Sunday, September 5, 2010

Masa Dulu-Dulu Yang Sudah Berlalu

Bulan Ramadhan dan Shawal datang dan pergi. Bila ia berlalu tiada lain yang dapat saya lakukan kecuali mengimbau kenanangan lalu itu. Waktu kecil yang indah-indah belaka. Waktu di kampung yang damai belaka. Waktu yang berlalu membawa kenangan-kenangan lama itu menjelma dan menusuk jiwa yang kadang-kadng lara. Masa lalu yang berlalu. Yang dibiar berlalu. Yang tidak boleh dipegang, Yang tidak boleh diikat untuk terus berlalu. Detik masa yang terus berubah. Bersamanya usia saya dibawa. Yang ditinggal ialah sapaan-sapaan rasa. Kenangan silam yang bersilang dengan harapan-harapan pada masa hadapan. Yang belum tentu janji itu indah-indah dan membahagiakan.



Menjelang Shawal begini ada rindu zaman berzaman. Datang menyapa rasa. Datang merisik zaman entah berantah yang telah lama rasanya berlalu. Teringat waktu petang memasang pelita yang berbaris di halaman rumah. Sendirian mendamaikan rasa. Tiada siapa untuk berkongsi gembira. Untuk berkongsi ria. Untuk berkongsi kebersamaan. Sendirian yang mencari damai bersama menjelangnya Shawal. Pelita dari tin susu, yang bersumbu satu, yang nyalanya meliang-liuk ditiup angin, yang minyaknya kerap bercampur air hujan. Sumbu basah itu dinyala juga pada petang esoknya. Sendirian lagi. Dan sendirian lagi. Sumbu tali guni berpintal itu juga dicucuh api. Memang payah nyalanya bila minyak tanah bercampur air. Namun minyaknya tetap juga menyalakan api.

Kami banyak bersendiri. Arwah datuk tidak pernah bertukar rutinnya. Jadual hidupnya tidak bertukar sejak saya mengenal bicara. Sejak saya kenal tua usianya. Hidupnya lebih banyak di masjid. Waktu demi waktu dia bersemadi mengabdi masa tuanya kepada Allah. Menghabiskan usia emasnya kerana Rabnya. Sebelum Subuh is sudah di masjid. Pulangnya selepas waktu duha. Sejam sebelum Zuhur ia sudah di masjid lagi. Pulang kira-kira pukul 2.00 petang. Kemudian sebelum 'Asar ia ke masjid lagi. Pulangnya mungkin selepas Isya'. Very predictable. Semua orang kampung menghormatinya. Sedikit gerun dengannya.

Arwah ibu sibuk dengan segala persiapan hari raya yang tidak seberapa. Seadanya. Adalah kuih muih tradisi. Kuih bangkit tidak dilupa. Paling kurang dua tin besar. Tahan hingga bulan Zulhijjah. Tidak berkulat. Tidak rosak. Rasanya tetap sama dari mula hingga akhir. Pakaian seadanya sahaja. Asalkan berganti baru. Kualiti dan jenama tidak pernah menjadi pertimbangan. Belum ada kegilaan itu. Di bandar mungkin trendnya sudah ada. Tidak di kampung.

Adik saya perempuan. Ia sibu dengan hal perempuan. Lebih banyak menolong ibu saya di dapur. Masa makan kami mungkin bercerita. Saya yang bersekolah banyak masa bercerita mengenai apa yang saya baca. Ibu dan adik banyak mendengar. Tidak banyak aktiviti di kampung untuk adik perempuan saya.

Oleh itu saya banyak masa bersndirian. Dua baris pelita yang berjarak menjadi tugas saya setiap menjelang raya. Yang jaraknya tidak pernah bersukat. Yang barisnya tidak pernah sekata. Diukur dengan mata dan rasa hati. Manalah sains dan teknologi kerana istilahnya belum menjamah telinga. Zaman itu yang jauh di pedalaman. Zaman yang hidup secukup ada, secukup rasa. Keindahan hanya pada hati, suasana dan persekitaran yang tidak banyak menuntut berlebihan. Cukuplah makan dan minum. Sandang dan pakai. Lena tidur dalam sejuk yang dibuai indah. Nyenyak tanpa banyak rasa gundah. Bersyukur dengan nikmat yang ada.


Itulah latihan berdikari saya. Hidup banyak menyendiri. Suatu kebebasan yang sukar dicari ganti. Menyatu dengan diri. Lepas menyendiri. Pelita itu sangat nostalgik. Saya cari sendiri tin-tin susu. Saya cari sendiri pokok atau buluh yang perlu dicacak berbaris. Tin-tin itu digantung pada tiang-tiang yang dicacak berbaris itu. Perit jari mencacak tiang pelita. Perit tangan menebangnya. Perit tangan memintal sumbu. Perit lengan kerana menggalas batang-batang tiang itu. Dibuat juga kerana ap lagi yang perlu dibuat. Teringin juga seperti rumah orang lain. Supaya tidak berbeza. Lagipun pelita itu penyuluh jalan. Menerang jalan dan laman rumah waktu malam. Lazimnya ramai yang bertandang menjelang raya. Bagi saya pelita itu menjadi renungan di kala malam. Cahaya samar untuk masa hadapan saya yang tidak dapat diramal.

Bagi orang Jawa mereka memunjung kepada yang tua. (Punjungan adalah makanan yang dihantar kepada yang lebih tua seperti ibu bapa, datuk nenak, abang kaka, ibu saudara, guru, ketua kampung, imam atau siapa sahaja yang berkenan di hati). Hingga hari ini kebisaan ini masih ada. Punjung memunjung memuncak menjelang malam raya. Yang dipunjung akan membalas. Letih menyediakan makanan tetapi itulah keseronokan hidup bersaudara dan bermasyarakat. Silaturrahim. Mengeratkan perhubungan. Setahun hanya sekali menjelangnya. Dinanti penuh debar semalam 364 hari. Tahun berganti tahun begitulah tertibnya.

Kenangan lama begitu memeritkan mata. Menggenang air mata. Rindu. Rindu yang amat sangat zaman itu. Rindu yang menggamit cebisan-cebisan lama yang terpencar. Yang berselang seli dengan hiba. Gundah gelana kerana ceritanya banyak bersalut duka. Cerita-cerita lama yang meluka. Keterbatasan daya untuk membahagiakan diri. Mencari-cari di celah-celah kesempatan yang mana ada. Ada kalanya tidak baik mengingat yang lama. Banyak yang tidak seberapa. Tetapi jika tidak diingat yang lama itu, masakan ada yang baru. Masakan dapat dibanding dan dibeza. Masakan dapat dinilai tinggi dan rendahnya budi.

Malamnya bertarawaih di masjid. Ramai ketika itu. Rasa dijulang segala keindahan bergema doa imam yang disambut amin. Seluruh jemaah bersama sepenuh jiwa. Tidak ada yang kalut berbelah bicara. Tidak pernah kedengaran perbalahan. Tidak ada polimik. Tidak ada perdebatan. Tidak ada terdetik untuk berbeza. Tarawih itu hanya 20 rakaat yang diketahui. Tiada yang tamat awal. Tiada yang pulang awal. Tiada yang bising menegak hujjah. Jadinya semua jemaah penuh dengan keikhlasan. Tiada hasrat bercabang-cabang. Orang kampung penuh kecintaannya kepada agama. Kepada Allah dan RasulNya. Ibadat tanpa syarat. Tanpa ungkit-ungkit. Dilaksana dengan penuh tanggungjawab.



Bila tamat setiap Fatihah, bergema masjid sekuat suara. Amiiiiiiin yang panjang sempena mad 'arid lisukun. Hukum tajwid bila huruf mad bersukun. Datang hukum baru ('arid) yang memanjangkan bacaan. Doa imam sentiasa dinanti-nanti. Selawat dilaung sekuat hati. kasihnya pada Rasulullah tidak pernah dibelahbagi. Doa di ahkir tarawih cukup indah didengar. Sebelumnya zikir yang syahdu memecah suara. Doanya pula bergema. Disambut amin yang memanjang. Sambut menyambut menyentuh rasa. Mencari indahnya ibadat. Hanya unuk Allah.



Selepas tarawih ada pula juadah menjamah selera. Entah buah, entah kuih, entah pengat dan air minum yang manis-manis buah. Orang dulu, orang Jawa di kampung jarang benar air minumnya manis semanis gula atau madu. Kebanyakannya manis-manis buah. Jarang yang kena kencing manis. Gula hanya satu keperluan bukan kebiasaan atau kemewahan. Secukup rasa untuk membujuk lidah dan mulut sahaja. Ramai jemaah tidak terus pulang. Yang dewasa bertadarus. Mengulang sejarah nuzulnya al-Quran. Mengulang amalan Rasulullah dan malaikat Jibril. Amalan pada sahabat, para solihin dan mereka yang bergelar ulama'.



Yang muda-muda bermain tabuh memecah sunyi malam. Berlawan-lawan dengan kampung sebelah menyebelah. Diketuk kentung (batang kayu yang dilubangkan dan digantung untuk diketuk bagi menandakan waktu solat. Diketuk juga jika ada kematian. Diketuk juga jika ada kecemasan). Berlekang lekung nyaring menembusi malam yang hening, sunyi, sejuk dan damai. Sedap benar di telinga saya waktu itu. Bunyi yang dinanti. Itulah Ramadhan. Malam-malam yang menghimpunkan penduduk kampung di masjid. Berjemaah beramai-ramai. Silaturrahim yang kental. Akrab dan kasih mengasihi. Kemungkinannya satu kampung adalah bersaudara belaka. Bersemenda belaka. Ikut manapun saudara sepusing juga.



Pada siangnya seluruh kampung berbau harum. Sepanjang perjalanan dari baruh ke hujung kampung. Rentas dari kampung ke kampung. Bau harum itu ada di mana-mana. Itulah aroma kuih muih yang sedang dibakar. Diriuhkan oleh anak-anak kecil yang mengimpikan kuih raya. Yang ada hanya sekali dalam setahun. Yang enaknya tidak dapat dicerita. Yang dilihat dengan mata dan hidung kempas kempis. Yang berpuasa terkulat-kulat mengira waktu. Biskut dan kuih bangkit. Baulu aneka rupa. Bagi arwah ibu saya, baulu gulungnya amat istimewa. Jemnya dibuat dari kurma yang diwarna. Manisnya bercampur masin dan sedikit masam. Enaknya hingga berbulan-bulan. Tersangkut di bakul yang hampir dengan tungku tempat memasak. Di salai bila waktu memasak.



Bukan salai itu yang penting. Tetapi pertamanya mengelak kulat. Keduanya mengelak semut. Ketiganya menambah garing. Keempat sebagai pengawet. Semakin Shawal menjauh semakin sedap kuih-kuih itu dimakan. Selepas menoreh, pada waktu petang, bila tetamu datang paling tiada kuih bangkit yang dihidang jamu. Bila sampai di mulut luluh cair laju disedut ke dalam perut. Di tenggorok seperti tidak terasa. Entahlah sedapnya ketika itu sukar dicerita. lidah anak kampung yang belum cemar dengan KFC atau McDonald atau Kenny Rogers atau A & W. Belum cemar dengan Pizza Hut atau apa sahaja makanan segera dari Barat. Dari Amerika sebenarnya. Dari Yahudi yang selalu kita canangkan sebagai kaum dan bangsa yang kita cerca. Makanannya kita makan seperti orang kebulur. Terpikat hingga menggigit jari. Entahlah. Banyak paradoxnya. Fatamorgana hidup dahulu.

Hari raya disambut juga. Gembira dengan seadanya. Setiap rumah di kampung dikunjungi merata. Mereka bukan orang lain. Banyak keluarga dan saudara mara saya. Pertalian darah atau semenda. Saya pula sejak kecil banyak mendekati orang tua. Saya dapati banyak kebijaksanaan - wisdom. Memangpun saya banyak belajar menjadi dewasa dari mereka. Lagipun saya tidak ramai rakan sebaya. Dengan cara itu saya kenal semua orang kampung saya. Saya tahu siapa yang paling tua. Yang paling berada. Yang paling banyak kuih muihnya.

Saya beraya berjalan kaki dari masjid ke seluruh kampung. Sehari suntuk saya ziarah dari rumah ke rumah. Sebagai cucu Haji Rais (nama arwah datuk saya) saya dilayan baik. Semua orang menumpahkan hormatnya kepada saya. Seolah-olah saya mewakili datuk saya. Tidak pernah saya mencari duit raya. Ada juga seorang dua yang memberi duit. Bukan kebiasaan tetapi suatu exception. Lazimnya saya hanya minum dan makan kuih sepotong dua. Ada juga yang menawarkan ketupat dan sambal goreng. Ayam masak kicap atau masak merah. Serunding kelapa dan lodeh (Gulai lemak orang Jawa. Mengandungi kacang panjang, tempe, terung, suun dan mungkin tambahan-tambahan lain yang sesuai). Perut terasa seperti pecah. Membuncit diisi dengan beraneka makanan dan minuman.

Kanak-kanak tidak terasa letih. Berjalan sepanjang hari tidak pernah dipersoal. Tidak pernah kaki ini terhenti langkahnya. Hari raya tetap untuk bergembira. Untuk diria. Untuk melonjakkan diri ke tahap tertinggi dalam mencari bahagia. Itulah hari raya zaman saya. Zaman yang sudah lama berlalu. Hanya diingat untuk mengulang. Untuk kembali ke zaman itu. Yang sudah lama berlalu. Rindu dalam kenangan. Yang lama juga mendatang. Menjelma. Selamat berhari raya. Taqabbala Allahu minna wa minka. Taqabbal ya karim.

Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Satu- Bab 2

Setahun di PUO saya berulang alik ke KL kerana isteri dan anak-anak saya tinggalkan dahulu. Kekal di rumah setinggan. Anak saya yang sulong sudah bersekolah dan adiknya di kelas tadika. Rasa payah bertukar sekolah sedang mereka asyik dengan suasana baru di sekolah. Maka setiap minggu saya berulang alik dari dua bandar besar itu. Ada masanya saya menaiki bas dan ada masanya saya menaiki teksi. Ikut mana yang mudah dan cepat. Jalan antara kedua bandar itu pula belum ada PLUS seperti sekarang. Untuk merentasi pekan-pekan Tanjung Malim, Kampar, Bidur dan yang selainnya cukup melesukan. Empat jam atau lenih bagi satu perjalanan. Berbelok-belok. Berderetan kenderan yang besar dan kecil. Berat dan berjela panjang. Hendak memotong mencemaskan. Itulah cerita dulu-dulu antara Ipoh dan Kuala Lumpur. Berjam-jam di jalanan. Bengkang bengkok. Kecil dan sempit.

Di PUO ada satu dasar biasa ketika itu. Setiap staf yang baru, dibenarkan tinggal di asrama sebagai tempat transit. Dasar itu sesuai denga keadaan ketika itu. Kawasan perumahan jauh dari PUO. Tidak seperti sekarang, taman perumahan di tepi pagarnya. Terlalu dekat. Saya mendapat sebuah bilik sendiri. Bilik itu furnished. Segala lekapan dan kelengkapan sebuah bilik pelajar di asrama. Perlu bawa cadar, sarung bantal dan selimut. Ipoh sejuk juga. Kawasan gunung-ganang Banjaran Titiwangsa - The Main Range. Malamnya cukup dingin. Jika musim hujan lagilah mencengkam daging dan tulang. Nikmat alam yang Allah kuniakan. jauh dari keadaan sekarang yang panas dan melekit. Rimas. Pendingin hawa memanjang dihidupkan. Lemas tanpanya. Manusia sudah tidak selari dengan habitatnya. Dengan kampungnya sendiri. Dengan alamnya sendiri.

Di tepi katil saya ada contengan pelajar. Mungkin falsafahnya. "Kita bukan merancang untuk gagal tetapi kita gagal untuk merancang". Benar kata-kata itu. Kita selalu ambil mudah. Tiada pelan tindakan yang tersusun. Tiada prosedur. Kita tiada blueprint. Kita selalu mengikut arus. Untung sabut timbul untung batu tenggelam. Sangat tradisi. Menyerah kepada keadaan. Menyerah pada takdir. Menyerah pada nasib. Kelangsungan hidup yang tidak berencana. Malas berfikir. Malas berusaha. Menanti dan menanti. Bolehkah bulan jatuh ke riba? Nabi Yusof sahaja yang impiannya seperti iatu. Sebelas bintang sujud kepadanya. Bulan, matahari dan planet-planet dalam sistem suria. Manusia biasa tidak mungkin mencapai taraf Nabi Yusof. Mungkin juga dengan izin Allah. Tetapi hal itu adalah mukjizat. Hanya milik Nabi dan Rsul. Manusia pilihan yang menjadi kekasih Allah.

Hidup ini tidak boleh main serah-serah begitu. Usahanya hendaklah keras kata orang Indonesia. Atau seru. Yang bermakna usaha itu mestilah yang dahsyat seriusnya. Seperti kata pensyarah saya dahulu, Prof. Dr. Gregory Thong di UM, Success is 99% perspiration and only 1% inspiration. Usaha itu 99% keringat tetapi hanya 1% sahaja ilham. Barangkali itulah moto dan falsafah hidup orang Cina. Sebab itu kita lihat mereka bekerja keras untuk hidup. Survival mereka bergantung kepada kerja keras itu. Kerja keras itu yang menjadi tradisi cara hidup mereka. yang menunjangi kejayaan mereka. Lihatlah gambarannya bila mereka bekerja, ada sahaja yang dibuat. Tidak suka berehat. Tidak pandai berehat. Kerja bukan diselangi dengan kerap berehat. Mungkin kesihatan dan kekuatan tubuh badan sudah teruji pada mereka. Itu belum lagi semangat dan cita-citanya yang tinggi. Beraninya menanggung risiko memang sudah lama menjadi perhatian kita. Kita sahaja tidak mahu mencontohi sifat-sifat positif yang ada pada mereka. Jika dikatakan "Belajarlah hingga ke negeri Cina" tentulah terlalu tinggi untuk dilaksana. Kenapa hendak ke negeri Cina sedangkan orang Cina ada di sini? Di hadapan kita. Di sebelah kita. Jiran kita. Mereka mengungguli kita. Mereka bersifat dengan ciri-ciri yang boleh dicontohi. Ambillah yang positifnya. Yang negatifnya kita buang jauh-jauh.

Di pasaraya umpamanya, pekerja Cina tidak boleh duduk diam. Ada sahaja yang disentuh, dibetulkan susunannya. Dilap mana yang dilihat tidak bersih. Diawasi supaya sentiasa elok dipadang. Elok tersusun. Elok untuk mudah dibelek dan dipilih. Pekerja Melayu dengan jawatan yang sama lebih banyak duduk bermain sms. Bersembang berdua atau bertiga. Kadang-kadang tidak menghormati pelanggan dengan menghadang laluan. Mereka pentingkan sembang dari memberi perhatian kepada pelanggan. Pekerja Cina mempamerkan ketekuna dan tanggungjawab yang tinggi. Pekerja Melayu hanya makan gaji. Semangat kekitaan dan tanggungjawab tidak digilap. Banyak kesempatan untuk belajar berniaga secara praktikal tidak diambil kesempatan. Tidak disemat dalam jiwa. Devoid dari keprluan membina minda kelas pertama. Semangat global yang terlalu jauh. Semangat glokal yang terlalu rapuh. Tidak kental mencengkam zaman. Membulat tekad untuk menuju ke hadapan membilang bintang kejayaan. Menjangkau awan.

Islam menganjurkan supaya kita bekerja keras seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi. Digalakkan kita beribadat seolah-oleh esok kita akan mati. Umat Nabi Muhammad jarang yang panjang umur. Puratanya dalam umur 60 atau 70an. Dalam zaman seperti sekarang ini pula mati itu bila-bila masa sahaja. Bila ajalnya sampai ada sahaja penyebabnya. Petang tadi kita bersembang, malamnya dia meninggal. Tengahari sama-sama makan tengahari, petangnya dia pergi. Saat ajal itu terlalu dekat bagi semua orang. Penghujung zaman. Jadi jangan fikirkan sangat hal-hal yang tidak penting. Bekerjalah dan beribadatlah. Jadikan kerja itu sebagai ibadat. Kedua-dua aspek dunia dan akhirat dirangkum jadi satu.

Sukar untuk membuang tabiat suka berehat, suka lepak, suka bersembang, suka santai, suka bersenang-senang. Minta maaflah. Kita tidak layak untuk bersenang-senang sebenarnya kerana tiada siapa yang sudi memberi kita senang tanpa usaha. Setiap kesenangan yang kita dambakan hendaklah diusahakan. Yang kita impikan kita usahakan. Yang kita igaukan kita usahakan. Yang kita hasratkan kita usahakan. Yang kita harapkan kita usahakan. Semuanya mesti dibayar dengan keringat dan air mata. Dengan darah dan nanah. Dengan usaha yang payah-payah belaka. Yang mengorbankan selesa dan senang. Yang jangkamasanya untuk dapat mungkin bertahun-tahun lamanya. Yang mengorbankan tenang dan masa. Dan setelah senang mereka masih berusaha untuk lebih senang. Bukan tamak dan haloba. Bukan gelojoh tetapi untuk mengekalkan kesenangan yang sudah dikecap pada fasa pertama dahulu. Fasa menjaga kesenangan yang sudah dikecapi ini lebih sukar lagi. Licin bak belut. Bila-bila sahaja boleh hilang . Boleh menyisih jika bukan rezeki kita.

Kesenangan bukan jaminan untuk kekal selama-lamanya. Kesenangan itu menjelma setelah sekian lama. Untuk mengekalkannya perlukan usaha yang lebih gigih. Mungkin lebih teratur sebab pengalaman sudah mengajar kita. Oleh itu untuk bersenang-senang dalam kategori yang boleh mengkayakan kita, tentulah ironis. Tanpa usaha manakan datang senangnya. Sebab itu judi diharamkan. Mengharap senang tanpa usaha yang sepadan. Lebih banyak wang ringgit lesap begitu sahaja berbanding dengan balasan dan laba yang diterima. Memang porak peranda kehidupan bagi yang gila judi, gila nombor, gila ekor, gila toto dan gila yang yang. Yang serupa dengan judi. Kaya dengan cara itu tentulah sesuatu yang paradox. Menyalahi hukum agama. Bukan syariah dan bukan sunnatul Allah. Rezeki tidak datang bergolek. Yang pipih tidak datang melayang. Sesuatu yang ironis. Sesuatu yang menentang arus. Kita tidak melihat perspektif masa dan ruang. Hatta manfaat dan impaknya. Bahawa bersenang-senang dahulu itu bakal menenggelamkan peluang-peluang untuk hidup senang pada hari tua. Tentulah sukar hidup ini jika masa tuanya tidak menemui senang yang diharapkan. Bahawa di hujung usia nanti akan harus aku menuai keindahan. Ku selam mutiara. Ku pakaikan gelang emas. Ku salutkan dengan intan berlian. Ku bina gedung untuk mereka yang tersayang.

Senang itu besar ertinya untuk masa tua. Senang itu yang mendamaikan anak cucu dan keturunan warisan kita. Jaminan kelangsungan hidup yang lebih likunya pada masa hadapan. Yang lebih kuat cabarannya. Yang lebih dahsyat menggoncang impian-impian indah untuk hidup senang. Lihatlah sebuah bangunan. Mana mungkin ia mencakar langit jika tidak kukuh asasnya. Jika dasarnya tidak menunjangi kedudukan kuat pada tapaknya. Jika tunjangnya tidak mengikat bumi. Binaan yang bertingkat-tingkat itu bermula dari bawah. Setingkat demi setingkat. Tibalah nanti di puncaknya. Jika kita berkesempatan berada di puncak itu kita mungkin tidak mengetahui betapa sukarnya untuk membina puncak. Untuk mendaki puncak tentulah lebih mudah kerana puncak itu sudah tersedia. Mereka yang membina puncak itu pula bukan orang yang hendak mendakinya. Dia ingin menempatkan dirinya di situ. Dia ingin menyatu di situ. Dia ingin menghuninya. Dia yang membinanya. Dia telah lama mendaki semasa membina puncak itu. Di puncak itulah dia ingin rehat. Ingin santai. Ingin damai. Ingin bahagia. Penat lelahnya berbayar di situ. Puncak itu dia yang empunya. Dia layak untuk bersenang-senang. Bagi kita yang tidak membina puncak itu mana mungkin untuk mendaki puncak milik orang lain? Mana mungkin kita mahu menghuni puncak itu yang bukan milik kita? Yang bukan hak kita. Fikirkanlah!

Tentulah ironis, orang yang tidak membina puncak tetapi ingin berada di puncak. Orang yang dulunya bersenang-senang tiba-tiba ingin berkongsi senang orang lain. Begitulah sukarnya membina bangsa. Sukarnya kemerdekaan, kebebasan. Kiranya agama hanya untuk alat bersenang-senang maka kemelaratan juga yang kita dapat. Inggeris melalui Stanford Raffles telah menjejak kelemahan kita itu. Orang Melayu dipersarakan dari berusaha keras untuk menghidupkan kehidupannya. Dipersarakan dari menyemarakkan bangsanya. Dipersarakan dari menjamin jati diri dan keutuhannya. Raffles datang dengan tulisan Jawi. Dia bercakap Melayu. Dia faham adat istiadat Melayu. Bagi orang Melayu bila diberi senang maka mereka akan diam. Akhirnya orang Melayu ramai yang bergantung pada subsidi. Yang menjadi rakan lelap jika berniaga. Semangat juangnya telah dibeli oleh Inggeris. Telah dipenjara zaman. Telah lenyap dari kosa kata. Jati dirinya telah disimpan dalam lipatan sejarah. Yang tinggal hanya puing-puing zaman yang dilihat semakin malap. Kealpaan dan kelupaan yang melukakan.

Perjuangan kita hanya pada kulit. Dasarnya yang dalam berkecai dinjak-injak bangsa dan kaum lain. Penjajah jarumnya halus. Proxy mereka ramai. Yang namanya Islam tetap musuh mereka. Mereka musuhi ke akhir zaman. Hanya usaha kuat yang segerak dan sederap boleh menggoncang orang Melayu yang banyak tenggelam punca berfikir di bawah sadarnya. Kealpaan yang memalapkan mematikan kebangkitan bermakna. Bulan ini kita sambut merdeka lagi. 53 tahun tidak banyak mengubah sikap bangsa. Sikap kaum tidak juga kelihatan arah tujuannya. Kata masih tertinggal jauh dalam semua aspek. Strategi, dasar dan perancangannya masih belum menjelmakan penyelesaian keadaan yang memimpa.

Fokus kita masih belum mencari sasaran. Masih berlegar pada dasar yang belum selesai. Jalan-jalan di hadapan masih banyak yang buntu. Liku-likunya masih banyak. Dalam pada itu ramai pula yang tenggelam dalam arus kemewahan sementara. Pembaziran di mana-mana. Konsep cost effectiveness tidak dilaksana. Banyak yang hanya menghabiskan boreh seperti kata orang Negeri Sembilan. Adakah kita tidak pernah mendengar tentang larangan pembaziran? Bukankah sifat dan perbuatan itu ajaran syaitan? Entahlah, carilah jawapannya. Jika boleh carilah jawapanya dari segi agama. Bukan dari segi Melayu atau dari segi budaya atau dari segi sosial sahaja. Agama adalah kata pemutus untuk segala-galanya. InsyaAllah Allah selamatkan kita.