Tuesday, October 24, 2017

Jujurkah Sejarah?



Setiap sesuatu ada sejarahnya. Ada mulanya. Ada perkembangannya. Diharap tiada pengakhirannya. Biarlah ia terus berkembang-maju terus-terusan mendepani masa dan zaman. Banyak warna-warna sejarah dilihat meriah tetapi banyak yang dicacat dan dicela. Negara kita sudah 60 tahun merdeka tetapi merdeka itu diertikan dengan berbagai-bagai. Dua tarikh yang sukar difahami. Bagi kita di Semenanjung tarikh 31 Ogos sangat sinonim di hati. Terlalu dekat dengan yang kita cintai. Tanah air tercinta. Lalu tarikh 16 September itu tarikh apa sebenarnya. Ia tarikh merdeka bagi Sarawak dan Sabah. Merdeka dari Syarikat Hindia Timur. Dari British? Allahu ‘alam. Kita menyambutnya saban tahun. 54 tahun kita menyambut dua hari bersejarah ini. Mungkinkah generasi akan datang pada tahun 3,000 mithalnya akan memahami dua tarikh yang signifikan sekarang ini tetapi pada zaman mereka menjadi sesuatu yang sukar difahami.

Kemeredekaan yang kita kecapi atas perjuangan siapa? Oportunis mengatakan ianya perjuangan mereka. Sejarah yang kita baca lain bunyinya. Sejarah yang kita ketahui lain susurnya. Kadang-kadang hal-hal yang sangat kita ketahui tersasar dari yang dirakam dan ditulis. Seorang wira umpamanya tidak diketahui apa jasanya. Mereka yang setempat mengetahui asal usulnya. Apabila seseorang diangkat menjadi hebat, orang tempatan hanya mampu geleng kepala. Orang jauh meraikannya tanpa mengetahui hal sebenar di peringkat dasar.  Bagaimana sebuah watak wira sebenarnya? Dari kacamata siapa sejarah itu diangkat? Sudahkah kita membersihkan nama-nama besar seperti Dato’ Bahaman, Mat Kilau, Tok Gajah, Abdul Rahman Limbung, Dato’ Maharaja Lela, Dato’ Naning dan banyak lagi. Rasanya mereka belum lagi diberikan pengiktirafan sewajarnya. Bagaimana dengan Zaaba, Syed Sheikh al-Hadi, Ishak Muhamad dan tokoh-tokoh politik yang dibenci oleh British? Di manakah status mereka dalam lipatan sejarah. British memilih siapa yang boleh diwirakan dan siapa yang tidak diwirakan walaupun jasa mereka sama besarnya dalam memperjuangkan kemerdekaan.

Kita kadang-kadang terlupa di mana kita berada. Pada zaman siapa kita berada. Pada masa siapa kita mencipta sejarah. Soalan dasar, pada zaman British, kita menentang British atau menentang Raja-Raja Melayu? Garis sejarah ini sewajarnya menentukan siapa wira dan siapa yang bukan. Tetapi kita sudah dilunakkan dengan kata-kata manis bahawa kita sudah merdeka. Kita sudah tinggalkan sejarah. Kita tidak lagi perlukan sejarah. Di sinilah kita selalu terperangkap. Maka wawasan kita tersasar dari mempertahankan apa yang sudah disejarahkan. Maka kita hilang fokus dalam merealisasikan impak sejarah itu. Lalu ahli politik membentuk gagasan mereka sendiri. Kependidikan membina kerangka mereka sendiri. Sejarahwan yang berada di luar merancakkan puzzle sejarah mereka sendiri. Mereka fit in pieces yang boleh diterima oleh minda orang lain walaupun belum tentu benarnya. Rakyat di bawah yang sumber sejarahnya minimal menerima seadanya sejarah yang ditulis indah walaupun tidak semuanya ditulis dan tidak semuanya pada jalan yang benar.

Sebenarya sejarah diberikan impak yang besar pada masa akan datang. Dari sejarah kita tahu dari mana sesuatu itu bermula. Jika politik menutup sejarah yang benar maka generasi akan datang akan kehilangan apa yang wajar untuk mereka. Struktur bernegara tidak diketahui lagi tiang serinya. Tanah yang terhampar tidak diketahui siapa miliknya. Malah pemilik setiap sesuatu tidak diketahui asal usulnya. Sejarah menjadikan kita terherot di sana dan terherot di sini. Jika kita mengabaikan fenomina sejarah ini maka kita akan terus menunggu  yang tidak kunjung tiba. Menanti sesuatu yang tidak mungkin menjayakan apa gagasan sekalipun. Sebab itu:

Kita perlukan batu sempadan untuk menentukan garis-garis yang perlu dihormati.
Kita perlukan surat hak milik untuk menentukan secara sahih pemilik yang hak.
Kita perlukan sejarah yang benar untuk menentukan hak milik dan sempadannya.
Kita perlukan saksi sejarah yang merakam dan menulis yang benar tentang sejarah.
Kita perlukan dokumen yang menyatakan benarnya sesuatu sejarah.

Rata-ratanya kita adalah orang kampung. Antara kita ada yang celek sejarah. Bilangannya amat sedikit. Yang lain adalah penerima sejarah. Kita pula tidak kritis mengenai sejarah. Menerima dan menerima sahaja yang kita upaya. Walaupun kadang-kadang kesangsian itu ada tetapi tidak berani membuat susulan. Tidak berani menambah. Tidak berani mengubahnya. Tidak ada keberanian untuk menyatakan pendapat. Pengamatan menunjukkan kita selalu bungkam apabila berhadapan dengan sesuatu yang kita tidak suka. Atau yang kita tahu salahnya. Bercakap tidak berani tetapi di belakang banyak olahnya. Bersuara tidak berani. Perkara ini pelik dan memelikkan. Mengapa untuk bercakap sahajapun tidak berani? Tidak mahu kecoh katanya. Yang benar perlu ditegakkan. Yang salah perlu diperbetulkan. Yang keliru perlu penjelasan. Sifat kita hanya menutup mulut sudah tidak relevan lagi.

Di sinilah kita perlu mendidik anak-anak kita supaya berani berkata yang benar. Banyak bertanya untuk mendapat jawapan yang benar. Berhujjah untuk menegakkan kebenaran. Ditanya pendapat mereka. Dirujuk jika ada cadangan alternatif. Anak-anak sekarang jangan ditenggelamkan dengan:

Hanya tahu menyanyi tetapi tidak mengetahui maksud liriknya. Membina atau meruntuhkan. Atau melalaikan.
Hanya tahu menari walaupun tarinya sumbang tingkah.
Tidak berpijak di bumi nyata masa hadapannya.


Baliklah ke kampung. Tanah sudah tergadai. Rumah-rumah tradisi sudah berkurangan. Gedung-gedung baru mewarnai lanskap kampung. Bukan milik kita tetapi milik orang lain.   Kita sudah dihimpit dari segala penjuru. Tempat untuk lari sudah tiada. Tempat untuk bersembunyi sudah tiada. Bagaimana mahu sedar lagi?

No comments:

Post a Comment