Friday, February 11, 2011

Gawat Yang Gawat

Rasulullah telah berjaya menjadi penguasa di Madinah. Berjaya pula menghasilkan Piagam Padinah. Piagam ini ditiru hingga menjadi pelembagaan sebarang penubuhan organisasi dari sebuah negara hingga kepada persatuan yang kecil sekalipun. Kadang-kadang dipanggil juga undang-undang tubuh. Dalam melaksanakan manhaj Islamiyyah, Rasulullah menjalankan keadilan yang seadil-adilnya. Kadang-kadang sahabat tidak melihat keadilan itu dengan mata kasar. Hanya masa menentukan keadilan itu terbukti benar. Kebenaran terserlah mengatasi kebatilan. Pemimpin yang adil Allah beri jaminan bahawa tempatnya di dalam syurga.

Kepimpinan Rasulullah pada mulanya dipandang ringan. Tidak dengan sebelah mata sekalipun. Keadaan berubah apabila negara Islam tertegak di Madinah. Kejayaan Rasulullah menyatukan kaum Muhajirin dengan kaum Ansar adalah kejayaan besar Islam. Kemudian Baginda menyatukan kaum-kaum lain yang ada di sekeliling Madinah. Kekuatan itu digandakan lagi apabila kaum Yahudi juga menyertai Pakatan Madainah (istilah saya). Bila ini berjaya ditegakkan tidak sampai sepuluh tahun setelah berhijran dari Makkah, kehadiran Rasulullah telah menghantar gelombang dan getaran kepada dua empayar besar Rom dan Farsi. Dua kuasa besar di Barat dan di Timur yang sangat menghimpit bangsa Arab ketika itu. Kesannya ialah ketidaksenangan kedua empayar itu terhadap Islam. Rasulullah was causing jitters amongst them. What is next? Sejarah menyaksikan bahawa kedua empayar besar itu tumbang. Islam berkembang ke Barat dan ke Timur. Jika sewaktu saya kecil dahulu. Islam dikatakan menjadi anutan 20% penduduk dunia, data semasa menunjukkan 25% penduduk dunia sudah menjadi Islam.

Saya hendak membicarakan soal kepimpinan. Zaman Rasulullah dahulu, kepimpinannya menggetarkan kuasa-kuasa besar zaman itu. Ada kebimbangan bahawa agama anutan mereka mungkin hilang. Negara mereka menjadi Islam. Budaya mereka hilang. Berbagai lagi kebimbangan yang akhirnya menjadi kenyataan. Kebenaran Rasulullah terserlah juga akhirnya. Tetapi hanya agama sahaja yang bertukar. Negara mereka kekal. Budaya mereka kekal asalkan tidak bercanggah dengan syara’. Isunya ialah seorang pemimpin yang berwibawa mempengaruhi persekitarannya. Pemimpin yang berkepentingan mempengaruhi persekitarannya. Pemimpin yang memainkan buah-buah catur politik dunia mempengaruhi persekitarannya.

Kegawatan di Mesir sent rippers throughout the world. Sending jigtters around. Apa yang berlaku secara terpencil di Mesir melimpah impaknya ke serata dunia. Sebagai ingatan, Mesir adalah bidak penting antara Israel dan Amerika Syarikat. Ada peranan besar Mesir dalam percaturan politik di Timur Tengah. Kegawatan di Mesir memberikan rentetan besar kepada politik serantau. Tidak hairan untuk mengatakan bahawa ianya juga memberikan impak kepada politik dunia. There is a global charge. Polisi luar negara-negara Islam akan berubah. A paradigm shift. Maka akan terkesanlah polisi itu kepada negara-negara lain khususnya di kalangan European Union yang menjadi sekutu kuat Amerika.

Mari kita lihat ini sebagai satu proses biasa. Ketua tentulah untuk mengetuai. Yang kita faham ialah ketua bertanggungjawab untuk membawa perubahan yang mendatangkan kebaikan. Kemakmuran. Kebahagiaan. Keselamatan dan ketenteraman. Kestabilan. Keindahan bernegara. Kepincangan dalam mana-mana aspek menjadikan suasana tidak tenteram. Ada dua aspek kenapa ketenteraman tidak tercapai. Pertamanya datang dari luar. Wang tukaran luar tidak masuk. Barang-barang import semakin mahal sedangkan keperluannya mendesak. Mungkin untuk industri dalam negara. Mungkin juga untuk penggunaan akhir. Final consumption. Dari segi ini sudah cukup untuk menggusarkan pasaran. Perdagangan goyang.

Keduanya kegusaran datang dari dalam. Rakyat biasa menjadi tidak tenteram kerana keupayaannya sebagai individu tergugat. Keupayaannya sebagai ketua keluarga terancam. Pendapatannya tidak mampu membawa pulang sejumlah barang yang dahulunya cukup lumayan. Wang ringgit tidak berguna sebagai wang ringgit semata-mata. Tidak ada orang makan wang. Tidak ada orang memakai baju daripada wang. Tidak ada orang minum wang. Tidak ada orang berselimutkan wang. Yang penting ialah apa yang dapat dibeli dengan wang ringgit itu. Banyak mana barang yang dapat dibeli. Senang atau susah untuk mendapatkan barang-barang itu. Di mana barang-barang boleh diperolehi. Ada atau tidak sekatan untuk membelinya.

Ketidaklancaran dalam usaha kebebasan ekonomi ini mencetuskan kegawatan. Pemimpin zaman ini harus melihat impak globalnya apa-apa tindakan mereka. Ia bukan lagi isu terpencil. Ia bukan lagi isu local. Ia bukan lagi isu sampingan. Ia menjadi isu global. Seluruh penduduk dunia merasakan impaknya. Secara langsung bagi yang berkepentingan besar. Tidak langsung bagi yang lain. Nah cuba lihat. Jika isu di Mesir itu berpanjangan, harga minyak mentah akan melambung. Timur Tengah adalah stokis minyak. Kegawatan di situ pastinya melonjakkan harga minyak. Pembaca tentu maklum bila harga minyak naik, rentetan kenaikan harga barang will be spiral. Akan seperti puting beliung nantinya. Seorang bapa yang anaknya minum di Lapanganterbang Kaherah melenting kerana harga secawan kopi bernilai RM200. Maaf kopi di luar negara adalah tanpa gula dan tanpa krim atau susu. Kopi-O istilah Malaysia. Di Narita Airport, Jepun mungkin sekitar RM7. Di KLIA tidak sampai RM5. Itu baru satu barang.

Kenapa bila Mesir gawat kita turut gawat memindahkan warganegara kita. Mereka mesti dibawa pulang. Keselamatan mereka mungkin terancam dalam negara yang gawat seperti itu. Jika tidak keluar ajal maut di tangan Allah. Benar. Masalahnya ialah kegawatan yang berpanjangan menjejaskan bekalan makanan. Warganegara kita tinggal di bandar-bandar besar. Sumber makanan disediakan dan bukan ditanam sendiri. Mereka yang di kampung masih boleh makan buah-buahan atau sayuran. Yang dibandar kelaparan kerana semuanya akan terhalang.

Perniagaan tentunya ditutup. Bank tidak dibuka. Di mana hendak mendapatkan wang kerana lumrahnya kita menyimpan wang di bank. Pengangkutan mungkin terhenti operasinya kerana ketiadaan minyak. Atau tambangnya mahal. Itu belum aspek keselamatan di jalanraya. Saya sendiri berasa rungsing tentang bekalan air dan elektrik. Bekalan elektrik mungkin boleh diganti dengan lilin tetapi dalam musiam sejuk seperti sekarang elektrik adalah suatu kemestian. Alat pemanas mesti hidup untuk menghangatkan tubuh badan. Tanpanya ramai pesakit akan mati. Orang tua-tua akan mati. Kanak-kanak akan mati. Kesemuanya terdedah kepada kesejukan.

Industri menjadi lumpuh. Pernniagaan juga lumpuh. Nadi kehidupan ini tiada komprominya. Bila makanan tiada. Elektrik tiada. Jika air tiada, kehidupan dan kemanusiaan menuju kemusnahan. Bayangkan jika tiada air. Makan minum bagaimana. Mandi ada alternatifnya. Tidak perlu mandi. Tidak ada masalah. Tetapi bagaimana dengan udara yang mengandungi pencemaran. Tubuh badan yang penuh dengan virus dan bakteria. Penuh dengan kuman dan hama. Ibadat tidak menjadi masalah. Boleh tayamum. Kebersihan hakiki menggunakan air tidak dapat dilaksanakan. Banyak penyakit berjangkit pastinya mudah menular. Mungkin panau, kayap, kurap dan lain-lain penyakit kulit yang mungkin merbahaya dalam jangka panjang.

Dalam isu global, pasaran dan perdagangan antarabangsa terganggu. Mesir adalah penguasa Terusan Suez. Pergolakan di sana tentu menakutkan pelayar antarabangsa untuk melaluinya. Lalu mereka mengelilingi the Cape of Googhope – Tanjung Harapan di Afrika Selatan. Perjalanan yang berganda jauhnya. Berganda kosnya. Maka bergandalah harga barang-barang lain yang berkaitan. Berlaku lagi spiral effect. Yes! Pasaran saham tentu merudum. Ada ketidaktentuan dalam hubungan perdanagan antarabangsa. Hubungan diplomatik. Hubungan politik. Hubungan kemanusiaan. Kepada orang awam, isu di Mesir tiada apa-apa kaitan. Jika cuba memahaminya, kita akan terkejut bahawa kegawatan yang berterusan akan memberikan banyak kesusahan kepada kita.

Gandum kita dari Barat. Jalannya melalui Terusan Suez itu. Jangan terkejut tepung naik lagi. Roti canai akan naik juga. Maka orang awam seperti kita akan tetap kena tempiasnya. Bukan tempias politik tetapi tempias yang mengganggu wang yang ada dalam poket kita. Hidup menjadi semakin mahal. Maknaya hidup semakin susah.

Begitulah kesan kegawatan seorang pemimpin masa kini. Ia menggawatkan dirinya. Ia menggawatkan negara dan rakyatnya. Merudumkan ekonominya. Menyusahkan orang lain yang berada di negaranya. Mencetuskan kegawatan di kalangan negara-negara jirannya. Di kalangan negara sahabatnya. Malah dirinya mengakibatkan kesusuhan kepada selurauh dunia. Seluruh warga dunia. Seluruh kemanusiaan. Sebab itu no man is an island. Kita bukan bersendirian. Diri kita ada kaitan dengan orang lain. Ada hubungan dengan orang lain. Kadang-kadang kita adalah milik orang lain. Sama-samalah kita mengambil iktibar dalam perkara ini.

Saya ingin terbitkan entry ini esok Sabtu 12.2.2011. Tetapi perletakan jawatan Presiden Mohamad Hosni Mubarak yang saya dengar malam ini mempercepatkan entry ini. Saya rasa terpanggil untuk berkongsi rasa lega ini. Sesuai dengan Medan Tahrir yang selalu ditayangkan. Benarlah pembebasan berlaku di medan itu. Tahrir bermakna pembebasan. Hanya dengan berhimpun. Hanya dengan mengepung istana presiden. Hanya dengan mengepung parlimen. Hanya dengan tuntutan suara. Hanya dengan kemarahan yang terkawal. Hanya dengan suara ramai. Hanya dengan hati yang penuh sedar. Hanya dengan suara yang perlu didengar. Hanya dengan berganding tangan dan bahu. Hanya dengan kehendak yang satu. Hanya dengan menyatakan pendapat. Menyatakan suara. Seorang presiden jatuh dari tahtanya. Sebuah kerajaaan bubar. Sebuah kuasa telah runtuh. Berakhirnya sebuah episod kemanusiaan. Terhapus fasad yang selalu diperingatkan akan memusnahkan.

That is the beginning. Langkah keduanya ialah kewaspadaan bahawa terlepas dari mulut buaya tidak sekali akan termasuk ke mulut harimau pula. They are threading on thin line. Banyak isu sensitif yang perlu ditangani. Banyak yang perlu dilakukan untuk membina semula Mesir. Imej Islam. Kerja besar perlu dilakukan supaya bangsa Mesir menjadi gagah semula. Not to be trampled again. Not again. Hitory must not be repeated. Ia bukan sesuatu yang manis. Mubarak membawa imej Islam. Ia mewakili Islam. Maaf. Kita semua terpalit sama. Sebab itu Allah mengingatkan kita untuk selalu ingat mengingati. Semoga iman dan Islam kita meletakkan kita di atas landasan kebenaran. Kita ada tugas sebagai Muslim. Tidak kira siapa kita. Jaga Islam. Bina Islam. Dakwah Islam kita. Damaikan dunia dengan Islam. InsyaAllah kita semua kekal menerajuinya. InsyaAllah. Amin.

No comments:

Post a Comment