Monday, February 8, 2010

Penamat Urusan Sekolah - Dihimpunkan semula

Sembilan orang anak cukup mencabar untuk membesarkannya. Alhamdulillah pendapatan bulanan boleh menampung keperluan kehidupan walaupun ada masanya sempit dan sesak juga dibuatnya.

Perkahwinan yang dibina pada tahun 1971 dianugerahkan Allah dengan sembilan orang anak. Tujuh puteri dan dua putera. Enam yang pertama adalah puteri, diselang dengan dua putera dan dilengkapkan dengan seorang puteri. Anak pertama tahun 1972 dan anak terakhir pada 31.12.1992. Cantik. Betul-betul di akhir tahun. Waktunya 11.55 malam menjelang tahun baru 1993. Saya kira penutup suatu kisah indah sebuah keluarga.

Dua anak yang pertama lahir di Kuala Trengganu. Waktu itu saya mengajar di Kuala Trengganu. Pertama di SMK Ibrahim Fikri, Seberang Takir. Kemudian ke SM Chung Hwa Wei Sin, di Bukit Kecil, Kuala Trengganu. Yang ketiga dan kesembilan lahir di Batu Pahat Johor. Yang lain keempat hingga kelapan lahir hi Hospital Ipoh (bertugas di Politeknik Ungku Omar dari 1979 hingga 1990).

Untuk mendapatkan anak lelaki tidak ada formula. Kami hanya menunggu dan berdoa. Kelahiran puteri-puteri kami, tetap kami redhai kerana mereka penyeri hidup kami. Mudah-mudahan mereka menjadi anak-anak yang solehah. Selepas lahir anak keempat, jururawat bertugas berteka teki dengan saya. You want boy or girl. Sepantasnya saya jawab, "of course boy." Selamba jawabnya, "Sorry. Come back next year."

Begitulah tekateki yang yang sama berulang untuk anak yang kelima dan keenam. Bila sampai yang ketujuh barulah positif lelaki. Kami bersyukur. Semoga anak ini anak yang soleh. Semoga anak ini dapat menguruskan jenazah kedua orang tuanya, mengimamkannya dan mendoakannya. Dalam keadaan lain mungkin menjadi wali kepada kakak-kakak dan adiknya bila usia saya tiba di pengjungnya.

Tahun 1979 bermulah episod mengurus persekolahan anak-anak. Anak pertama pernah bersekolah di Sekolah Kebangsaan Sungai Way pada awal tahun 1979. Kemudiannya di sekolah Rendah Jenis Kebangsaan Raja Perempuan Ipoh (di Jalan Chung Thye Phin). Anak kedua juga di sekolah yang sama. Anak ketiga di sekolah yang sama hingga darjah 4. Anak keempat di sekolah yang sama hingga darjah 3. Dan anak yang kelima di sekolah yang sama hingga darjah satu. Darjah dua dan tiga di SK Tengku Mariam, Batu Pahat. Darjah 4 di SK Bandar Baru UDA.. Darjah 5 dan 6 kembali semula ke SK Tengku Mariam di Batu Pahat.

Anak keenam bermula di SK Bandar Baru UDA. Darjah 2 hingga 6 di SK Tengku Mariam. Anak ketujuh dan kelapan di SJK Montfort di Batu Pahat. Anak yang bongsu di SK Tengku Mariam. Menguruskan persekolahan anak-anak adalah cabaran besar bagi mana-mana keluarga. Bagi yang berpendapatan sederhana atau rendah memang sangat perit. Setiap awal tahun ribuan ringgit mesti disediakan dari pakaian hinggalah buku teksnya. Secara harian dan bulanannya juga mencabar kerana wang saku, tambang bas dan tuntutan sekolah yang tidak mengenal masa. Tidak pernah ambil pusing sama ada ibu bapa ada wang di tangan atau tidak. Kalau keperluan sekolah pada hujung bulan, lega sedikit. Tetapi kalau di tengah bulan, ibu bapa menjadi macam cacing kepanasan.

Akhir tahun 2009 adalah penamat semua suka duka mengurus anak bersekolah. Yang bongsu menamatkan tingkatan limanya. Di hari-hari akhir tahun 2009 anak keenam memberi ulasan kelegaan. Mengiktiraf peranan ibunya yang saban awal tahun berusaha mempastikan anak-anaknya berada dalam "tip-top condition" sebelum memulakan tahun persekolahan yang baru. Ulasannya, "Hari ini tamatlah kesibukan mami (panggilan untuk ibunya) selepas 38 tahun perkahwinan." Terasa benar waktu terlalu cepat berlalu.

Bagi mereka yang sedang mengurus anak-anak bersekolah, teruskan perjuanganmu. Bagi yang baru memulakan peranan, belajarlah dari mereka yang arif. Untuk mereka yang belum bukalah semua deria anda untuk melihat dan mendengar asam garam mengurus anak-anak besekolah.

No comments:

Post a Comment