Monday, February 17, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Demi Puncakmu Tursina (Bahagian Terakhir)



Kami berada di puncak Tursina hanya selama lebih sedikit dua jam. Dari 3.50 pagi hingga 6.15 pagi. Dua jam yang penuh dengan berbagai cabaran dan dugaan. Sejuk dan angin yang kencang dan menerjah-nerjah. Penat sudah tidak boleh diceritakan lagi. Sudah habis tenaga apabila sampai sahaja di puncak. Tiada tempat berlindung. Angin yang memukul muka sangat kuat. Seperti menampar-nampar muka. Bersamanya berterbangan pasir dengan kuatnya menghentam kami.  Dari mana pasir itu? Kami tidak tahu. Mungkin dari bukit yang berhampiran. Surau yang ada hanya dibuka sebelum solat Subuh. Untuk melahirkan rasa kesyukuran yang amat sangat kami lakukan juga solat sunat. Berdoa kepada Allah dan sampaikan apa yang tersimpan di hati. Sebelum itu untuk wuduk ringkas sangat menyakitkan kulit. Air yang kami sapu di muka, tangan dan kaki benar-benar seperti ais. Sejuk sesejuknya. Jari jemari penulis seperti kaku dalam sarung tangan. Jejari kaki pula seperti tidak terasa. Kami solat sambil duduk. Atas batu. Ruang pula sangat sempit. Cukup untuk duduk. Tidak mungkin untuk sujud sepenuhnya. Keadaan tidak mengizinkan. Solat Subuh juga kami lakukan seperti itu. Puncak itu tempat Nabi Musa a.s. bermunajat. Mesir adalah bumi anbia. Sinai pula sebahagian dari bumi Syam. Berbanyak doa sangat perlu. Mudah-mudahan doa kita dimakbulkan Allah seperti makbulnya doa Nabi Musa a.s.

Setelah melakukan pendakian tentu peserta kehabisan cebisan tenaga fizikal. Mereka mencari tempat berehat. Badan pula letih yang teramat sangat. Hanya tidur sahaja yang  menjadi ubatnya. Puncak adalah tempat yang tinggi secara relatif. Tidak semua orang boleh berada di puncak. Tidak semua yang berada di puncak kekal lama di puncak itu. Dalam dunia realiti ramai antara mereka yang pernah berada di puncak gayat dengan puncak itu. Keadaan dirinya berubah dari baik menjadi lebih baik. Atau dari baik menjadi hilang kebaikannya. Datang perasaan yang bukan-bukan sehinggakan tindakannya tidak dimengerti oleh orang lain. Apatah lagi apabila yang dipentingkan hanya dirinya sendiri. Orang di sekeliling tidak diberi perhatian. Tidak dirujuk. Tidak dimanfaatkan.

Ada  peserta yang tidak berkesempatan meraikan keberadaan mereka di puncak itu. Keadaan pula memang mendesak. Sejuk, angin kencang dan keletihan menguasai suasana. Kerana itu ada peserta terus menyewa selimut. Terlalu sejuk. Mereka berlindung di sebalik selimut. Terelak dari terjahan angin kencang yang menujah puncak bukit Tursina itu. Pada pengamatan penulis, mereka kesemuanya tertidur dengan segera. Jika Nabi Musa a.s. bermunajat di puncak ini maka kita ambil iktibar dari pengalaman baginda itu. Bersyukur seikhlasnya kerana dianugerahkan tenaga yang bukan kepalang untuk berada di puncak yang syahdu itu. Rupanya berada di puncak merupakan suatu tanggungan berat yang tidak tergalas oleh perasaan. Ketika sejuk dan angin kencang menampar-nampar yang difikirkan hanya tempat melindungi diri dari sejuk dan terjahan angin.

Penulis dan isteri tidak dapat melelapkan mata. Di puncak itu kami merasakan kesejukan yang teramat sangat. Tidak memungkinkan kami  selesa melelapkan mata. Peristiwa pendakian itu sendiri terlalu besar untuk diingat. Tidak terancang sebelumnya bahawa pendakian itu dapat kami lakukan. Sesudah berada di puncak tidak ada lagi gambaran indah kecuali bersyukur kepada Yang Maha Agung. Berzikir sebanyaknya. Memohon perlindungan dari sejuk yang terlalu mencengkam. Ada peserta yang  kehilangan betah bertahan. Ada yang merayu supaya kami turun segera. Mungkin agenda kami berbeza. Untuk berada di puncak suatu kehadadiran luar biasa. Memanfaatkan keberadaan itu sesuatu yang perlu diperindahkan. Bukan semudah melangkahkan kaki. Menjejak yang tinggi tentunya sesuatu yang jarang terlaksana. Sesudah dijejak terpana sebentar dengan anugerah Ilahi. Syukur padaMu ya Allah.

Angin bukan sebarang angin. Dari mendaki hingga di puncak kencangnya menggugat tubuh. Terlayang jika tidak tahu menguasai diri. Betul juga. Apabila angin sedang mendesah dan kita pula berjalan, tubuh kita hilang imbangan. Isteri penulis berasa terlayang sebentar. Makcik, kalau ada angin kencang, jangan jalan. Nasihat spontan seorang peserta lelaki kepada isteri penulis. Betapa kencangnya angin ketika itu. Di bawah pula gaung yang curam. Sangat mengerikan. Sewaktu turun begitu juga. Angin kencang tiada hentinya. Sepanjang di puncak diselimuti angin. Sepanjang menuruni bukit juga dibayangi angin kencang.

Rakaman gambar dan rakaman perasaan berbaur dengan kerisauan yang memuncak-muncak. Tahankah kami untuk menunggu hingga pukul 6.00 pagi? Hingga selapas waktu solat Subuh. Selepas nanti matahari pagi memunculkan wajah indahnya di sebalik ufuk timur waktu pagi yang sangat dingin dan sedikit kabus yang menyelubungi puncak pagi gunung dan bukit di kejauhan. Bergetar perasaan dek sejuk itu. Sejuk sesejuknya. Suhu di Fox Camp dirakamkan sekitar 3°C. Rasanya suhu di puncak Tursina sudah di bawah paras beku. Salji sahaja yang tidak turun. Namun kesan salji tetap ada di sekeliling bukit di sekitarnya. Jari tangan dan kaki kaku kesejukan. Sarung kepala bukan lagi menutup kepala. Ditarik ke bawah untuk menutup hidung, telinga dan mulut.

Menjejak kaki di puncak hanya rakaman suatu titik masa. Suatu detik waktu. Suatu noktah sebahagian dari suatu peristiwa. Di puncak itu sendiri penuh dengan cabaran yang bukan calang-calang banyaknya. Sejuk kadang-kadang bukan kebiasaan kita. Angin kencang juga bukan kebiasaan kita. Apabila keduanya bergabung maka kita yang dipuncak tergapai-gapai harapan mencari lindung yang tiada. Ketabahan sahaja yang perlu diredam. Doa sebanyak mungkin yang diucapkan bibir dan hati. Betapa pasir yang menerjah datang menambah derita seketika itu. Bahawa puncak bukan tempat main-main. Ianya tempat istimewa yang penuh dengan gambaran keistimewaannya. Tempat yang syahdunya menebar alam. Bahawa di situ Nabi Musa a.s. munajatnya diterima Allah. Di situ dialog Taurah yang indah antara Nabi Musa a.s. dan Robbnya. Kita hanya merakamkan secebis dari peristiwa besar itu. Jika Nabi Musa a.s. berada di puncak itu selama 40 hari maka pengalaman dua jam tentulah tidak seberapa. Terlalu sedikit untuk disebut. Terlalu kecil untuk dirakam. Terlalu sangat tidak signifikannya. Namun begitu merasakan yang sedikit itu memberi kesempatan untuk kita menginsafi bahawa ada orang lain yang lebih derita dari kita. Lebih azab dari kita. Begitulah perlunya banyak bersyukur. Banyak memperhambakan diri. KeranaMu Allah. Aku pohonkan keampunanMu. Ku pohonkan keampunan kerana kekuranganku. Bantulah aku untuk terus lurus di jalanMu.

Demi Puncakmu Tursina

I – Nukilan Penulis

Syahdu menggapai fajar
Sebuah dialog Taurah
Musa yang sendiri dan Robbnya
Puncakmu saksi abadi berzaman
Saat jejak kakiku
Senarai panjang jejak langkah
Batu, kerikil dan pasir
Dalam terjahan sejuk angin
Tanpa makbulnya doa
Tekad dan kudrat hilang upayanya
Sebuah hati meredam rindu
Robbku dan Robbmu Musa
Rindu di puncak
Syahdu sebuah cinta


II- Nukilan Isteri Penulis

Demi puncakmu Tursina
Allah mengizinkan aku di sini
Demi puncakmu Tursina
Cintaku  kepadamu mekar mengabadi
Demi puncakmu Tursina
Menaut tambat qalbu yang terasing
Demi puncakmu Tursina
Tenaga dipadu
Menggelora semangat
Rapi langkah diatur
Ku harungi batu batan
Kecil besar
Menapak rela sakit 
Aduh!
Menyerah? Oh! Tidak
Tekad berjuang 
Cita idaman pasti diburu 
KeranaMu ya Allah
Ku himpunkan kesabaran
Bersama doa tanpa noktah
Suatu pengorbanan
Kejayaan menanti
Jejak kaki di puncak tinggi


Tamat sudah sebuah kisah. Jaya sebuah puncak. Merakamkan suatu detik masa yang berlalu dengan cepat. Laluan panjang yang digarap hanya sejarah yang berlalu. Dalam sejarah itu ada pelaku. Kita hanya hamba. Pelaku tanpa nama.

No comments:

Post a Comment