Wanginya
durian hanya untuk hidung kita yang biasa dengannya. Walaupun gugurnya bukan di
perdu dicari baunya di celah daun dan rerumput. Apabila dibelah terserlah
isinya. Semerbak dihidu. Namun begitu mengapa lalat yang menghurungnya? Suatu
soalan yang naïve barangkali. Atau mungkin tiada siapa yang memikirkannya.
Durian tetap durian. Wangi dan enak seperti persepsi yang kita rasa. Malah ada
yang mengatakannya lazat. Di mana pula nilainya tebu? Wanginya tentu tiada.
Warnanya hanya hijau kusam. Atau kuning-kekuningan. Tiada gugur dan tiada
jatuh. Pohon palma yang dipenuhi air. Manis menggamit rasa haus. Daunnya
melambai tetapi berbulu halus yang boleh menghiris kulit di tubuh. Disiat
kulitnya. Dimesin isinya. Meluncur airnya. Diminum semanis-manisnya.
Menyegarkan kehausan yang mencengkam. Namun begitu, mengapa lalat dan langau
yang menhghurung durian? Apakah wangi durian hakiki sifatnya? Atau hanya ilusi.
Kerana hanya yang busuk sahaja menarik minat lalat dan langau. Tentu lain
berbanding tebu. Tiada wangi untuk menarik makhluk lain. Tetapi lebah yang suci
menghurungnya. Lebah yang hanya berminat dengan madu. Apakah nilai durian yang
wangi sebenarnya tidak begitu sehingga untuk lalat dan langau layaknya? Ataukah
manis tebu lebih dari wangi yang hanya ilusi?
Suatu
analogi untuk renungan manusia. Dicelah gah nama tiada nilainya yang hakiki.
Hanya nama. Nama itu dikelilingi oleh mereka yang mewangikan sesuatu yang bukan
hakiki. Wangi yang berlatar ilusi sahaja. Manusia mati meninggalkan nama. Orang
yang bagaimana diingat namanya. Dikenang baiknya. Hakikat yang selalu mengusap
perasaan. Dalam ingatan yang bertapak lama. Ramai mereka yang namanya wangi di
sekeliling kita. Realiti wanginya tidak semerbak wajar. Terhalang kerana olah
diri yang entah kenapa. Kedudukan selalunya mendongakkan muka orang yang
memandang. Pangkat dikira tinggi jika disandang di bahu. Itupun jika bijak
menilai diri. Jika tidak arif menjaga
harga pada diri sendiri maka kedudukan yang tinggi bukan dihargai orang lain.
Bersamanya turun sedikit demi sedikit. Kita selalunya takut kapada suatu
pengakhiran yang membimbangkan.
Menjaga nama
bukan semudah membasuh pakaian. Dalam diri manusiawi terlalu banyak yang perlu
dijaga. Bentuk fizikal hanya sesuatu yang lumrah. Besar, tinggi, kacak dan
sebagainya hanya luaran yang kadang-kadang tiada nilainya yang abadi. Fizikal
banyak berubah mengikut arus usia. Yang pastinya tiada antara kita yang kekal
kacaknya. Tidak kekal comelnya. Apabila tua mungkin kurus dengan kulit
berkedut. Mungkin berbau hapak kerana tua bukan indah selayak sewaktu muda dan
cantik. Ketika tua itulah segala-galanya realiti yang hakiki. Fizikal menjadi
luntur selunturnya. Senyum hanya menampakkan mungkin gigi yang tinggal hanya
beberapa batang. Makan tidak lagi terkunyah yang keras. Berjalan berpapah dan
berpimpin. Duduk tidak betah lama. Tidur malah entah bila lenanya.
Teringat-ingat masa muda yang sudah lama berlalu. Keuzuran akan menjelang. Ajal
dan maut hanya diambang masa. Bersemadi akhirnya di alam barzah. Menunggu saat
untuk abadi di alam baqa’. Apabila kita tiada hanya nama yang tinggal. Untuk
diingat. Untuk disebut. Kepada anak-anak dan keluarga diharap-harap panjang
doanya. Doa anak-anak soleh dan solehah. Bagaimana dengan orang lain yang
dahulunya di sekeliling kita?
Apa yang
orang ingat tentunya dua sisi yang bertentangan. Pertamanya kebaikan dan keduanya
keburukan. Na’uzubillah. Semoga dijauhkan kita dari keburukan yang mencemar
nama sewaktu kita sudah tiada. Kita tinggalkan yang baik-baik belaka. Yang
benar. Yang hakiki kebaikannya. Ketika kita tiada itulah orang akan mengetahui
siapa kita sebenarnya. Terserlah segala-galanya yang hak. Andainya yang diingat
ialah kebaikan, maka indahlah kita di alam sana. Diingat kebaikan yang berpanjangan.
Mudah-mudahan ramai yang mendoakan kebaikan di alam barzah. Saham kebaikan kita
berpanjangan untuk jangka waktu yang sangat lama. Selagi mereka yang di
sekeliling kita masih hidup. Selagi amal jariah kita masih bermanfaat. Sebab
itu kebaikan tiada hadnya. Tiada sempadannya. Tiada halangannya jika kita bijak
menggunakan ruang, masa dan peluang. Menjadi sesuatu yang tidak disukai oleh orang
lain jika kita berbuat sesuatu kerana hendakkan nama. Kerana hendak dipuji.
Kerana hendakkan sanjungan. Kemuncak kebaikan seindahnya diredhai Allah.
Didoakan oleh malaikat. Disukai manusia lain. Malah haiwan juga hormat kepada
kita. Nama baik bukan diminta. Bukan dicari. Ia datang sendiri kerana kebaikan
yang diikhlaskan kepada Allah.
Malangnya
kita apabila hidupnya tidak digemari orang lain. Kita rasa berbuat baik tetapi
tidak di mata orang lain. Kita rasa kita melakukan yang terbilang tetapi
rupanya hanya mendapat benci orang lain di sekeliling kita. Kita mungkin
memiliki sedikit kuasa tetapi tindakan kita menyalahkan kuasa itu. Terlalu
banyak yang kita lakukan hanya untuk kepentingan diri sahaja. Maslahah umum
kita abaikan. Kuasa untuk kebajikan orang lain kita jadikan hak kita sendiri.
Hanya untuk sahabat handai kita. Mungkin untuk saudara mara kita sahaja. Maknanya
semasa kita hidup kita sudah menghimpun kebencian. Kita telah cemarkan nama kita
semasa kita masih hidup lagi. Terlalai pula dari bertaubat. Terlalai dari
berusaha untuk memperbaiki diri. Malang yang bertimpa-timpa. Kita menzalimi
diri kita sendiri. Menimpakan diri dengan keburukan-keburukan yang bertambah
besar skalanya.
Semakin tua
sewajarnya semakin berakhlak mulia. Memperlihatkan kebestarian yang dinikmati
oleh orang lain. Memberikan idea-idea yang besar. Yang kata orang berfikir pada
aras tinggi. Maju ke hadapan dan bukan nostalgik dengan masa lalu yang sudah
berlalu. Tidak berundur ke belakang dari segi berfikir. Tidka kembali ke zaman
yang sudah dilupakan orang. Kita boleh mengulang sejarah tetapi lebih elok
membina sejarah baru yang lebih besar manfaatnya. Lebih besar impaknya. Lebih signifikan
luas kuasanya. Begitu semakin besar dan tinggi pangkat kita, cara kita berfikir
seharusnya lebih rasional. Lebih profesional sesuai dengan kedudukan dan
pengalaman yang kita himpun selama ini. Orang di sekeliling kita sentiasa
memerhatikan kita. Siapa kita. Apa yang kita lakukan. Mereka menilai kita. Walaupun
kita tidak perlu akur dengan setiap pendapat mereka tetapi sekurang-kurangnya
kita banyak muasabah diri untuk memperbaiki kelemahan diri kita. Kita mungkin
hebat dalam sesuatu bidang tetapi banyak bidang lain yang kita tidak tahu. Tidak
mahir. Tidak arif. Kadang-kadang kita buta dalam banyak hal.
Biarlah kita
jadi tebu. Walaupun sepahnya dibuang, tetap manis airnya. Tetap dihurung lebah
yang sukakan kebaikan. Makanlah durian tetapi terimalah hakikat bahawa bau
durian hanya layak untuk lalat dan langau. Yang sinonim dengan penyakit dan
kemudaratan kesihatan. Bukankah lebih baik menjadi lebah yang memberi kebaikan.
Sinonim pula dengan madu yang manis yang menyembuhkan. Biarlah tidak wangi
asalkan memberi kebaikan. Himpunkanlah kebaikan supaya ditinggalkan dan memberi
kebaikan di dunia dan di akhirat. In sya Allah mendapat redha Allah jua.
Seinda pepatah kata semanis madu tetesan. Demekian insan berjaga kata bergaya insan pemurah lagi penyang. Berbudi dan berjasa bakti tak mengira bulu. Itulah namanya biar sepah d buang madunya d kenang dan d simpan.
ReplyDelete