Friday, April 30, 2010

Masa Dulu-Dulu - Bahagian Kedua Puluh Enam: Bab Ketiga

Mendisiplinkan pelajar adalah antara tugas berat seorang guru. Banyak faktor yang perlu difikirkan. Banyak yang perlu diambilkira. Ia menuntut suatu komitmen yang tinggi tahapnya bagi seorang guru yang hendak berjaya mendisiplinkan pelajarnya. Kaedahnya banyak dan tidak ada suatu formula ajaib dalam menjayakan hal tersebut.


Sewaktu di institusi yang mendidik guru, pelatih diberikan banyak panduan untuk menjadi guru yang berjaya. Semasa mengajar kawalan kelas sangat penting. Tanpa kawalan kelas guru tidak selesa mengajar. Pelajar menjadi liar. Pengajaran dan pembelajaran tidak lancar. Guru tidak boleh menyampaikan pengajarannya. Guru akan mengalami stress, ketegangan emosi yang mungkin fatal hingga menjadikannya sasau. Tanpa rawatan dan pencegahan guru hilang minat mengajar. Pelajar pula akan hilang minat belajar.


Dalam keadaan seperti itu guru boleh menjadi bengis. Memukul pelajar tanpa batasan. Mungkin tega untuk mencederakan pelajar. Implikasi lain mungkin ia akan mohon bertukar sekolah. Pelajar pula hilang hormat terhadap guru. Minat mereka untuk belajar menjadi layu. Guru seolah-olah tidak wujud kepada mereka. Sukar untuk berkomunikasi antara guru dan pelajar. Masing-masing membina tembok yang menyukarkan perdamaian dan mencari titik pertemuan. Mereka berlainan arah. Semakin mereka menjauh kerana arah yang dituju bukan destinasi yang sama.


First impression adalah penting ketika kali pertama seseorang guru memasuki kelas. Sekiranya pelajar jatuh cinta pada pandang pertama, segalanya akan mejadi mudah. Jika pada pandang pertama itu pelajar rasa tertekan hingga timbul rasa benci atau meluat maka sukarlah bagi guru itu untuk menawan semula hati pelajar. Ada guru yang play safe. Mereka bersahaja pada peringkat awal. Mereka membuat beberapa ujian untuk mengesan tabiat pelajarnya. Perlahan-lahan mereka mendekati pelajar. Menenangkan perasaan pelajar. Mendamaikan kesukaran dan kepayahan pelajar. Mendekati mereka untuk menawan seluruh jiwa raga mereka. Menghulurkan bantuan intelek dan emosi. Membina rapport - silatulrahim.


Setiap guru memiliki gaya (style) yang berbeza. Jika boleh bina keperibadian unggul. Mungkin gabungan ciplakan berbagai orang yang kita kenal. Terangkum dalam hal ini ialah jenis pakaian, fesyennya, cara mengenakan pakaian, kombinasi warna, saiznya, termasuk juga seluar, tali leher, jam tangan, tali pinggang, kasut, setokin, kacamata, pen yang digunakan, cara mengenakan tandanama, cara berjalan, duduk, berdiri, berlari, bercakap, suara, mimik muka, lirik mata, pautan bibir, cara menoleh, cara memandang, cara menjawab, cara berhujjah, cara menerima sesuatu pendapat, cara menolak sesuatu pandangan, mengelokkan suara, membina power pada suara, intonasi yang betul, vokal yang terkawal, terdapat kejelasan, kecindan tetapi bukan menjadi badut, lembut tetapi tegas, mudah didekati tetapi banyak berahsia, senang untuk berbicara tetapi menjaga jarak keakrabannya.

Bagi guru wanita, tentulah barang kemas ala kadar. Solekan dan wangian yang menyegarkan. Kacamata dan beg tangan yang sepadan. Lenggang lenggok yang lembut menawan. Kasih sayangmya bak ibu yang sentiasa dilihat merawat dan melabuh kasih. Pelajar adalah anak-anak yang membelai jantungnya. Menyentuh kasihnya. Menyapa kehalusan keibuannya.


Seorang guru sentiasa diperhatikan oleh pelajarnya dari kepala hingga ke tapak kakinya. Maka perawakan seseorang guru hendaklah sentiasa sedap dipandang mata. Pelajar berminat kepadanya. Kehadirannya ditunggu. Kedatangannya disambut suka. Didikannya disambut patuh. Ajarannya diterima rasa. Hilangnya dirindui. Hilangnya dicari-cari. Perginya didoakan sebentar. Harapan mereka guru it segera datang. Sakitnya pula hanya sekejap. Baik dan cerianya kekal.


Pelajar tidak suka guru yang ada angin. Mood selalu bertukar. Ikut angin. Sekejap ke Timur sekejap ke Barat. Pelajar perlukan suasana tenang. Oleh itu guru mestilah mempunyai EQ (Emotional Quotient) - kecerdasan minda yang tinggi. Ia selalu tenang menghadapi apa sahaja keadaan. Sikap cool akan menjadikan pelajar tenang dan damai. Barulah semangat mereka terangsang untuk maju dan cemerlang. Guru boleh marah tatapi marahnya bertempat dan berhemah. Marahnya sangat terkawal. Emosinya dapat dikawal untuk mengawal keadaan. Emosi pelajar adalah sangat rapuh. Mudah retak dan hancur. Perlu dijaga. Guru, itulah tugasmu.

Guru seharusnya menjadi orang yang boleh diharap. Kepada pelajar, guru adalah segala-galanya. Dia bapa dan dia ibu. Pelajar mahukan gurunya berlainan daripada ibu bapanya. Biasalah ibu bapa kepoh dengan anak. Anak ke mana, ibu bapa pula entah ke mana. Maaflah, kadang-kadang ibu bapa sesat barat. Tak tahu apa nak buat. Hasrat besar untuk memandaikan anak. Teknik, strategi dan arahnya tidak dicari. Tidak ada usaha untuk memperkasakan keibubapaan sendiri. Bantuan tidak juga dicari. Ubat penawarpun entah di mana tempatnya.


Maka guru adalah sanjungan pelajar. Guru menjadi penyelamat pelajar. His saviour. Pada gurulah harapan terakhir pelajar. His last hope. Jika guru gagal mengawal fizikal, hati, perasaan dan psikologi pelajar, besar kemungkinan pelajar tidak akan ke mana. Orang-orang dewasa di sekeliling mereka sepatutnya menjadi benteng yang menghalangnya dari jatuh ke lambah dan jurang kegagalan.

Guru menjadi contoh teladan. Sari teladan. Ikutan istimewa. Pelajar berharap sangat gurunya membawa dirinya ke tengah dan ke tepi. Ke gunung dan ke lurah. Penunjuk jalan yang membawanya merentas lautan dan daratan. Negara dan benua. Pembawa kepada kejayaan dan suka gembira. Penglipur segala duka nestapa. Guru adalah penyuluh hidup di dunia dan penyuluh jalan ke syurga.

Pada gurulah segala sandaran cita-cita. Hasrat tangan yang hendak memeluk gunung. Memanjangkan kail yang hendak menduga lautan. Pengukur baju di badan pelajar. Pembentuk peribadi dan sahsiahnya. Pembimbing sopan dan santunnya. Pembatas tamak haloba dan kerakusannya. Pembentuk naluri simpati dan empatinya. Pencetus inovatif dan kreatif pelajar. Penjana nilai-nilai indah dan murni budi baik dirinya. Rasa lembut sentuhan nuraninya.

Besar dan sangat besar harapan kepada guru. Padamu guru ada renungan tajam yang hendak ditancapkan semangat. Disuntik dorongan maju ke hadapan untuk menepis segala rintangan. Menguak luang dan peluang memanjat jaya. Menjenguk rasa bangga kerana jaya. Cemerlang menggapai pelangi indah di hujung usaha. Menikmati kehausan memenuhi dada untuk berilmu.

Lalu guru hendaklah menjadi lilin dan obor menerangi masa hadapan pelajarnya. Merintis jalan-jalan lurus yang menunjuk cahaya. Pencipta masa hadapan pelajar yang jelas realitinya. Membuang halangan dan rintangan. Menyala semangat yang pastinya sentiasa berbahang. Membulat teguh dan memperkasa kilauan cahaya kegemilangan.

Padamu guru, kau bukan sebarangan orang. Kaulah pembina bangsa. Kaulah penghapus kejahilan. Kaulah penunjuk jalan. Jalanmu jalan jaya. Jalan gembira ria. Jalan lurus dan bahagia. Pelajarmu tahu ikhlasmu. Mereka tahu tulusmu. Mereka maklum susah payahmu. Mereka tahu usahamu. Mereka akur keterbatasanmu. Mereka tahu hasratmu untuk memandaikan mereka. Mereka sedar bimbinganmu.

Mereka bangga akan kehadiranmu. Mereka kagum usahamu. Mereka ingat pesanmu. Mereka akur perintahmu. Mereka menjauhi kebencianmu. Mereka taat tunjuk ajarmu. Padamu mereka melihat kejayaan. Sampai tua kau akan diingat. Tidak dilupa semangat suntikanmu. Tidak lupa dalam ingatan. Jauh di mata tetapi tetap dekat di hati. Kaulah yang mampu mengubah mereka.

Sukar mencari manusia yang diingat hidup dan matinya. Diingat jenis kereta, nombor dan warnanya. Rumah tempat tinggalnya. Pasangan hidup dan anak cucunya. Mereka cukup kenal kelibatmu. Malah bayangmu bersama mereka hingga ke akhir hayat. Dalam diri mereka ada rohmu, ada semangatmu. Akhirnya mereka tahu di mana jasadmu disemadi nanti. Kebaikan ajaranmu penerang alam barzahmu. Nama baikmu disebut di bibir mereka. Panjanglah usia kebaikanmu. ka akan tetap dikenang. Seorang guru yang boleh digurui. Seorang guru yang menggurui.

No comments:

Post a Comment