkan kemanusiaan yang diharapkan. Keindahan tidak dilihat. Seni pada diri mereka hilang. Aesthetic value pada diri mereka tidak dapat dibangunkan. Ingatlah manusia ini dibangunkan kerana kemanusiaannya. Ia dikehendaki berinteraksi dengan manusia lain. Hidup berkomuniti. No man is an island. Jika anak didik tidak dibangunkan dengan sewajarnya maka mereka mencapah menjadi manusia yang tidak serasi dengan alam sekelilingnya. Lari dari keperluan bermasayarakat. Lari membina hidup tanpa erti kepada orang lain.

Terpulanglah kepada guru. Guru yang bukan berkerjaya sebagai guru memilih jalan-jalan mudah yang dalam jangkapanjang memusnahkan masa hadapan anak-anak didiknya. Oleh yang demikian mendidik mestilah berlandaskan dasar yang telah ditentukan. Strategi yang telah digariskan. Falsafah yang telah dibangunkan. Tentu sahaja mengaplikaasikan psikologi sama ada yang dipelajari atau yang telah diamati. Belajar dari pengalaman guru lain yang positif. Belajar dari guru-guru yang berjaya. Belajar dari ibu bapa yang anak-anaknya siuman. Sopan. Berakhlak mulia. Pilih apa sahaja cara yang difikirkan memberi kejayaan positif. Tangan guru mencorakkan kanvas masa hadapan anak-anak didik mereka. Lukisan indah tidak terpapar jika guru yang menjadi pelukis gagal melukisnya.

Yang perlu diingat ialah anak didik menjadi berjaya dalam akademik. Cantik akhlaknya. Positif dan bermotivasi diri. Self motivated. Berkembang menjadi manusia yang lebih baik. Berjaya dalam kerjaya. Menjadi warganegara cemerlang. Guru tentu maklum yang perlu dibangunkan ialah intelek, rohani, emosi dan jasmaninya. Beri mereka ketrampilan yang cekatan. Yang cekap. Yang robust dalam hidup. Memandang ke hadapan untuk mensejahterakan dirinya. Untuk mensejahterakan keluarganya. Untuk mensejahterakan masyarakatnya. Untuk mensejahterakan umatnya. Guru hendaklah menjadi guru. Tidak benar jika guru menjadi sebarangan orang. Apatah lagi menjadi sang algojo yang hanya tahu menghukum tetapi tidak mampu membentuk. Di bahu guru letaknya tanggunggjawab membina negara. Membina warganegaranya. Guru adalah pencorak zaman. Dirgahayu wahai guru.

Ertinya Kelahiran Ini

Hari ini genap usia saya 65 tahun mengikut kiraan tahun Syamsiah. Jika mengikut kiraaan Qamariah saya sudah berusia lebih 67 tahun. Bagaimana saya harus menyambut tarikh kelahiran ini. Terima kasih kerana ucapan selamat hari jadi yang bertalu-talu. Sejak hampir tengah malam tadi ucapan itu berjurai-jurai saya baca. Sebenarnya saya tidak pernah menyambut hari jadi. Ia berlalu begitu sahaja.  Sejak ramai sahabat di fb ramai yang memberi ucap selamat. Terima kasih banyak-banyak memberi tanda ingatan. Terima kasih kerana sudi bersahabat dengan saya. Terima kasih kerana  membaca apa-apa yang saya nukilkan untuk dikongsi bersama. Ada kelapangan fikiran kerana bersama dengan santai bermain minda.

Saya tidak  ada apa-apa selain dari diri saya. Selain dari nama saya yang mungkin orang kenal. Keistimewaan tidak ada. Hanya biasa-biasa sahaja. Kebetulan saya menulis pengalaman yang dulu-dulu. Berantai ingatan yang saya luahkan. Yang saya coretkan. Yang saya paparkan. Yang saya bentangkan. Yang saya hamparkan. Di dalamnya ada himpunan diri yang mungkin value added. Mungkin juga longgokan rempah ratus hidup. Perencah-perencah yang menjadikan diri saya. Lipatan-lipatan sejarah yang mungkin asing. Mungkin juga lapuk. Namun di situ diri saya. Berdiri dan tercegat mengimbau masa lalu yang berlalu. Masa hadapan yang semakin singkat. Lubuk saya. Denak saya. Jalan-jalan yang telah saya lalui. Denai yang membiasakan diri saya dengan onak dan duri. Lopak dan becak yang dibawa dari zaman merentas masa.

Saya boleh bercakap. Selama ini hanya pelajar-pelajar dan bekas pelajar yang pernah mendengarnya. Entah mereka faham atau tidak. Entah menyentuh sanubari mereka atau tidak. Entah memberi iktibar sekecil mana sekalipun. Entah memberi manfaat mendatar ruang. Entah memberi nilai kepada minda. Entah memberi tusukan halus yang selalu sukar untuk disampaikan. Telah lama saya ingin menulis. Menjilid pengalaman yang mungkin elok dikongsi. Dibaca dan digarap. Didengar dengan hati yang terbuka. Alhamdulillah blog saya memberikan ruang tidak terbatas untuk saya. Walaupun banyak hal yang terlintas untuk dibaca tetapi saya perlu mengawal diri. Terlalu banyak sensitivity yang perlu dijaga. Perlu diawasi. Namun sebagai manusia banyak kali saya tersentuh dengan berbagai peristiwa yang mendesah di sekeliling saya.

Minat saya banyak. Tiada pilihan khusus. Pilihan saya dari agama merentas politik. Di sampingnya saya selalu menjengah pendidikan. Menerawang sosial. Begitu juga ekonomi, sastera, seni, sukan dan hiburan. Terlalu banyak yang menghidupkan saya. Kurnia Allah itu saya manfaatkan kerana dengan menggarap banyak perkara saya menjadi lebih enriched.  Enhancing apa yang sudah terbina. Kesan-kesan cumulative ini menjalar dalam diri saya untuk memahami setiap situasi. Menangkap apa sahaja yang melintas datang. Yang melayang pipihnya. Yang bermukim dalam hati dan minda. Ia menmbentuk psikologi saya. Saya menjadi saya dan diri saya.

Kesempatan menulis ini membuka ruang yang sangat terbentang luas. Tiada ufuk yang menemukan mata saya dengan kejauhan. Tiada sempadan batas yang perlu difikir. Hari-hari yang berlalu adalah rahmat. Masa-masa yang melintas pergi adalah lambaian bahagia. Ruang-ruang yang saya huni adalah lambang damai yang bersarang di hati. Saya luncurkan kata hati semantara ada waktu. 65 tahun sudah terlalu lama. Terlalu muda pada setengah orang. Usia semakin sedikit berbaki. Yang tinggal diharap barakah. Ada lagi limpahan rahmat Allah. Yang penting masa mesti diguna. Mesti diolah. Mesti dijadual. Banyak yang boleh dilaksnakan. Tiada diam atau bungkam hanya menghitung hari dan masa. Tiada ratapan untuk masa lalu. Mata dan hati ke hadapan menghadapi apa yang mungkin datang. Yang mungkin menerpa. Masa-masa mendatang yang selalu didoakan barakahnya. InsyaAllah.

Bagaimana hari lahir ini harus diperingati. Perlu disambut. Dirayakan dengan riang ria? Atau ditangisi kerana banyak kesempurnaan yang tidak terlaksana. Barangkali muasabah diri yang lebih baik. Bersyukur dengan usia yang Allah kurniakan. Lalu mengingati bahawa pada tarikh ini usia saya berkurang setahun. Yang bakinya saya tidak tahu. Allah menyembunyikan itu dari makluman manusia. Yang digesa ialah memanfaatkan usia yang ada. Memberi erti kepada anugerah Allah ini. Memberi guna kepada sesiapa dan apa sahaja yang ada di sekeliling saya.

Saya bersyukur benar kerana membina kerjaya sebagai pendidik. Benar kerjaya lain juga bermanfaat tetapi setelah saya imbau saya rasa saya bertuah dipilih Allah untuk menjadi guru. Mengajar terlalu simplistic bunyinya. Semua orang boleh melakukannya. But only a few become great teacher. Real educator. Saya sendiri belum ke tahap itu. Namun begitu ada rasa istimewa yang saya bawa dalam diri saya. Rasa puas yang selalu membalut diri. Anak didik saya ada di mana-mana.  Bukan sahaja di tanahair tercinta ini. Ada juga yang di rantauan membina diri. Yang ingat dan yang tidak ingat bukan isunya. Saya ada dalam diri mereka. Membentuk diri mereka. Mungkin hanya cebisan yang terlalu kecil. Tetapi cebisan itu masih mencengkam kuat di tubuh dan sanubari mereka. Mereka bawa hingga ke mana-mana. Merentas zaman dan  masa yang saya tinggalkan di belakang.

Masa saya semakin singkat. Semakin suntuk. Semakin sempit. Semakin dekat dengan destinasi terakhir yang mutlak dan abadi. Tarikh lahir adalah sesuatu yang memberi ingatan. Ajal saya semakin dekat. Lambaian akhirat semakin hampir. Bahawa selamanya saya tidak akan berada di sini. Bahawa semua yang dahulunya indah ini hanya mainan dunia. Sudah terlalu lama alpa dengan semua yang fana ini. Ada yang hakiki di sana. Datangnya entah bila. Yang penting mesti sedia menghadapi datangnya.  Hari lahir yang datang mendekatkan saya ke situ. Ke arah itu. Ke tempat itu. Allah menyediakan tampatnya. Mudah-mudahan Allah memberikan  naungannya kepada saya. Insyaallah.