Tuesday, October 24, 2017

Pisang Goreng Di Tepi Jalan



Mudahkan? Pisang goreng boleh dibeli sepanjang jalan. Jalan kampung dan jalan bandar. Di lebuhraya tentu tiada. Di R n R juga tiada. Jauh sekali di restoran atau di hotel antarabangsa. Sikap mudah ini memang bagus untuk kita semua. Tetapi cuba kita renung sejenak. Kita pandang lama-lama. Kita fikirkan semula. Kita buat penilaian yang adil. Fikirkan dalam konteks enonomi negara. Dalam konteks ekonomi globat. Cuba renung dalam-dalam. Di manakah status gerai ini berbanding dengan industri makanan seeprti KFC atau McDonald. Selalunya:

Lokasi gerainya di tepian jalan yang tentunya sentiasa berdebu. Tidak ditudung dari gangguan debu dan lalat umpamanya.
Suasana persekitarannya tidak kondusif. Longkang tidak mengalir airnya. Sampah sarap bertaburan merata-rata.
Gerainya buruk. Tidak kondusif ketika panas dan ketika hujan.
Pakaian pengusahanya ala kadar. Tidak memberikan imej sesuai sebagai gerai makanan.

Mari kita renung kembali. Mengapakan hanya orang kita sahaja yang hampir 99% berniaga dalam situasi sebegini? Tidakkah kita terfikir secara mendalam. Bahawa adakah orang kita hanya layak untuk mendapat dedak ekonomi? Bukan the real economic cake? Dalam nafas merdeka selama 60 tahun gerai-gerai goreng pisang di tepi jalan ini bukan berkurangan malah semakin bertambah. Lokasinya semakin parah. Persekitarannya semakin tidak kondusif. Malah semakin kita lihat banyak perkara yang di luar jangka. Minyak yang digunakan minyak murahan yang dibeli dari sumber tidak layak. Minyak gorengan dari kedai-kedai bukan orang Islam. Malah plastik pembungkus dikatakan digoreng sekali untuk memberi rasa rangup kepada pisang yang digoreng. Kita ingin bertanya. Siapakan mereka yang mengusahakan gerai-gerai pisang goreng ini. Maaf:

Adakah mereka tiada ilmu mengenai nilai kebersihan dan kesihatan?
Adakah mereka berniaga untuk sementara sahaja? Tiada perancangan jangka panjang.
Adakah mereka tiada langsung ilmu mengenai kualiti? Tentang standard. Tentang nilai baik.
Adakah mereka cetek mengenai ilmu agama?
Adakah tiada nasihat agama dari yang arif?

Dalam banyak hal kita selalu membiarkan individu yang ingin berniaga sendirian membina tapak yang tidak selarsa dengan perembangan ekonimi. Perkembangan teknologi. Sebenarnya mereka perlukan:

Nasihat dari aspek agama. Aspek pahala dan dosa. Dari aspek halal dan haram.
Nasihat teknologi. Dari mereka yang arif seperti jurutera dan teknologis.
Nasihat profesional seperti dari akauntan, pakar ekonomi. Jangan kerana mereka peniaga kecil maka aspek profesionalism ini diabaikan.

Ramai peniaga kecil melibatkan keluarga besar tetapi berpendapatan rendah. Mereka terjebak antara berkeluarga dengan urusan berniaga. Di sebuah gerai berkemungkinan hadir anak-anak kecil. Pakaian mereka mungkin tidak bersih. Pertuturan mereka tidak elok. Kehadiran mereka menyukarkan pelanggan yang hendak membeli atau makan. Peniaga pula kurang menahan perasaan. Marahkan anak di hadapan pelanggan. Terjerit-jerit di hadapan pelnggan. Meja dan kerusi tidak diberihkan secukupnya. Jika dilap sekalipun, tuala pengelapnya kotor, hitam dan tidak enak dilihat. Sisa makanan dijatuhkan ke lantai atau ke tanah. Dipijak tanpa nilai dan harga. Aduhai memijak makanan apabila kita ke gerai makanan yang kecil-kecil ini. Mereka tidak tahu menjaga nilai makanan. Walau sisanya sekalipun.

Mungkinkah pisang goreng dijual di restoran besar? Atau di kedai-kedai makan yang besar. Atau di hotel-hotel. Mengapa tidak?

Jaga  dan kawal kualitinya.
Kaedah menggorengnya perlukan teknologi baru. Perlukan kajian. Perlukan eksperimen.
Cara menghidangnya profesional. Pinggannya sesuai. Hiasannya sesuai.
Dihidang selepas digoreng. Dalam keadaan masih panas.
Manis dan masinnya bersesuaian. Sekarang ini pelanggan peka dengan kesihatan. Gula dan garam perlu secukupnya sahaja.

Penulis pernah melihat makanan digoreng di sebelah meja pelanggan. Di sebuah restoran besar di Toronto, Canada. Paling lama barangkali 10 atau 15 minit. Sementara menunggu gorengan mereka memesan makan entrĂ©e terlebih dahulu. Termasuk minuman. Mungkin pengusaha boleh meneroka ke arah itu. Melonjakkan persembahan perniagaan yang lebih bersifat global. Kita boleh melakukannya dengan steamboat. Dengan tom yam umpamanya. Inovasi berfikir ini perlu dirancakkan. Dicambahkan selalu. Diperkatakan sekerap mungkin. Jangan hangat-hangat tahi ayam. Tidak boleh begitu. Ia perlu dirancakkan supaya lahir idea baru yang luar biasa. Yang mencabar kebiasaan.  Yang memberi manfaat secara menyeluruh.


Orang kita perlukan input besar yang tinggi mencabar. Walaupun sudah ramai orang kita yang keluar dari kepompong kecil tetapi terlalu ramai lagi yang masih tidak mengubah paradigma berniaga. Masih lagi mahu membina gerai di tepi jalan. Di sebelah teman yang juga membina gerai. Lalu banyaklah gerai bersambung-sambung. Gerai dan gerai. Sebagai permulaan mungkin menasabah idea itu. Di sinilah mereka perlu dibimbing supaya boleh menyimpan hasrat besar. Memperuntukkan dana untuk berniaga dengan skala besar. Didik supaya mereka mengutamakan kejayaan dan bukan mempamerkan kejayaan. Jauh dari mempamerkan kekayaan. Jika ada kekuatan baru idea ini boleh direalisasikan. Bantulah wahai mereka yang arif. Yang berada di kerusi kepimpinan. Di kerusi mereka yang arif tentang teknologi. Tentang ekonomi. Tentang perlunya mengubah paradigma dan kemahiran berfikir aras tinggi. Membina legasi untuk masa hadapan generasi dan bangsa.  

No comments:

Post a Comment