Friday, August 2, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Membiasakan Diri Yang Luarbiasa



Apa sebenarnya yang kita pelajari di univrsiti. Di IPT. Kadang-kadang kita tidak dapat melakukan  hal-hal yang sangat asas. Basic. IPT memberikan kita hal yang dianggap besar. Tinggi melangit. Selalu disebut sebagai menara gading. Hebatnya. Tingginya nilai yang diberi. Besarnya harapan yang menggunung. IPT memberikan harapan besar untuk menjadi orang berilmu. Berpangkat besar. Berpejabat melebar. Tugasnya banyak memberi arahan. Pembantu keliling pinggang sedia untuk disuruh arah. Kerja yang susah dikongsi. Yang berat diringankan. Yang penting semua dibereskan dengan proses dan prosedur yang termaktub. Perintah am yang mengawal. Strategi dan dasar yang merantai. Perncangan yang strategik dan taktikal.

Itu gambaran santai seseorang yang sudah ditauliahkan sebagai pegawai. Yang telah melalui prosesnya dari bawah. Dari yang dasar. Untuk menjadi pegawai bukan terus diangkat ke tempat yang tinggi. Tidak ada orang yang dilahirkan terus menjadi pegawai. Dia melalui latihan yang panjang. Diberi ilmu yang tinggi. Melakukan kerja-kerja amali yang biasa-biasa. Di IPT hal-hal praktikal seperti ini tidak ada. Mahasiswa sibuk dengan teori. Pensyarah sibuk dengan penyelidikan. Ramai graduan yang kosong fizikal dan perasaannya. Mereka memiliki ijazah tetapi tidak berjejak di bumi. Terapung-apung di udara. Harapan tinggi menggunung. Apabila diperhati sebenarnya ijazah bukan penentu kejayaan masa hadapan. Banyak yang perlu dipelajari tetapi bukan di IPT. Itulah pentingnya deria. Ada mata, lihat. Ada telinga, dengar. Ada mulut, banyak bertanya. Ada hidung, banyak menghidu. Menghidu untuk trouble shooting. Ada fikiran, cari jalan kebaikan. Ada perasaan, berikan keadilan.

Pangalaman membuktikan bahawa pelajar yang aktif di IPT pada akhirnya lebih berjaya dengan kadar cepat. Aktiviti memerlukan pemikiran yang mendalam dan terbuka. Bersedia berhadapan dengan masalah dan cara mengatasainya. Selalu berada dalam situasi yang memerlukanya membuat keputusan. Mana-mana pealajar yang pasif dan hanya sibuk dengan dirinya sendiri sahaja, berhadapan dengan banyak masalah sewaktu bekerja. Kurang berinteraksi. Kurang berkomunikaasi. Tidak mahir merancang. Kalut bila berhadapan dengan masalah. Lambat matang. Kurang profesional. Selalu tepu fikirannya. Buntu. Apabila disergah ketua seperti hendak terair kain dan seluar. Bila diminta pendapat semuanya bungkam.

Bakat sebenarnya kepada bakal pegawai sudah dikenalpasti semasa di IPT lagi. Semasa berada bersama rakan taulan. Semasa bersama jemaah. Semasa menjalankan aktiviti. Ada beberapa ciri yang boleh dikenalpasti walaupun ketepatanya bukan 100% benar.

1        Mencari tugas.
2        Bertanya apa yang perlu dibantu.
3        Sedia membantu.
4        Perihatin.
5        Memberi buah fikiran.
6        Tinggi inisiatifnya. Tidak menunggu diarah.
7        Selalu ambil tahu.
8        Bertanya khabar.
9        Memantau dengan tujuan untuk memberi bantuan atau fikiran.
10   Tidak mengira masa.
11   Sedia berkorban masa, tenaga dan wang ringgit.
12   Kesilapan dijadikan pengajaran.
13   Banyak bertanya.
14   Banyak belajar.
15   Menjaga masa.
16   Mendahului masa.
17   Selalu menyegerakan sesuatu.

Bandingkan dengan ciri-ciri berikut:

1        Memandang tetapi tidak membantu.
2        Diarah tetapi lambat buatnya.
3        Pendapat, tiada.
4        Mesyuarat senyap.
5        Buat salah, terima marah.
6        Malas bertanya.
7        Masa tidak pernah dijaga. Selalu lewat.
8        Suka mengarah dan kurang membuat sendiri.
9        Enggan membuat tugas-tugas lain walaupun tugas itu mungkin berkaitan dengan jawatannya apabila dia naik pangkat nanti.
10   Iri dengan kelebihan orang lain tetapi tidak berusaha untuk menjadi yang terbaik.

Khusus kepada bakal pegawai wanita:

1        Buat sendiri tugas tanpa bantuan pegawai lelaki. Ingat, jawatan sama taraf. Gaji saman banyak.
2        Jangan banyak berdalih mengenai keluarga dan sebagainya. Kerja adalah kerja. Tanggungjawab adalah tanggungjawab. Tidak memindahkannya kepada rakan sejawatan. Tidak adil.
3        Sama-sama buat kerja berat seperti mengangkat barang. Kecuali mengandung, sakit atau uzur. Selagi boleh membantu, bantu. Jangan lihat dan perintah sahaja. Rakan sejawatan meluat. Pegawai bawahan merungut. Pegawai atasan melihat dan pegawai yang malas biasanya dikenakan tindakan demerit. Kurang markah. Lemah dalam sesuatu aspek kepimpinan. Lambat naik pangkat. Lambat dari orang lain.

Untuk pelatih-pelatih eksekutif atau bakal penolong pengarah sila ambil berat tentang perkara ini.

1        Patuhi semua yang melibatkan waktu. Waktu datang. Waktu mula mesyuarat. Waktu balik. Waktu rehat. Waktu temu janji. Waktu hantar laporan. Waktu hantar kertaskerja.
2        Buat semua kerja asas seperti mencari fail. Membawa fail. Mengemas fail. Megelap fail. Mengemaskin fail. Menyusun fail. Memfail semula.
3        Mengangkat kotak. Menyusun kotak. Membawa kotak. Tanpa kecuali sama ada lelaki atau wanita. Pelatih wanita jangan mengada-ngada. Anda sedang dinilai.
4        Membancuh kopi. Menghidang kopi. Menjerang air.
5        Membuat fotostat.
6        Menyapu lantai dan mengemopnya.
7        Membasuh cawan dan piring. Gelas dan pinggan. Sudu dan garpu. Membersihkan sinki. Mengemas dapur.
8        Menghias bilik. Pejabat. Ruang-ruang yang ada.

Pelatih kena buat semua kerja yang bukan-bukan. Itu adalah latihan. Selepas tamat latihan barulah ditauliahkan sebagai pegawai. Semasa latihan jangan banyak songel. Belum jadi pegawai lagi. Belum lagi boleh mengarah-arah kerani dan pekerja pejabat. Hanya dan hanya selepas ditauliahkan sebagai pegawai baru diberi beberapa pembantu. Ketika itu baru boleh memberi arahan. Belajar dulu. Jangan sebarang memberi arahan. Kadang-kadang tersalah arah. Banyak istilah pejabat yang perlu dipelajari. Tidak dipelajari di IPT. Bila jadi pegawai banyak kebiasaan yang perlu diubah. Tidak boleh bersembang kecuali berbincang. Buat kerja berganti susunan. Ada sahaja kerja yang menanti. Sistem mesti berjalan. Manhaj mesti dilaksanakan. Program dipantau. Mesyuarat membincang dan mencadang. Laporan perlu dibuat. Konsultasi dengan pegawai atasan dan pegawai sejawat di jabatan lain perlu dibuat. Apabila menjadi pegawai tidak boleh ikut perasaan. Tidak boleh panas baran. Beringat selalu, anda ada segulung ijazah. Sudah berpelajaran tinggi. Oleh itu jangan rendahkan akhlak.

Ketika latihan dan selepas ditauliahkan sebagai pegawai semua yang dipelajari di IPT mungkin tidak lagi digunakan untuk membuat kerja. Bila berkaitan dengan hukum hakam barulah dijengah semula apa yang dipelajari. Mungkin teori digunakan. Tugas harian tiada sangkut menyangkut dengan pelajaran di IPT. Menaip surat, mencari maklumat, membuat survey, menyemak data dan banyak lagi yang perlu dilakukan untuk melaksanakan sesuatu program pejabat atau organisasi. Ijazah hanya melayakkan untuk memegang sesuatu jawatan. Ijazah hanya penanda aras bahawa anda sudah dilatih berfikir pada tahap tinggi. Menyelesaikan masalah dan membuat keputusan. Di peringkat amali dalam kerja yang sebenarnya anda perlu memikul semua tanggungjawab jika kegagalan berlaku. Jika kesilapan berlaku. Jangan ambil enteng. Kesilapan bermakna organisasi boleh lumpuh. Kerugian mungkin mencecah jutaan ringgit. Pelangan hilang. Kepercayaan hilang. Perlu difahami besarnya tanggungjawab dalam oragnisasi. Ada kaitanya dengan untung dan rugi.


Anda adalah sebahagian dari rantaian penting organisasi. Jika anda berfungsi maka organisasi berjalan dengan baik. Jika anda gagal berfungsi seluruh organisasi akan tersedak dan tersangkut. Semput dan sakit. Apabila duduk di kerusi empuk jangan bezakan diri anda sebagai lelaki atau wanita. Tarafnya sama. Jawatannya sama. Gaji dan elaunnya sama. Peluang naik pangkat sama. Buat semua kerja kerana itulah tugas pegawai. Bertanggungjawab. Berdisiplin.