Tuesday, October 26, 2010

Menunaikan Haji: Niat dan Usahanya

Nabi Ibrahim diperintahkan Allah supaya menyeru manusia mengerjakan haji. Tugasnya menyeru dan Allahlah yang menyampaikan seruannya itu ke dalam hati manusia yang beriman. Namun begitu manusia dengan akal yang telah dianugerahkan Allah dikehendaki membuat penilaian akan hal-hal yang melingkunginya. Memikir dan mena'kul hal-hal yang menjadi manifestasi akan kebesaran Allah. Mencari yang terbaik untuk ibadat sempurna. Mencari redha Allah. UntukNya segala hidup dan mati ini. Terlalu banyak panduan yang Allah berikan supaya kita menggunakan akal.



Selain daripada 4 rukun Islam yang lain, haji dibariskan di bawah sekali. Mungkin ramai orang yang keliru sehingga haji dianggap sebagai yang kelima pentingnya. Tidak perlu disegerakan. Tidak perlu beria-ia benar. Mungkin tidak ramai menyedari bahawa dalam ibadat haji itu terangkum juga 4 rukun yang lain. Pada haji itulah sahadat kita perlu dibuktikan. Solat kita diperkemaskan. Puasa kita diperbanyak dan ditambah kualitinya. Zakat kita dipertingkatkan kuantitinya dan keikhlasanannya. Haji bukan sahaja fizikal dan spiritual bahkan di dalamnya tergarap segala falsafah agama, akidah dan ketuhanan. Akidah yang bersatu dengan ibadah dan menatijahkan akhlak semulia-mulianya insan. Haji merealisasikan insan beriman yang seluruh hidupnya diabadi diabdikan kepada Rabbnya Yang Khaliq.



Pada kebanyakan orang, haji hanyalah rukun Islam. Rankingnya jauh di bawah. Maka ramai yang merasakan bahawa dirinya belum mendapat seru. Belum perlu bersedia. Lazimnya untuk orang tua-tua sahaja. Nantilah dulu. Biar habis dulu masa muda. Biar puas dulu menguliti dunia. Biar lalu segala yang perlu dialami. Nanti bila sampai masanya, datang serunya pergilah haji. Suatu perkiraan yang sangat simple. Kesemua pandangan itu semakin lama semakin meleset. Haji tidak lagi boleh menunggu waktu. Ia sentiasa menggamit. Melambai. Memanggil-manggil. Dengarlah dengan hati. Dengan rasa. Dengan mata hati. Ia dari dalam. Jauh dari dalam lubuk hati.



Jangan tangguhkan jadual untuk menunaikan haji kerana jika mati sebelum melakukannya sedangkan kemampuannya sudah ada maka murka Allah sangatlah besarnya. Jangan banyak beri alasan dalam hal ibadat. Sebagai tetamuNya, Allah menjamin kesejahteraan yang pergi dan kesejahteraan yang ditinggalkan. Anak kecil ada yang jaga. Banyak kerja? Orang lain yang akan buat. Sibuk, tidak mungkin tidak ada masa dan ruang untuk Allah yang mencipta kita. Tidak bersedia? Kenapa? Dari sekolah kita dididik dengan maklumat dan ilmu menunaikan haji. Masakan tidak bersedia lagi. Itulah hakikatnya. Ramai orang yang berdalih. Senario sekarang semakin rumit. Untuk pergi menunaikan haji perlukan giliran yang jangkamasnya sangat panjang. Bayangkan kita mendaftar hari ini, giliran kita adalah kira-kira 30 tahun dari sekarang.



Jika tuan sekarang berusia 50 tahun maka gilirannya akan datang pada usia 80 tahun. Jika sekarang saudara berusia 30 tahun giliran saudara akan datang pada usia 60 tahun. Jika sekarang adik berusia 20 tahu nanti pada usia 50 tahun baru dapat mengerjakan haji. Jika anda melambatkan proses mendaftar, maka semakin lama giliran anda. Mengerjakan haji semakin menjadi elusif. Akan semakin ramai yang tidak bekesempatan untuk menunaikannya. Mungkin tidak tertunai seumur hidup. Barangkali tak apalah. Allah tetap memberi pahala kerana niat sudah ada. usaha telah dibuat. Keadaan tidak mengizinkan. Tapi ralat juga kan?



Walau apapun, oraklah langkah hari ini. Ya hari ini . Daftarlah segera. Sediakan wang secukupnya untuk pendaftarannya. Oleh kerana jangkamasa menunggu itu agak lama, isilah dengan ilmu, dengan segala kemahiran, dengan segala pengetahuan tentang agama dan haji. Tentang solat dan zikir. Tentang sedekah dan puasa. Tentang akidah dan syahadah. Fahamilah falsafah di sebalik haji. Ambillah iktibar dari mereka yang berpengalaman menunaikannya. Belajarlah dari guru dan ustaz. Bacalah buku, artikel yang banyak di mana-mana. Bermuzakarah dengan yang ada pengalaman.



Sesuatu yang perlu ada, adalah dalaman kita. Hati kita. Minda kita. Perasaan kita. Niat kita. Bukalah seluas-luasnya hati kita untuk dekat dengan Rabb kita. Unuik berdamping denganNya. Untuk mendapatkan rahmatNya. Untuk mendapatkan redhaNya. Untuk mendapat syafaatNya. Untuk memperoleh perlindunganNya. Untuk menggandakan amal ibadah. Untuk mendapat naunganNya. Tiada yang lebih baik dari itu.



Labaik Allahumma labaik

Labaikala syarikalaka labaik

Innal hamda wannikmata laka walmulk

Lasyarikalak




Bait-bait itu pernah saya laungkan. Pernah saya pimpinkan jemaah lain di dalam bas menuju Makkah al-Mukarramah. Haji saya pada tahun 1999 dan umrah saya pada tahun 2003. Fahamilah makna bait-bait itu. Nanti ia akan menusuk ke dalam. Dengan kesyahduan yang tiada terkata dek bahasa, saya ulang dan ulang bait-bait itu. Allah, aku datang padaMu. Aku serahkan padaMu. Aku rindu padaMu. Kaulah Rabbku. Allah Akbar. Pastinya hati kita lembut. Hancur luluh kerana rindu yang bersarang di dada. Air mata yang dicucurkan menginsafi diri. Yang membasah pipi mensyukuri kecantikan. Yang membasahi dada untuk menancapkannya di qalbu. Syukurlah mata, kau masih dapat melihat. Syukurlah mulut, kau masih boleh berzikir. Syukurlah telinga kerana kau masih boleh mendengar. Syukurlah kaki, kau masih boleh tawaf dan sai. Syukurlah tangan, kau masih boleh menadah tangan memohon keampunanNya. Syukurlah hati, akidahMu tersimpan kejab di dada ini.


Pasanglah niat. Tidak ada tempat lain yang seistimewa Masjid al-Haram. Yang terpusat awalnya wahyu. Terpancarnya Islam. Yang tersebar darinya al-Quran. Bertebaran panduan hadith. Dakwahnya para sahabat. Jihadnya para tabi'in. Lahirnya tabi' tabiin. Semaraknya ulama' yang mewarisi tugasan untuk memakmurkan dunia dan untuk mengajar yang lain. Lalu berkembanglah Islam dari lembah tandus hingga menyeberang benua dan lautan. Menjadi agama yang paling berpengaruh di dunia. Rasulullah telah dinobatlan oleh orang barat sebagai orang yang paling berpengaruh dalam peradaban manusia.

Cepatlah berangkat ke sana. Menangguh hanya akan menangguh rindu. Takut pula tidak kesampaian.


No comments:

Post a Comment