Thursday, September 23, 2010
Masa Untuk Memilih. Berkahwinlah Jika Sudah Bersedia Secara Serius.
Ibu bapa hanya memanusiakan anak-anaknya. Hanya memberikan bekal-bekal kehidupan untuk masa hadapannya. Ilmu dan kemahiran yang seperlunya. Akal dan kepintaran untuk mengahdapi cabaran masa hadapan. Boleh berdikari meghadapi kehidupannya tanpa bimbingan berpanjangan. Boleh menyelesaikan masalaah. Boleh membuat keputusan yang rasional. Dengan kewarasan yang logik dan tinggi. Sewaktu melepaskannya saya berkeyakinan anak-anak saya mampu melayarai kehudupannya dengan kewajaran-kewajaran yang seperlunya’
Apabila saya peluk anak saya, saya katakan kepadanya bahawa saat itu adalah tanggungjawabnya untuk membantu suaminya untuk mencari kebahagiaan yang selalunaya elusif. Yang sukar dicari jika tidak tahu cara dan prosedurnya. Jika tidak difahami langkah-langkah dan liku-likunya. Hanya mereka yang berpengalaman boleh memberi nasihat satu dan dua. Hanya mereka yang lebih dewasa boleh memberi petua. Namun petua, teori dan pengalaman individu tidak pernah sama. Set dan variabelnya mungkin sama tetapi olahannya nanti mungkin berubah. Suasanya berubah. Niatnya berubah. Lalu natjahnya berbeza. Menerima dengan redha itu yang dicari. Menerima seadanya. Jika itu tidak dapat dielakkan. Jika itu yang terbaik. Jika tiada mudaratnya.
Apabila saya nikahkan mereka berdua, doa, harapan dan jangkauan masa hadapan yang indah untuk mereka. Sampailah masanya mereka menjadi pasangan yang menyahut sunnah RasulNya. Sunnatullah yang sudah ditentukan. Jodoh mereka berdua. Jodoh yang didoakan sepanjang hayat. Sepanjang kehidupan yang indah-indah belaka. Rumahtangga tidak berlandaskan rel yang lurus dan licin semata. Belayar di laut yang bukan tenang dan beralun kecil semata. Tidak berada di darat yang sentiasa sepoi-sepoi bahasa. Tanah tidak selalunya rata. Kenalah menari mengikut rentak yang sesuai dengan keadaan, masa dan tuntutan-tuntutan yang diperlukan.
Sepanjang perjalanan kehidupan berumahtangga ada sahaja cabaran, cubaan, ujian dan gangguan-gangguan lain yang datang dan pergi. Percayalah pada ikatan yang dimeteri. Yang dijanjikan. Yang dihasratkan. Yang disimpul mati untuk mengadapi masa hadapan yang penuh liku dan simpangnya. Peganglah ikatan itu. InsyaAllah simpang dan liku, ribut dan ombak, lambung dan ayun boleh disambut dengan senang hati. Jangkaan-jangkaan itu sudah diduga. Sudah dijangka kerana ikitibar dari pengalaman orang-orang terdahulu. Dari mereka yang sedia melangkah ke alam itu. Alam yang penuh keindahan, kebahagiaan dan kesejahteraan. Alam yang menjanjikan cahaya-cahaya bergemerlapan. Cahaya mereka yang redha dan diredhai.
Sejarah manusia dari Adam A.S. hingga sekarang sudah terlalu panjang. Hidup berpasangan sudah difitrahkan oleh Allah SWT. Tetapi perkahwinan bukan semudah yang dilihat. Bukan seindah yang dipandang. Bukan sebahagia yang diperhati. Bukan seaman yang disejarahkan. Bukan semanis yang dinukilkan. Bukan setenang yang diamati. Rasa sahaja tidak cukup. Bekal perasaan, mental dan psikologi diperlukan supaya masa hadapan itu dijangka sebenarnya. Jangkaan itu menyediakan hati untuk bersedia menerima datangnya berbagai kemungkinan. Supaya hati boleh dipujuk untuk menerima kenyataan yang manis atau pahit. Resah gelisah, gundah gelana, bimbang ragu antara pasangan adalah lumrah. Menerima keadaan seadanya itu sangat penting.
Kita tidak tahu apa yang tersirat walaupun kita melihat yang tersurat. Kita tidak memahami apa yang terungkap walaupun memahami bait-bait ungkapan itu. Kita kenal gerak laku tetapi tidak dapat mentafsir kehendaknya. Begitulah apabila dua orang manusia yang berlainan jantina disatukan. Yang berlainan fizikalnya disatukan. Yang berlainan psikologinya disatukan. Yang berlainan hatinya. Yang berlainan kehendak dan keperluannya. Yang menyukai hal-hal yang berbeza. Yang mengelak untuk menyukai hal yang sama. Yang berbeza falsafah dan pembawaan diri. Yang mencari kelainan anara satu sama lain.
Apa yang dapat dilihat dengan mata tidak mencerminkan apa yang sebenarnya dapat dilihat. Melihat dengan mata hati mungkin lebih teliti. Melihat ke dalam dengan penuh kesedaran barangkali lebih diperlukan untuk membina kebahagiaan berumahtangga. Usia matang hanya sebahagian syarat penting. Tetapi bukan yang terpenting. Kematangan dalaman, perasaan, semangat, psikologi dan kesedaran tanggungjawab rumahtangga akan membawa erti yang lebih besar. Lebih jauh. Lebih berimpak tinggi dalam membina kehidupan yang entah apa sudahnya. Kita hanya boleh berusaha. Allah jua yang menentukan sudahnya.
Sebagai isyarat untuk menjawab tentang isu perkahwinan, sebenarnya ianya ikatan antara lelaki dan perempuan yang halal nikah. Keadaan mesti mengharuskan perkahwinan itu. Ada masanya ia sunat dan ada kemungkinannnya menjadi wajib. Dalam keadaan lain mungkin makruh atau haram. Semuanya bergantung kepada keadaan yang dihadapi.
Pertamanya lihatlah dulu usia. Bila baligh keharusan itu sudah wujud. Kesihatan pula syarat juga. Jika tidak sihat tentulah sukar membahagiakan pasangan. Bagaimana dengan harta dan kedudukan ekonomi. Mampu tak untuk membiayai rumahtangga. Rupa paras menyejukan hati dan perasaan. Bangsa dan keturunan (sah taraf atau tidak) perlu diselidik dan diselesaikan secara agama. Kekayaan dan milikan harta benda memungkinkan kurangnya gangguan rumahtangga. Semuanya berkecukupan. Agama, ya agama itu penentu akhir. Carinlah yang kuat agamanya. Ia membantu rumahtangga itu menuju kepada keredhaan Allah. Namun begitu, ikutlah peraturan dan undang-udangnya. Walaupu undang-undang Allah itu lebih tinggi, kita kena ingat juga maslahah umum. Kawalan dan pemantauan untuk kejsejahteraan bersama. Bukan menyusahkan antara satu sama lain.
Kematangan akal penting supaya ada sifat toleransi, akomodasi dan asimilasi. Tanggungjawab berumahtangga bukan hanya pada fizikal yang dapat dilihat sahaja. Ia melibatkan seluruh kehidupan pasangan itu. Dari saat aku terima nikah ...... maka tertanggunglah tanggungjawab yang besar kepada Allah, RasulNya, ibu bapa, masyarakat dan seluruh agama yang dianuti. Perkahwinan itu bukan untuk pasangan itu sahaja. Ia melibatkan semua manusia yang ada di sekelilingnya. Agamanya.
Seorang suami yang sudah bekerja dan memiliki pendapatan stabil adalah pasangan yang akan memudahkan. Jika sama-sama masih belajar fikir dua, tiga atau berkali-kali supaya perkahwinan itu sebenarnya berada pada landasan yang licin, belayar di laut yang penuh dengan air, yang ribut dan gelombangnya dapat dikendali. Ingatlah bahawa apabila, Aku terima nikahnya, kita bukan lagi seorang tetapi sudah berdua. Tanggungan perasaan dan diri berganda. Segala-galanya didasarkan kepada gandaan-gandaan belaka. Itu belum orang ketiga yang mungkin datang tanpa persdiaan mental. Itu belum lagi kuliah dan akademik yang mesti disempurnakan. Sebelum berkahwin semuanya seperti boleh belaka. Tiada masalah kerana masing-masing sudah berbincang dan bulat hati dan perasaan.
Nanti dulu. Duania suram rumahtangga yang berkabus dan kadang-kadang menyilaukan mata mungkin hanya imej-imej yang belum dimengerti. Banyak di sebalik kekaburan itu yang sukar diterjemah. Yang sukar ditafsir. Yang sukar ditaksir. Lambaian-lambaian dari sebalik tabir pemisah antara ‘Aku terima nikah.... dan sebelumnya mungkin tidak difahami. Lihatlah dulu. Tunggulah dulu untuk memahami isyarat dan tandanya. Jangan terburu untuk terjun ke dalam dunia yang tidak difahami. Yang tidak dapat dijangkau dalamnya. Yang tidak diketahui luasnya. Menduga lautan bukan semudah menghulur joran.
Perkahwinan melibatkan dua hati dan dua manusia yang berlainan sifat, ciri dan banyak aspek yang lain. Langsung tidak ada persamaan. Subhanallah, Allah menjadikan kita begitu supaya kita belajar memahami antara satu sama lain. Cubalah tetapi kita tidak mungkin dapat memahami sepenuhnya pasangan kita. Fitrahnya begitu. Perbezaan itu hak individu. Cuma kita disatukan dalam perkahwinan. Satu ikatan untuk sama-sama berusaha bersatu. Segerak dan sehati. Sokong menyokong. Bantu membantu. Dua bahagian pasangan yang disatukan untuk menegakkan syahdunya alam berumahtangga. Rumahtangga yang memenuhi kekudusan hidup beragama. Kelestarian sejarah manusia dan kemanusiaannya.
Ciri-ciri itu mesti ada pada pasangan masing-masing. Satu ruang yang membenarkan pasangan masing-msing bergerak dan mencipta ruang-ruang lain untuk membina kebahagiaan berumahtangga. Sebab itu boleh atau tidaknya bergantung kepada banyak perkara. Tetapi kesediaan itu penting. Kematangan itu penting. Jangkaan-jangkaan masa hadapan yang belum pernah dialami adalah penting. Banyak membaca. Banyak memerhati. Banyak bertanya. Banyak mengambil iktibar.
Perkahwinan banyak naik turunnya. Banyak cabarannya. Banyak gangguannya. Banyak karenahnya. Maka psikologi diri kenalah mantap. Penikahan memisahkan antara kanak-kanak dengan kematangan. Antara remaja dengan kedewasaan. Antara dewasa dengan pengalaman-pengalaman besar manusia. Rumahtangga hanya milik orang-orang yang serius untuk berada di dalamnya. Ia bukan eksperimen. Bukan penyelidikan. Bukan cubaan-cubaan. Ia adalah suatu komitmen. Satu dedikasi tinggi antara dua orang manusia. Yang mencari taqwa dan redha Allah.
Masuklah ke alam perkahwinan itu jika bersedia untuk berhadapan dengan segala kemungkinannya. Yang penuh dengan hal-hal yang perlu dijangka dan ditangani. Yang sentiasa ada pilihan dan alternatif. Yang menyediakan suasana untuk orang-orang yang sudah bersedia. Nasihat saya, tanya diri sendiri. Sudah sedia? Mungkin jawabnya sudah bersedia. Tunggu. Beri dulu masa untuk bertenang. Tempoh bertenang. Pilihan kita mungkin belum muktamad. Beri masa. Kadang-kadang masa menentukan pilihan yang muktamad. Semakin menunggu kita semakin dewasa. Semakin matang. Semakin bersedia untuk mengubah diri dari seorang menjadi berdua. Dari seorang kepada berpasangan. Dari bebas menjadi terikat.
Saya sentiasa memberi masa yang panjang untuk anak-anak saya membuat keputusan muktamad. Saya uji kesetiaan dan keterikatan mereka untuk bersama. Cinta sahaja tidak mencukupi untuk membahagiakan pasangan. Lihat dulu keliling. Mungkin ada yang lebih baik. Ada yang lebih sesuai. Jangan terburu-buru. Cinta tidak boleh membutakan mata. Membutakan hati. Membutakan perasaan. Seharusnya ia jalan memuju ke syurga. Jannatul naim.
Betul sudah bersedia? Kahwinlah. Doa saya bersamamu.
Monday, September 20, 2010
Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Tiga- Bab 2
Dalam hal disiplin saya banyak melihat. Walaupun disiplin di bawah bidang HEM, Pengetua yang memainkan peranan. Guru disiplin dan jawatankuasanya menjadi pelaksana. Suatu ketika saya hampir menangis apabila dua orang pelajar disebat di punggung. Saya merasa anak-anak saya yang disebat. Memang salah mereka barangkali. Namun pendekatan keras selalunya meninggalkan impak psikologi yang kurang elok. Saya lebih suka memberi kefahaman, memberi kesedaran, menyatakan senario dan implikasi. Perbicaraan mesti dijalankan. Kita mendidik anak-anak didik kita mengenai hak asasi. Yang dituduh hendaklah diberi peluang membela diri. Itu hak asasi. Hukuman dikenakan apabila terdapat bukti-bukti beyond any reasonable doubt. Pertuduhan dan pembelaan hendaklah dijalankan. Ketika itu mereka lebih redha menerima hukuman kerana mereka faham bahawa mereka telah melakukan sesuatu yang mengganggu maslahah umum. Perbuatan mereka besar impaknya. Besar implikasinya.
Sekolah menjalankan keadilan. Keadilan itu mesti dilihat adil. Dilaksanakan dengan adil. Prosedurnya adil. Memang pentadbiran sekolah berkuasa penuh untuk melaksanakan peraturan yang sedia ada. Sekiranya prosesnya dilaksanakan dengan berhemah, dengan sedikit budi bicara, pelajar lebih terdidik untuk memahami peraturan itu. Lebih terdidik untuk mematuhinya. Lebih bertanggungjawab untuk menghormatinya. Melahirkan warganegara yang insaf, sedar dan bertanggungjawab ini lebih menjurus melahirkan warganegara yang setia dan komited kepada negara. Mengabaikan aspek keadilan ini boleh menjadikan mereka orang-orang yang tidak pandai memahami. Sukar menerima perubahan dan kelainan. Mereka menjadi keras. Pendidikan mereka keras belaka. Acuan yang disediakan kepada mereka berbentuk keras. Maka mereka menjadi orang-orang yang keras belaka.
Itu baru satu aspek pendidikan di sekolah. Dalam aspek yang lain saya sangat kagum dengan komitmen guru. Saya tabik dedikasi mereka. Saya rasa sukar mencari profesional yang menyerupai mereka. Saya yang menjadi HEM terasa tidak terdaya. Mampu sekadar melihatnya sahaja. Untuk melaksanakannya mungkin tidak sepenuh hati. Pukul 7.00 guru sudah berada di sekolah. Pukul 2.00 petang kelas terakhir baru tamat. (Sekarang ini di sekolah menengah vokasional kelas tamat mungkin hingga pukul 5.00 petang). Pada pukul 3.00 petang guru sudah berada di sekolah semula. Bagi guru yang rumahnya berdekatan dengan sekolah, mereka hanya sempat balik untuk makan, mandi, solat, menjenguk anak dan menukar pakaian. Seperti lipas kudung jadinya. Di sekolah mereka mengadakan kelas tambahan, membimbing aktiviti kokurikulum. Bayangkan mereka tamat bertugas hingga pukul 6.00 petang atau lebih lewat lagi. Tugas tersebut dilakukan setiap hari kerja tanpa kecuali. Intensitinya sahaja mungkin berbeza antara minggu ke minggu. Bagi guru yang rumahnya agak jauh, mereka tidak pulang ke rumah pada waktu tengahari. Petang baru sampai di rumah. Melebihi waktu pejabat. Mereka yang bekerja di pejabat boleh balik apabila sampai pukul 5.00 petang hampir setiap hari. Sesekali sahaja ada tugas tambahan.
Perbandingan ini juga tidak adil. Pekerja pejabat yang membuat kerja tambahan diberi elaun lebih masa. Boleh juga menyejukkan hati. Mendamaikan perasaan. Merendahkan kadar stress. Guru? Wallahu a'lam. Pernah diputuskan bahawa mereka boleh diberi elaun lebih masa. Idea dan keputusan yang bijak. Sekali lagi masalah dijadikan halangan. Ada sahaja kekangan. Mereka terlalu ramai. Kekangan kewangan. Kekangan jadual. Bajet? Sekali lagi wallahu a'lam. Kasihan juga guru. Pengorbanan mereka terlalu banyak. Itu belum cerita pengorbanan wang ringgit. Kebanyakan sekolah tidak ada kenderaan rasmi. Kereta guru yang dijadikan kenderaan tidak rasmi. Pergi kuiz, sayembara, pertandingan, sukan, aktiviti luar, pelajar sakit, ziarah menziarah semuanya menggunakan kereka guru. Jika guru ada van, jenuhlah guru itu menjadi derbar tidak rasmi sekolah. Minyak isi sendiri. Pelajar makan guru yang yang keluar duit poket sendiri. Pentadbir sekolah mungkin sudah lali untuk memikirkannya. Ibu bapa hatta PIBG tidak pernah membincangkan hakisan ekonomi yang berlaku kepada guru.
Saya teringat, sewaktu saya menjadi YDP PIBG sebuah sekolah di Batu Pahat, apa sahaja permohonan guru saya cuba luluskan. Syaratnya, dana PIBG ada berbaki. Selagi belum habis saya bantu jika ada permohonan. Maka banyaklah permohonan yang ada masanya seperti tidak masuk akal. Guru hendak berpindah, PIBG keluar duit kerana hendak memberi hadiah kenang-kenangan. Bukan rakan guru yang beri. Bukan sekolah yang memberi penghargaan. Begitulah apabila guru habis daya. Ekonomi mereka terhakis. Tidak ada lagi yang mampu disumbangkan. Entahlah. Tidakkah kita kasihan kepada mereka? Renungan kepada yang berkenaan.
Mana guru hendak membuat tuntutan. Jika sekolah melayan kesemua tuntutan guru, sekolah tentu kehabisan wang dengan sekelip mata. Penyelesaiannya? Entahlah. Guru redha dengan keadaan itu. Mereka menjadi manusia yang senang diajak berunding. Senang untuk diajak bicara. Tahap keakuran mereka sangat tinggi. Toleransi mereka sangat-sangat fleksibel. Mereka tidak menuntut apa-apa yang dil luar kemampuan sekolah. Kebanyakan mereka tidak menuntutpun. Mereka seronok dengan kerja mereka. Mereka berbakti tanpa syarat. Untuk negara. Untuk profesion mereka. Kepuasan kerja. Mengapa ya tidak ada orang yang mengambil inisiatif untuk memberi yang hak kepada guru. Mereka yang di kementerian tidak luak duit. Mereka yang di jabatan todak luak duit. Tetapi mereka yang namanya guru selalu dicukai secara tidak langsung. Cukai pendapatan tetap juga dibayar. Tidak ada diskaun. Tidak ada rebat. Hari guru hanya slogan. Mungkin tidak keterlaluan sebagai retorik. Guru perlukan pembelaan yang lebih daripada itu. Yang lebih besar daripaa itu. Yang berimpak lebih tinggi.
Kerja guru tidak habis di situ. Pada malamnya mereka menyediakan keperluan untuk kelas hari esoknya. Di samping itu mereka menyemak kerja-kerja pelajar yang sentiasa ada. Yang sentiasa berlonggok-longgok. Lazimnya guru tidur lewat. Latihan yang diberikan kepada pelajar perlu disemak kesemuanya. Buku latihan pelajar perlu dikembalikan kepada pelajar untuk membuat latihan yang baru. Begitulah setiap hari. Berpuluh-puluh buku atau mungkin beratus buku latihan yang perlu disemak. Bukan sekadar dilihat tetapi perlu dibetulkan. Esoknya perlu dimaklumkan kepada pelajar akan kesalahan mereka. Mereka diperlukan membuat pembetulan pula. Itupun perlu disemak supaya pelajar benar-benar mendapat yang sebenarnya. Yang sepatutnya perlu dimahirkan.
Di sekolah, waktu lapang guru sangat terhad. Memang ada masa terluang tetapi ada pula mesyuarat. Entah berapa jawatankuasa yang dianggotai. Buku latihan pelajar disemak juga. Jika tidak, tidak larat untuk dibawa pulang ke rumah. Nanti tiada masa untuk pasangan dan anak-anak. Belum lagi jiran dan saudara mara. Saya kasihan kepada guru. Jika boleh jangan ziarahi mereka sewaktu hari kerja atau semasa hampir tarikh-tarikh peperiksaan. Kerja mereka terganggu. Tugas mereka terencat. Mereka mencipta momentum dan keadaan akan mengakibatkan ketidakseimbangan dengan perancangan perlaksanaan yang mereka jangka dan inginkn. Orang-orang yang di luar lingkungan guru mungkin sukar memahami kehidupan seorang guru.
Sekarang pula guru bukan calang-calang profesional. Bila cuti sekolah mereka diperlukan menghadiri berbagai-bagai kursus profesional. Mereka dijangkakan boleh melaksanakan berbagai-bagai tugas tambahan yang semakin berat dari segi skop dan bidang tanggungjawabnya. Semakin senior kedudukan mereka semaik parah tugas yang diserah. Ada-ada sahaja yang datang menerjah. Mesti selesai dalam waktu sesingkat mungkin. Mesin manusia yang super person. Bidang perguruan bukan lagi profesion yang menjanjikan banyak cuti seperti yang difahami oleh kebanyakan orang. Bila mereka bercuti mereka sebenarnya deserve it. Mereka berhak untuk cuti. Untuk memulih. To recuperate. To rejevenate. To elevate. Bekerja hampir 24 jam setiap hari tentulah streneous kepada mereka. Stress cepat meresap bagi yang kurang ketahanan mental. Burn out boleh berlaku pada bila-bila masa apabila usia mereka melepasi 40 tahun. It is so demanding. Stake holders terlalu ramai. Spektrumnya dari pelajar hingga kepada penguasa politik. Di tengah-tengahnya ibu bapa, masyarakat umum, Pejabat Pendidikan Daerah dan Pegawainya, Jabatan Pendidikan Negeri dan karenah birokrasinya hinggalah Kementerian yang bertanggungjawab. Kemajuan pelajar diteliti dari segi akademik. Itu belum kokurikulum mereka. Kepimpinan mereka. Kesihatan mereka. Keupayaan mereka untuk lulus periksa dengan cemerlang. Potensi-potensi lain yang juga harus diberi perhatian.
Guru berada dalam dua alam yang sukar. Kehidupan peribadi perlu juga dijaga. Pasangan mereka perlukan perhatian dan belaian. Anak-anak yang membesar perlu perhatian dan bimbingan. Ibu bapa dan mertua perlukan lebih banyak perhatian. Mereka mengharapkan perhatian daripada anak-anak setelah berpenat lelah membesarkan, mendidik, memandaikan, menjadikan manusia dan sekarang sudah bekerja. Sudah ada pendapatan yang boleh dihulur seringgit dua. Nikmat hari tua. Nikmat beranak pinak. Membalas jasa. Kepada orang bukan Islam ia hanya tanggungjawab sosial. Kepada orang Islam ini adalah tanggungjawab agama. Hubungannhya terus dengan Allah. Ingatlah redha Allah bergantung kepada redha ibu bapa. Murka ihu bapa adalah murka Allah.
Bagaimana pula dengan ipar duai? Sahabat handai? Jiran tetangga? Kesemuanya perlukan sedikit perhatian. Hubungan silaturrahim perlu diperkukuhkan. Kita orang Malaysia khususnya orang Melayu sangat concern dengan perhubungan peribadi ini. Kita banyak mengadakan kenduri kendara. Kesemua orang yang mengenali kita perlu dijemput. Yang dijemput perlu hadir. Malam ada, siang ada, pagi ada dan petang juga ada. Hujung minggu lebih banyak pula. Bila sebenarnya guru boleh bekerja? Saya katakan saya tabik guru. Dalam kesibukan menjalani kehidupan dalam dua alam yang berbeza tuntutannya mereka masih boleh berfungsi normal. Hidup seperti manusia lain. Boleh bermasyarakat. Menikmati hidup. Dirgahayu guru.
Wednesday, September 15, 2010
Masa Dulu-Dulu - Bahagian Ketiga Puluh Tiga
Saya tidak pernah tinggal di JB. Banyak kejutan yang saya alami. Saya rasa sukar hendak mencari barang keperluan rumahtangga. Makanan tidak menjadi masalah. Cuma yang saya rasa mahal ialah ikan. Pada tahun 1993 ikan kembung berharga kira-kira RM9.00. Di Batu Pahat sekitar RM6.00. Di Ipoh pula kira-kira RM4.50. Rupanya semakin ke selatan semakin mahal pula. Kejutan paling besar sebenarnya berlaku di Batu Pahat pada hari raya tahun 1991. Cili merah berharga RM20.00 sekilo. Gila saya kata. Di Ipoh pada tahun sebelumnya hanya kira-kira RM4.00 sekilo. Al-maklumlah Ipoh berhampiran dengan Cameroon Highlands. Tentu lebih dekat dan lebih murah. Kos penghantaran lebih murah.
Di JB saya berbelanja di pasar Larkin. Jarang pula saya ke pasar besar. Sesekali pergilah juga jika ada keperluan. Walau bagaimanapun saya tidak begitu selesa di JB. Banyak kekangan yang sukar dihuraikan. Pakaian pula saya tetap beli di Batu Pahat atau Parit Sulong. Banyak kemudahannya. Di JB kedai kain payah sedikit. Seperti terhad jadinya. Pasarraya ada tetapi belum besar dan banyak seperti sekarang. Banyak benar susahnya. Bagi orang JB, mereka tetap selesa. Pendatang seperti saya yang merasa sukarnya. Belum biasa agaknya. Atau mungkin mereka masih ke Singapura untuk mendapatkan keperluan mereka. Entahlah. Bila banyak merantau saya tidak dapat mengelak dari membuat perbandingan. Rasanya Ipoh antara tempat paling menarik bagi saya. Pengamataan dna pengalaman tinggal di Kuala Terengganu, Batu pahat, JB, Ipoh dan Kuala Lumpur. Kuala Lumpur barangkali berada dalam kategorinya yang tersendiri. Segala-galanya ada tetapi kekalutannya yang membuatkan saya rimas.
Di SMT saya menjadi Guru Penolong Kanan Hal Ehwal Murid atau ringkasnya GPK (HEM). Lebih dikenali sebagai HEM sahaja. Pada dasarnya tugas HEM nampak biasa sahaja. Bila diteliti barulah terrasa beban yang perlu ditanggung. Serba serbi mengenai murih saya yang bertanggungjawab. Maka berlalulah suatu siri pengalaman yang kadang-kadang indah dan ada masanya perit juga. Alhamdulillah pengalaman mengendalikan pelajar di PUO dulu banyak membantu. Semua pengalaman lama diaplikasi semula. Banyak juga pengalaman baru yang ditempoh. Sekolah berbeza dengan politeknik. Di sekolah saya berurusan dengan set pentadbir yang berbeza. Staf akademik yang berbeza. Pekerja yang berbeza. Umur pelajar yang berbeza. Etika dan peraturan yang berbeza. Persekitaran berbeza. cara bekerja berbeza.
Saya juga secara tidak langsung menjadi ketua waden. Maka 24 jam saya bertugas. Urusan pelajar tidak pernah bertemu dengan titik noktah. Pada hari persekolahan 24 jam itu perlu ditunaikan. Tidur tetap tidur. Tetapi boleh dijekjutkan pada bila-bila masa. Masalah pelajar tidak pernah berhentinya. Yang sakit jangan dikira. Yang nakal tidak pula diabaikan. Yang ada masalah kelurga tidak boleh dibilang banyaknya. Jika pagi hari Sabtu ada sahaja permohonan untuk keluar dari sekolah atau balik kampung kerana berbagai-bagai urusan. Saya jarang menyekat. Jika ada bukti dan alasan yang menasabah, saya memberi keizinan. Alhamdulillah, tiada yang memberi masalah kepada saya. 11 bulan di SMT tiada yang mengganggu tugs hakiki saya.
Di asrama banyak juga urusannya. Selain dari bilik, katil dan bilik air, saya perlu mengawasi penyediaan makanan. Setiap pagi saya baca laporan tentang menu dan hidangan. Ada yang tak cukup. Ada yang kurang. Cukup bulan semuanya perlu diselaraskan. Pemotongan bayaran di sana sini. Perlu ada kebijaksanaan untuk membuat perundingan dengan kontraktor. Jika silap, keadaaan menjadi tegang. Jika lancar, pelajar yang menikmati manfaatnya. Pertemuan bulanan dengan pembekal makanan di asrama mesti diadakan. Ya mesti. Dalam pertemuan itu semuanya mesti dibereskan. Dakwaan pelajar mesti disahkan oleh pembekal. Berapa nilan yang saya hendak tolak, pembekal tiada bantahan. Adalah suatu perlanggaran kontrak kerana membekalkan makanan dengan jumlah yang tidak mencukupi. Hak pelajar tidak ditunaikan. Saya bagi pihak sekolah menjadi pemegang amanah. Jalankan tugas seperlunya. Saya pula tidaklah zalim. Saya tidak mendenda pembekal dengan jumlah yang tidak masuk akal. Saya tolak bayaran bulan pembekal sekitar RM1,000 hingga RM3,000 bergantung kepada jurang bekalan yang disediakan. Bergantung kepada nilai dan kualiti makanan yang sepetutnya dibekalkan. Seperti pernah saya ceritakan, wang yang terkumpul sekolah belanjakan semula untuk mengenyangkan pelajar yang mengambil SPM pada hujung setiap tahun. Pada hari-hari sehingga tamat peperiksaan pelajar dijamu dengan berbagai makanan tambahan selepas waktu belajar setiap malam. Bertukar-tukar menu dari sate, roti canai, mee goreng, murtabak, nasi ayam, mee rebus, rojak dan sebagainya. Perut pelajar kenyang. Hati mereka senang. Kepurtusan SPM ramai yang cemerlang.
Saya tidak berapa selesa dengan keadaan di asrama sebenanrnya. Di mana sekolah sekalipun kedaannya hampir sama. Kebersihan tidak pernah tip-top. Keceriaan biasanya ala kadar sahaja. Hiasan taman atau lanskap terabai. Hiasan dalamannya memang mana ada. Di sekolah asrama penuh sekalipun keadaan yang serupa dapat kita lihat. Semacam ada sesuatu yang tidak kena. Cuma yang baiknya, semua pelajar adalah pilihan belaka. Mereka memang sudah teruji rajin belajar. Memiliki kebijaksanaan. Atau bestari kata orang sekarang.
Sekolah berasrama kekurangan bajet untuk keceriaan dan kecantikan. Semangat kondusif itu tidak perlu difikirkan sangat. Yang penting ialah kualiti pengajaran dan kualiti pelajar yang dilahirkan. Namun begitu pelajar-pelajar yang tidak terdidik dengan kekemasan dan keceriaan ini mendewasa sebagai manusia yang kosong dari segi seni dan estetika. Tidak pandai untuk memperbagaikan keadaan. Tidak pandai membina ruang. Tidak cekap membina kesepaduan dengan keadaan sekelilingnya. Akhirnya terbina sikap tidak apa. Sikap malas memikirkan. Malas untuk menjadi ceria. Hidup menjadi kaku dan jumud. Idea baru tidak pernah di tunggu atau dilahirkan. Mengikut arus sahaja.
Paling daif selalunya ialah bilik air. Lazim sangat pintunya sudah tidak ada. Temboknya berkulat dan menggerutu. Tandas pula comot dan berkarat. Secara teori kita mendidik murid-murid supaya menjaga dan mengurus kebersihan. Yang kita pamerkan adalah sebaliknya. Paradox. Tiada beza dengan keadaan yang ada di rumah mereka. Seolah-olah guru adalah orang biasa-biasa yang tidak ada bezanya dengan ibu bapa murid. Guru barangkali tidak berjaya menzahirkan yang terbaik untuk mendidik murid-muridnya. Ibu bapa murid. Pentarbiahan ini jarang terlaksana. Maka berulanglah kebiasaan tidak bersih selamanya. Di rumah, di pejabat, di jalan raya, di sekolah, di pasarraya, di masjid dan di mana-mana sahaja ada manusia Malaysia. Orang Islam i.e. orang Melayu sangat diragui keupayaannya dari segi kebersihan.
Bayangkan berada dalam bilik air tanpa pintu. bagaimana mereka mandi? Tanpa mengira lelaki atau perempuan? Maka tidak menjadi suatu yang menghairankan apabila pelajar mandi dalam keadaan tidak berlapik. Mereka tidak terdaya membawa kain basahan mandi. Tidak diajar menggunakannya. Di mana pula nanti hendak disidai. Barangkali, ya barangkali Pengetua dan warga sekolah yang lain cuba-cubalah berada dalam bilik air pelajar sewaktu mereka mandi. Lihat secara live. Unplugged lagi. barulah nanti ada sedikit tindakan yang waqras untuk memperbaiki keadaan. Di Barat perlakuan itu memang benar. Mereka bukan sahaja tidak membina akhlak bahkan juga tiada moral. Lagipun apalah yang hendak difikirkan sangat. Mereka bersama mereka sendiri. Sama jantina. Tidak ada segan dan silu. Jila perasaan itu terlalu kuat mereka tentu tidak boleh mandi selama berada di asrama. Suatu keadaan yang tidak mewajarkan dari segi etika, moral dan syariat.
Saya jadi keliru bila memikirkan hal tersebut. Berapalah sebenarnya kos menyediakan pintu bilik air yang standard, berkualiti dan heavy duty. Ironis kerana sekolah membina pagar sekolah yang berbentuk tembok mengelilingi sekolah. canggih dan cantik. Pintu bilik air terabai tanpa berpintu. Perpustakaan kekurangan bahan bacaan. Kadang-kadang keutamaan tidak menjadi fokus yang terbaik. Kurikulum dn akademik serta yang menyokong ke arah itu secara langsung diabaikan. Pagar dan tembuk itu penting dari segi keselamatan. Tetapi melebihkan akademik dan keperluannya tentulah lebih pentingnya. Sekolah ingin membina kecemerlangan pelajar. Lalu sumber secara langsung harus diutamakan.
Friday, September 10, 2010
Masa Dulu-Dulu: Bab Ketiga Puluh Dua
Saya tidak pernah bersekolah di sekolah berasrama. Selepas tingkatan tiga dahulu (1963) ramai teman-teman sekelas yang ke STAR dan ke SDAR. Teringin juga untuk bersama teman-teman tersebut. Apakan daya keperluan dan persediaannya cukup menakutkan arwah ibu saya. Barangkali ada kesilapan di mana-mana. Sekolah berasrama penuh asalnya untuk mereka yang berpendapatan rendah. Yang duduk di luar bandar. Tetapi bagi pelajar baru mereka diminta bersedia dengan pakaian baru, perkakas baru. Kosnya mencecah ratusan ringgit. Pada tahun 60an puluhan ringgitpun sukar diperolehi. Inikan pula ratusan ringgit. Maka terlepaslah peluang saya untuk menggapai yang lebih baik. Sekarang kosnya lebih gila lagi. Mungkin mencecah empat angka. Tetapi kerana sekarang ringgit mudah diperolehi, empat angka masih ramai yang menggagahinya juga.
Sekolah berasrama penuh merupakan suatu janji yang indah. Mereka yang lulus dengan baik darinya dijanjikan dengan harapan-harapan yang muluk-muluk belaka. Kebanyakannya ke luar negara. United Kingdom, Amerika Syarikat, Australia, New Zealand dan Canada. Negara-negara idaman pelajar ketika itu. Yang lebih indah ialah mereka pergi berbekalkan keptusan peperiksaan percubaan dan bukan keputusan peperiksaan SPM yang sebenar. Begitulah yakinnya agensi kerajaan yang terlibat dengan sistem pendidikan di sekolah berasrama penuh. Pelajar-pelajarnya seolah-olah dijamin lulus. Bukan itu sahaja, mereka dijamin lulus dengan sekurang-kurangnya kepujian. Hakikatnya ramai yang cemerlang kerana mereka adalah pelajar-pelajar pilihan. Sudah teruji dari segi kurikulum dan kokurikulum.
Kesemuanya itu hanyalah kenangan. Asrama penuh yang pernah saya huni hanyalah Institut Bahasa Kuala Lumpur semasa mengikuti kursus sijil perguruan dahulu. Rupanya sekolah berasrama penuh ini menyapa semula saya setelah beranak pinak. Alhamdulillah kesemua anak-anak saya lulusan sekolah berasrama. Cuma yang ketujuh setakat Tingkatan 2 sahaja. Yang bongsu pula di sekolah asrama harian. Setelah dia keluar, barulah sekolahnya dinaiktaraf menjadi sekolah berasrama penuh.
Tidak mengapalah. Saya meredakan diri dan perasaan. Mungkin bukan rezeki saya. Jalan saya menuju puncak melalui rentasan yang lebih jauh. Saya kena terima hakikat itu. Tidak semua peluang terbaik dapat saya gapai. Hak saya hanya cebisan dari apa yang orang lain dapat. Namun begitu rezeki tidak ke mana. Allah menentukan kesemuanya. Qada' dan qadar itu milikNya. Kesemuanya dengan keizinanNya. Jika sudah ketentuanNya begitu, redha sahaja yang boleh. Bersyukur kerana anugerahNya walau bagaimana sekalipun bentuknya. Ia tetap rezeki. Allah yang beri. Pernah saya ceritakan penglibatan saya dengan disiplin pelajar sewaktu saya di Sekolah Menengah Chung Hwa Wei Sin Kuala Terangganu. Saya kerap menjalankan tugas disiplin walaupun saya bukan guru disiplin yang sebenarnya. Minat saya ialah meletakkan pelajar supaya mematuhi peraturan. Saya lemas jika ada orang yang melampaui garis-garis pemisah antara boleh dengan tidak boleh. Hak dengan batil. Benar dengan salah. Ya dengan tidak.
Disiplin bukan untuk menghukum pelajar. Ia adalah maslahah umum yang perlu dijaga. Apabila seorang pelajar tidak memakai setokin, kita tidak nampak kesannya. Tetapi bila ramai yang terlibat, keadaan sudah menjadi sukar dikawal. Pengetua menjadi pening kepala. Dalam teori pengurusan, apabila seseorang bersungut tentang sesuatu, pengurusan hendaklah mengambil berat untuk membetulkan keadaan. Jika 90% ahli organisasi membuat tuntutan, pengurusan menjadi tidak berdaya untuk memenuhi tuntutan itu. Oleh itu perkara kecil jangan diabaikan. Ada signifikannya. Takut apabila ia jadi merebak dan membesar. Sukar untuk dibendung.
Disiplin harus dilaksanakan dengan berhemah. Pendidik mengetahui hal ini. Disiplin adalah untuk mendidik, mengasuh, membimbing dan menunjuk jalan. Cuma lazimnya keadaan menjadi kacau. Disiplin dijadikan alasan untuk menghukum. Hati muda yang mentah masih belum memahami apa sebenarnya disiplin. Di rumah keadaan itu mungkin tidak wujud. Peraturan di sekolah diterapkan dengan ugutan dan ancaman. Bukan lagi dengan kasih sayang seperti ibu bapa di rumah. Guru jadi seperti ibu dan bapa tiri zaman dahulu kala. Pengamatan saya menakutkan saya. Sukar mencari guru yang tidak marah-marah kepada anak didik mereka. Semuanya dilihat salah belaka. Kadang-kadang pelajar tidak memahami apa yang guru marahkan.
Saya tidak dapat menggambarkan bosannya pelajar bila menjelang pagi Isnin. Saya yang pernah menjadi guru di sekolah, terasa bosan mendengar leteran demi leteran. Tidak cukup dengan pengetua. Yang lain-lain juga serupa. Baik GPK, baik guru disiplin. Menjadi rutin mingguan. Mereka pasti dimarahi pada pagi itu. Bukan kerana mereka bersalah tetapi kerana mereka berada di sekolah. Kerana mereka berada di perhimpunan mingguan. Kerana mereka memiliki sepasang telinga yang boleh mendengar. Secara psikologi, tidak ada siapa yang bersedia dimarahi oleh orang lain. Malangnya dalam sistem persekolahan di Malaysia di sekolah rendah sahaja pelajar mendengar leteran sebanyak 240 kali. Setahun 40 kali. Di sekolah menengah pula leteran itu bersambung. Lebih canggih leteran yang mereka dengar. Selama 5 tahun mungkin mereka mendengar sebanyak 200 kali.
Sesuatu yang tidak kita sukai tetapi dipasakkan ke telinga kita setiap minggu, maka hendak tidak hendak cara, budaya, sifat dan sikap guru diserap oleh pelajar. Bila mereka dewasa mereka menjadi orang-orang yang sadis, pemarah, bengis dan ganas terhadap orang-orang yang mereka sayangi. Sama seperti guru mereka memarahi anak-anak didik mereka yang sepatutnya dikasihi. Apatah lagi di sekeliling kita dipenuhi dengan orang-orang yang pemarah. Kadang-kadang sukar mencari drebar yang tidak marah-marah sewaktu di jalan raya. Dalam drama di TV, marah-marah menjadi trade mark pelakon-pelakonnya. Anak-anak kita dikelilingi oleh manusia yang marah-marah. Mereka menjadi dewasa dengan hati yang marah-marah. Entahlah, mungkin igauan saya. Sekarang ini terlalu ramai warga kita yang ganas. Mereka mewarisi dendam dan mencari pembalasan agaknya. Pengajaran yang terlalu lama kita berikan kepada mereka. Barangkali pengamatan saya ini perlu kajian untuk substiantiate isi dan faktanya. Saya ngeri dengan apa yang saya rasa. The future will get worse.
Saya selalu menganjurkan bahawa sesuatu perubahan perlu dilakukan oleh mereka yang mendapat idea untuk merubahnya. Kita tidak boleh mengharapkan orang lain untuk melaksanakannya. Orang tidak akan faham apa yang kita cadangkan. Menongkah arus tentulah menyukarkan pemikiran oran lain untuk menerimanya. Perubahan hanya milik orang yang ingin melakukannya. Orang lain mungkin sukar memahaminya. Hanya mereka yang setara dapat menyelam kehendak orang lain. Yang lain boleh membaca tetapi tidak terdaya mengikut rentak.
Cuma, tidak semua orang memiliki kekuatan untuk membuat perubahan. Bakat-bakat yang boleh membantu perubahan perlu dijana. Perlu dirangsang. Perlu disapa. Jika dirisik idea mereka, mungkin terhambur nanti saranan dan hipotesis indah untuk merubah keadaan. Alam sekeliling kita penuh dengan ruang-ruang kelabu yang perlu dicerahkan. Yang perlu diterangkan. Yang perlu dilihat dengan minda terbuka. Minda yang boleh membelah ruang-ruang sempit yang perlu dilebarkan. Yang perlukan perhatian. Yang menjadi pemangkin untuk melakukan perubahan.
Pesan saya, jangan suruh orang lain untuk berubah. Kita mulakan perubahan yang mungkin tidak digemari oleh orang lain. Yang penting ada kewarasan. Ada rationale untuk merubah sesuatu. Mungkin academic exercise. Selain dari itu mungkian suatu neccesity. Lakukanlah jika ada urgency untuk itu.
Thursday, September 9, 2010
Raya Kata Hati
Rasanya sudah 64 kali Syawal yang saya tempoh. Sudah 64 Ramadhan datang dan pergi. Kegembiraan dan kebahagiaan semasa kanak-kanak yang berlari dan melonjak senang. Mercun dan bunga api mengiring gema takbir. Lalu masa beredar. Menjadi remaja yang terasa banyak pancarobanya. Selalu hati berbunga. Mencari damai rasa. Damai hati. Selalu berbunga mendambakan bahagia. Berlari mengejar pelangi dan jingga langit kirmizi. Cagaya aroura yang kekadang mewarnai ufuk.
Remaja kampung banyak juga lagaknya. Tetapi keupayaan saya untuk bergaya sangat terbatas. Seluar ada sehelai dua. Baju juga terhad. Kasut dan setokin masih payah menyalut kaki. Kasut sekolah sahaja yang mesti setiap hari persekolahan. Dalam pada itu hati selalu juga berbunga. Keremajaan yang sedanng memuncakkan gelora. Hati remaja dengan lagu-lagu riang.
Pada hari raya saya meronda ke mana sahaja yang termampu. Ke rumah guru. Ke rumah saudara mara. Ke rumah rakan taulan. Tentulah yang dekat-dekat sahaja. Tidak mampu berjalan jauh. Bukan ada kereta. Bukan ada motorsikal. Basikal sahajalah teman tunggangan yang setia. Berhari-hari saya bergerak dengan pakaian baju Melayu selengkapnya. Zaman itu saya tidak beraya dengan seluar dengan kemeja atau kemeja-T. Apatah lagi memakai jean. Jatidiri saya jaga. Waktu itu baju Melayu masih menjadi trendy.
Setelah menjadi guru, banyak kebiasaan masa remaja yang terabai. Sudah mula sibuk. Sudah mula memilih masa dan tempat. Lagipun masa sudah menjadi sangat terhad. Arah hidup yang mula bercabang. Lagipun basikal sudah bukan lagi menyeronokkan. Lima tahun berbasikal sewaktu di sekolah menengah terasa jerih peritnya. Masih terasa bahang dan perit cahaya matahari yang membakar paha, muka, tengkuk dan telinga saya. Keranannya saya terasa keletihan. Ingan hati ini bersara dari berbasikal jauh.
Bila sudah bekerja, terasa pula hendak menjaga rupa. Ya paras rupa. Perasan juga ingin lawar. Ingin bergaya. Ingin dilihat cantik. Tidak lagi ingin menjadi gelap pekat seperti waktu bersekolah dulu. Maka surutlah kebiasaan berhari raya. Semuanya indah tanpa syarat sewaktu saya masih kanak-kanak. Waktu remaja masih ada kegembiraan kerana hati yang selalu berbunga. Namun air pasang itu surut juga akhirnya. Usia banyak menentukan kebiasaan diri. Usia merubah hal-hal yang dulunya biasa. Usia mencari tapaknya sendiri. Mencari yang baru untuk dihuni dan dicari serasi.
Bila sudah berumahtangga bertambah rumit hari raya. Jika dulu banyak berjalan dan bertandang, rumahtangga banyak mengikat supaya banyak membina kebiasaan keluarga. Berkeluarg bukan orang jenis yang gembira hidup di luar rumah. Tidak boleh keluar rumah pada waktu malam tanpa hal yang menasabah. Isteri seorang di rumah. Keselamatannya jaminan suami. Kesejahteraannya belaian suami. Susah senangnya perlukan kebersamaan yang memanjang.
Tahun ini Shawal 2010 menjelang lagi. Esok kita berayalah. Berayalah kerana kita diizinkan untuk beraya. Kegembiraan bagi mereka yang berpuasa. Ramadhan sudah berlalu. Entahlah saya terasa benar sayunya kali ini. Tidak pernah saya menangis semasa mengimamkan tarawih. Terkedu dan tersedu membaca surah al-A'la. Semakin lama semakin sayu. Makmum bagaikan terasa. Amin dan selawat mereka bertambah kuat. memberi semangat supaya saya pulih dari kesedihan di hati. Lama juga mendamaikan hati. Ada yang di dalam sana yang tidak saya ketahui. Bersarang di hati.
Banyak tahun saya menjadi imam tidak pula terasa ada kelainannya. Saya imamkan dengan semangat. Saya kuatkan suara untuk menyeronokkan jemaah. Mudah-mudahan hati mereka lekat di rumah Allah. Tahun ini datang sebaknya. Datang sayunya. Datang hibanya. Malam terakhir menjelang raya saya menjadi imam lagi sewaktu Isya’. Saya dayukan membaca surah Saf. Sayu di hati. Selepas salam saya bertakbir bersama jemaah. Sayu lagi. Selepas solat sunat Isya’, saya dan jemaah lain bertakbir lagi. Bergilir-gilir dengan yang lain. Keluarlah dari hati, lahirlah dari hati. Luahan syukur tamatnya Ramadhan. Syukur kerana datangnya Shawal. Moga-moga Shawal dan Ramadhan ini kekal indah.
Ada rasa keletihan dalam diri saya. Ada rasa kesedihan yang entah kenapa. Stamina saya masih ada. Tetapi ada sesuatu yang tidak dapat saya mengerti. Tidak dapat saya baca firasatnya. Kesayuan yang kekadang merentap-rentap di dalam. Hendak diluah tidak tahu apa yang akan keluar. Dipendam lama merimaskan pula. Entahlah ada keresahan memanjang. Terselit juga rasa bimbang. Mudah-mudahan bertemu lagi tahun hadapan. Ramadhan yang selalu dirindui. Kau pergi jua. Diikat tidak boleh. Dipegang tidak lekat. Hanya saya lalui hari-hari dalam Ramadhan itu seadanya. Allahuakbar.
Ramadhan tahun ini banyak pula kerja perlu dibuat. Cuba bertahan tetapi tidak dapat juga. Anak kelima akan melangsungkan perkahwinannya. Kad-kad jemputan perlu ditulis dan diedar. Persediaan lain perlu juga dibuat. sedikit di sana sedkit di sini. Tolak dan campur, banyak masa juga yang perlu diguna. Adat kita berhari raya tidak pernah surut-surut. Banyak persediaan berhari raya dari persediaan menghadapi Ramadhan. Barakah raya tidak sama besarnya dengan barakah Ramadhan. Tetapi orang kita memilih barakah yang sedikit.
Tradisi yang keliru. Silap. Awal Ramadhan, ibadat seperti esok tiada lagi. Bila tiba di hujung, masjid dan surau banyak lompang safnya. Ibadat sudah berganti dengan tradisi bersiap untuk hari raya. Bila sebenarnya keadaan akan berubah. Hari raya sebenarnya hanya sehari. Hari kedua Syawal sepatutnya kita berpuasa semula. Puasa enam hari dalam bulan Syawal yang menjadi pelengkap kepada Ramadhan. 30 hari Ramadhan digandingkan dengan enam hari Syawal. Indahnya syariat Islam. Allah anugerahkan kesemuanya untuk kita. Umat Muhammad yang sangat istimewa.
Ramadhan. Akan ku tunggu hadirmu. Tahun demi tahun akan ku tunggu di sini. Menunggu takdirMu ya Allah.
Sunday, September 5, 2010
Masa Dulu-Dulu Yang Sudah Berlalu
Menjelang Shawal begini ada rindu zaman berzaman. Datang menyapa rasa. Datang merisik zaman entah berantah yang telah lama rasanya berlalu. Teringat waktu petang memasang pelita yang berbaris di halaman rumah. Sendirian mendamaikan rasa. Tiada siapa untuk berkongsi gembira. Untuk berkongsi ria. Untuk berkongsi kebersamaan. Sendirian yang mencari damai bersama menjelangnya Shawal. Pelita dari tin susu, yang bersumbu satu, yang nyalanya meliang-liuk ditiup angin, yang minyaknya kerap bercampur air hujan. Sumbu basah itu dinyala juga pada petang esoknya. Sendirian lagi. Dan sendirian lagi. Sumbu tali guni berpintal itu juga dicucuh api. Memang payah nyalanya bila minyak tanah bercampur air. Namun minyaknya tetap juga menyalakan api.
Kami banyak bersendiri. Arwah datuk tidak pernah bertukar rutinnya. Jadual hidupnya tidak bertukar sejak saya mengenal bicara. Sejak saya kenal tua usianya. Hidupnya lebih banyak di masjid. Waktu demi waktu dia bersemadi mengabdi masa tuanya kepada Allah. Menghabiskan usia emasnya kerana Rabnya. Sebelum Subuh is sudah di masjid. Pulangnya selepas waktu duha. Sejam sebelum Zuhur ia sudah di masjid lagi. Pulang kira-kira pukul 2.00 petang. Kemudian sebelum 'Asar ia ke masjid lagi. Pulangnya mungkin selepas Isya'. Very predictable. Semua orang kampung menghormatinya. Sedikit gerun dengannya.
Arwah ibu sibuk dengan segala persiapan hari raya yang tidak seberapa. Seadanya. Adalah kuih muih tradisi. Kuih bangkit tidak dilupa. Paling kurang dua tin besar. Tahan hingga bulan Zulhijjah. Tidak berkulat. Tidak rosak. Rasanya tetap sama dari mula hingga akhir. Pakaian seadanya sahaja. Asalkan berganti baru. Kualiti dan jenama tidak pernah menjadi pertimbangan. Belum ada kegilaan itu. Di bandar mungkin trendnya sudah ada. Tidak di kampung.
Adik saya perempuan. Ia sibu dengan hal perempuan. Lebih banyak menolong ibu saya di dapur. Masa makan kami mungkin bercerita. Saya yang bersekolah banyak masa bercerita mengenai apa yang saya baca. Ibu dan adik banyak mendengar. Tidak banyak aktiviti di kampung untuk adik perempuan saya.
Oleh itu saya banyak masa bersndirian. Dua baris pelita yang berjarak menjadi tugas saya setiap menjelang raya. Yang jaraknya tidak pernah bersukat. Yang barisnya tidak pernah sekata. Diukur dengan mata dan rasa hati. Manalah sains dan teknologi kerana istilahnya belum menjamah telinga. Zaman itu yang jauh di pedalaman. Zaman yang hidup secukup ada, secukup rasa. Keindahan hanya pada hati, suasana dan persekitaran yang tidak banyak menuntut berlebihan. Cukuplah makan dan minum. Sandang dan pakai. Lena tidur dalam sejuk yang dibuai indah. Nyenyak tanpa banyak rasa gundah. Bersyukur dengan nikmat yang ada.
Itulah latihan berdikari saya. Hidup banyak menyendiri. Suatu kebebasan yang sukar dicari ganti. Menyatu dengan diri. Lepas menyendiri. Pelita itu sangat nostalgik. Saya cari sendiri tin-tin susu. Saya cari sendiri pokok atau buluh yang perlu dicacak berbaris. Tin-tin itu digantung pada tiang-tiang yang dicacak berbaris itu. Perit jari mencacak tiang pelita. Perit tangan menebangnya. Perit tangan memintal sumbu. Perit lengan kerana menggalas batang-batang tiang itu. Dibuat juga kerana ap lagi yang perlu dibuat. Teringin juga seperti rumah orang lain. Supaya tidak berbeza. Lagipun pelita itu penyuluh jalan. Menerang jalan dan laman rumah waktu malam. Lazimnya ramai yang bertandang menjelang raya. Bagi saya pelita itu menjadi renungan di kala malam. Cahaya samar untuk masa hadapan saya yang tidak dapat diramal.
Bagi orang Jawa mereka memunjung kepada yang tua. (Punjungan adalah makanan yang dihantar kepada yang lebih tua seperti ibu bapa, datuk nenak, abang kaka, ibu saudara, guru, ketua kampung, imam atau siapa sahaja yang berkenan di hati). Hingga hari ini kebisaan ini masih ada. Punjung memunjung memuncak menjelang malam raya. Yang dipunjung akan membalas. Letih menyediakan makanan tetapi itulah keseronokan hidup bersaudara dan bermasyarakat. Silaturrahim. Mengeratkan perhubungan. Setahun hanya sekali menjelangnya. Dinanti penuh debar semalam 364 hari. Tahun berganti tahun begitulah tertibnya.
Kenangan lama begitu memeritkan mata. Menggenang air mata. Rindu. Rindu yang amat sangat zaman itu. Rindu yang menggamit cebisan-cebisan lama yang terpencar. Yang berselang seli dengan hiba. Gundah gelana kerana ceritanya banyak bersalut duka. Cerita-cerita lama yang meluka. Keterbatasan daya untuk membahagiakan diri. Mencari-cari di celah-celah kesempatan yang mana ada. Ada kalanya tidak baik mengingat yang lama. Banyak yang tidak seberapa. Tetapi jika tidak diingat yang lama itu, masakan ada yang baru. Masakan dapat dibanding dan dibeza. Masakan dapat dinilai tinggi dan rendahnya budi.
Malamnya bertarawaih di masjid. Ramai ketika itu. Rasa dijulang segala keindahan bergema doa imam yang disambut amin. Seluruh jemaah bersama sepenuh jiwa. Tidak ada yang kalut berbelah bicara. Tidak pernah kedengaran perbalahan. Tidak ada polimik. Tidak ada perdebatan. Tidak ada terdetik untuk berbeza. Tarawih itu hanya 20 rakaat yang diketahui. Tiada yang tamat awal. Tiada yang pulang awal. Tiada yang bising menegak hujjah. Jadinya semua jemaah penuh dengan keikhlasan. Tiada hasrat bercabang-cabang. Orang kampung penuh kecintaannya kepada agama. Kepada Allah dan RasulNya. Ibadat tanpa syarat. Tanpa ungkit-ungkit. Dilaksana dengan penuh tanggungjawab.Bila tamat setiap Fatihah, bergema masjid sekuat suara. Amiiiiiiin yang panjang sempena mad 'arid lisukun. Hukum tajwid bila huruf mad bersukun. Datang hukum baru ('arid) yang memanjangkan bacaan. Doa imam sentiasa dinanti-nanti. Selawat dilaung sekuat hati. kasihnya pada Rasulullah tidak pernah dibelahbagi. Doa di ahkir tarawih cukup indah didengar. Sebelumnya zikir yang syahdu memecah suara. Doanya pula bergema. Disambut amin yang memanjang. Sambut menyambut menyentuh rasa. Mencari indahnya ibadat. Hanya unuk Allah.
Selepas tarawih ada pula juadah menjamah selera. Entah buah, entah kuih, entah pengat dan air minum yang manis-manis buah. Orang dulu, orang Jawa di kampung jarang benar air minumnya manis semanis gula atau madu. Kebanyakannya manis-manis buah. Jarang yang kena kencing manis. Gula hanya satu keperluan bukan kebiasaan atau kemewahan. Secukup rasa untuk membujuk lidah dan mulut sahaja. Ramai jemaah tidak terus pulang. Yang dewasa bertadarus. Mengulang sejarah nuzulnya al-Quran. Mengulang amalan Rasulullah dan malaikat Jibril. Amalan pada sahabat, para solihin dan mereka yang bergelar ulama'.
Yang muda-muda bermain tabuh memecah sunyi malam. Berlawan-lawan dengan kampung sebelah menyebelah. Diketuk kentung (batang kayu yang dilubangkan dan digantung untuk diketuk bagi menandakan waktu solat. Diketuk juga jika ada kematian. Diketuk juga jika ada kecemasan). Berlekang lekung nyaring menembusi malam yang hening, sunyi, sejuk dan damai. Sedap benar di telinga saya waktu itu. Bunyi yang dinanti. Itulah Ramadhan. Malam-malam yang menghimpunkan penduduk kampung di masjid. Berjemaah beramai-ramai. Silaturrahim yang kental. Akrab dan kasih mengasihi. Kemungkinannya satu kampung adalah bersaudara belaka. Bersemenda belaka. Ikut manapun saudara sepusing juga.
Pada siangnya seluruh kampung berbau harum. Sepanjang perjalanan dari baruh ke hujung kampung. Rentas dari kampung ke kampung. Bau harum itu ada di mana-mana. Itulah aroma kuih muih yang sedang dibakar. Diriuhkan oleh anak-anak kecil yang mengimpikan kuih raya. Yang ada hanya sekali dalam setahun. Yang enaknya tidak dapat dicerita. Yang dilihat dengan mata dan hidung kempas kempis. Yang berpuasa terkulat-kulat mengira waktu. Biskut dan kuih bangkit. Baulu aneka rupa. Bagi arwah ibu saya, baulu gulungnya amat istimewa. Jemnya dibuat dari kurma yang diwarna. Manisnya bercampur masin dan sedikit masam. Enaknya hingga berbulan-bulan. Tersangkut di bakul yang hampir dengan tungku tempat memasak. Di salai bila waktu memasak.
Bukan salai itu yang penting. Tetapi pertamanya mengelak kulat. Keduanya mengelak semut. Ketiganya menambah garing. Keempat sebagai pengawet. Semakin Shawal menjauh semakin sedap kuih-kuih itu dimakan. Selepas menoreh, pada waktu petang, bila tetamu datang paling tiada kuih bangkit yang dihidang jamu. Bila sampai di mulut luluh cair laju disedut ke dalam perut. Di tenggorok seperti tidak terasa. Entahlah sedapnya ketika itu sukar dicerita. lidah anak kampung yang belum cemar dengan KFC atau McDonald atau Kenny Rogers atau A & W. Belum cemar dengan Pizza Hut atau apa sahaja makanan segera dari Barat. Dari Amerika sebenarnya. Dari Yahudi yang selalu kita canangkan sebagai kaum dan bangsa yang kita cerca. Makanannya kita makan seperti orang kebulur. Terpikat hingga menggigit jari. Entahlah. Banyak paradoxnya. Fatamorgana hidup dahulu.
Hari raya disambut juga. Gembira dengan seadanya. Setiap rumah di kampung dikunjungi merata. Mereka bukan orang lain. Banyak keluarga dan saudara mara saya. Pertalian darah atau semenda. Saya pula sejak kecil banyak mendekati orang tua. Saya dapati banyak kebijaksanaan - wisdom. Memangpun saya banyak belajar menjadi dewasa dari mereka. Lagipun saya tidak ramai rakan sebaya. Dengan cara itu saya kenal semua orang kampung saya. Saya tahu siapa yang paling tua. Yang paling berada. Yang paling banyak kuih muihnya.
Saya beraya berjalan kaki dari masjid ke seluruh kampung. Sehari suntuk saya ziarah dari rumah ke rumah. Sebagai cucu Haji Rais (nama arwah datuk saya) saya dilayan baik. Semua orang menumpahkan hormatnya kepada saya. Seolah-olah saya mewakili datuk saya. Tidak pernah saya mencari duit raya. Ada juga seorang dua yang memberi duit. Bukan kebiasaan tetapi suatu exception. Lazimnya saya hanya minum dan makan kuih sepotong dua. Ada juga yang menawarkan ketupat dan sambal goreng. Ayam masak kicap atau masak merah. Serunding kelapa dan lodeh (Gulai lemak orang Jawa. Mengandungi kacang panjang, tempe, terung, suun dan mungkin tambahan-tambahan lain yang sesuai). Perut terasa seperti pecah. Membuncit diisi dengan beraneka makanan dan minuman.
Kanak-kanak tidak terasa letih. Berjalan sepanjang hari tidak pernah dipersoal. Tidak pernah kaki ini terhenti langkahnya. Hari raya tetap untuk bergembira. Untuk diria. Untuk melonjakkan diri ke tahap tertinggi dalam mencari bahagia. Itulah hari raya zaman saya. Zaman yang sudah lama berlalu. Hanya diingat untuk mengulang. Untuk kembali ke zaman itu. Yang sudah lama berlalu. Rindu dalam kenangan. Yang lama juga mendatang. Menjelma. Selamat berhari raya. Taqabbala Allahu minna wa minka. Taqabbal ya karim.
Masa Dulu-Dulu: Bahagian Ketiga Puluh Satu- Bab 2
Di PUO ada satu dasar biasa ketika itu. Setiap staf yang baru, dibenarkan tinggal di asrama sebagai tempat transit. Dasar itu sesuai denga keadaan ketika itu. Kawasan perumahan jauh dari PUO. Tidak seperti sekarang, taman perumahan di tepi pagarnya. Terlalu dekat. Saya mendapat sebuah bilik sendiri. Bilik itu furnished. Segala lekapan dan kelengkapan sebuah bilik pelajar di asrama. Perlu bawa cadar, sarung bantal dan selimut. Ipoh sejuk juga. Kawasan gunung-ganang Banjaran Titiwangsa - The Main Range. Malamnya cukup dingin. Jika musim hujan lagilah mencengkam daging dan tulang. Nikmat alam yang Allah kuniakan. jauh dari keadaan sekarang yang panas dan melekit. Rimas. Pendingin hawa memanjang dihidupkan. Lemas tanpanya. Manusia sudah tidak selari dengan habitatnya. Dengan kampungnya sendiri. Dengan alamnya sendiri.
Di tepi katil saya ada contengan pelajar. Mungkin falsafahnya. "Kita bukan merancang untuk gagal tetapi kita gagal untuk merancang". Benar kata-kata itu. Kita selalu ambil mudah. Tiada pelan tindakan yang tersusun. Tiada prosedur. Kita tiada blueprint. Kita selalu mengikut arus. Untung sabut timbul untung batu tenggelam. Sangat tradisi. Menyerah kepada keadaan. Menyerah pada takdir. Menyerah pada nasib. Kelangsungan hidup yang tidak berencana. Malas berfikir. Malas berusaha. Menanti dan menanti. Bolehkah bulan jatuh ke riba? Nabi Yusof sahaja yang impiannya seperti iatu. Sebelas bintang sujud kepadanya. Bulan, matahari dan planet-planet dalam sistem suria. Manusia biasa tidak mungkin mencapai taraf Nabi Yusof. Mungkin juga dengan izin Allah. Tetapi hal itu adalah mukjizat. Hanya milik Nabi dan Rsul. Manusia pilihan yang menjadi kekasih Allah.
Hidup ini tidak boleh main serah-serah begitu. Usahanya hendaklah keras kata orang Indonesia. Atau seru. Yang bermakna usaha itu mestilah yang dahsyat seriusnya. Seperti kata pensyarah saya dahulu, Prof. Dr. Gregory Thong di UM, Success is 99% perspiration and only 1% inspiration. Usaha itu 99% keringat tetapi hanya 1% sahaja ilham. Barangkali itulah moto dan falsafah hidup orang Cina. Sebab itu kita lihat mereka bekerja keras untuk hidup. Survival mereka bergantung kepada kerja keras itu. Kerja keras itu yang menjadi tradisi cara hidup mereka. yang menunjangi kejayaan mereka. Lihatlah gambarannya bila mereka bekerja, ada sahaja yang dibuat. Tidak suka berehat. Tidak pandai berehat. Kerja bukan diselangi dengan kerap berehat. Mungkin kesihatan dan kekuatan tubuh badan sudah teruji pada mereka. Itu belum lagi semangat dan cita-citanya yang tinggi. Beraninya menanggung risiko memang sudah lama menjadi perhatian kita. Kita sahaja tidak mahu mencontohi sifat-sifat positif yang ada pada mereka. Jika dikatakan "Belajarlah hingga ke negeri Cina" tentulah terlalu tinggi untuk dilaksana. Kenapa hendak ke negeri Cina sedangkan orang Cina ada di sini? Di hadapan kita. Di sebelah kita. Jiran kita. Mereka mengungguli kita. Mereka bersifat dengan ciri-ciri yang boleh dicontohi. Ambillah yang positifnya. Yang negatifnya kita buang jauh-jauh.
Di pasaraya umpamanya, pekerja Cina tidak boleh duduk diam. Ada sahaja yang disentuh, dibetulkan susunannya. Dilap mana yang dilihat tidak bersih. Diawasi supaya sentiasa elok dipadang. Elok tersusun. Elok untuk mudah dibelek dan dipilih. Pekerja Melayu dengan jawatan yang sama lebih banyak duduk bermain sms. Bersembang berdua atau bertiga. Kadang-kadang tidak menghormati pelanggan dengan menghadang laluan. Mereka pentingkan sembang dari memberi perhatian kepada pelanggan. Pekerja Cina mempamerkan ketekuna dan tanggungjawab yang tinggi. Pekerja Melayu hanya makan gaji. Semangat kekitaan dan tanggungjawab tidak digilap. Banyak kesempatan untuk belajar berniaga secara praktikal tidak diambil kesempatan. Tidak disemat dalam jiwa. Devoid dari keprluan membina minda kelas pertama. Semangat global yang terlalu jauh. Semangat glokal yang terlalu rapuh. Tidak kental mencengkam zaman. Membulat tekad untuk menuju ke hadapan membilang bintang kejayaan. Menjangkau awan.
Islam menganjurkan supaya kita bekerja keras seolah-olah kita akan hidup seribu tahun lagi. Digalakkan kita beribadat seolah-oleh esok kita akan mati. Umat Nabi Muhammad jarang yang panjang umur. Puratanya dalam umur 60 atau 70an. Dalam zaman seperti sekarang ini pula mati itu bila-bila masa sahaja. Bila ajalnya sampai ada sahaja penyebabnya. Petang tadi kita bersembang, malamnya dia meninggal. Tengahari sama-sama makan tengahari, petangnya dia pergi. Saat ajal itu terlalu dekat bagi semua orang. Penghujung zaman. Jadi jangan fikirkan sangat hal-hal yang tidak penting. Bekerjalah dan beribadatlah. Jadikan kerja itu sebagai ibadat. Kedua-dua aspek dunia dan akhirat dirangkum jadi satu.
Sukar untuk membuang tabiat suka berehat, suka lepak, suka bersembang, suka santai, suka bersenang-senang. Minta maaflah. Kita tidak layak untuk bersenang-senang sebenarnya kerana tiada siapa yang sudi memberi kita senang tanpa usaha. Setiap kesenangan yang kita dambakan hendaklah diusahakan. Yang kita impikan kita usahakan. Yang kita igaukan kita usahakan. Yang kita hasratkan kita usahakan. Yang kita harapkan kita usahakan. Semuanya mesti dibayar dengan keringat dan air mata. Dengan darah dan nanah. Dengan usaha yang payah-payah belaka. Yang mengorbankan selesa dan senang. Yang jangkamasanya untuk dapat mungkin bertahun-tahun lamanya. Yang mengorbankan tenang dan masa. Dan setelah senang mereka masih berusaha untuk lebih senang. Bukan tamak dan haloba. Bukan gelojoh tetapi untuk mengekalkan kesenangan yang sudah dikecap pada fasa pertama dahulu. Fasa menjaga kesenangan yang sudah dikecapi ini lebih sukar lagi. Licin bak belut. Bila-bila sahaja boleh hilang . Boleh menyisih jika bukan rezeki kita.
Kesenangan bukan jaminan untuk kekal selama-lamanya. Kesenangan itu menjelma setelah sekian lama. Untuk mengekalkannya perlukan usaha yang lebih gigih. Mungkin lebih teratur sebab pengalaman sudah mengajar kita. Oleh itu untuk bersenang-senang dalam kategori yang boleh mengkayakan kita, tentulah ironis. Tanpa usaha manakan datang senangnya. Sebab itu judi diharamkan. Mengharap senang tanpa usaha yang sepadan. Lebih banyak wang ringgit lesap begitu sahaja berbanding dengan balasan dan laba yang diterima. Memang porak peranda kehidupan bagi yang gila judi, gila nombor, gila ekor, gila toto dan gila yang yang. Yang serupa dengan judi. Kaya dengan cara itu tentulah sesuatu yang paradox. Menyalahi hukum agama. Bukan syariah dan bukan sunnatul Allah. Rezeki tidak datang bergolek. Yang pipih tidak datang melayang. Sesuatu yang ironis. Sesuatu yang menentang arus. Kita tidak melihat perspektif masa dan ruang. Hatta manfaat dan impaknya. Bahawa bersenang-senang dahulu itu bakal menenggelamkan peluang-peluang untuk hidup senang pada hari tua. Tentulah sukar hidup ini jika masa tuanya tidak menemui senang yang diharapkan. Bahawa di hujung usia nanti akan harus aku menuai keindahan. Ku selam mutiara. Ku pakaikan gelang emas. Ku salutkan dengan intan berlian. Ku bina gedung untuk mereka yang tersayang.
Senang itu besar ertinya untuk masa tua. Senang itu yang mendamaikan anak cucu dan keturunan warisan kita. Jaminan kelangsungan hidup yang lebih likunya pada masa hadapan. Yang lebih kuat cabarannya. Yang lebih dahsyat menggoncang impian-impian indah untuk hidup senang. Lihatlah sebuah bangunan. Mana mungkin ia mencakar langit jika tidak kukuh asasnya. Jika dasarnya tidak menunjangi kedudukan kuat pada tapaknya. Jika tunjangnya tidak mengikat bumi. Binaan yang bertingkat-tingkat itu bermula dari bawah. Setingkat demi setingkat. Tibalah nanti di puncaknya. Jika kita berkesempatan berada di puncak itu kita mungkin tidak mengetahui betapa sukarnya untuk membina puncak. Untuk mendaki puncak tentulah lebih mudah kerana puncak itu sudah tersedia. Mereka yang membina puncak itu pula bukan orang yang hendak mendakinya. Dia ingin menempatkan dirinya di situ. Dia ingin menyatu di situ. Dia ingin menghuninya. Dia yang membinanya. Dia telah lama mendaki semasa membina puncak itu. Di puncak itulah dia ingin rehat. Ingin santai. Ingin damai. Ingin bahagia. Penat lelahnya berbayar di situ. Puncak itu dia yang empunya. Dia layak untuk bersenang-senang. Bagi kita yang tidak membina puncak itu mana mungkin untuk mendaki puncak milik orang lain? Mana mungkin kita mahu menghuni puncak itu yang bukan milik kita? Yang bukan hak kita. Fikirkanlah!
Tentulah ironis, orang yang tidak membina puncak tetapi ingin berada di puncak. Orang yang dulunya bersenang-senang tiba-tiba ingin berkongsi senang orang lain. Begitulah sukarnya membina bangsa. Sukarnya kemerdekaan, kebebasan. Kiranya agama hanya untuk alat bersenang-senang maka kemelaratan juga yang kita dapat. Inggeris melalui Stanford Raffles telah menjejak kelemahan kita itu. Orang Melayu dipersarakan dari berusaha keras untuk menghidupkan kehidupannya. Dipersarakan dari menyemarakkan bangsanya. Dipersarakan dari menjamin jati diri dan keutuhannya. Raffles datang dengan tulisan Jawi. Dia bercakap Melayu. Dia faham adat istiadat Melayu. Bagi orang Melayu bila diberi senang maka mereka akan diam. Akhirnya orang Melayu ramai yang bergantung pada subsidi. Yang menjadi rakan lelap jika berniaga. Semangat juangnya telah dibeli oleh Inggeris. Telah dipenjara zaman. Telah lenyap dari kosa kata. Jati dirinya telah disimpan dalam lipatan sejarah. Yang tinggal hanya puing-puing zaman yang dilihat semakin malap. Kealpaan dan kelupaan yang melukakan.
Perjuangan kita hanya pada kulit. Dasarnya yang dalam berkecai dinjak-injak bangsa dan kaum lain. Penjajah jarumnya halus. Proxy mereka ramai. Yang namanya Islam tetap musuh mereka. Mereka musuhi ke akhir zaman. Hanya usaha kuat yang segerak dan sederap boleh menggoncang orang Melayu yang banyak tenggelam punca berfikir di bawah sadarnya. Kealpaan yang memalapkan mematikan kebangkitan bermakna. Bulan ini kita sambut merdeka lagi. 53 tahun tidak banyak mengubah sikap bangsa. Sikap kaum tidak juga kelihatan arah tujuannya. Kata masih tertinggal jauh dalam semua aspek. Strategi, dasar dan perancangannya masih belum menjelmakan penyelesaian keadaan yang memimpa.
Fokus kita masih belum mencari sasaran. Masih berlegar pada dasar yang belum selesai. Jalan-jalan di hadapan masih banyak yang buntu. Liku-likunya masih banyak. Dalam pada itu ramai pula yang tenggelam dalam arus kemewahan sementara. Pembaziran di mana-mana. Konsep cost effectiveness tidak dilaksana. Banyak yang hanya menghabiskan boreh seperti kata orang Negeri Sembilan. Adakah kita tidak pernah mendengar tentang larangan pembaziran? Bukankah sifat dan perbuatan itu ajaran syaitan? Entahlah, carilah jawapannya. Jika boleh carilah jawapanya dari segi agama. Bukan dari segi Melayu atau dari segi budaya atau dari segi sosial sahaja. Agama adalah kata pemutus untuk segala-galanya. InsyaAllah Allah selamatkan kita.