Thursday, January 3, 2013

Daun Maple dan Daun Getah

 
 
Di Canada orang menjadikan daun pohon Maple sebagai sumber rezeki. Kuning dan merah warnanya. Bila musim luruh, melambak-lambak di perdu pokok. Sumber alam semulajadi ini sangat menarik pada musim fall. Di mana-mana daunnya merah dan kuning. Sebenarnya daun Maple menjadi lambang negara Canada. Warnanya merah. Namun daun Maple yang kuat merahnya tidak begitu menonjol. Yang dilihat tidak berapa merah atau kuning sahaja. Mungkin lebih banyak berwarna jingga. Banyak yang boleh dihasilkan daripada daun Maple. Dari daun yang diawet hinggalah hiasan dinding. Berbagai-bagai kraf dan hasil seni yang terhasil. Sesiapa yang pernah berada di negara beriklim sederhana pasti asyik pada musim fall. Pasti nostalgik mengingatinya walaupun sesudah beryahun-tahun meninggalkan suasana dan situasi itu. Pengalaman besar dan berharga sebegitu sukar dinyahkan dari minda. Malah bagi setengah orang ianya treassured dalam ingatan yang kekal lama.


Banyak barang-barang kraf yang dihasilkan menggunakan daun Maple. Kreativiti mengenainya tiada had. Asalkan dapat difikirkan ada sahaja hasil seni yang dapat direkacipta. Besar atau kecil tidak menjadi apa-apa ukuran mutlak. Yang penting cantik, warna-warni dan sedap mata memandang. Ada pula nilai estetika. Ada nilai ekonomi. Ada impak psikologi.


 

 
 Hiasan bunga ini begitu cantik dipandang dan dipamerkan
 
 Daun Maple Jepun. Sedikit variasi dengan daun Maple Canada atau USA.
 
 Bingkai berwarna daun yang berbagai warna.
 
 Hasilan bermotifkan daun Maple. Mereka yang mahir knitting boleh menghasilkan apa sahaja.
 
Mug yang bermotifkan daun Maple.
 Sejambak daun Maple.
 
 Lambang cinta dari daun Maple.
 
 Bayangkan anda dalam ruang yang suasananya begini. Maaf ia bukan mimpi. Realiti yang menggamit syukur.
 
 
 Daun pokok getah ini saya rakam di Sungai Petani, Kedah. Kuningnya serupa benar sepeerti daun pokok Maple.
 
  


Daun Maple yang berwarna kuning.


Kebanyakan daun memang berwarna hijau. Semakin tua warnanya semakin pekat. Melewati suatu jangka masa tertentu, ia mula bertukar warna apabila usia mula menyusup tiba. Begitulah orang Melayu hijau bermakna terlalu belum banyak pengalaman.
 
 
Fall bagi saya adalah lambang damai. Suasana di sekeliling bermula dari panas yang lewat summer. Kemudiannya suhu kian menurun dalam pancaran matahari yang kering. Ketika itu dedaun semakin kurang mendapat terikan pancaran matahari. Daun yang dahulunya hijau menyejukkan bertukar menguning, jingga dan merah darah. Pada peringkat awalnya terdapat pancawarna. Teranyam antara warna hijau, kuning dan merah. Angin yang kering berpuput. Berguguranlah warna-warna dari tangkai, ranting dan dahan. Di atas tanah terhampar lambakan dedaun yang berwarna-warni. Berbagai saiznya. Jika pokok-pokok itu berlainan spesis maka daun yang gugur memenuhi perdu pokok masing-masing dengan warna yang pastinya berlainan. Berjalan di atas dedaunan panca warna itu seperti berada entah di mana. Kita terasing dalam keindahan yang sukar diungkapkan. Pengalaman itu tidak mungkin ada di sini. Hanya di sana kita merasa kebesaran Allah. Melihat dengan mata kepala sendiri. semoga mata hati kita mensyukuri nikmat pengalaman besar dan bermakna itu.
 
 
Lambakan daun yang menguning, jingga dan perang menghampar luas. Selagi ada pepohon begitulah setiap fall berlaku. Lambakan ini hanya di akhir fall.


 

 

 
Aduhai warna yang sememangnya cantik. Lena memandangnya. Tidur dalam jaga yang penuh syahdu.
 


 
Arah manapun kita pandang kita tetap berada dalam daerah warna. Untuk dikecap keindahannya.
 

 
Daun jika dilihat sebagai daun tiada apa gunanya. Fitrahnya Allah tentukan bahawa dedaun yang berguguran itu lumat, hancur, menyatu dengan tanah. Darinya kesinambungan kehidupan berlangsung. Generasi ke generasi. Lama, abadi dan berkekalan. Itulah bezanya antara yang mengerti dengan yang tidak mengerti. Daun gugur bukan kemusnahan tetapi di sebaliknya suatu kehidupan baru. Harapan baru. Masa hadapan yang lebih panjang. Lebih memberi harapan tinggi. Dedaun itu sampai masanya untuk musnah kerana kemusnahan itu melestarikan generasi lain yang lebih baik. Sebagai analogi manusia juga gugur bila sampai ajalnya. Berbeza antara manusia dengan manusia yang lain. Setelah pergi dunianya ada manusia yang tinggalkan warna dan warni. Ada yang tinggalkan nama panjang berjela. Disebut orang zaman berzaman. Ada orang tinggalkan lagu merdu berdendang panjang menghibur generasi demi generasi.
Begitulah daun yang berwarna dan berwarni. Lagu-lagu merah, jingga dan kuning. Gugurnya cantik. Berseraknya penuh dengan lembayung warna. Meleraikan simpulan-simpulan sulit dalam hati. Meleraikan rasa risau yang mendesah-desah. Fall yang penuh dengan warna, melagukan irama kehidupan yang bermusim. Yang bersilih ganti datang dan pergi tahun demi tahun. Semua yang pergi diganti dengan yang datang berikutnya. Yang datang mengganti yang pergi sebelumnya. Musim warna dan warni itu tetap datang walaupun bukan semua yang pergi itu datang. Bukan semua yang datang mengganti yang pergi. Daun Maple tetap dengan warnanya yang indah menawan. Lagu dan warna fall dalam dunia yang berbeza. Suasana yang berbeza. Hanya yang mengerti sahaja memahami warna dan lagunya. Benarlah bait-bait lagu Andy Williams. Autumn leaves. Desir angin fall yang hangat, kering dan penuh rindu.


Warna-warna itu menunjukkan fasa penuaan dan fasa kepelbagaian warna. Ada juga yang berwarna merah. Tetapi tidak merah seperti lambang negara Canada.




Ada juga daun getah yang semerah daun Maple. Cuma daun getah bersaiz lebih kecil.



 
Sebenarnya warna ini sangat cerah bila dilihat secara dekat.
 
 
Ramai orang menghasilkan berbagai hasilan dari daun pokok getah. Iklim kita panas dan lembab. Daun yang gugur cepat reput dan rosaknya. Gunanya juga luput sesegera gugurnya. Ada yang cuba membuat bunga hiasan. Mengawet daun yang kering. Berjalur-jalur menjalar berangkai. Mungkin kelemahan pemasaran dan promosi tidak menjadikan hasilan daun getah menebar ke seluruh antero dunia. Hasilan dari negara Cina menembusi Eropah dan Amerika. Hasilan kita tenggelam timbul di sini sahaja. Tidak pergi jauh. Ia juga melibatkan budaya. Kita belum memiliki sifat kecintaan yang tinggi terhadap hak kita sendiri. yang dilihat hak orang lain. Membudayakan hak sendiri masih belum mencapai tahap yang dicita-citakan.

No comments:

Post a Comment