Tradisi ilmu di
luar negara saya kira sangat tebal. Namun kebanyakan manusia bukan dalam
golongan itu. Ramai manusia mencari masa
untuk belajar lagi. Lebih ranai pula hanya mengguna dan membazir masa. Sekarang
saya belajar bahasa Arab di Markaz Nil. Sebuah institut milik orang Turki.
Guru-gurunya orang Arab Mesir. Pelajar-pelajarnya datang dari kira-kira 49
negara di seluruh dunia. Dari negara-negara yang sukar disebut namanya. Dari
negara-negara yang rasanya belum pernah didengar namanya sebelum ini. Khususnya yang
dulunya bekas jajahan negara Russia. Dari laut Balkan, sekeliling Caspian
hinggalah ke negara Cina. Negara-negara yang dikenali sebagai berhujungan
dengan bunyi ‘tan’. Orang-orangnya berbagai rupa. Ada yang rupa orang barat. Ada rupa Cina. Atau antara
keduanya. Terdapat 16 orang di kelas saya. Kelas mustawa thani. Darjah dua. 5 orang dari Malaysia. 3 orang dari
Indonesia. 2 orang dari Daghistan. 2 orang dari Turki. 1 orang dari
Turkministan. 3 orang dari Cina. Bercampur yang tua dan yang muda.
Kesemua pelajar
boleh membaca al-Quran. Kebanyakannya lancar. Sebutannya al-Quran. Bunyi al-Quran. Huruf al-Quran. Kalimah al-Quran. Ayat al-Quran. Bila membaca
al-Quran kit atidak kenal siapa orangnya. Kita tidka dapat membezakan dari mana
datangnya. Seperti kita di Malaysia masalahnya ialah apabila dibuang
tanda-tanda pada al-Quran maka berlakulah kesukaran untuk membacanya dengan
betul. Lari panjang dan pendeknya. Apabila ditanya maknanya lagilah terlopong.
Mungkin mengetahui satu atau dua kalimah. Yang lain memang tidak tahu. Kita
tidak tahu ism atau feel. Lagilah feel mudhari’, madhi dan amr.
Itu belum cerita mufrad, muthanna dan
jamak. Tambah lagi dengan muzakkar dan muannath. Al-Quran pula bahasanya klasik. Bahasa Allah. Bahasa
orang Quraisy ketika wahyu diturunkan. Banyak kalimah dalam al-Quran yang tiada
dalam kamus. Kerana itulah ramai orang Islam berhimpun di beberapa negara Arab
untuk mempelajari bahasa Arab. Ibu bapa yang berada menghantar anak-anaknya
untuk belajar di sini. Yang sudah bersara belajar di sini. Yang bekerja di
Kaherah juga belajar di sini. Bila melihat keliling terasa syahdunya. Inilah
himpunan teman-teman yang akan bersama di akhirat nanti. Saudara seislam.
Berhimpun kerana kecintaan terhadap bahasa Rasulullah. Bahasa al-Quran. Bahasa
di Jannah.
Mereka yang sudah
bersara dan pencennya kira-kira RM3,000 sudah memadai untuk hidup segar di
Kaherah. Belanja untuk belajar:
1 Rumah bernilai RM800 (bandaraya besar
tempat kediaman mahal)
2 Yuran RM125
3 Makan dan minum RM200
Jumlah
RM1,125
Jika duduk di
Malaysia mana cukup RM1,125. Jika datang berdua mungkin tambah
1 Yuran RM125
2 Makan dan minum RM150
Jumlah
RM1,400
Duduk di negara
orang. Dapat belajar bahasa Arab. Belanjanya murah. Andainya suami isteri
adalah pesara lagilah jimat. Hanya sekitar RM1,400 sahaja. Rasanya jika duduk
di Malaysia wang pencen habis setiap bulan. Tidak tahu di mana dugunakan wang
pencen itu. Cukup bulan habis. Berulang-ulang setiap bulan dan tahun. Di Mesir
umpamanya ada pengisian yang jelas. Belajar bukan untuk berkerjaya. Memenuhi
naluri. Memenuhi tuntutan agama. Tuntutan yang Allah bentangkan untuk diambil.
Sayangnya tidak ramai orang kita yang mengambil peluang ini. Elok sebenarnya
bagi yang berusia emas melihat dunia lain selain dari yang biasa-biasa sahaja.
Kita puas melancong ke serata dunia. Sampai masanya kita berlabuh untuk memberatkan harapan diri supaya ruang-ruang
kosong dalam diri kita diisi dengan sepadat-padatnya. Tidak kesemua ilmu mampu
kita pelajari. Tetapi belajar secara santai apa yang menarik kepada diri kita
memenuhi aspirisi diri kita sendiri. Lompang-lompang yang perlu ditutup.
Kekosongan yang perlu dipenuhi. Menambah yang kurang.
Di tanah air kita
sibuk dengan hal-hal yang belum tahu ada manfaatnya. Kita sibuk dengan polituik
sedangkan kita tahu tidak mungkin kita boleh menjadi pemimpin. Kita bukan
orangnya. Jiwa kita bukan di situ. Kelayakan kita bukan di situ. Lebih baik
menyingkir dari terlibat tanpa makna. Kita sibuk dengan hal-hal kebajikan.
Malangnya tidak ke mana. Tidak mendapat sokongan kerana orang kita kurang dari
segi itu. Tidak seperti orang Buddha dan Kristian. Kuat dakwah mereka. Banyak
wang ringgit yang mereka hulur. Ramai orang terjebak ke arah mereka. Kita sibuk
dengan persatuan. Sama juga, kita hanya ahli biasa. Tidak dapat pergi jauh.
Sebanya kita tidak global. Tidak uviversal. Tidak sarwajagat. Orang melihat
kita jumud. Akal kita dilihat pendek. Jangkauan kita terlalu cetek. Terlalu
dekat. Terlalu rendah. Dunia kita
menjadi terlalu kecil terlalu sempit. Kita berada dalam kotak yang sama seumur
hidup. Kita lemas dalam kotak itu. Jika ulat sutera membungkus diri mereka dengan benang sutera,
kita menyalut diri kita dengan banyak kekurangan. Orang lain melihat kekosongan
itu. Orang melihat kekurangan itu. Orang melihat kedangkalan kita. Orang melihat
kecetekan kita.
Marilah kita buka
selimut diri. Bentangkan selimut itu supaya menjadi selimut terbang. Seperti
cerita 1001 malam. Apabila kita terbangkan diri kita, kita berada di atas. Kita
berada di tempat yang parasnya tinggi. Luas pandangan kita. Luas apa yang kita
lihat. Barulah nampak yang mana lebih tinggi. Yang mana lebih rendah. Yang mana
lebih subur. Yang mana lebih cantik. Yang lebih-lebih itu akan dapat dilihat
dari tenpat yang di atas. Kotak yang kita tinggalkan rupanya empat segi yang sangat kecil tetapi kita
agung-agungkan. Sangat nipis tetapi kita bangga-banggakan. Sangat tersorok
tetapi kita perasan bahawa kotak itulah yang terbaik untuk kita. Setelah berada
di tempat tinggi kita dapat membuat banyak pilihan. Dapat mengejar yang
berbagai. Dapat menikmati berbagai hal yang dahulunya dikekangkan dari
pendangan mata kasar dan pandangan mata hati kita. Sebab itu ramai orang lain
suka melancong. Memang kosnya tinggi. Mahal. Tetapi hasilnya membuka mata. Membuka minda. Mebuka perasaan.
Mengindahkan perjalanan hidup. Bukan satu hala sahaja bahkan terpencar ke
berbagai hala.
Barulah kita
menginsafi bahawa diri kita banyak kurangnya. Bahawa diri kita perlu diisi
dengan input-input baru. Diisi dengan keperluan-keperluan baru. Di negara kita
tidak kesemuanya dapat kita perolehi.
Merantau adalah suatu keperluan kerana diperantauan itu adanya
nilai-nilai sejagat yang memperkaya diri. Jejaklah mereka yang melihat sendiri.
Mendengar sendiri. Memegang sendiri. Menyentuh sendiri. Merasa sendiri.
Pengalaman peribadi yang terhimpun segala-galanya. Pengalaman primer yang
banyak bezanya dengan pengalaman sekunder.
No comments:
Post a Comment