Saturday, February 9, 2013

Salam Dari Amman Jordan: Sesejuk Winter Yang Sejuk

Tiada siapa yang tahu sejuknya winter hingga seseorang itu mengalaminya. Berada dalam suasananya. Menjejak winter itu dari awal hingga akhirnya. Kita di Malaysia hanya memaklumi tulisan yang bunyinya sejuk. Atau dingin. Dalam pada itu kita tahu sejuknya ais. Minum ABC. Berada dalam bilik yang disejukkan udaranya. Hawanya. Maaf hawa adalah bahasa Arab yang maksudnya sama. ﺣﻮﺍﺀ. Istilah sejuk di mana-mana sekalipun adalah sesuatu yang menyulitkan. Banyak kekangan jika tidak masalah yang dihadapi. Jika musim panas banyak nikmatnya musim sejuk menuntut manusia beringat akan Yang Maha Khaliq. Dia yang menjadikan. Dia yang memberi nikmat kepada manusia walaupun pada perkiraan manusia ditanggap berbeza. Syukur itu berbagai bentuknya.
Cuba tuan pergi ke dapur. Buka peti ais. Buka yang atas memang ruang pembekuan. Ikan beku. Daging beku. Ayam beku. Udang dan sotong beku. Kita buat ais untuk diminum bercampur oren, teh atau Milo. Nikmat sungguh. Makanan tidak perlu dibeli setiap hari. Sukarnya mencari parkir yang jarang kosong. Semua orang hendak segera membeli keperluan masing-masing. Konsep kita pula suka pasar yang terbuka. Tempat tumpuan orang ramai. Sibuk. Hiruk pikuk. Basah dan becak. Sukar berjalan. Berbagai lagi yang menyulitkan. Kita tetap suka juga ke pasar terbuka itu. Alternatif banyak. Pasaraya banyak. Itulah namanya tradisi. Sesuatu yang lekat di hati. Pada perasaan. Diulang-ulang walaupun menyulitkan. Bila ada peti ais tabiat mengulang ke pasar berkurangan kekerapannya. Jika ikan boleh beku bagaimana orang Eskimo boleh hidup di Kutub Utara. Mereka yang tinggal di Tundra, Russia juga boleh hidup. orang Lapp di negara-negara Scandinavia juga boleh hidup. Begitu juga mereka yang di Alaska atau di Utara Canada. Hidup mereka hampir sepanjang tahun diliputi salji. Sejuk. Memang sejuk-sejuknya. Darjah sejuknya sahaja yang tidak semua orang dapat memahaminya. Bayangan selalunya tidak menepati jika tidak mengalaminya sendiri. Kadang-kadang sejuk dianggap relatif.
Beginilah. Cari atau beli jika berkemampuan sebuah peti ais yang besar. Atau cuba sewa ruang menyimpan ikan, daging, ayam dan makana laut yang lain di mana-mana pasaraya. Duduklah barang sejam atau dua jam. Mungkin sehari atau seminggu. Atau sebulan dan dua bulan. Mereka yang beradsa di kawasan yang mengalami winter seolah-olah duduk dalam peti ais selama tiga bulan. Kadang-kadang lebih lama lagi bagi yang lebih ke Utara negaranya. Atau lebih ke Selatan. Kita pergi ke Mines Wonderland. Lalu di tempat yang kononnya tempat berais. Kita lalu kira-kira setengah jam jika tahan. Bila keluar kecut seluruh badan. Terketar-ketar beberapa ketika. Begitu juga di Bukit Seri Cahaya. Pengalaman yang sama boleh dilalui. Sejuk dan mengecutkan kulit. Jari jemari menjadi terlalu sejuk jika terdedah. Badan mungkin berselimut pakaian tebal. Kami yang merasa winter sejuknya ditanggung selama lebih tiga bulan.
Tahan sejuk. Alhamdulillah. Allah menjadikan manusia fleksibel. Boleh hidup di padang pasir yang suhunya boleh mencecah 50°C. Orang yang sama boleh di Kutub Utara atau Selatan yang suhunya mungkin -50°C. Dua tempat yang ekstrim. Had beku ialah 0°C. Snow mungkin turun pada kadar suhu antara 0°C hingga 10°C. Hanya selepas snow menjadi ais barulah sejuknya berpanjangan. Di atas udara sejuk. Di bawah penuh dengan ais yang memeng sesungguhnya sejuk. Ke mana hendak lari. Duduklah di situ manusia yang terperangkap dalam dua lapisan sejuk. Dari atas dan dari bawah. Matahari mungkin bersinar dalam darjah yang condong. Menjadi terlalu jauh hingga terasa tidak cukup bahangnya untuk memanaskan keadaan. Keluar rumah adalah perancangan yang mesti diatur rapi. Berkira denga sejuk yang mencengkam.
Di dalam rumah mungkin tidak terlalu terasa seksanya. Ada pemanas udara. Mungkin gas atau petrol. Kedua-duanya perlukan elektrik. Kerana itu pada musim sejuk bil elektrik pasti meningkat. Jarang benar menggosok baju atau membasuh baju. Mandipun jarang-jarang. Jimat air dan jimat elektrik. Semua alat elektrik dijimatkan penggunaannya untuk berjimat. Mengurus dana keluarga dengan sewajarnya. Pemansas udara sekejap di pasang sekejap ditutup. Pakai baju tebal. Kaki disarung. Tidur memakai selimut tebal yang berbulu tebal. Tidak boleh yang tipi sseperti di Malaysia. Selimut kain tidak boleh kerana kain menyerap sejuk. Selimut bulu juga yang sesuai dengan sejuk yang melanda suasana.
Keluar rumah adalah suatu percaturan harian. Laporan cuaca seperti wajib dirujuk setiap masa. Bila hendak keluar dirancang sehari atau dua hari sebelum. Berapa darjah suhu tertinggi dan berapa darjah suhu terendah. Jikia suhu tinggi dan rendah hampir sama orang tidak kisah keluar rumah pada waktu siang atau malam. Jika siangnya lebih panas maka orang keluar rumah pada waktu siang. Jika malamnya lebih sejuk maka orang lebih suka berada di rumah pada waktu malam. Pada musim panas tidak bayak perlu dipertimbangkan jika hendak keluar rumah. Pada musim sejuk banyak yang perlu difikirkan. Setokin mungkin dua lapis. Seluar dua atau tiga lapis. Baju mungkin empat lapis. Di luarnya pakai jaket tebal untuk menahan sejuk. Di dalam panas, di luar sejuk. Pakai lagi sarung kepala. Leher dililit muffler. Jangan hairan semasa musim sejuk orang memakai kacamata hitam semasa berada di luar rumah. Pancaran cahaya matahari tajam dalam sejuk udaranya. Aptah lagi jika ada ais, silaunya lagilah menyilaukan mata.
Panas atau sejuk adalah anugerah Allah. Yang pentingnya apakah yang kita lakukan untuk mempergunakan kedua-dua waktu yang berlainan itu. Sejuk ada aktivinya. Panas ada aktivitinya. Yang pastinya proses belajar tidka pernah berhenti. Panas atau sejuk bukan isu yang sangat penting. Walaupun ada bezanya namun jika terlalu difikirkan maka tidak ada apa yang boleh kita buat. Kita lebih banyak bersungut. Lupa mensyukuri nikmat Allah yang sebenarnya. Sesungguhnya banyak hikmah di sebalik apa yang kita tanggapi dengan pemikiran kasar. Jika musibah yang kita rasa maka banyaklah kerugian yang kit alami. Kit atidak banyak berbuat kebaikan hatta untuk diri kita sendiri. Panas atau sejuk hanya nisbah. Terimalah dengan penuh kesyukuran. InsyaAllah banyak manfaatnya. Bahagia bagi yang banyak syukurnya.

No comments:

Post a Comment