Monday, July 22, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Profesional Yang Menghormati Profesional Lain



Pada tahun 2003 dahulu saya mengikuti kursus Sijil Pengajian Al-Quran di Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya. Ketika itu saya baru cuba berjinak-jinak dengan pengajian Islam. Sesudah berusia 57 tahun saya mencuba menukar haluan untuk memahami Islam secara dekat. Ketika itu juga saya memiliki persepsi agama yang cetek. Seperti orang lain saya tahu syahadah. Saya tahu solat. Saya tahu berpuasa. Saya tahu zakat. Saya tahu  tentang menunaikan haji. Saya juga tahu tentang beriman kepada Allah, malaikat, rasul, kitab, hari qiamat dan qada’ dan qadar. Sebagai practicing Muslim itu sahaja yang saya tahu. Seperti orang lain juga saya beranggapan sudah cukup apa yang saya ada. Apabila saya berhadapan dengan ustaz dan ustazah saya juga beranggapan bahawa status mereka sama. Suatu ketika seorang sahabat sekelas bertanya tentang sesuatu hukum. Pensyarah ketika itu (muda orangnya) menjawab bahawa dia tidak tahu. Jika hendak jawapannya bertanyalah kepada pensyarah yang pakar dalam bidang itu. Ada beberapa implikasi yang saya pelajari:

1        Tidak menjawab tidak bermakna tidak tahu.
2        Pensyarah yang tidak mahu menjawab itu bukan pakar dalam bidang yang ditanya.
3        Ia bukan seorang berautoriti dalam bidang yang ditanya. Maksudnya walaupun jawapanya adalah betul tetapi dia bukan pakar yang sewajarnya memberi jawapan.
4        Menghormati kepakaran orang lain adalah disiplin ilmu. Kita tidak boleh melampaui kepakaran orang lain. Kecuali kita sendiri memiliki kepelbagaian kepakaran.
5        Kita yang suka bertanya wajar pula mengetahui kepada siapa sesuatu soalan itu perlu ditujukan.
6        Apabila kita rasa keliru atau tidak tahu, maka di sinilah perlunya kita memulakan langkah untuk belajar. Untuk mengetahui apa yang selama ini kita selalu andaikan kita tahu. Yang pada hakikatnya kita sebenarnya banyak tidak tahu.

Seorang yang alim dita’rifkan sebagai orang yang ahli atau pakar dalam bidang atau disiplinnya. Tidak semua ustaz atau ustazah alim jika dia tidak menjadi pakar dalam mana-mana bidang pilihannya.  Mungkin jinayat, munakahat, iqtisod, siasah atau apa sahaja bidang yang boleh dipilih. Sama juga seorang saintis mungkin memilih bidang kepakarannya dalam bidang fizik atau kimia atau biologi. Yang memilik fizik mungkin menjurus kepada astro physic. Jika dia benar-benar mengetahui bidangnya maka dia dikira alim dalam bidang itu. Dalam bahasa Arab ulama’ tidak bermakna hanya orang-orang agama. Ulama’ adalah himpunan orang-orang yang pakar dalam bidangnya. Ada sesuatu yang harus kita fikirkan. Kesemua ilmu adalah milik Allah. Maka semua profesional harus menyedari bahawa ilmu yang ada pada dirinya adalah ilmu Allah. Dipelajari kerana Allah. Diamalkan kerana Allah. Disampaikan kerana Allah. Hidup dan matinya orang yang diberi ilmu itu kerana Allah.  Dia harus bersyukur kerana Allah menganugerahkannya ilmu itu. Pada masa yang sama Allah menganugerahkan ilmu lain kepada orang lain. Kebetulan profesional yang lain adalah ilmu agama. Di Malaysia pula orang yang mahir agama dipanggil ulama’. Tidak diketahui salah siapa. Orang lain yang pakar tidak dipanggil ulama’. Barangkali itu perkembangan bahassa itu sendiri. Mengambil bahasa orang lain lalu diberi konotasi yang berlainan.

Saya perhatikan tidak ada ulama’ di Malaysia yang tidak bekerjaya. Atau tidak berkerja. Atau tidak terlibat dengan aktiviti yang istiqamah. Hanya kerana mereka berjalan ke sana dan ke mari tidak bermakna mereka tidak memiliki pekerjaan. Yang sudah berusia emas mungkin tidak lagi bekerja kerana mereka pesara. Pernah bekerja. Dr. Yusof Al-Qaradawi yang sudah lanjut usianya pernah bekerja. Sekarang banyak menulis. Berderet-deret bukunya. Berjela-jela panjangnya. Dr. Zulkifli al-Bakri pernah menjadi pensyarah di USIM. Dia bersara pilihan. Memang dia tidak kelihatan seperti orang bekerja tetapi antara tugasnya:

1        Penasehat Lembaga Urusan dan Tabunh Haji.
2        Penasehat syariah Bank Muamalat.
3        Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan.
4        Ahli Majlis Fatwa Negeri Terengganu.
5        Pengkuliah tetap di beberapa masjid, pejabat dan jabatan di seluruh negara.
6        Penulis buku yang proplifik.

Secara peribadai saya pernah memberi komen bahawa dia seorang yang banyak menulis buku. Dia tidak mengiakan komen saya. Sebaliknya menambah, jika tidak banyak undangan berceramah mungkin lebih banyak lagi buku yang cuba dihasilkannya. Untuk pengetahuan pembaca, buku-byku beliau bukan buku picisan. Buku-bukunya adalah hasil penyelidikan yang menggarap topik-topik yang relevan dengan masyarakat. Ketika berceramah dia tidak pernah membawa teks. Semuanya dikeluarkan dari minda dan hatinya. Keluar cair seperti air meluncur. Alhamdulillah.

Kesemua ustaz dan ustazah yang selalu keluar wajahnya di TV adalah profesional. Mereka masih bekerja dan berkerjaya. Jika yang berusia melampaui usia bersara mereka sebenarnya pesara. Saya rasa (pendapat peribadi saya) tidak ada kewajaran seorang ustaz atau ustazah mendominasi minda orang Islam. Tidak mungkin. Hukum hakam yang diberikan datangnya dari al-Quran. Ada nas yang sahih. Disokong dengan hadith-hadith yang sahih terutamanya Bukhari dan Muslim. Selain itu dari Nasaie, Abu Daud, Ibn Najah dan yang lain-lain. Apabila saya berjinak-jinak mendalami agama Islam saya dapati banyak pintu yang terbuka. Seorang alim tidak sewenang-wenangnya mengeluarkan fatwa. Tidak semudahnya mengeluarkan hukum. Kita yag kurang mengetahui selalu beranggapan begitu.  Hukum selalunya dirujuk kepada al-Quran sebagai sumber utama. Selalu diutamakan. Kemudiannya hadith pula ditelusuri. Dilihat pula catatan ulama’-ulama’ kabir zaman dahulu. Ulama’ yang mursyid. Ulama’ yang terbilang. Kadang-kadang untuk mendapatkan sesuatu fatwa diseminarkan pula. Didengar dari berbagai padangan dan sudut. Dari berbagai bidang kepakaran. Dari yang pakar fiqh kepada yang pakar al-Quran kepada yang pakar hadith kepada yang pakar bahasa Arab. Ada konsep takhrij dan ada konsep istinbat. Minta maaf, tidak ada yang main hentam keromo sahaja. Itu bukan tradisi ulama’.

Mungkin rasa kebertanggungjawaban masing-masing membawa ulama’ kepada pelbagai fikiran dan ideologi. Percayalah, jika anda memahami agama anda akan faham. Jika anda memahami Islam anda akan faham. Jika anda banyak mengetahui maka anda akan faham. Ulama’ akan terus bercakap kerana itu sahaja yang dia mampu. Tiada kemampuan tangan (kuasa). Mereka ada kemampuan untuk bercakap, maka mereka bercakap. Cuba semak butiran cakapnya. Cari tafsir mana yang dirujuk. Hadith mana yang diselidik. Anda akan faham bahawa dia bertanggungjawab kepada Allah. Jika ada, jika ada ulama’ yang terkeluar dari garis-garis yang sewajarnya maka ulama’ itulah yang harus ditunjuk secara spesifik. Merangkumkan semua ulama’ sebagai orang-orang yang malang bukan disiplin ilmu yang baik. Melanggar disiplin keilmuan. Seorang profesional yang mahir tentang penyelidikan dari sewaktu bacelor hingga Sarjana dan PhD tentu tidak sembrono bercakap. Harus ada kewajaran uuntuk melabelkan orang lain secara adil. Apatah lagi jika mereka memang ulama’ yang tugasnya memberitahu. Berdakwah. Menunjukkan yang benar dan yang salah. Kita yang daif tidak mampu melakukannya kerana itu bukan bidang kita. Kita bentangkan ilmu kita kepada ulama’. Nanti boleh dikaitkan dengan agama. Adanya nas al-Quran yang berkaitan. Hadith yang menyangkut.

Sekarang ini ramai saintis di IPT yang mendekati ilmu mereka dari kacamata agama. UKM dan USIM umpamanya melihat agama sebagai sumber untuk melebarkan penyelidikan mereka. Prof. Datuk Dr Yusof Othman umpamanya adalah tokoh Maal Hijrah. Penyelidikannya sekarang bertunjangkan al-Quran. Ayat-ayat al-Quran di bibirnya. Prof. Madya Dr. Mat Ropa Islamil adalah seorang pakar Matematik dari UPM. Dia mahir bahasa Arab tinggi. Berminat dengan al-Quran. Nas dan hadith juga di bibirnya. Kita lihat pula Dr. Danial, Dr. Jamnus dan ramai lagi profesional yang berada dalam kelompok agama. Ustaz Hazrizal (Saiful Islam) adalah ulama’ muda yang aktif. Dia memiliki syarkat konsultannya sendiri. Saya cuba berputar banyak kali. Tidak saya temuai ulama’ yang aktif ke sana dan ke sini terdiri dari orang-orang yang tidak bekerja. Tidak pernah bekerja. Apabila saya ke rumah Datuk Hassan Din al-Hafiz, buku rujukannya berkeliling bilik dan meja. Bila di rumah dia membuat rujukan. Memang dia tidak bekerja sebab dia sudah bersara. Semua orang tahu dai bekas imam masjid negara. Imam besar Istana Negara. Ceramahnya merentas benua dan negara seperti UK, Australia, Singapura dan Brunei. Apa hendak diirikan. Itu kepakarannya. Ustaz Dr. Zahazan pernah menjadi pensyarah di UIAM. Sekarang orang penting di syarikat penerbitan Telaga Biru. Masih bekerja. Menyunting dan menulis buku.

Mungkin orang agama diberi honorarium atau saguhati yang tinggi. Itu penilaian masyarakat. Menghargai ilmu. Menghargai orang yang memiliki ilmu. Kita yang selalu belajar sangat mengetahui bahawa belajar bukan kerja yang mudah. Bersengkang mata. Banyak yang perlu dibuat dalam jangkawaktu yang tertentu. Ada time frame. Ada jadual. Ada dateline. Terkejar ke sana dan terkejar ke sini. Perpustakaan dijengah selalu. Apabila kitab yang diperlukan tiada maka berkira pula untuk membelinya. Menjerat perut untuk membeli kitab. Mengurangkan makan kerana ilmu. Kadang-kadang hidup tunggang langgang. Maka apabila sudah ada ilmu, Allah memberinya rezzeki. Terbuka orang untuk memberi yang sewajarnya. Sesuai dengan usahanya dahulu semasa belajar. Susah payahnya dahulu dibayar tunai oleh Allah. Kerana ilmu agama jauh perginya. Apa ilmupun jika disalut dengan agama akan pergi jauh. Fitrah manusia sukakan agama. Apabila muncul ulama’ yang berkalibar tentu masyarakat menjadi ghairah dengan ilmunya. Maka ulama’ itu menjadi profesional yang wajar diberi penghormatan sebagai profesional. Tidak wajar pula profesional lain melihat mereka dengan padangan sinis. Dilihat dengan sebelah mata sahaja.


Marilah kita perbetulkan persepsi kita tentang ulama’. Mereka bukan sebarang orang. Rasulullah SAW dalam hadithnya bersabda bahawa ulama’ adalah pewaris anbia. Merekalah yang bertanggungjawab meneruskan kerja-kerja menyebar dan memakmurkan agama kepada orang-orang yang mengaku menganut agama. Seorang profesional tidak menghina profesional yang lain. Semua orang penting dalam bidang masing-masing. Dalam disiplin ilmu yang bebeza. Namun jika ilmu tidak disalut dengan agama ianya menjadikan pakarnya menyisih dari tuntutan agama. Cuba memahami. Cuba kembali ke dasar. Semua ilmu dari Allah. Allah yang menganugerahkan ilmu itu kepada sesiapa yang dipilihNya. Kerana itu jangan terasa besar kerana memiliki ilmu itu.

No comments:

Post a Comment