Sunday, July 25, 2010

Mengejar Pelangi

Anak sulong dan kedua berjaya ke USA, yang keenam berjaya pula ke UK. Malang bagi yang ketiga, keempat dan kelima tidak mendapat peluang yang sama. Ekonomi merudum pada zaman mereka. Walaupun sudah diramalkan bahawa the bubble will burst, tidak ramai yang mengambil pusing. Ramai yang mabuk hingga lupa bahawa ayunan naik dan ayunan turun dalam ekonomi adalah sesuatu yang fitrah. Tahun 1998 ramai yang terperangkap. Yang ditakuti benar-benar terjadi. Hingga sekarang ekonomi tidak benar-benar pulih.





Dalam pada itu ramai orang membuat perbandingan antara pelajar lulusan luar negara dengan pelajar lulusan dalam negara. Di mana untung dan di mana pula masalahnya. Mungkin saya ada authority untuk bercakap tentang hal itu. Ijazah prtama saya di dalam negara. Ijazah kedua pula di luar negara. Anak-anak ada yang lulusan luar negar dan ada pula yang lulusan dalam negara. Begitu juga dengan menantu-menantu. Melihat ke dalam dan melihat keluar banyak bezanya. Nilai-nilai yang diserap berbeza. Kita boleh bercakap mengenai sikap, falsafah hidup, gaya hidup, pandangan global dan peribadi yang terbentuk kerananya.



Saya tidak menafikan kemajuan yang telah kita capai setelah lebih setengah abad kita merdeka. Namun pengalaman menunjukkan terlalu ramai orang yang "terpelajar" sekalipun belum mencapai taraf civil atau civic mindedness seperti yang dimiliki oleh orang Barat. Kita masih banyak melihat kegilaan yang low class, kata Tan Sri P Ramlee dalam filemnya Masam-Masam Manis. Di Barat khsusnya di USA dan Canada seperti yang saya alami, keadaan banyak mengajar manusia lebih bersifat kemanusiaan. Malah kadang-kadang sifat kemanusiaan itu hingga tidak masuk akal. Bayangkan, harta pesaka diwasiatkan kepada anjing atau kucing!



Seperti kata Mohammad Abduh, "Aku ke Barat dan melihat Islam walaupun tiada orang Islam. Bila aku kembali ke Mesir, aku melihat orang Islam yang tidak Islamik." Graduan dalam negara dan graduan luar negara seperti ada jurang pemisah. Jangan marah jika bakal majikan lebih memihak graduan luar negara sebagai bakal pekerja mereka. Banyak faktor plus atau positif yang dimiliki graduan luar negara.



Ramai pelajar yang berada di luar negara belajar berdikari. Dari awal kali pertama mereka jejakkan kaki mereka di bumi itu hinggalah mereka pulang, 100% berdikari. Mereka jauh dari ibu bapa, adik beradik, saudara mara, suasana, persekitaran, budaya, makanan, pakaian, majlis-majlisan dan berbagai lagi yang terpaksa ditinggalkan di kampung halaman kerana berhijrah sementara. Demi mencari ilmu dan pengalaman merantau dan di rantauan. Bila belajar berdikari tentulah lebih mengenal diri sendiri. Lebih tahu maklum dan jahilnya. Tahu langit tinggi dan rendahnya. Tahu membawa diri. Banyak tahu dari tidak tahu.



Pelajar-pelajar yang muda-muda biasanya sangat rindukan masakan emak mereka. Masakan kampung Mak Limah, Mak Tijah, Mak Piah. Jika di USA atau Canada lebih banyak Kentucky, Pizza Hut, McDonald, Kenny Rogers, A&W dan entah apa-apa lagi. Mana nak cari nasi lemak, roti canai, laksa Penang, lontong, soto dan penyelera-penyelera yang lain. Tempe ada di USA kerana mereka mengakuinya sebagai the best source of protein. Lebih baik daripada daging. Sebelum tahun-tahun 1986 lagi sudah ada kursus-kursus membuat tempe di community college. Ramai juga isteri pelajar Malaysia yang belajar membuatnya mengikut kaedah orang di sana. Lebih hygenic mungkinnya.



Pelajar-pelajar Melyu yang muda-muda ramai tidak tahu memasak. Makan tidak pula pernah menolak. Umur 17 dan 18 tahun belum biasa ke dapur. Sehingga mendapat SPM tidak pernah mahir memasak. Menanak nasipun tidak masak kadang-kadang. Hangit mungkin selalu. Atau mungkin banyak kali terlebih air. Makan bubur jadinya. Setelah beberapa bulan, bila selera mula tumpul, bila kecur teringat masakan kampung, masakan emak, mulalah ligatkan akal. Isteri-isteri pelajar Malaysia akan jadi sasaran. Terutama sekali yang agak berumur seperti isteri saya dahulu. Bila menjelang tengahari berderinglah telefon. Mereka meminta resepi itu dan ini siap dengan prosedurnya sekali. Tidak kurang juga bila hendak memasak telefon ke rumah di Malaysia. Memasak sambil menelefon ibu di kampung. Adalah seorang dua yang ibu bapanya loaded.






Ramuan untuk masakan ada di mana-mana. Selera sahaja berbeza. Bahan untuk memasak juga ada di mana-mana asalkan ada orang India, 0rang Cina dan orang Asia yang lain. Jika pandai memasak, berselera sungguh bila makan. Sebab itu graduan luar negara pasti pandai memasak. Empat atau lima tahun di perantauan tidak terlarat hendak memakan masakan tempatan setiap hari. Banyak jemu dari seleranya. Sesiapa yang tidak belajar memasak sebelum berangkat dahulu pasti menyesal. Warung atau kedai makan masakan kampung tidak ada di sana. Mungkin ada seorang dua orang Melayu yang berhijrah, membuka kedai makan. Di Toronto ada sebuah kedai anak Johor. Namanya Johari. Kedainya Jungle Joe. Adalah soto, lontong dan sebagainya. Faham-faham sahajalah. Harganya tentu agak prohivitive bagi pelajar yang bergantung kepada biasiswa.



Ramai pelajar Melayu walaupun yang lelaki pandai menghias rumah. Orang Amerika umpamanya pandai menghias rumah. Dari luar, rumah mereka tidak ada yang agak menarik. Mereka lebih kepada hiasan dalaman. Bahagian luar kurang dipedulikan kerana perubahan cuaca dan iklim menyulitkan mereka untuk mengawal keadaan. Di dalam rumah lain pula ceritanya. Kebanyakan rumah bukan berbentuk mansion tetapi rumah-rumah biasa yang kecil-kecil ruang tamunya. Mereka lebih menumpukan kepada interior decoration - hiasan dalaman.



Bagi pelajar Melayu, pengalaman sebegini mengkayakan mereka. Bila kembali mereka menjadi pegawai besar. Sifat berdikari mereka agak timngi. Mereka sudah biasa berpandangan global. Rangkaian mereka global. Jiwa mereka global. Pendekatan mereka bekerja global. Tidak pula 100% mereka begitu. Dalam setandan kelapa ada juga yang komeng. Begitu juga graduan dalam negeri. Ramai juga yang baik dan global. Tetapi mereka bekerja lebih kuat untuk membina rangkaian global sedangkan graduan luar negara sudah tersedia membina rangkaian itu.



Itu pandangan peribadi saya berdasarkan pengalaman belajar di luar negara. Juga berdasarkan pengalaman anak-anak belajar di luar negara. Kita perlu bertapak dengan local blend. Namun dalam dunia yang semakin mengecil ini kita perlu keluar untuk mencipta global blend dan global impact. Kepompong yang membelenggu kita mesti dipecahkan supaya kita menjadi global players.






Dari satu sudut kita mengalirkan wang kita keluar negara kerana mengimport pendidikan. Pelajar kita yang beribu-ribu di luar sana membelanjakan jutaan ringgit setiap tahun. Di sebalik itu pula kita menterjemahkan import itu dalam bentuk maklumat, kemahiran dan teknologi. Malaysia dihuni oleh graduan yang membawa pulang bersama mereka global outlook dan mungkin global outreach. Kita ingin meraih dividen dalam bentuk penterjemahan teknologi yang disesuaikan dengan keadaan sekeliling dan persekitaran Malayasia. Kerugian kerana mengimport pendidikan akhirnya sebagai suatu keberuntungan kerana graduan kita membawa pulang teknologi.



Walau apapun, peranan kita tidak berhenti sebagai penonton semata-mata. Yang tua pandulah anak-anak untuk maju ke hadapan. Maju menerobos masa depan dengan tekad dan kegemilangan. Yang muda belajarlah dari mereka yang sudah lama makan garam, asam dan gula. Yang banyak pengalamannya. Yang banyak rencah yang menjadikan dirinya.



Ada yang berminagt dengan kari kepala ikan merah. Silakan






Bahan-bahannya -

Kepala ikan merah (saiz pilihan masing-masing), Kari Adabi - 2 paket kecil, Sambal nasi goreng Adabi - 1 paket kecil, Bawang merah - 4 labu sederhana, Bawang putih - 5 ulas, Serai - 2 batang, Halia - sepotong kira-kira 3 cm, Asam jawa - secukup rasa, Kayu manis - 4 cm, Bunga lawang - 1 kuntum, Cengkih - 4 ulas, Buah pelaga - 2 biji, Daun Kari - ikut rasa, Garam - secukup rasa, Gula - sedikit, sebagai ganti aji-no-moto, Air 3 cawan, Minyak zaiton (atau lain) - 1/2 cawan.



Persediaan -


Ikan dipotong ikut saiz masing-masing. (Tidak dipotong pun boleh juga), Bawang putih kemikkan sahaja. (Tekan dengan pisau), Bawang merah dimayang, Serai dan halia dimayang juga, Kari dan sambal dimasukkan ke dalam mangkuk. Bubuh air untuk menjadikannya cecair pekat,


Memasak -

Goreng rempah tumis (kayu manis, cengkih, pelaga dan bunga lawang) bersama bawang, halia dan serai. Bila bawang agak kuning dan aroma tumisan itu sudah semerbak, masukkan bancuhan kari. Tumis hingga terasa kari itu nampak pekat likat. Bubuh asam barang setengah camca teh (guna asam Adabi). Mudah dan tidak perlukan air. Bubuh pula garam dan sedikit gula.




Akhir sekali bubuh ikan. Golek-golekkan dan simbah ikan dengan kari yang pekat itu. Gaul dan biarkan dalam 15 minit. Kemudian kecilkan api dan biarkan selama 15 minit lagi. InsyaAllah, jika tidak dipujipun akan selera orang yang memakannya.



Ingatan: Resepi ini bebas santan. Jika gunakan minyak zaiton lagilah nyah kolestrol. Resepi oranga. Selera tetap m u Selamat mencuba. Sekarang juga.










































Rabu 14 Julai 2010

No comments:

Post a Comment