Sebagai pendidik bertahun-tahun saya
sesak nafas. Anak-anak saya pastinya menjadi mangsa keadaan. Pada tahun 1993
saya hadiri satu konvensyen pendidikan negara di Genting Highlands. Antara
cadangan yang dikemukakan ialah supaya murid-murid sekolah tidak dibebankan
dengan berat beg dan buku. Ramai anak-anak kecil yang mengendung beg. Pada masa
yang sama mereka mengheret beg lain. Tangan mereka ada dua tetapi yang mereka
bawa beg, botol air, bekas bekal makanan. Rasanya tidak adil membebankan anak-anak
kecil secara fizikal dan secara mental. Sistem kita jadi begitu. Dari sekolah
rendah hingglah ke IPT anak Malaysia tidak terlepas dai bebanan. Kadang-kadang
saya terasa mungkin semua ini ada impaknya pada psikologi anak-anak. Anak-anak
muda jadi panas. Banyak memberontak hatinya.
Sistem pendidikan di Malaysia masih
tersekat di tahap itu. Terlalu banyak subjek untuk dipelajari. Belajar
sebenarnya perlu santai dalam serius. Seperti menyanyi. Belajar seperti
menyanyi. Setiap fakta ada warnanya. Setiap subje ada lagunya. Jika diikut kata
Jean Piaget belajar tentulah dari senang kepada susah. Malangnya yang senang
selalu disusahkan. Anak-anak payah menerima asas sesuatu subjek. Maka yang
sukar bertambahlah sukarnya. Belajar menjadi azab kepada pelajar-pelajar yang average. Sederhana. Pelajar yang bestari tiada masalah. Mereka
boleh terus maju kerana intelek mereka terbina. Anak-anak yang bertahap rendah
mengalami sindrom menolak input. Menolak menjadi pandai. Ukuran pandai yang
terlalu elastik. Lulus peperiksaan atau mampu berdikari. Yang mana satu
pilihan.
Di Seneca College of Applied Technology,
Toronto, Canada saya lihat keadaan sangat berbeza. Pelajar hanya mendaftar
untuk empat atau lima subjek sahaja. Kursus-kursus diploma yang diikuti dengan
lebih santai. Mereka banyak masa membuat penyelidikan. Membuat rujukan. Lebih
banyak di perpustakaan. Tugasan akademik yang lebih menyeluruh. Sewaktu saya
mengikuti kursus Master saya diPittsburgh dulu, saya hanya mendaftar untuk tiga
atau empat subjek sahaja. Tiada siapa yang dibebankan untuk belajar. Yang
banyak ialah tugasan. Perbincangan mengukutinya di dalam kelas. Minda banyak
diasak dengan hal-hal semasa. Diajak berfikir. Mencari sesuatu yang baru. Yang
membawa kepada lebih kesejagatan ilmu. Bukan setakat bekerja dan berkerjaya.
Di sekolah pelajar kita mengkuti banyak
subjek setiap hari. Tiada pengkhususan. Anak-anak terasa penat. Lesu dengan
aktiviti yang membebankan kanak-kanak. Masa senggang yang terlalu sedikit.
Semuanya memberat dan menjadi berat. Di politeknik atau IPT yang lain
senarionya sama. Jika boleh pelajar diberikan tujuh hingga lapan subjek.
Mungkin kerana itu ada juga pelajar yang terlibat dengan palagiat. Tiada masa
untuk membuat rujukan yang intensif. Peperiksaan menjadi suatu seksa yang
memeritkan. Berminggu-minggu tidak habis lagi. Kadang-kadang pelajar bertukar
menjadi zombi. Berserabut seperti tidak terurus. Apabila bekerja mereka
dikehendaki melakukan semua perkara. Jack
of all trades. Sukar mengkhusus dan bidang-bidang tertentu. Majikan
perlukan pekerja yang tahu semua perkara. Menyelesaikan semua masalah.
Keadaan seperti itu tidak berlaku di
Barat. Banyak pengkhususan. Pekerja menjadi lebih kreatif. Lebih produktif.
Lebih ke hadapan. Banyak masa untuk meningkatkan diri. Mengemaskan kemahiran.
Kita selalu mempromosikan diri sebagai terbaik. Di Asia kita tidaklah setinggi
mana. Kita tidak per;u banyak bercakap. Menyenangkan hati sendiri. Banyak lagi
yang oerlu dilaksanakan. Wawasan 2020 bukan angka. Bukan dua angka kosong. Ia
manifestasi suatu hasrat membina yang tiggi, besar, hebat dan bermartabat.
Pendidikan bukan kosmetik. Ia mestilah suatu realiti. Membina bangsa bertamadun
yang sekurang-kurangnya untuk berdikari. Mandiri. Boleh melompat jauh. Melonjak
tinggi. Mendepang jauh. Mengepak awan.
Ke mana kita semua akan dibawa. Toleh ke
Jepun, mereka di hadapan. Tinjau ke Singapura, mereka sudah sayup jauh. Lihat
ke Korea Selatan, sayup mengawan. Malah Cina sudah menjadi terlalu tinggi dan
jauh. Di hadapan, di atas dan di kejauhan. Semuanya mengufuk sukar dilihat
lagi. Sewajarnya kita tidak berhenti berfikir. Tidak meracau seorang diri.
Tidak mempamer kelamahan. Banyakkan merancang. Rencanakan yang lebih baik.
Garap yang lebih tinggi. Gapai yang lebih besar. Ia perlukan komitmen yang
sangat tinggi. Fikirkanlah jarak kita tertinggal. Kerja kita ialah merapatkan
jurang. Menyaingi pencapaian orang lain. Dalam jangkapanjang kita mendahului
orang lain. Mungkin objektif kita tidak terlalu tinggi. Tidak selamanya kita
berada di belakang atau di bawah. Anak-anak kita mesti boeh berlari memintas
orang lain. Prasarananya perlu lebih baik. Yang terbaik di mana-mana.
Industri kita masih banyak yang labour intensive dan bukan capital intensive. Buruh menjadi semakin
mahal. Negara lain menawarkan buruh yang semakin murah kerana produktiviti yang
semakin meningkat. Teknologis kita belum begitu ramai. Industri dan IPT perlu
berganding dan berkolaborasi untuk meramaikan mereka. Sekarang kedudukannya
lebih top-heavy. Jurutera ramai
tetapi juruteknik tidak bertambah selari. Jurutera mungkin tidak memiliki
kemahiran teknikal yang diperlukan. Mereka lebih banyak menjadi eksekutif.
Pegurus dan pentadbir. Di Canada jurutera diperlukan memiliki kemahiran.
Walaupun mereka sudah memiliki ijazah kejuruteraan mereka kembali ke politeknik
atau kolej komuniti untuk mendapatkan kemahiran itu. Tanpa kemahiran sukar bagi
mereka mendapat pekerjaan. Majikan akan beri arahan, “Go back to school. Learn the skill that we need.”
Satu hal lagi, di Malaysia ilmu
distatikkan. Maksud saya terlalu ramai orang berpuashati hanya dengan mendapat
ijazah pertama sahaja. Ijazah Master dan PhD dipandang sepi kerana tidak ramai
orang memebri nilai kecuali di IPT. Jika kepimpinan peringkat tinggi semua
bentuk pengurusan dan pentadbiran dibudayakan supaya memiliki kelayakan
akademik yang tinggi rasanya ada perlumbaan untuk memperbaiki diri. Pengalaman
akademik banyak mengajar seseorang pemimpin. Gaya dan tindakannya tentu lebih
berwawasan kerana yang selalu dilaluinya ialah ujian, peperiksaan dan
penilaian. Setiap tindakannya tentulah dengan latarbelakang yang sahih, fakta
yang boleh dipercayaai, wawasan ke hadapan yang lebih terang. Namun begitu
pendidikan seharusnya dalam bentuk yang lebih santai, berwarna dan berirama
lagu indah membelai cita-cita dan azam untuk berbakti kepada Allah. InsyaAllah.
Cikgu, saya setuju! Moga kelak saya dapat wujudkan suasana santai dalam kelas meskipun diasak dengan silibus, insyaAllah.
ReplyDeleteMohon doanya Cikgu.
Terima kasih Najwa. Cuba ringankan suara, ringankan pergerakan. Apalah salahnya bersuara seperti berirama. Lantunan suara yang berintonasi. Tinggi yang bukan menjerit, rendah yang bukan mengulum kata. Bergerak seperti suatu tarian yang santai. Anak didik ingin melihat guru yang sedap dipandang, lunak didengar suaranya. Ceritanya memukau. Meluncur seperti pengalaman sendiri. Keluar dari persekitaran yang sama. Tambah dengan nilai-nilai yang senghaja disusunatur supaya nampak impak dan natijahnya. Jika ada keikhlasan di hati insyaAllah ilmu, maklumat dan kemahiran yang diterima anak-anak didik berkesan di jiwa dan perasaan mereka.
ReplyDelete