Sunday, July 14, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Umu Quais Ibu Negara Yunani Kuno




Jalanraya di Jordan banyak yang besar dan lebar. Banyak yang empat atau tiga lorong. 


Banyak gerai minuman. Terutamanya kopi. Tiada R n R seperti di Malaysia. tetapi tiada satupun tol di sini.


Sebuah gerai buah dan sayur. Dua gandingan barangan di negara Arab. Di kejauhan adalah sebahagian bandar Irbid.


Di pintu masuk Umu Quis

Maklumat tentang kesan sejarah dan arkeologi


Arah ke tempat parkir




Sebahagian dari peserta rombongan

Kegemilangan zaman yang ditinggalkan. Hanya runtuhan dan ketulan batu. 

Panas kot

Tanah dan batu

Tinggal tiang-tiang berukir yang tegak tanpa megahnya lagi

Suatu masa dahulu di sini terpancarnya kegemilangan suatu bangsa

Pintu msuk ke mudarraj

Catatan sejarah

Sebuah mudarraj

Laluan usang

Sejarah yang ditinggalkan

Ditinggal kerana tiada gunanya lagi

Senibina yang tidak lagi dimanfaatkan

Dahulu mudarraj ini riuh rendah dengan aliran darah gladiator yang tewas 


Laluan sejarah

Sebuah negara kota yang hebat, gah dan besar













Bertukar-tukar gambar


Musim bunga yang banyak warninya


Di kejauhan adalah Bukit Julan (Golan. Sempadan antara Jordan, Syria dan Israel.


Yang tegak dan yang runtuh. Sama-sama ditinggal sejarah.

Bersama teman

Gembira

Kenangan

Untuk tatapan akan datang

Bunga yang diseri kumbang


Di sini ada sejarahnya

Bunga yang cantik ramai penyerinya

Berkeliling menikmati madunya

Siapa yang menang

Belukar yang menutup sebahagian sejarah 

Hanya bunga-bunya yang mekar dek panas

Berulang setiap tahun

Setia dengan musim dan suhu

Bagaimana jika ini adalah zaman yang hilang itu

Gempa bumi meranapkan sebahagian dari strukturnya

Yang namanya sejarah tetap sejarah. Ketulan atau serpihan batu juga sebahagan sejarah itu. Tidak dibuang. Dibiarkan sebagai sejarah.

Apa yang berlaku ketika itu

Kemeriahan sebuah kenangan lama. Kesibukan yang ditelan sejarahnya sendiri.

Padang jarak padang tekukur

Kembali kepada asalnya. Dari tanah kembali ke tanah.

Cebisan gambaran silam

Kalaulah boleh kembali ke zaman itu

Bunga merah ini yang  berani berwarna garang

Mencari zaman

Luas dan memanjang

Tiang-tiang yang patah

Untuk kenangan semasa dan akan datang

Ukiran yang hanya boleh ditatap

Masih menjadi kegilaan di sesetengah tempat

Lambang  sebuah empayar besar

Semak dan sunyi

Kumbang besar menyeri bunga kecil

Hanya tinggalan

Tumbang dan timpa menimpa

Kawasan hiburan

Tempat berlibur

Tinggal tapaknya sahaja

Ukiran yang cantik

Rekahan tiang besar yang sudah lama tumbang

Kawasannya memang besar dan luas

Lapang

Mengujakan

Menggamit kenangan

Kegemilangan

Terbentang

Bertapak pada dasarnya sendiri

Berbaris memberi berita sayu

Setia pada tempatnya

Masih ada sudi ziarah

Mengenang sejarah besar mereka

Pengajaran

Tiada yang kekal di dunia ini

Tanda ada tempat pemujaan




Lapang rasa hati

Mudir Markaz Eywan

Menungguu sejarah berulang kembali

Yang perlu ditinggalkan


Tunggulah selagi masa mengizinkan

Tegak sehingga rebah

Memisahkan yang lama dan yang baru

Tinggallah kenangan lama

Entah bila datang lagi



Di luar Umu Quais

Bandar di sekeliling Umu Quais

Kawasan pakir. Mendung tetapi selalu tidak hujan.

Musim bunga

Bandar irbid

Sibuk juga

Iklan

Kedai-kedai

Iklan

Kebetulan baru lepasa hujan lebat.



Terletak di Irbid. Di utara Jordan. Kira-kira sejam setengah perjalanan dari Amman. Ianya tinggalan empayar Yunani Kuno. Di kawasan yang pernah menjadi ibu negara Yunani suatu ketika dahulu. Sejarah Yunani purba lebih dirujuk kepada negara kota seperti Athens. Sejarah menunjukkan bahawa pengaruh dan empayar Yunani pernah bertapak di bumi Syam. Bumi anbia. Berada di tapak Umu Quis kelihatan suatu lagi bukti kehinaan yang Allah timpakan ke atas bangsa yang lupakan Allah. Allah hapuskan kegemilangannya hingga sekarang menjadi lebih hina apabila negara Greece adalah antara negara yang muflis di Eropah. Walaupun suatu ketika dahulu Yunani melebarkan sayap kegemilangannya ke seluruh bumi Syam, kegemilangan itu tidak kekal apabila mereka lupakan Yang Khaliq. Yang Maha Pencipta. Yang tinggal hanya sejarah silamnya. Ditonton orang sekarang dan orang akan datang. Dijadikan iktibar dan diambil ingatan bahaya yang kekal hanya Allah. Manusia hanya untuk sesuatu zaman. Keturunannya kekal jika berada di landasan yang betul. Jika orang yang terdahulu menyediakan landasan yang betul.

Berada di Umu Quis kita hanya melihat sejarah. Melihat runtuhan-runtuhan yang tidak lagi memberi apa-apa makna dalam dunia kita kini. Hanya sejarah dan pengajarannya sahaja. Yang jelas kelihatan hanya rekahan-rekahan dan ketulan-ketulan batu yang bergelimpangan. Ranapan sesuatu yang pernah dibanggakan dan diagungkan. Sesiapa yang pernah membaca cerita, mitos dan sejarah Yunani tentu ingat tentang Hercules dan cerita tuhan-tuhan mereka yang sebenarnya manusia biasa. Dianggap tuhan kerana mungkin mempunyai kuasa sihir atau apa sahaja kekuatan yang melebihi kuasa manusia biasa. Diadun menjadi cerita yang mengasyikkan. Namun di situ tiada lagi bangunan bolehguna yang mengekalkan kegemilangan sebuah empayar. Sekarang Greece yang mewarisi negara purba Yunani adalah sebuah negara lemah. Negara yang miskin. Manusia selalu lupa diri semasa berada di puncak kegemilangan. Tidak memandang jauh ke hadapan. Tidak beringat untuk mencorakkan sesuatu yang betul berguna untuk keturunannya pada masa akan datang. Mereka selalu rakus untuk dirinya dan orang-orang yang dekat dengan mereka. Dari bangsa yang dihormati, dikagumi dan digeruni Yunani menjadi bangsa yang hina dina. Hanya menangis pada sejarah.

Manusia selalu lupa kepada Allah yang menciptanya dari tiada kepada ada. Soccrettes, Plato dan Aristotle adalah antara tiga orang tokoh falsafah Yunani yang masih dipelajari buah fikirannya. Setengah idea mereka masih dipraktikkan hingga kini. Kurikulum akademik sekolah di seluruh dunia masih menerapkan falsafah mereka terutama Aristotle. Yang paling jelas ialah aspek inquisitif. Ahli-ahli falsafah kebanyakannya menemui Yang Maha Agung. Namun orang Yunani ketika itu mencipta tuhan-tuhan mereka sendiri. Kepada mereka tuhan-tuhan tersebut memenuhi keperluan rohani mereka. Zaman itu dipenuhi dengan kezaliman diri. Berperang antara negara kota. Menindas bangsa yang ditawan. Tawanan pula dilayan sebagai haiwan. Dilagakan untuk dicari juara yang paling banyak membunuh sesama sendiri. Banyak gelanggang yang dinamakan mudarraj menjadi tempat menghina tawanan. Tidak cukup dilagakan dengan manusia sesama tawanan, mereka mungkin dilagakan dengan singa-singa yang kelaparan. Hidup atau mati hanya di hujung pedang atau di hujung taring singa.

Sejarah juga banyak merakamkan bahawa yang memerintah dan mengira diri mereka menang hidup dalam kemewahan. Selalu pula manusia hilang kebaikannya sebagai manusia apabila mewah. Hiburan, maksiat dan hedonism menjadi gaya hidup. Mereka menjauh dari yang hak dan hakiki.  Jordan sebenarnya bukan dalam lingkaran gunung berapi. Tetapi cacatan sejarah menunjukkan bahawa letusan gunung berapi pernah berlaku. Gempa bumi pernah berlaku. Bukan kecil. Bahkan besar dan memusnahkan. Umu Quis musnah. Jarasy musnah. Laut Mati musnah. Kemurkaan Allah sudah berulang-ulang ditimpakan kepada bangsa manusia yang ingkar. Menghairankan juga apabila ada manusia yang lupa hakikat itu. Semua itu dikatakan sebagai fenomena alam. Mengikut sahaja pemikiran barat. Mereka lupa siapa pemilik alam ini. Pemilik dunia ini. Pemilik diri mereka sendiri. Janganlah mencari jawapan yang terlalu sukar. Jawapan yang sendiripun tidak memahaminya. Tidak terjadi sesuatu tanpa izin Allah. Kita semua dalam tanganNya. Kesemuanya hak Allah secara mutlak. Tiada apa yang perlu didalihkan.

Umu Quis sangat gah pada zamannya. Yunani purba antara kerajaan prasejarah yang diagungkan pada zamannya. Banyakj tulisan, banyak kajian dan banyak aritifak sebagai bukti kewujudannya. Melihat keluasan tapak Umu Quis itu sendiri dapat diukur kehebatan negara kota itu. Terletak di pertengahan perjalanan antara timur dan barat. Di situ pertemuan segala pedagang. Menemukan mereka yang berminat berdagang. Barangan dari timur dan dari barat ditukar-tukar mengikut selera pengguna di negara masing-masing. Perniagan bertukar barang meluas. Terdapat bukti  artifak yang ditemui menandakan wang emas dan perak digunakan secara berleluas. Sekarang ini dikatakan ramai petani yang menemui artifak khazanah lama tinggalan Yunani atau Roman. Tentulah emas yang selalunya memberikan keuntungan. Artifak lain yang bukan emas tidak memberi apa-apa kebaikan kecuali untuk muzium. Untuk kajian sahaja.  Tinggalan Umu Quis menunjukkan adanya kawasan untuk perniagaan dan perdagangan. Binaan-binaan seperti ruang kedai disediakan  untuk mereka yang berminat.

Menyorot kembali sejarah lama tidak ada salahnya. Kita pelajari kesilapan orang dahulu. Kita ambil kebaikan yang mereka tingalkan. Senibina yang hebat hendaklah diinsafi bahawa ianya datang dari Allah. Manusia hanya pelaku-pelaku yang Allah anugerahkan sedikit kelebihan untuk memakmurkan manusia lain pada zamannya. Kita hendaklah yakin terhadap ilmu Allah. Manusia hanya diberi terlalu sedikit dari ilmu milik Allah itu. Terlalu sedikit. Sedikit yang sangat sedikit. Kita boleh terima pandangan dan pendidikan barat. Boleh terima teori barat. Tetapi kita hendaklah menerimanya secara Islam. Yang islamik. Pandangan manusia itu disandarkan kepada yang hak dan benar. Sandarkan kepada nas al-Quran dan hadith. Dalam dunia ini banyak pilihan yang dibenarkan berbanding yang dilarang. Semua yang dihalalkan tiada mudaratnya. Sebaliknya semua yang dilarang tiada manfaatnya. Bukan dari segi pertimbangan manusia tetapi dari segi pertimbangan agama. Dari segi pertimbangan Allah. Selalulah tepuk dada kita untuk menilai iman kita sendiri. Orang lain tidak tahu.  



Saturday, July 13, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Yang Mana Didahulukan Antara Ramadhan dan Syawal



Kadang-kadang tersentap juga hati menjelang Ramadhan. Setiap tahun dikomersilkan. Orang kita turut mabuk seperti ikan dalam lumpur. Ramadhan belum tiba tetapi pesta hari raya sudah bermula. Di mana silapnya? Kita ingin menyambut Ramadhan atau menjadikan Ramadhan sebagai syarat sahaja. Memenuhi tuntutan agama. Hati dan seluruh jiwa raga kita hanya untuk hari raya rupanya.  Sukar memahami dari mana datangnya keghairahan untuk berhari raya. Sedangkan haru raya hanya sehari sahaja. Hanya pada Syawal pertama sahaja. Syawal kedua hingga ketujuh bukankah puasa Syawal yang lebih afdhal. Mana lebih utama, agama atau adat. Kita sudah terlalu lama tersasar dari landasan yang benar. Banyak perayaan yang kita sangka berkerangka agama tetapi sebenarnya lebih adat dari agama. Hanya di negara-negara di Tenggara Asia melebihkan hari raya berbanding Ramadhannya sendiri. Di negara Arab, Ramadhan dilebihkan dari Syawal. Keutamaannya begitu. Kita sahaja yang melakukan melebihi keperluan. Kita semakin tidak menjaga tertib keutamaan menjalankan ibadat dan beragama.

Kali pertama di Mesir pengalaman Ramadahan sangat berbeza. Orang Malaysia sibuk memasang lampu panjut menjelang hari raya. Semasa di Ipoh dahulu, menjelang hari raya terang benderang kampung dan taman dengan lampu panjut. Ada pesta dan pertandingan. Cuba kita tanya diri kita sendiri. Ke mana sebenarnya kita dibawa arus. Kebijaksanaan atau pembaziran sumber. Tiada nas dan dalil yang menandakan lampu panjut itu perlu. Di Johor pula orang sibuk dengan malam tujuh likur. Disibukkan juga dengan memasang lampu minyak tanah. Dibuat dari buluh atau pelita. Sekarang dijual secara komersil di pasaraya. Untuk apa lampu-lampu itu. Cuba kita fikir secara rasional agama. Bukan rasional adat. Bukan rasional kebiasaan. Jika terlalu jauh tersasar takut menyentuh akidah. Bahaya pada diri. Dalam istilah agama menzalimi diri sendiri. Yang menerima akibat di akhirat nanti diri yang membuatnya sendiri. Bukan orang lain. Sebab itu jika tidak tahu, banyakkan bertanya. Belajar dari mereka yang arif. Jika sudah tahu, amalkan berlandaskan agama.

Di Mesir Ramadhan ditunggu sebelum datangnya. Cuma entah di mana silapnya mercun yang banyak diletupkan. Bunga api yang dipancarkan. Tiada juga nas yang menyuruh begitu. Sekali lagi adat menguasai pemikiran. Kegembiraan yang menyimpang dari tuntutan. Ramadhan adalah sesuatu yang syahdu. Datangnya sekali dalam setahun. Setiap perbuatan baik digandakan. Tentu juga setiap perbuatan yang sebaliknya digandakan dosanya. Banyak perbuatan baik yang perlu dilaksanakan. Pilih sahaja mana yang boleh dilaksanakan. Ada yang ringan. Ada yang berat. Jika larat buat semua. Membaca al-Quran rasanya antara yang paling ringan. Syaratnya sudah pandai membaca dengan lancar. Jika belum, elok juga belajar al-Quran dalam bulan Ramadhan. Mulakan sesuatu yang selama ini terabai. Membaca merangkak-rangkak banyak pahalanya. Setiap huruf yang dibaca ada pahalanya yang tersendiri. Pahala belajar besar ganjarannya. Pastinya berganda-ganda kerana barakah Ramadhan. Yang sudah pandai jangan leka. Banyakkan membaca. Tambah pula dengan memahami maknanya. Tambah lagi dengan mengamalkan seperti makna yang difahami. Selak seberapa banyak tafsir al-Quran. Selami pandangan dan pendapat yang berbeza supaya al-Quran mantap difahami hingga ke dasarnya.

Maknanya Ramadhan ditunggu dan disambut dengan persediaan mental orang beragama. Bukan orang beradat. Datangnya setahun hanya sekali. Perginya selepas sebulan. Bilangan harinya tidak penting. 29 hari atau 30 hari adalah ketentuan Allah. Ramadahan berdasarkan kitaran bulan (qamar) bukan matahari (syams). Bila nampak atau dikira wujud anak bulan Ramadahan maka esoknya berpuasalah kita. Apabila kelihatan atau dikira wujud anak bulan Syawal maka berharirayalah kita. Hari raya bukan penamat segala-galanya yang namanya ibadat. Amalan baik. Walaupun pada bulan Ramadahan pahalanya berganda, selepas Ramadahan pahalanya tetap ada. Ikhlas yang penting. Bila mula puasa dan bila mula hari raya ditentukan oleh pemerintah. Kita rakyat wajib taat kerana kita tidak mahir ilmu falak. Anak bulan di tempat kita tidak dapat dilihat dengan mata kasar. Selalu terlindung dek awan. Maka kita sandarkan kepada pemerintah untuk membuat keputusan. Bagi yang mahir dalam ilmu falak mungkin boleh membuat keputusan sendiri tetapi tidak boleh dikongsi atau dipindahkan kepada orang lain. Khusus untuk dirimya sahaja. Individu seperti raja atau sultan sahaja yang boleh memberi perintah. 

Hiasan malam sukar dilihat di awal Ramadhan. Kita di Malaysia berhias untuk menyambut hari raya. Bukan Ramadhan. Di Mesir sebelum Ramadhan lagi sudah sibuk memasang lampu lup-lap. Lampu warna warni. Lampu gantung seperti tanglung bertulis Allah dan sebagainya. Pada waktu malam kelihatan semua jalan terang benderang dengan lampu jalan dan lampu-lampu tambahan. Orang Arab pula suka bersiar pada waktu malam. Selepas solat tarawih mereka berjaga hingga waktu sahur dan solat Subuh. Selepas Subuh baru mereka keletihan. Subuh pula kira-kira pukul 3.30 pagi. Maknanya mereka ada masa untuk tidur selama 4 jam sebelum pergi kerja pada pukul 7.30 pagi esoknya. Pada malam bulan Ramadhan meriah dengan berbagai aktiviti. Lebih meriah dari bulan-bulan sebelumnya. Mereka suka menghidupkan malam. Pukul 12.00 tengah malam kanak-kanak masih lagi berkeriau. Masih bising. Kenderaan menderu dari hujun ke hujung jalan.

Saya kurang arif dari mana datangnya budaya mercun. Di negara kita apabila menjelang hari raya ada sahaja mata yang buta. Ada tangan dan jari yang putus. Ada telinga yang rabit. Tidak pernah serik-serik. Mungkin elok jika mereka yang sukakan mercun dan bunga api ini kita letakkan di sebuah stadium. Longgokkan di hadapan mereka 10,000 lori besar yang sarat dengan mercun dan bunga api. Paksa mereka letupkan kesemuanya satu persatu sepanjang minggu. Makan minum di situ. Solat di situ. Biar badan dan pakaian mereka berbau belerang.  Biar telinga mereka bingit. Biar tangan mereka pijar meletupkan mercun . Biar mata mereka berpinar memandang cahaya bunga api. Apabila kita kaji kesemuanya itu adalah kegilaan mereka yang tidak mengetahui. Yang tidak arif membuat penilaian. Yang terhijab dari melihat yang hak. Kesemuanya adalah sumber kelekaan. Pembaziran wang ringgit. Pembaziran masa. Perbuatan sementara yang mungkin merenjatkan pertumbuhan akal. Melakukan sesuatu yang tiada nilai agama atau kebijaksanaan tentulah menumpulkan pemikiran yang waras.


Suasana Ramadhan perlu dipenuhi dengan ibadat. Melakukan kebaikan dalam berbagai bentuknya. Banyak pilihan yang mendatangkan pahala. Jangan biarkan diri hanyut tanpa pemikiran yang menjangkau jauh ke hadapan. Ke akhirat. Bukan sekadar sebulan apabila tamat Ramadhan. Rendang dan ketupat hanya juadah. Bukan kewajipan. Tiada wajibnya. Pahalanya ada kerana menjamu orang lain. Tetapi, tetapi bukan sesuatu yang dianggap wajib. Wajibnya tiada.  Terlalu banyak kegilaan hari raya yang bukan hak. Bagi orang Johor umpamanya, lodeh bukan wajib. Sediakanlah ala kadar. Kacang panjang jangan diwajibkan. Penjual sayur juga yang berganda untungnya. Tauhu dan taugeh juga bukan wajib. Sediakan sekadar perlu. Terlalu beria-ia seolah-olahnya berdosa jika tidak disediakan. Ibadat yang mesti dibezakan dari adat. Nilai kembali antara Ramadhan dan Syawal. Ramadhan sebulan lamanya. Syawal hanya sehari. Mana lebih besar. Memanglah orang Melayu menyambut Syawal hingga sebulan. Ada yang hingga tiga bulan. Rasanya sudah keterlaluan. Cukup-cukuplah beraya. Nilai semula Ramadhan kita. Ramadahan dan Syawal dalam nisbahnya 30:1. Sepatutnya kita rayakan Ramadhan 30 kali ganda dari berhari raya.  Boleh kita fikirkan semula?

Salam Dari Amman Jordan: Antara Musim Bunga dan Musim Panas

Buah aprikot muda

Gugusan anggur segar dari ladang

Montok-montok dan manis

Yang hijau buah zaitun segar. Lazat. Yang kemerah-merahan sejenis aprikot leper. Lebih lazat lagi.

Wow! Isi buah zaitun.

Pokok aprikot di tepi rumah. Kami tinggalkan sebelum masak. 

Bergayutan

Aprikot leper

Kecur air liur bila teringat

Yang ini aprikot masam. Adui terus terliur. Makan dengan garam.

Isinya gebu.

Aprikot lain. Manis. Ramai orang beli yang dikeringkan di Madinah dan Makkah.

Memandang sahaja sudah berkenan di hati 

Belum merasa belum tahu nikmatnya

Buah zaitun bergayutan. Mungkin dua bulan lagi dituai. Dijeruk dan dijadikan minyak.

Buah anggur yang besar gugusnya. Jika ini menjadi tanaman biasa di Malaysia, alangkah indah dan nikmatnya.

Buah tin. Antara buah yang selalu disebut dalam al-Quran. Wattini wa zaituun. Masih muda.

Ladang buah tin

Ambil kenangan



Keindahan empat musim tidak dapat digambarkan dengan cerita. Perkataan dan ayat tidak dapat memperhalusi keindahannya. Malah gambar pegun atau video sekalipun sukar memberikan gambaran yang sebenarnya. Musim sejuk memang sejuk. Sesejuk berada di dalam peti ais. Bukan sekejap tetapi berlarutan dari akhir bulan November hingga bulan April. Secara rasminya musim sejuk hanya tiga bulan. Disember hingga Februari. Tetapi di Jordan sejuknya berlarutan hingga sepanjang bulan April. Mungkin kedudukan Jordan yang bergunung-ganang mempengaruhi iklimnya. Umpamanya pada akhir bulan Mac suhu di Kaherah sudah melebihi 20°C tetapi di Amman, Jordan suhunya di bawah paras itu. Hingga hampir akhir bulan April suhunya masih rendah.  Masih perlu memakai baju tebal. Tidur malam berselimut tebal. Namun bunga-bungaan sudah mula mengembang. Menyerlahkan warna dan ronanya. Bentuknya tentulah berbagai. Tidak ada di Malaysia. Walau bagaimanapun jika pembaca rajin ke kedai-kedai yang menjual bunga-bunga tiruan atau plastik kebanyakan bunga-bunga tersebuat adalah replika bunga-bunga yang ada di negara beriklim sederhana. Hatta rerumputnya ditiru untuk digilai oleh orang-orang yang gilakan keindahan dalaman.

Seperti saya katakan tadi keindahan berada di negara yang beriklim empat musim tidak dapat diceritakan secara pasti. Mengalaminya sendiri memang tiada tolok bandingnya. Kilibat burung yang pertama memberi isyarat bahawa musim sejuk sudah berakhir. Kicauan beburung itu menunjukkan keriangan menanti musim yang semakin  panas. Bebunga tentunya mengembang bersamanya turun madu dari syurga. Santapan beburung dan lebah. Madu yang sedikit fitrahnya dihimpun oleh jutaan kali lebah yang kecil untuk kebaikan manusia. Menjadi minuman dan sumber kesihatan. Ada sejenis pokok atau buah yang mendahului pokok-pokok yang lain. Pokok badam berbunga sebelum menumbuhkan dedaun pada dahan dan rantingnya. Pokok-pokok yang lain menumbuhkan dedaun sebelum mengeluarkan bunga. Bunga pokok badam berwarna putih. Mewah menyelubungi dahan dan rantingnya. Kira-kira pada akhir bulan Mac buah badam muda sudah mula dijual. Masam-masam manis rasanya. Dimakan dengan dicecahkan garam. Seperti memakan mangga muda. Memecahkan selera. Megecurkan.

Mulalah episod melihat berbagai buah mula berbunga. Mengeluarkan putik dan membesar buah-buah itu di hadapan mata. Indahnya putik-putik buah tin, zaitun, anggur, iskadania, berbagai jenias aprikot, pear, ceri dan yang lain-lain. Satu persatu buah-buah itu mencecah bibir, dikunyah dan dinikmati kelazatannya. Ada yang sedikit masam tetapi pada kebiasaannya manis-manis belaka. Beberapa jenis buah hanya manis-manis buah sahaja. Tembikai hami yang datang dari negara Cina yang terdapat di negara kita manis-manis belaka. Yang ada di Jordan manis-manis buah sahaja. Apabila melalui kedai-kedai buah-buahan maka dibariskan berbagai jenis buah dengan warna, saiz dan rupa bentuknya yang tersendiri masing-masing. Lupa durian, manggis, rambutan, pulasan, duku, langsat, dukong dan berbagai lagi buah hutan seperti buah keranji, buah sentul dan sebagainya. Pada bulan Jun banyak buah yang sudah boleh dimakan. Menikmati buah tin dan anggur segar sangat mengujakan. Sayangnya buah zaitun hanya boleh dinikmati pada bulan ogos barangkali. Masih terlalu kecil sewaktu saya tinggalkan.

Di tepi rumah saya terdapat sepohon anggur. Sepanjang saya duduk dari bulan Januari hingga bulan Mac, pokok itu memang mati. Kulitnya pada batangnya terkopak-kopak. Kering dan dilihat mata kasar memang seperti pokok mati. Rantingnya mudah dipatahkan seperti ranting kering. Rapuh sungguh. Apabila berakhir musim sejuk, rerantingnya mula tumbuh tunas-tunas daun. Rupanya pokok itu tidur sepanjang musim sejuk. Mengeramkan dirinya untuk tumbuh semula apabila suhu meningkat. Setelah dedaunnya melebat tumbuhlah bebunga dan kemudiannya putik-putik anggur yang kecil lonjong bertangkai-tangkai. Saya sempat melihat anggur hijau yang masaknya kekuning-kuningan. Merasanya yang masih segar pada tangkainya. Manis, enak dan apa lagi jika tidak lazat. Pertama kali merasa buah tin segar mengkhayalkan perasaan. Di Malaysia hanya sempat merasa yang kering sahaja. Tidak mungkin merasa yang segar. Buah tin tidak tahan lama. Paling enak selepas dipertik terus dimakan. Selepas berjam-jam ia menjadi lembut dan hilang enaknya.

Buah aprikot yang berbagai juga enak dimakan. Paling saya suka ialah aprikot  yang pipih bulat bentuknya. Manis dan menyegarkan. Kali pertama merasanya seperti tidak mahu makan buah-buah yang lain. Terlalu lazat. Saya tidak sempat makan buah aprikot di rumah yang saya duduki. Belum masak lagi. Masih hijau. Mungkin pada bulan Julai baru boleh dituai. Gugusan buah anggur mengasyikkan. Jika rajin berjalan-jalan di sekitar kawasan tempat tinggal, sangat seronok memandang buah anggur yang bergugusan. Bertangkai-tangkai. Lebat selebatnya. Begitu juga buah zaitum yang bergayutan ditiup angin. Buah tin pula mercup di hujung ranting. Kadang-kadang terlindung dari dedaunnya yang lebar menghijau. Memandang kesemuanya sudah memadai seronoknya. Memakannya lagilah tidak terkira enaknya. Di Jordan buah tembikai besar-besar belaka. Merah-merah isinya. Manis kerana disinari cahaya matahari yang panas sekarang ini. Tidak terdaya membelinya kerana saiznya yang besar. Mereka tidak pula menjual tembikai yang dibelah-belah seperti kita di Malaysia. Lain tempat lain adatnya.


Tidak pula lupa, pada masa yang sama sayur-sayuran juga mula datang melambak-lambak. Kesemuanya segar dari ladang. Kobis masih dengan dedaun hijaunya. Bunga kobis juga begitu. Dengan dedaunnya sekali. Dedaun itu boleh pula dibuat sayur. Seperti dedaun lain. Buah jagung antara yang banyak di Jordan. Jagung manis. Besar-besar belaka. Boleh dibeli di mana-mana sahaja. Beberapa buah atau sayur yang lain nampaknya hilang dari pasaran. Umpamanya pada musim sejuk banyak dijual keledek. Pada musim bunga keledek itu tidak dijual lagi. Mungkin bukan ditanam di Jordan. Saya tidak pula menyiasat. Yang menyeronokkan ialah pada musim panas sangat banyak kesegaran hasil buah-bahan dan sayur-sayuran. Enak dan lazat. Sewaktu ke Umu Quais, kami sempat singgah di ladang gandum. Sedang masak menguning. Kali pertama melihat tangkai gandum mengujakan juga. Teringat istilah sumbulah seperti selalu disebut dalam al-Quran. Pastinya saya akan selalu rindu musim bunga di Amman Jordan. Mudah-mudahan Mesir memberi saya kelapangan. Keindahan berkelana di negara orang.