Jika saya katakan kepada orang Parit Raja Johor
rasanya sukar mereka hendak percaya. Orang Sabak Bernam mungkin juga tidak
percaya. Kedua-dua tempat ini sinonim dengan orang keturunan Jawanya. Kebetulan
mereka ramai yang mengusahakan kerepak ubi, keladi, pisang dan sukun. Kerepek Sabak
Bernam tidak terbang jauh. Kerepek Parit Raja tidak menyeberang lautan dan
benua. Berita mengenai kerepek nampak meluas. Pameran kerepek banyak di sana
sini. Cerita mengenai kerepek penuh di dada akhbar. Kita terlalu gahkan diri
sendiri hingga terlupa gahnya orang lain di sekeliling kita. Di seberang jalan
rumah yang saya duduki di Toronto terdapat sebuah pasaraya. Kali pertama saya
mengunjunginya ialah pada hari kedua saya berada di bumi Toronto, Ontario,
Canada. Setelah melintas jalan saya memandang ke arah pasaraya itu. Jantung saya
terhenti sebentar. Berdegup dengan kencang. Saya terpandang bungkusan kerepek
yang dipamerkan di dalam cermin pasaraya itu. Hati saya berkata, “Sampai juga
kerepek Parit Raja ke Toronto!” Kita bersyukur kerana produk kita menjejak
dunia.
Saya semakin mendekati bungkusan kerepek pisang yang
terpamer. Longlai saya seketika. Kegembiraan saya hanya seketika. Berita baik
untuk pembaca sebenarnya hanya ilusi. Tidak benar. Memang itu kerepek pisang. Pisang
tanduk. Hendak tahu dari mana? Made in
the Phillipine! Terlalu ironis. Itu tahun 1990. Perasaan sama yang saya
alami sewaktu di US pada tahun 1985-86 dahulu. Barangan Malaysia yang ada hanya
sagu rendang. Produced in Penang, Malaysia.
Walhal sagu itu dari Sarawak. Ada pisang tanduk tetapi dari Amerika Tengah. Walhal
barangan negara-negara jiran terlalu banyak untuk hidup jadi tidak rindu kepada
tanahair. Tanahair mengiringi mereka di
negara orang. Cili api dari Filipina. Belacan dari Thailand. Ikan beku dari
Thailand. Nangka muda dari Thailand. Dan banyak lagi. Mana barangan Malaysia?
Media kita sibuk dengan berita mengenai barangan
kita. Gahnya seperti kita menguasai dunia. Kerepek pisang tanduk di Toronto itu
memberi input kesedaran yang bukan
kepalang besarnya. Kita masih kekal menjadi jaguh kampung. Ladang kita
sekangkang kera. Dusun kita sekadar sepelaung. Ada faktor ekonomi yang selalu
terlepas pandang. Kita jarang memikirkan tentang tukaran wang asing. Ekonomi kita
hanya memikirkan yang muluk-muluk. Yang besar-besar. Eksport kita terlalu
tradisi. Saya banyak membeli baju kemeja
di US dahulu. Jenama besar seperti Pierre Cardin, Arrow dan sebagainya. Kesemuanya
bukan dibuat di US. Negara-negara Asia menjadi dominan. Pada aspek lain negara
membangun. Baju-baju kemeja itu datang dari negara Cina, Macau, Korea, Taiwan,
Hong Kong, Vietnam, Thailand, Philippine, Indonesia, Bagladesh, India, Sri Lanka
dan Pakistan. Tidak dari Malaysia. Pembaca boleh fikir barangkali. Ya. Kos pekerja
kita mahal. Pelabur lari ke negara yang menawarkan buruh yang lebih murah.
Negara Cina mengeksport barangan yang dibuat dari
barangan murah. Kadang-kadang bakul bunga hiasan hanya dari rerumput yang
melata di mana-mana. Kuantitinya besar. Dihantar
ke seluruh pelosok alam. Dapatan pertukaran asing besar jumlahnya. Kita sepatutnya
berfikir begitu. Memang kerepek kita tidak cukup untuk pasaran tempatan. Bekalan
pisang hanya dari orang kampung yang menanam pisang untuk subsistence living. Pada musim perayaan permintaan jauh melebihi
penawaran pisang. Harga kerepek melambung. Kita sepatutnya berfikiran begitu. Sebahagian
dari kerepek kita dieksport. Buat penyelilikan akan ketahanannya tanpa
pengawet. Ketahanan dari segi masa. Dari segi perbezaan iklim. Dari segi
citarasa. Jika kerepek pisang dari Filipina boleh dijual di negara maju, tiada
halangan untuk memasarkan kerepek kita ke negara yang sama. Yang diperlukan
ialah wawasan jauh. Ke hadapan. Merentasi pemikiran setempat. Melampaui pemikiran
yang terlalu local.
Perlu ada revolusi tentang industri kerepek. Ladang-ladang
yang lebih besar dan lestari dibangunkan. Ladang komersil dan professional. Jangan
ketawa. Usah sengeh. Banyak negara di Amerika Tengah hidup dengan pisang. Hidup
dengan tebu. Eksport mereka ke Eropah, Amerika Utara, Korea dan Jepun. Maaflah. Pisang kita
berada di tepi jalan. Gerai pisang goreng yang melata. Bila agaknya pemilik
gerai itu boleh menjadi jutawan dengan pisang. Pisangnya merentas lautan. Pernah
diusahakan pisang montel. Tidak saya dengar lagi ceritanya. Dulu ada cerita
pisang emas. Hilang juga beritanya. Orang kita tidak melihat pisang sebagai
sumber kekayaan. Sumber perniagaan. Sumber kehidupan yang lebih mewah. Lebih meringankan
negara dan rakyatnya. Pisang orang mengkayakan. Pisang kita kekal di kampung.
Ada cerita lain mengenai buah. Bila berada di negara
orang kita dapat menoleh ke belakang untuk melihat negara sendiri. Di sini kita
selalu dimomokkan dengan kejayaan. Dengan kehebatan. Dengan keunggulan. Segala-galanya
indah di mata. Sedap di dengar. Mengulit perasaan bangga. Bila di negara orang
kita disedarkan bahawa ulitan kebanggaan kita hanya sesuatu yang terlalu kecil.
Orang tidak kenal kita. Tidak tahu siapa kita. Tidak kisah kehadiran kita. Kita
tidak punya nama besar. Belum mencapai tahap berjenama. Selagi eksport kita terlalu
tradisi selagi itulah nama kita tidak gah. Kita jadi syok sendiri. Negara lain
mengutip kekayaan dari barangan yang kelihatan tiada mutunya. Jika kita
tumpukan kepada yang besar-besar sahaja sedangkan kuantitinya tidak seberapa
maka tukaran asing menjadi terbatas. Kepelbagaian dan ragaman barangan boleh
mengatasi hal itu. Sumber asli kita banyak. Yet
to be tapped. To be exploited.
Walau di mana sekalipun pisang tanduk tetap begitu. Tetap
pisang tanduk. Kerepeknya juga begitu. Ada yang tipis memanjang. Ada yang
serong. Ada yang bulat. Setiap satunya perlukan inovasi. Kebiasaan kita
membungkus kerepek dengan plastik lutsinar. Tiada jenama. Tiada pengilang. Taida
label yang menunjukkan bahan ramuannya.
Tarik luputnya. Khasiatnya. Banyak lagi yang perlu difikirkan. Tidak perlu? Jangan.
Ia keperluan industri. Pembungkusan memberi kesan psikologi. Keselamatan dari
pencemaran. Kesegaran sewaktu dimakan. Positioning
dalam pasaran yang tidak terfikirkan oleh pengusaha. Kombinasi teks, literature, warna, saiz dan bahan memberi
impak. Kerepek bukan sekadar kerepek. Perlu ada eksesori pada aspek
pembungkusannya. Umpamanya jika dibungkus dalam kotak, kuranglah kerosakan yang
mungkin berlaku. Memanglah kosnya meningkat. Pasaran dan pengguna akan tahu. Sesuatu
yang diberi nilai pasti tinggi kosnya. Dari segi psikologi akan tinggi persepsi
kualitinya.
Kerepek pisang bukan lagi barangan remeh. Bukan lagi
barangan tepian jalan. Bukan untuk jualan di gerai-gerai kecil. Ia harus
diangkat ke persada dunia. Diangkat dengan segala hal yang mengiringnya. Kita,
kita yang perlu mengusahakannya. Melibatkan semua warganegara. Sudah 22 tahun
kerepek pisang tanduk saya tinggalkan di Toronto. Rasanya Filipina sudah
mengorak langkah lebih awal dan lebih jauh. Bukan bercakap lagi. Cukup dengan
cakap yang sudah-sudah. Buktikan barangan kita dihambur ke seluruh dunia. Itu doa
saya akan kejayaannya.
No comments:
Post a Comment