Wednesday, December 22, 2010

Kita Masih Mencari Tuankah?

Apabila seorang lelaki berumahtangga maka dia dipangguil tuan rumah. Apabila ada orang bertandang ke rumah, yang ditanya ialah tuan rumah. Bila kejiranannya ada masalah maka tuan rumah juga diminta turut sama. Bila ada bancian dijalankan, tuan rumah yang ditanya dahulu. Tuan rumah yang menjawab dahulu. Tuan rumah yang dicari dahulu. Bila berjemaah di rumah, tuan rumah yang afdal menjadi imam. Bila anak-anak menimbulkan masalah, tuan rumah yang kena jawab. Begitulah nanti di akhirat, apabila isteri membuat dosa, tuan isteri itu yang kena jawab. Jawab juga mengenai anak-anak dan tanggungannya. Yang tidak kena tuan itu yang bertanggungjawab.

Rumah tentulah ada tuan. Tuan itu duduk di rumah. Tuan itu yang membuatnya. Atau tuan itu yang membelinya. Tuan itu yang menjaganya. Tuan itu yang mengemasnya. Tuan itu yang menghiasnya. Tuan itu yang mendiaminya. Tuan itu yang menyanyanginya. Tuan itu yang menghargainya. Tuan itu yang melakukan segala-galanya. Sayangnya tidak terhingga. Tidak sepatutnya da cacat cela. Dia tuannya. Tuan itu tidak mahu kehilanngan rumah itu. Dia mahu menjadi tuan rumah itu selamanya. Andaikata rumah itu terbakar, tiada lagi gelaran tuan itu. Andaikata rumah itu runtuh, tiada lagi gelaran tuan itu. Andaikata rumah itu dijual, tiada lagi gelaran tuan itu. Apabila tergadai runtuhlah segala ketuannannya.

Rumah mungkin tiada tetapi tanahnya masih ada. Maka jadilah tuan tanah. Tuan tanah menanam di tanahnya. Tuan nanah menuainya. Tuan tanah membersihkan tanahnya. Tuan tanah mengatur segala keperluan tanahnya. Kerana banyak rumput, tuan tanah menjadi gembala. Tuan haiwan peliharaan yang dipanggil gembala. Tuan yang memelihara. Tuan yang menjual. Tuan yang meyembelihnya. Tuan yang menikmati hasilnya. Bila semuanya tiada, hilanglah gelaran tuan kepadanya. Apatah lagi jika tanah itu tergadai. Apatah lagi jika gembalaannya hilang. Hilanglah ketuanannya.

Dengan kenderaan tuan tanah mengangkut benih. Kenderaan tuan membawa hasil. Kenderaan tuan membawa baja. Kenderaan tuan membawa racun perosak. Kenderaan tuan mengangkut tuan dan surinya. Tuan mengangkut anak-anaknya. Kenderaan tuan mengangkut segala-galanya. Kepada tuan kenderaan itu segala-galanya. Tuan ke hulu. Tuan ke hilir. Sesuka tuanlah untuk melakukan yang terbaik untuk dirinya. Apabila kenderaan itu tiada, gelaran tuan kereta itu hilang begitu sahaja. Apatah lagi jika kenderaan itu juga tergadai, hilanglah ketuanannya.

Tuan adalah yang memiliki. Tuan yang ada kuasa atas harta bendanya. Tuan ada milikan peribadi. Tuan ada skop tugasnya. Tuan ada kewibawaan menentukan apa yang perlu. Tuan ada pengikut setia. Tuan melakukan semua yang terbaik untuk semua yang menjadi tanggungannya. Tuan itu yang memainkan peranannya. Tuan yang menjadi pengarahnya. Tuan yang menulis jalan ceritanya. Tuan yang melatih pelakon-pelakonnya. Tuan yang mempersermbahannya. Tuanlah yang mengatur semuanya. Apabila kesemuanya hilang ketuanan yang dibanggakan itu.

Apakah menjadi tuan itu penting? Apakah tidak hidup tanpa menjadi tuan? Tuan itu idaman atau realiti? Bertuankah kita selama ini? Sebagai tuan adakah kita melindungi? Adakah tuan mensejahterakan diri? Tuan itu hanya bertuan atau memberi nilai kepada ketuanannhya? Apakah tuan hanya pangkat? Apakah tuan hanya penghormatan? Rasanya kita seperti tidak menjadi tuan lagi. Sudah lama hilang. Sejarah kita begitu. Sudah ramai yang tidak mengiktiraf kita tuan. Realiti kita seperti bukan tuan.

Tuan banyak tanggungjawabnya. Tuan banyak tugasnya. Tuan banyak rencananya. Tuan banyak perancangannya. Tuan banyak arah tujunya. Tuan banyak wawsannya. Tuan memimpin pengikutnya. Tuan membawa ke mercu segala kebaikan. Tuan terarah perginya. Tuan terarah datangnya. Tuan berperanan untuk menempa kejayaan. Tuan menjadikan semua orang selamat. Tuan melindungi. Tuan memberi pembelaan. Tuan menjanjikan yang terbaik untuk semua orang. Tuan itu memperkasakan. Tuan itu menjana segala kejayaan dan kebaikan. Tuan membina sinergi kehebatan dan kegemilangan.

Di mana ada tuan jika tiada rumah? Di mana ada tuan jika tiada tanah? Di mana ada tuan jika tiada gembalaan? Di mana ada tuan jika tiada harta? Di mana ada tuan jika tiada kekayaan? Cukupkah menjadi tuan hanya ada pengikut? Tuan yang bertuan. Entah ia entah bukan. Hanya bayangan yang berupa hologram. Masih bukan realiti. Masih jauh untuk digamit dan digarap bererti. Fikirkanlah untuk mengerti. Takut warisanmu tidak brsisa dan berbaki lagi. Aku akan pergi. Kau yang akan menunggu mengakhiri hari.

No comments:

Post a Comment