Saturday, March 8, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Makam Nabi Salleh a.s.

Kembara di bumi Anbia seperti mengulangi siri Jejak Rasul . Banyak tempat dan dikatakan ada kaitannya dengan para anbia. Kali ini penulis menjejak makam Nabi Salleh a.s. Al-Quran menukilkan bahawa Nabi Salleh adalah nabi untuk kaum Thamud. Lokasi yang tepat tidak dapat dipastikan tetapi ada dua lokasi yang seperti menepati huraian yang Allah rakamkan dalam al-Quran. Yang pertama di Arab Saudi dan yang keduannya di Petra, Jordam. Bangunan di kedua tempat ini memang dipahat di dinding gunung. gua-gua dijadikan bilik. Malah ada binaan yang berseni mengikut kreativiti mereka. Seperti kaum-kaum yang lain yang terdahulu mereka membangun dari segi fizikal dan prasarana kehidupan mereka.Kemewahan dan kemakmuran ekonomi menjadikan mereka lupakan Allah kecuali segelintir kecil dalam kalangan mereka.

Tugas Nabi Salleh ketika itu adalah untuk membawa balik kaumnya ke jalan Allah. Sebaliknya mereka menjadi terlalu sombong. Bukti-bukti kebesaran Allah yang didatangkan sebagai mukjizat Nabi Salleh mereka tolak kesemuanya. Allah perintahkan Nabi Salleh dan mereka yang beriman menyingkir dari negeri mereka. Lalu Allah musnahkan kaum Thamud seperti yang tercatat dalam al-Quran. Allah musnahkan mereka dengan suatu tempikan yang sangat kuat. Hapuslah suatu kaum yang penuh dengan kesombongan. Seolah-olahnya sewaktu mereka dalam kemewahan mereka tidak perlukan Allah.

Ada beberapa pengamatan yang serupa dalam kisah kemusnahan kaum-kaum yang terdahulu.

1     Mereka dalam kemewahan. Negara mereka maju.
2     Pemimpin-pemimpin mereka menjadi sangat kuat. Kesombongan mendatangi mereka. Lupakan Allah  
       Yang Maha Mencipta segala-galanya. Yang mengizinklan mereka menjadi pemimpin.
3     Pemimpin yang menjerumuskan pengikiynya ke jalan kesesatan.
4     Kemusnahan menyeluruh. Allah mungkin tinggalkan sisa untuk menjadi iktibar kepada orang                          terkemudian.

Papantanda ini berhampiran dengan makam Nabi Salleh. Menarik kerana latabelakangnya yang cerah. Di negara Arab langit selalu cerah.

Di permakaman Nabi Salleh.

Allah takdirkan kami selalu dapat bersama. Anugerah Allah. Banyak sebabnya:
1   Pernah hidup sukar.
2   Menjawat jawatan sederhana tinggi.
3   Menikmati pendapatan yang berpanjangan. Alhamdulillah.
4   Allah lanjutkan usia selepas bersara.
5   Allah kurniakan kesihatan fizikal, mental dan perasaan.
6   Rezeki yang Allah beri dan izin dariNya untuk mengembara di muk bumi milik Allah ini.

Syukur padaMu ya Allah.


Satu lagi makam berhampiran makam Nabi Salleh. Tidak diketahui siapa.

Permakaman ini hanya tinggalan sejarah. Ada yang ingat dan ramai yang tidak lagi mengingatinya. Andainya masih kerap membaca al-Quran pastinya akan mengulang lagi kisah-kisah para anbia seperti Nabi Salleh. Mengambil iktibar darinya bahawa kita sentiasa perlukan Allah.

No comments:

Post a Comment