Saya masih lagi dalam winter pertama di US. Kelas berjalan seperti biasa. Kebanyakan kelas pasca ijazah diadakan pada waktu petang aau malam. Paling cepat pukul 6.00 petang. Kenapa agaknya ya? Senang sahaja jawabnya. Pelajar-pelajarnya adalah orang-orang yang bekerja. Mereka tamat bekerja pada pukul 5.00 petang. Perjalanan mereka sejam dari universiti. Maka pukul 6.00 dikira wajar. Dulu saya menonton juga TV yang menunjukkan suasana back to school. Saya tidak faham lawak atau seriusnya telemovie seperti itu. Pada saya semuanya hanya fiksyen semata-mata. Setelah berada di sana baru saya tahu duduk perkara.
Pada kelas pertama dahulu semua pelajar memperkenalkan diri. Sedikit biodata masing-masing. Antara fakta yang saya berikan ialah saya telah menjadi guru selama 16 tahun. Seorang pelajar wanita terbeliak matanya. Terhamburlah kata-kata dari mulutnya, “ What 16 years! Just one profession?” “That’s right.” Kata saya. Bagi orang Amerika lazimnya mereka bertahan untuk selama 10 tahun bagi satu-satu jawatan. Mereka mencari profesion lain selepas itu. Ada sindrom yang berlainan di sini. Tidak berlaku di tempat kita. Kenapa pula 10 tahun? Kenapa tidak dalam angka yang lain? Itu berkaitan dengan undang-undang pekerjaan. Employment law. Selepas 10 tahun individu yang berkenaan jika berhenti, mereka dibayar gratuity. Jika kurang dari 10 tahun mereka kehilangan hak itu. Jika dapat sekalipun jumlahnya tidak sepadan seperti yang diharapkan.
Kenapa mereka menukar profession? America is a land of plenty. Opportunities is so abundant. Everything is for your picking. Great, great opportunities. Kebanyakan jawatan diberi tangga gaji yang hampir serupa. The nature of the job may differentiate the amount received. Kelayakan untuk sesuatu jawatan juga hampir sama. Minat mereka dalam sesuatu profesion boleh berubah. Mungkin ada peluang lain yang lebih lumayan. Mungkin mereka mencari cabaran baru. Mencari kepuasan baru. Mencari kejayaan baru. Seperti kata Abraham H. Maslow, mereka mengejar self-esteem dan self-actualisation. Sesuatu yang melebihi pendapatan kewangan. Mereka mencari kepuasan diri. Kemanfaatan kemanusiaan. Melestarikan diri kepada kebiasaan mencapai kejayaan. Membuat pembaharuan. Mengubah paradigma kebanyakan orang.
Untuk menukar profesion tentulah perlukan kalayakan yang berlainan. Maka dalam 10 tahun mereka sentiasa merancang. Ke mana selepas 10 tahun? Perancangan itu dilaksanakan dengan mempelajari sesuatu yang baru. Seorang akauntan ingin menadi guru. Mendaftarlah ia di kelas sarjana pendidikan di universiti yang terdekat. Selepas menjadi guru mereka ingin pula menjadi pemain dalam industri pengiklanan – advertising. Belajarlah dia untuk mendapatkan kelayakan akademik yang baru. Proses back to school sentiasa berulang-ulang. Bukan juga pelajar yang berlainan bahkan juga usia yang berlainan. Latar belakang yang berlainan.
Selain daripada kursus-kursus akademik terdapat juga kursus-kursus kemahiran. Tidak kira sama ada kemahiran generic atau kemahitan khusus. Selain daripada program-program universiti kursus untuk kelas dewasa juga diadakan. Falsafahnya juga sangat mudah. Mesti wujud pendemokrasian pendidikan. Democracy in education. Semua orang berhak untuk belajar. Kerajaan mesti menyediakan prasarananya. Natijahnya ialah jarang orang di sana yang memiliki satu opsyen sahaja. Mereka multi-discipline. Bermaklumat dan memang tahu apa yang dikatakannya.
Pemerintah menyediakan kemudahan. Yuran diberi diskaun. Jika tidak, bantuan kewangan diberikan. Banyak syarikat swasta yang membantu IPT di sana untuk merealisasikan hasrat negara untuk memandaikan warganegaranya. Kenapa? Kelayakan akademik adalah syarat awal kepada program-program yang dirancang untuk memakmurkan negara. Untuk menjana perubahan. Untuk memberi erti kepada kebebasan dan kemerdekaan. The feeling of being indefendence must be safeguarded by people who are learned. Enhancing their wisdom.
Institusi pendidikan di US melambak di sana sini. Bagi kita di Malaysia, hanya beberapa universiti sahaja yang diiktiraf sebagai mencapai standard Malaysia. Yang lain diabaikan. Orang US tidak memilih universiti. College dalam istilah mereka. Memanglah universiti yang ternama menjadi rebutan. Namun begitu tempat adalah terhad. Apa yang berlaku ialah anak-anak lepasan high school mendaftar di mana sahaja kolej yang menawarkan kurusus idaman mereka. Mereka memulakan pengajian IPT di kolej yang jauh tersorok entah di kampung mana. Namun akhirnya mereka graduat dari universiti yang terbilang. Bagaimana hal seperti itu boleh terjadi?
Pendidkikan di sana adalah milik masyarakat. Berbagai polisi digubal untuk memudahkan pendidikan berjalan demi untuk mamandaikan kesemua rakyatnya. Mereka yang mendaftar di kolej “koman” atau “kokak” boleh berpindah ke universiti yang berprestij. Ada peraturan credit transfer. Maknanya, seorang pelajar belajar bersungguh-sungguh dari tahun pertama hingga tahun kedua. Seboleh-bolehnya mereka berusaha mendapatkan straight A dalam kesemua subjek yang mereka ambil. Pelajar-pelajar seperti ini lazimnya mudah mendapat tempat di universiti-universiti ternama kerana mereka sudah membuktikannya. Pada tahun ketiga mereka sudah berada di universiti lain walaupun dulunya mereka di universiti yang lain. Akhirnya mereka menjadi graduan sebuah universiti ternama. Transkrip peperiksaan mereka tidak mencatatkan sejarah universiti yang dimasuki. Universiti yang terakhir sahaja dipamerkan namanya.
You name itu, you get it. Begitulah moto mereka. Itu di US. Saya dapati di Canada moto yang sama dipraktikkan. Warganegaranya boleh belajar apa sahaja. Mohon apa sahaja. Hingga ke peringkat demand. Mendesak itu dan ini atas nama pendidikan. Kerajaan tidak ada masalah tentang itu. Fasiliti disediakan. Pensyarahnya dicari. Kursus itu berjalan. Permintaan mesti diseimbangkan dengan penawaran. There must be balance between demand and supply. At the end of the day, that individual will contribute to nation building. How idealistic! Program back to school memberikan manfaat berganda kepada individu, keluarga, masyarakat dan dari segi politik dan perdagangan antarabangsa. Kelas-kelas pasca ijazah ada di mana-mana. Mereka boleh memilih apa sahaja yang menjadi minat mereka.
Terlalu banyak manfaatnya kepada warganegara US. Juga untuk lain-lain negara seumpamanya. Individu itu sendiri multi-discipline. Boleh menjadi bapa dan ibu yang bermaklumat. Dua ibu bapa yang sangat layak untuk mendidik anak. Memang profesional. Maaf, di US tidak ada kelas tuisyen seperti di Malaysia. Tidak ada anak-anak yang tuisyen. Tidak ada guru yang mengajar tuisyen. Semuanya selesai di sekolah. Homework juga tiada. Hairan juga. Walaupun begitu, mereka sampai ke dasar lautan paling dalam. Ke gunung yang paling tinggi. Meneroka angkasa. Ke merata planet dan bintang. Hingga ke peringkat kolej warganegaranya mendapat yang minimum. Untuk mendalaminya belajarlah pada peringkat sarjana atau PHd. Back to school adalah realiti kepada mereka. Memandaikan rakyat adalah usaha untuk memakmurkan neara. Anak-anak mereka mendapat tuisyen daripada ibu bapa mereka sendiri. Pelengkap kepada sistem persekolahan. Sebab itu guru di sana bukan any Dick, Tom and Harry. Mereka benar-benar profesional. Ibu bapa menjadi watchdog ke atas mereka.
No comments:
Post a Comment