Thursday, May 12, 2016

Merunduknya Padi Kerana Isi


Pernah pergi ke sawah padi ketika pokok-pokoknya masih muda? Daunnya meliuk-liuk seperti lalang. Hijau melaut. Saujana mata memandang. Tanahnya landai. Hanya di kejauhan terlihat bukit dan bukau. Indah dan menyegarkan. Padi bukannya lalang. Semakin menua semakin penuh berisi. Bagi kita padi sangat besar manfaatnya. Sumber makanan ruji. Sumber kehidupan. Dengannya manusia berfalsafah. Turun temurun manusia hidup dan menghidupkan. Dari  Asia ke Afrika dan ke Amerika. Padi hidup dan terus menghidupkan. Namun resmi padi tiada pada lalang. Lalang tidak pernah berisi.  Hanya tegak ketika tiada angin. Mengikut tiupan angin ke situlah liuknya. Tunduknya kerana kuatnya angin. Kemudian tegak kembali. Menanti angin dari arah lain. Sampai bilapun tiada isinya.

Sampai ketikanya padi pasti berisi. Dari hijau hingga akhirnya menguning. Bak emas di atas hamparan. Menguning emas. Lalu setiap tangkainya memberat kerana bertambahnya isi. Tangkai-tangkai itu merundukkan pepohonnya. Merunduk berisi. Menanti untuk dituai. Menjadi makanan enak dan kekal menghidupkan. Runduklah padi dengan isinya. Runduklah ia umpama malu dengan berat isinya. Menyimpan nilai diri yang berharga. Menjaga kemuliaan dirinya. Harga diri yang yang tentunya tiada tukar ganti. Kerana itu kita lebih sukakan padi dari lalang. Semakin berisi semakin merunduknya. Memegang berat isi yang pastinya berguna. Berguna untuk manusia. Berguna untuk beburung. Berguna untuk tanah dan kesuburannya.

Begitulah ibarat insan yang banyak ilmunya. Penuh dadanya. Luas mindanya. Usianya yang semakin meningkat diisi dengan kebaikan ilmu. Maka tunduknya semakin tunduk. Tawaduknya semakin terserlah. Rupanya seperti padi yang merunduk. Semakin tinggi dan luas ilmunya semakin rendah runduknya. Lebih banyak memandang ke bawah dari menandang selari atau memandang ke atas. Kerana ia sedar semakin tinggi dan banyak ilmunya semakin berat tanggaungjawabnya. Semakin banyak yang perlu dilakukan untuk menyampaikan dan berkongsi apa yang dimilikinya. Kesemua yang dimiliki bukan untuk dirinya tetapi untuk semua orang yang berada di sekelilingnya. Tiada untuk kebangaan diri. Tiada untuk kepentingan diri.

Orang yang berisi dirinya selalu melihat ke dalam. Bahawa yang dilihat berisi itu sebenarnya kosong. Dirinya yang dilihat penuh masih terasa terlalu banyak kosongnya. Ilmu yang dimiliki tiada apa jika dibandingkan dengan orang lain. Ia terlalu fakir berbanding dengan orang lain. Terlalu seni di hadapan Allah. Terlalu kerdil. Mereka yang bijak pandai selalu merasa serba kekurangan. Merasa tiada cukcup ilmu untuk menyampaikannya kepada orang lain. Terlalu hina dina. Kerana itu dia banyak menundukkan kepala. Menundukkan pandangan. Kerana padanya sangat malu kepada yang lebih mengetahui. Mereka yang lebih pandai. Ramai lagi mereka yang lebih bijaksana berbanding dirinya.

Berilmu bukan untuk dipraga. Bukan untuk jadi dambaan. Bukan juga untuk mencari kemewahan dengannya. Sebenarnya ilmu itu menjadi neraca untuk menimbang diri sendiri. Melihat cacat cela diri sendiri. Melihat kekurangan syang sangat banyak. Semakin banyak ilmu maka semakin kita melihat  banyaknya kecacatan diri. Banyaknya salah silap. Ketika kita melihat diri sendiri kita tidak mampu lagi melihat kekurangan diri orang lain. Kita tidak mampu mencari-cari cacat cela orang lain. Bukan juga merasa banyak kelebihan. Itulah resmi padi yang terus merunduk kerana isinya semakin berat. Insan berilmu begitu juga resminya. Semakin banyak menunduk. Memandang kelemahan diri. sedikit kesilapan yang hanya akan menghinakan diri, maruah dan harga dirinya sendiri.
  
Lazimnya mereka yang tinggi ilmunya selalu kembali kepada dirinya. Kekurangan yang ada pada dirinya dimanifestasikan dengan cara berakhlak mulia. Berlemah lembut. Beralas apabila memberi nasihat. Berhemah apabila membuat teguran. Ia tidak melihat bahawa orang lain banyak salahnya. Ia melihat dirinyalah yang banyak salahnya. Dirinyalah yang banyak kekurangan dalam serba serbi. Kurang ilmu. Lemah pula ilmunya. Tidak berani memperakui kelebihannya. Maka ia melihat dirinyalah yang lemah. Dirinyalah yang banyak berbuat kesilapan dan kesalahan. Dirinyalah yang perlu banyak belajar. Perlu menambah pengalaman. Perlu mendapat bimbingan dari orang lain. Bak padi ia terus-menerus merunduk. Yang menuainya sahaja yang mengerti bahawa runduknya padi penuh dengan isi.

Kelebihan diri bukan dilihat oleh yang empunya diri. Orang di sekeliling yang melihatnya. Cuma mata kita selalu terpana dengan yang gah. Yang mempamer keghairahan. Yang kelihatan memancarkan kilauan-kilauan untuk dilihat. Pada hakikatnya intan tidak selalu berkilau tanpa diasah. Tanpa dicanai. Tanpa dimanfaatkan. Intan itu banyak di sekeliling kita. Hanya kita yang selalu melihat ianya kusam dan tidak berharga. Dalam salutan debu dan kekusaman itulah terpendamnya kilauan intan. Pancaran cahaya yang mangasyikkan. Yang menjadi idaman orang lain.

Andai padi menjadi idaman. Kuningnya memberi harapan kepada umat sejagat. Padi sebagai padi hanya untuk beburung dan serangga lainnya. Tetapi padi yang membenih menjadi warisan berzaman. Beras yang terhasil megenyangkan. Generasi demi generasi hidup yang lestari mengikut zaman. Begitulah mereka yang berilmu merealisasikan suatu pancaran harapan yang tinggi. Menerangi yang gelap dan suram. Menunjuk jalan yang samar. Menghasilkan sinergi yang luar dari biasa. Ia berusaha memanfaatkan apa yang ada. Menyampaikan walau sedikit. Walau sedikit, kata Rasulallah. Maka dalam menyampaikan yang sedikit itu, hanya kebaikan yang dituntut. Hanya ingin memberikan yang terbaik untuk orang lain. Bahawa mereka yang terbaik ialah mereka yang memberi manfaat kepada orang lain tanpa berkilas pada kebaikan diri. Bukan untuk kepentingan diri. 

Dalam keadaan sekarang ini banyak cabaran hidup. Ilmu semakin mahal untuk dicari. Semakin payah dapatnya. Untuk itu banyak pula kita digalakkan untuk menginfaqkan ilmu. Buat amal jariah. Sesuatu yang bakal ditinggalkan apabila kita tiada nanti. Menjadi warisan kepada generasi akan datang. Sebagai yang hidup itulah sahaja yang kebanyakan dari kita mampu menyumbangnya. Mampu untuk menyampaikan kepda orang lain walau sedikit. Semampunya dan seadanya. Walau bagaimanapun untuk menambah sumbangan maka perlulah kita banyak berkorban untuk menambah ilmu. Belajar menghadapi cabaran dan kekangan. Mengunjurkan diri dengan jadual pencarian yang terlalu banyak dan semakin banyak apabila dicari.


Berjinak-jinak dengan ilmu tiada menjadikan kita cacat dan cela. Sesungguhnya Allah telah membezakan antara merek ayang berilmu dengan mereka yang tidak berilmu. Tanpa ilmu kita menjdai orang yang biasa-biasa sahaja. Dengan ilmu, Allah meningkatkan darjat kita. Apabila kita menambahkan ilmu maka darjat kita diangkat Allah semakin tinggi dan semakin tinggi. Namun demikian tanggungjawab kita juga bertambah. Semakin berat untuk berkongsi ilmu tersebut. Objektifnya ialah untuk memanfaatkan peluang. Pada masa yang sama untuk menyumbang manfaat kepada orang lain. Pada hakikatnya menyedari kekurangan diri adalah suatu keberuntungan kerana dengannya kita akan terus mencari dan mencari untuk menambahkan kepada nilai diri yang selalu rendah. Merasa fakir berbanding dengan orang lain.

No comments:

Post a Comment