Mudahkan? Pisang goreng boleh dibeli sepanjang
jalan. Jalan kampung dan jalan bandar. Di lebuhraya tentu tiada. Di R n R juga
tiada. Jauh sekali di restoran atau di hotel antarabangsa. Sikap mudah ini
memang bagus untuk kita semua. Tetapi cuba kita renung sejenak. Kita pandang
lama-lama. Kita fikirkan semula. Kita buat penilaian yang adil. Fikirkan dalam
konteks enonomi negara. Dalam konteks ekonomi globat. Cuba renung dalam-dalam. Di
manakah status gerai ini berbanding dengan industri makanan seeprti KFC atau
McDonald. Selalunya:
Lokasi gerainya di tepian jalan yang tentunya
sentiasa berdebu. Tidak ditudung dari gangguan debu dan lalat umpamanya.
Suasana persekitarannya tidak kondusif. Longkang
tidak mengalir airnya. Sampah sarap bertaburan merata-rata.
Gerainya buruk. Tidak kondusif ketika panas dan
ketika hujan.
Pakaian pengusahanya ala kadar. Tidak memberikan
imej sesuai sebagai gerai makanan.
Mari kita renung kembali. Mengapakan hanya orang
kita sahaja yang hampir 99% berniaga dalam situasi sebegini? Tidakkah kita terfikir
secara mendalam. Bahawa adakah orang kita hanya layak untuk mendapat dedak
ekonomi? Bukan the real economic cake? Dalam nafas merdeka selama 60
tahun gerai-gerai goreng pisang di tepi jalan ini bukan berkurangan malah
semakin bertambah. Lokasinya semakin parah. Persekitarannya semakin tidak
kondusif. Malah semakin kita lihat banyak perkara yang di luar jangka. Minyak yang
digunakan minyak murahan yang dibeli dari sumber tidak layak. Minyak gorengan
dari kedai-kedai bukan orang Islam. Malah plastik pembungkus dikatakan digoreng
sekali untuk memberi rasa rangup kepada pisang yang digoreng. Kita ingin
bertanya. Siapakan mereka yang mengusahakan gerai-gerai pisang goreng ini. Maaf:
Adakah mereka tiada ilmu mengenai nilai kebersihan
dan kesihatan?
Adakah mereka berniaga untuk sementara sahaja? Tiada
perancangan jangka panjang.
Adakah mereka tiada langsung ilmu mengenai
kualiti? Tentang standard. Tentang nilai baik.
Adakah mereka cetek mengenai ilmu agama?
Adakah tiada nasihat agama dari yang arif?
Dalam banyak hal kita selalu membiarkan
individu yang ingin berniaga sendirian membina tapak yang tidak selarsa dengan
perembangan ekonimi. Perkembangan teknologi. Sebenarnya mereka perlukan:
Nasihat dari aspek agama. Aspek pahala dan
dosa. Dari aspek halal dan haram.
Nasihat teknologi. Dari mereka yang arif
seperti jurutera dan teknologis.
Nasihat profesional seperti dari akauntan,
pakar ekonomi. Jangan kerana mereka peniaga kecil maka aspek profesionalism ini
diabaikan.
Ramai peniaga kecil melibatkan keluarga besar
tetapi berpendapatan rendah. Mereka terjebak antara berkeluarga dengan urusan
berniaga. Di sebuah gerai berkemungkinan hadir anak-anak kecil. Pakaian mereka
mungkin tidak bersih. Pertuturan mereka tidak elok. Kehadiran mereka
menyukarkan pelanggan yang hendak membeli atau makan. Peniaga pula kurang
menahan perasaan. Marahkan anak di hadapan pelanggan. Terjerit-jerit di hadapan
pelnggan. Meja dan kerusi tidak diberihkan secukupnya. Jika dilap sekalipun,
tuala pengelapnya kotor, hitam dan tidak enak dilihat. Sisa makanan dijatuhkan
ke lantai atau ke tanah. Dipijak tanpa nilai dan harga. Aduhai memijak makanan
apabila kita ke gerai makanan yang kecil-kecil ini. Mereka tidak tahu menjaga
nilai makanan. Walau sisanya sekalipun.
Mungkinkah pisang goreng dijual di restoran
besar? Atau di kedai-kedai makan yang besar. Atau di hotel-hotel. Mengapa tidak?
Jaga dan
kawal kualitinya.
Kaedah menggorengnya perlukan teknologi baru. Perlukan
kajian. Perlukan eksperimen.
Cara menghidangnya profesional. Pinggannya sesuai.
Hiasannya sesuai.
Dihidang selepas digoreng. Dalam keadaan masih
panas.
Manis dan masinnya bersesuaian. Sekarang ini
pelanggan peka dengan kesihatan. Gula dan garam perlu secukupnya sahaja.
Penulis pernah melihat makanan digoreng di
sebelah meja pelanggan. Di sebuah restoran besar di Toronto, Canada. Paling lama
barangkali 10 atau 15 minit. Sementara menunggu gorengan mereka memesan makan entrée
terlebih dahulu. Termasuk minuman. Mungkin pengusaha boleh meneroka ke arah
itu. Melonjakkan persembahan perniagaan yang lebih bersifat global. Kita boleh
melakukannya dengan steamboat. Dengan tom yam umpamanya. Inovasi berfikir
ini perlu dirancakkan. Dicambahkan selalu. Diperkatakan sekerap mungkin. Jangan
hangat-hangat tahi ayam. Tidak boleh begitu. Ia perlu dirancakkan supaya lahir
idea baru yang luar biasa. Yang mencabar kebiasaan. Yang memberi manfaat secara menyeluruh.
Orang kita perlukan input besar yang tinggi
mencabar. Walaupun sudah ramai orang kita yang keluar dari kepompong kecil
tetapi terlalu ramai lagi yang masih tidak mengubah paradigma berniaga. Masih lagi
mahu membina gerai di tepi jalan. Di sebelah teman yang juga membina gerai. Lalu
banyaklah gerai bersambung-sambung. Gerai dan gerai. Sebagai permulaan mungkin
menasabah idea itu. Di sinilah mereka perlu dibimbing supaya boleh menyimpan
hasrat besar. Memperuntukkan dana untuk berniaga dengan skala besar. Didik supaya
mereka mengutamakan kejayaan dan bukan mempamerkan kejayaan. Jauh dari
mempamerkan kekayaan. Jika ada kekuatan baru idea ini boleh direalisasikan. Bantulah
wahai mereka yang arif. Yang berada di kerusi kepimpinan. Di kerusi mereka yang
arif tentang teknologi. Tentang ekonomi. Tentang perlunya mengubah paradigma
dan kemahiran berfikir aras tinggi. Membina legasi untuk masa hadapan generasi
dan bangsa.
No comments:
Post a Comment