Sunday, October 24, 2010

Haji dan Keindahannya

Bila cerita haji, ramai yang tertanya-tanya kenapa Madinah al-Munawarrah dan Makkah al-Mukarramah disebut sebagai tanah haram. Haramain kata orang Arab. Sewaktu di Makkah ada dua istilah yang pada awalnya menggusarkan. Bukan sahaja tidak begitu faham tetapi juga kurang biasa. Jika kita hendak mengerjakan umrah kenalah pergi ke miqat. Yang paling hampir ialah Tanaim. Semua kenderaan yang hendak ke Tanaim pemandunya menjerit perkataan “umrah, umrah.” Selepas solat sunat ihram dan memasang niat umrah, kita keluar dari masjid. Ketika itu semua pemandu akan menjerit pula perkataan “haram, haram.”

Jika tidak didalami maksudnya sukar juga jadinya. Rupanya maksud perkataan itu berbeza dengan perkataan yang diungkapkan. Untuk ke Tanaim itu disebut umrah kerana dari sana baru kita ke Masjid al-Haram untuk mengerjakan umrah. Sewaktu hendak kembali ke Masjid al-Haram di sebut haram sebab dari tanah halal (Tanaim) kita kembali ke tanah haram (seluruh bandar Makkah). Ada sempadannya. Tertulis dengan jelas yang menunjukkan sempadan tanah haram dan tanah halal. Bagi yang non-Muslim memang tidak dibenarkan memasuki kedua tanah haram ini. Orang bukan Islam dikeluarkan dari kedua tempat itu sebelum Rasulullah wafat dahulu. Makkah dan Madinnah adalah eksklusif untuk orang Islam sahaja.

Kenapa tanah haram? Pelik bunyinya. Bila dikaji maksudnya berbeza dari kefahaman biasa. Maksudnya yang sebenar ialah mereka yang menjejakkan kaki ke Makkah dan Madinah diharamkan dari dijilat api neraka tubuh badan mereka. Haramain pula adalah perkataan yang bermaksud dua tanah haram. Maksudnya Makkah dan Madinah. Harus difahami pula bahawa Bukit Uhud juga dianggap sebahagian dari tanah haram. Cuma kita ziarah ke sana untuk mengingat kembali peristiwa Perang Uhud yang disejarahkan sebagai perang yang mengorbankan ramai syuhada’. Rasulullah sendiri cedera dalam peperangan itu.

Bukit Uhud yang strategik itu perlu dipertahankan dari banyak penjuru. Firasat Rasulullah. Tetapi kerana orang Islam mabuk kemenangan pada awalnya tertipu dengan helah orang Quraisy yang panglimanya ketika itu Khalid al-Walid. Kealpaan yang sangat signifikan. Mereka melanggar pesan Rasulullah. Mereka lebih berminat denga rampasan perang yang bertimbu-timbun. Nafsu dan ketaatanmereka tewas. Kerananya ramai para sahabat terkorban. Paling dikenang ialah Hamzah, bapa saudara Rasulullah. Dadanya dibelah dan hatinya dikeluarkan kerana dendam seorang wanita Quraisy. Cukup menyayat. Namun pembalasan Allah cukup memberi kesan kepada umat Islam ketika itu. Apabila jenazahnya hendak dipindahkan ke Makam Baqi’, sesuatu yang menakjubkan berlaku. Menjadi saksi semua yang hadir. Sesungguhnya mereka yang syahid itu tempatnya di syurga secara automatik. Darah Hamzah masih mengalir panas walaupun setelah 10 tahun peperangan Uhud berlalu. Subhanallah.

Makam Baqi’ pula tidak pernah penuh sejak zaman Rasulullah lagi. Berpuluh ribu para syuhada’ dikebumikan di situ. Setiap mereka yang meninggal di Madinah pada musim haji ditentukan supaya dikebumikan di Baqi’. Namun hingga sekarang makan itu tidak pernah penuh. Allahu Akbar. Berbahagialah mereka yang disemadikan di situ. Bumi Rasulullah. Di tanah yang sama. Hanya beberapa ratus meter dari makan Rasulullah sendiri. Seolah-olah mereka bersama Rasulullah sehingga hari qiamat nanti. Begitulah ketentuan Allah pada hamba-hambanya.

Saya berkesempatan menunaukan haji pada tahun 1999. Ketika itu usia saya 53 tahun. Dikira tua bagi orang-orang yang menunaikan haji dua atau tiga dekad sebelumnya. Alhamdulillah pada usia 53 tahun kesihatan dan stamina saya masih pada tahap yang baik. Mudah berulang alik ke masjid. Boleh umrah beberapa kali. Tawaf dan sai dipermudahkan Allah. Makan dan minum juga diberi selera. Sakit? Bisalah bagi mereka yang menunaikan haji sakit pening dan batuk agak lumrah. Alhamdulillah. Kata al-Ghazali, bila kita ada sakit pening maknanya Allah masih ingat kita. Lagi berat sakitnya lebih kuat ujian Allah itu. Bagi yang kuat imannya itu hanya cabaran hidup beragama. Semuanya dianggap nikmat belaka.

Ke Makkah dan Madinah perlukan ketahanan fizikal. Ditambah dengan kekuatan emosional dan psikologikal seseorang tetamu Allah mentransformasikan diri mereka menjadi orang baru yang luar biasa. Azam dan harapannya. Kekuatan fizikalnya. Ketahanan mentalnya. Semuanya dilaksanakan dengan mudah. Dengan izin Allah. Walaupun itu kali pertama saya ke sana, banyak sungguh pertolongan Allah. Terasa mudah dalam banyak hal. 45 hari terasa terlalu pendek. Jika boleh hendak lebih lama di sana. Komitmen menjadi penghalang.

Madinah dan Makkah memberikan dua gambaran yang berbeza. Semuanya bergantung kepada individu. Setiap individu mendapat pengalaman yang berbeza. Tidak ada dua orang individu yang pengalamannya serupa. Senang dan susah. Seronok dan tidak. Suka dan tidak. Kesemuanya pengalaman individualistik. Allah menentukan begitu. Sebab itu bila kita tanya mereka yang kembali dari sana, jawapan mereka berlainan antara satu sama lain. Mereka bukan berbohong. Allah Maha Kaya. Anugerah pengalaman kepada hambanya sesuai dengan individu secara berasingan.

Segala amal ibadat digandakan Allah. Doa sangat mujarab jika dihadirkan di hati. Jika ikhlas. Yang positif. InsyaAllah dimakbulkan. Kadang-kadang pengalaman kita kecil sahaja. Mungkin remeh bagi setengah orang. Tetapi bagi yang menerima anugerah Allah, hal itu memberi impak yang besar. Suatu ketika saya hendak minum air zamzam. Waktu pukul 3.30 pagi. Airnya sangat sejuk. Bulan Februari. Winter. Malamnya memang sejuk. Oleh kerana terlalu haus selepas mengerjakan umrah saya teringin sangat hendak meminumnya. Saya tadah sekole air. Saya bawa ke mulut. Dengan bismillah saya berdoa “Ya Allah, Kau sesuaikanlah air ini dengan tekak aku.” Lalu saya minum. Seteguk demi seteguk. Apa jadi? Sekejap lagi. Sat no, kata orang utara.

Saya sedang batuk ketika itu. Terkokol-kokol. Memang ngeri hendak minum air zamzam yang sejuk. Mana mungkin saya minum air yang sejuk seperti ais ketika batuk kuat begitu. Jika di Malaysia tidak mungkin saya melakukannya. Takut lebih melarat batuknya. Menambah mudarat. Keyakinan saya tentang doa sangat tinggi. Pangalaman hari-hari yang lalu mengajar saya untuk banyak berdoa. Sesuatu yang mendamaikan berlaku. Meluluhkan naluri saya. Saya terkedu syahdu. Air zamzam yang saya minum itu hangat di tekak saya. Hangat sehangatnya. Tidak sejuk. Tidak panas. Sangat nyaman. Semuanya bercampur baur. Hangat, dahaga, rasa puas di tekak. Menunaikan rasa ingin meminumnya. Subhanallah. Bagaimana saya dapat menerangkannya. Itulah mustajabnya doa. Sebab itu kita hendaklah banyak berdoa. Ada sesuatu antara kita dengan Allah. Tiada perantaraan langsung. Tiada hijab. Mengingatkan semua itu sebak dada saya dibuatnya.

Bait-bait yang sukar dilupakan: Labaik Allah humma labaik. Labaikala syarikalaka labaik. Innal hamda. Wannikmata lakawalmulk. Laka syarikalak.

Menunaikan haji atau umrah bukan pergi melancong. Banyak falsafah dan adab yang perlu dijaga. Panduannya tidak boleh dipelajari sehari dua. Bacalah, muzakarahlah, bincanglah, dengarlah kursus-kursus yang diadakan, banyak bertanya. Banyak lagi cara untuk mendapatkan maklumat berguna sebelum ke sana. Seingat saya tiga tahun sebelum pergi saya hadiri kursus-kursus haji. Antara penceramahnya ialah Kyai Suhaili, Ustaz Mohd Nor bin Yasuk (sudah uzur sekarang) dan Allahyarhan Ustaz Zakaria. Ramai antara yang berkursus bertanya bila saya akanpergi. Saya hanya senyum sahaja. Selepas tiga tahun tiba pula giliran saya. Ketika itu keyakinan saya sudah agak mantap bahawa segalanya akan dipermudahkan Allah. Pada awal tahun 1999 saya terbang ke Tanah suci bersama isteri saya. Alhamdulillah. 45 hari yang sangat syahdu dan indah. Pengalaman yang sentiasa ingin diulang-ulang. Rindunya hati pada RasulMu ya Allah. Rasulullah. Ya habibullah. Ya sofwatulah. InsyaAllah akan ada kedua dan ketiganya nanti.

No comments:

Post a Comment