Sunday, April 25, 2010

Masa Dulu-Dulu - Bahagian Kedua Puluh Enam: Bab Kedua

Bagi kebanyakan kita yang menjadi guru (pendidik), mungkin secara kebetulan memilih kerjaya sebagai guru. Niat asal mungkin tidak begitu. Banyak pilihan lain yang sesuai dengan kehendak hati. Walau bagaimanapun pilihan yang dihidangkan kepada kita ialah guru. Maka pilihan itu hendaklah ditatang kerana barangkali kita boleh hidup dan mati dengan kerjaya kita sebagai guru.


Menjadi guru bukanlah semudah A, B dan C. Atau mengira 1, 2 dan 3. Latihan di Universiti atau Institut Perguruan (dulu maktab) tidak mencukupi untuk menjadikan seseorang guru itu benar-benar bersedia. Intelek, mental, fizikal, profesional dan kemahiran insaniah perlu digabungkan untuk memulakan kerjaya sebagai guru profesional. Langkah-langkah awal seorang guru tetap goyah. Sekolah bukan universiti dan bukan Institut Perguruan. Dunia realiti sekolah adalah jauh berbeza. Tuntutan ilmiah dan profesioanlismanya sangat tinggi.


Sekolah bukan lagi agen sosial yang mengeluarkan lulusan UPSR dengan 5A atau sekolah menengah yang PMRnya 8 atau 9 A. Bukan juga yang SPMnya berbelas-belas. Cabaran akademik hanyalah sebahagian daripada tugas urus guru di sekolah. Banyak lagi outcome yang dituntut dari sekolah dan dari guru. Kekangan-kekangan yang dihadapi guru dan masalah remaja yang bertali arus memerlukan komitmen yang tinggi daripada guru-guru. Sekarang ini pula ibu bapa bukan menyerah anak untuk dididik oleh guru di sekolah. Mereka mahukan guru-guru menjadi dayang-dayang kepada anak-anak mereka (babysit). Menjadi inang pengasuh kepada anak mereka.

Pelajar-pelajar di sekolah bukan lagi murid yang patuh kepada ajaran guru. Mereka sudah menjadi anak-anak raja dan sultan di sekolah. Beraja di mata bersultan di hati. Guru sudah hilang kekebalannya, sebagai pendidik yang dihormati kalaupun tidak digeruni. Rasa hebat seorang guru sudah lama musnah apabila status masyarakat terangkat kerana adanya kepesatan proses ilmu dan maklumat serta kemahiran-kemahiran lain yang jauh menenggelamkan guru. Profesion lain semakin mendapat tempat sedangkan profesion guru tetap statik. Dinamika dalam industri pendidikan khususnya di sekolah seolah-olah tidak wujud. Tegak berdirinya guru di sekolah seperti sebelum tahun-tahun 70an dahulu sudah tiada kukuhnya. Martabat guru sudah lama mengelongsor turun dan merudum.

Saya merasakan pendidikan harus dioverhaul. Falsafah Pendidikan yang sedia ada harus diberi nafas baru yang menyuntik hayat baru kepada dunia kependidikan. Harus dilihat semuala setiap aspek yang menghimpunkan kompleksiti sesebuah institusi pendidikan seperti sekolah. Guru harus dilihat sebagai manusia yang lebih berwibwa dari kebanyakan ibu bapa. Lebih tinggi kelayakannya berbanding kebanyakan ibu bapa. Lebih alim dari kebanyakan ibu bapa. Lebih lumayan pendapatannya dari kebanyakan ibu bapa. Menjalani gaya hidup yang lebih baik dari kebanyakan ibu bapa. Pendek kata guru harus dilihat sebagai manusia istimewa di mata ibu bapa dan pelajar-pelajarnya.

Dalam kebanyakan hal sikap, persepsi dan tindakan ibu bapa mempengaruhi anak-anak mereka di sekolah. Jika mereka menghormati ilmu, saya ulang menghormati ilmu dan menghormati guru, tidak mungkin anak-anak mereka ingkar dan tidak taat kepada ibu bapa mereka dan guru-guru mereka. Apabila ibu bapa memandang rendah dan remeh seorang guru, anak-anak mereka akan menggandakan pandangan rendah dan remeh itu terhadap guru-guru mereka. Sangat ironis apabila ibu bapa tidak berkeupayaan mendidik anak mereka secara akhlak dan akademik. Sebaliknya 'memerintah' guru untuk mengambil alih tugas mereka itu. Dalam masa yang sama ibu bapa gagal menghormati atau bersyukur dengan apa yang Allah telah bukakan hati guru untuk mengajar dan mendidik anak-anak mereka.

Aspek penting dalam pendidikan di sekolah selalunya menjurus kepada pembinaan sahsiah pelajar. Malangnya bagi saya ialah isu sahsiah ditenggelamkan oleh isu disiplin. Kita sibuk dengan masalah disiplin sehingga pembinaan sahsiah dikesampingkan. Konotasi disiplin dilihat sebagai negatif sedangkan sahsiah dilihat sebagai positif. Sebenarnya akhlak bermula dari rumah. Sekolah bukan kilang untuk membina atau mengeluarkan pelajar yang berakhlak dan bersahsiah mulia. Asasnya mesti dari rumah. Jika dari rumah atau sewaktu di rumah akhlak itu tidak terbina, maka guru yang hanya memainkan peranan kecil dalam pembinaan akhlak dan sahsiah ini akan semakin kecil peranannya.

Islam menganjurkan bahawa disiplin harus ditanam dan diserap anak-anak sewaktu usia mereka antara 7 hingga 14 tahun. Jika dalam tempoh ini mereka tidak dapat didisiplinkan atau sahsiah mereka tidak terbina, maka ibu bapa dan guru akan berhadapan dengan masalah yang rumit untuk berhadapan dengan remaja yang ketandusan dan kosong jiwanya. Sewaktu saya di Sekolah Menengah Teknik Johor Bahru pada tahun 1994 dahulu saya berhadapan dengan masalah ibu bapa yang gagal mendisiplinkan ibu bapa. Sebagai Penolog Kanan Hal Ehwal Murid tugas saya adalah mengenai murid. Setiap kali ada masalah mengenai seseorang pelajar pasti ada hubungannya dengan ibu bapa yang bermasalah. Itulah yang saya dapati setiap kali saya mengundang ibu bapa untuk membincangkan masalah anak mereka di sekolah. Oleh itu saya berpendapat setiap permasalahan pelajar hendaklah diselesaikan bersama ibu bapa. Adakan perundingan, kaunseling dan bimbingan bersama ibu bapa dan anak mereka sekaligus. Masa sudah tidak mengizinkan lagi bahawa hanya guru sahaja yang harus bersusah payah mendisiplinkan atau berusaha membina sahsiah pelajar sedangkan penguatkuasaannya di rumah tidak berlaku.

Kita harus maklum bahawa anak-anak di sekolah hanya beberapa jam sahaja. Seseorang guru hanya dapat berinteraksi dengan palajar-pelajarnya sekitar beberapa minit seorang. Bimbingan secara individu sukar dijalankan dengan kerja dan tuntutan kerja guru yang semakin rencam dan bukan semakin tinggi profesionalismanya. banyak tuga rutin sahaja. Dari saat menjejakkan kaki di sekolah hinggalah tidurnya pada waktu malam seroang guru terikat dengan sekolah. Jaganya, tidurnya, makannya, minumnya, santainya, waktu liburnya dan kesemuanya menuntut jiwa dan raga guru di sekolah dan kepada anak-anak didiknya. Guru seolah-olah bukan manusia biasa. Mereka adalah superhuman yang diperlukan seluruh usianya untuk mendidik tanpa mengira waktu dan keadaan.

Di sekolah guru adalah segala-galanya. Mereka mengajar, mendisiplin, membujuk, memarah, merayu, menyayangi, mendidik, merapati, menunjuk ajar, berkomunikasi, berinteraksi, berkawan, melawak, menghibur, tumpang bergembira atas kejayaan pelajar, turut bersediah atas kegagalan pelajar, simpati dan empati terhadap semua yang dinamakan pelajar. Paginya, petangnya bersama pelajar. Ada yang malamnya terus bersama pelajar. Di rumah menyemak kerja pelajar, membetulkan kesilapan kerja pelajar, merancang hari esok yang penuh cabaran. Rumahtangga harus diurus. Anak dan pasangan perlu dibelai. Saudara mara perlu ditandang dan bertandang. Jiran tetangga perlu disembang dan bersembang. Namun hatinya, jiwanya, raganya, perasaannya, semangatnya lekat dan kekal di sekolah. Lekat kepada anak-anak muridnya. Dekat dengan mereka. Semuanya di hati seorang guru.

Hati saya jadi pedih bila guru dikatakan bersalah dalam banyak hal kerana ketidaksempurnaan sesorang pelajar di sekolah. Guru juga ada anak. Pilu rasa di hati. Sedih berbaur dengan rawan. Gundah gelana memikirkan tindakan wajar untuk memperbaiki keadaan. Tangan guru banyak terikat. Dasar, peraturan dan panduan perlu dipatuhi. Guru tidak melampaui batas-batas yang disediakan kepada mereka. Seksa menjadi guru. Ada masanya tekanan perasaan sangat memberat. Jika boss di sekolah jenis insan yang perihatin alhamdulillah. Tetapi jika mereka juga seperti ibu bapa maka guru akan tersepit dengan keadaan yang meruntuhka semangat dan keutuhan dirinya sebagai seorang guru.

Guru tidak boleh menjadi enau yang melepaskan pucuk masing-masing. Mereka harus maju segerak untuk memartabatkan kembali diri mereka masing-masing. Kesatuan Guru harus mengambil inisiatif yang jauh menjangkau masa hadapan yang tidak menentu. Forum, seminar, penyelidikan harus digerakkan supaya ditemuai formula yang boleh menggerakkan guru ke arah itu. Saranan saya barangkali agak ambitious. Pengetua dan Guru Besar hendaklah memiliki PhD atau paling kurang Sarjana Pendidikan. Setanding dengan ibu bapa yang memiliki kelayakan itu. Lalu mereka akan dilihat sangat layak duduk di kerusi mereka. Ibu bapa tidak boleh sebarangan bertindak melebihi kelayakan Pengetua atau Guru Besar. Guru-guru juga harus bergerak ke arah itu. Mereka bukan sahaja memiliki asas akademik dengan Sarjana Muda bahkan paling kurang Sarjana.

Tugas guru harus mengajar dan mendidik sahaja. Soalan periksa harus ditaip oleh orang lain. Dijilid oleh orang lain, disimpan oleh orang lain, markah periksa harus diurus oleh orang lain. Benarkan guru menumpukan sepenuhnya kepada masalah Pengajaran dan Pembelajaran sahaja.

Apa-apa yang berkait denga disiplin disenyapkan. Gantikan dengan pembinaan sahsiah dan akhlak. Guru disiplin yang dahulunya dilihat sebagai orang yang digeruni harus bertukar watak sebagai orang yang dihormati dan disegani, dipatuhi dan diterima sebagai guru yang perlu dicontohi. Agak kontradik apabila kita mahukan guru disiplin yang keras dan mungkin kasar diperlukan untuk mendidik pelajar sepaya bersopan santun, beradab dan mematuhi peraturan dengan paksaan.

Prasarana di sekolah harus bukan seperti sekarang. Yang namanya sekolah tidak lagi boleh stereotype. Bangunan sekolah harus lari dari adat kebiasaan. Bangunannya dan prasarana di dalam kawasannya harus melambangkan suatu komuniti akademik dan sosial yang lebih santai, lapang dan luas. Ia harus melambangkan keluasan minda yang mampu menggapai alam semesta. Pendidikan harus melampaui kawasan sekolah. Ia harus membenarkan pelajar menerobos keluar dari diri mereka, sekolah mereka lalu menerjah alam luas nan terbentang ini. Sekolah yang fizikalnya serupa di mana-mana amat membosankan. Harus dibenarkan dari segi senibinanya, rekabentuknya, lanskapnya. Keutamaan di sekolah harus kepada himpunan ilmu, maklumat dan kemahiran. Perpustakaan, makmal dan bengkel mestilah diberi keutamaan. Amat malang jika pagar sekolah melebihi peruntukan sesebuah perpustakaan. Lanskap melebihi keperluan perpustakaan. Perpustakaan dan pusat sumber mestilah sentiasa kemasa kini (up to date). Tiada kompromi jika kita hendak melihat anak-anak kita menggapai bintang di langit. Jika tidak anak-anak akita hanya berpijak di bumi nyata tetapi gagal menggapai walau awan sekalipun. Mereka gagal mendaki gunung. Mereka gagal menjejak bukit. Mereka gagal merenangi lautan.

Ayuh cikgu. Rancanglah masa depanmu dan masa depan anak-anak bangsamu. Dunia sudah semakin jauh meninggalkan kita. Jangan hanya berdiri terpaku, terpana dengan laluan teknologi dan globalisasi yang jauh didepan kita. Mesti ada gandaan quantum leap untuk menyaingi orang lain dalam profesion yang dianggap jauh lebih baik dari kita yang bernama guru. Mahu ke hadapan atau terus surut ke belakang ditelan asakan orang lain yang peranannya langsung tidak boleh menggantikan pernan kita sebagai guru. Kita harus kembali menyinar, mengembalikan kegemilangan keguruan yang hilang. Guru tetap masih ada masa depan.