Thursday, April 29, 2010

Selingan Santai

Kita banyak waktu santai sebenarnya walaupun ramai orang mendakwa mereka terlalu sibuk. Masa 24 jam tidak semestinya semua terisi. Ada baiknya semasa ada masa santai yang sedikit itu digunakan untuk berbagai aktiviti sama ada fizikal ataupun mental. Pilihan itu bergantung kepada minat dan peluang yang ada. Ia mungkin brgantung juga dengan apa-apa kemahiran yang kita ada. Waktu santai itulah ruang paling baik untuk menyerlahkan diri dalam bidang yang menjadi sebahagian dari diri kita yang sebenarnya.

Hobi saya agak banyak juga. Saya masih mengumpul dan menyimpan setem. Sewaktu di USA dulu banyaklah saya himpunkan setem dari seluruh dunia. Sesekali saya belek-belek. Banyaklah maklumat melaluinya yang tidak terdapat melalui pembacaan media yang lain. Setem sebenarnya rakaman sesuatu peristiwa sejarah yang besar bagi sesebuah negara dan bangsa. Cubalah jika berminat. Pos Malaysia selalu mengeluarkan setem-setem baru melalui biro filatelinya. Setem simpanan saya barangkali quite a fortune sebagai pesaka nanti.

Minat kedua saya ialah membaca. Bahan yang saya baca pelbagai dari yang ilmiah hinggalah novel. Agak lama juga tidak membaca novel Melayu. Saya suka novel yang berat mesej dan isinya. Ia membantu minda kita bergerak untuk berfikir. Bahan-bahan picisan hanya memberi kepuasan sementara. Selepas beberapa ketika ia hilang begitu sahaja. Bahan yang kita baca tidak layak pula disimpan di perpustakaan keluarga. Apatah lagi jika anak-anak semakin membesar. Saya banyak beralih membaca novel Inggeris hingga sekarang.

Sejak dari sekolah menengah rendah lagi, minat membaca saya agak tinggi. Dulu tiap minggu saya baca buku cerita. Ketika itu Nancy Drew dan The Hardy Boys menjadi kegemaran saya. Di sekolah menengah atas pula novel Melayu yang mengesankan ialah Salina dan Desa Pingitan. Dalam bahasa Inggeris pula saya masih ingat Pride and Prejudice, Jane Eyre dan banyak lagi. Sekarang ini saya tidak pernah gagal membaca setiap novel John Grisham. Tidak ketinggalan juga fiksyen daripada Sidney Sheldon, Dean Koontz dan Dan Brown. Selain refreshing, novel membantu kita menerawang alam yang luas selain dari memperbaiki bahasa kita.

Waktu kecil kegemaran saya memancing. Sekarang ini tidak saya lanjutkan. Saya sudah tidak lagi tahu memancing. Sudah terlalu lama. Ikan sungai atau ikan air tawar sudah sukar melalui tekak saya kecuali dikeringkan atau ikan asin atau jeruk. Saya masih tidak lupa kali terakhir saya mencuba ikan air tawar sewaktu di Ipoh dahulu. Seorang kawan yang kaki pancing memberi saya empat ekor ikan sebarau yang gebu yang saiznya hampir sebesar tapak tangan. Saya terima dua ekor sahaja kerana saya tahu isteri sayapun sudah tidak pandai memakan ikan air tawar.

Hari Sabtu itu saya memasak. Tidak ingat pula gulai sayur apa hari itu. Yang saya ingat gulai lemak. Cukup pekatnya. Saya masak pula sambal rebus saya. Ikan tadi saya goreng. Untuk menghilangkan bau hanyirnya saya lumur dengan kunyit basah. Waktu digoreng baunnya cukup menyelerakan. Bila kesemuanya siap sayapun senduk nasi. Sayur dan sambal memang kecur mulut dibuatnya. Sayapun mulalah makan. Berhati-hati juga menelan ikan. Takut-takut mulut dan tekak tidak boleh menerimanya. Suap pertama alhamdulillah, mudah nampaknya. Diikuti dengan suap kedua, ketiga hinggalah licin pinggan saya.

Saya bangkit dari duduk dan ingin membasuh tangan di sinki sambil untuk membasuh pinggan. Bila saya buka sahaja pili air, ketika itu tanpa sebarang tanda dan amaran, segala isi perut saya terkeluar tanpa boleh ditahan-tahan. Melambak-lambak muntah saya di sinki itu. Meleleh air mata saya menahan sebu perut. Kepala naik pening dan berpusing. Mata naik berpinar. Bila kesemuanya selesai, lepak saya dibuatnya. Barulah saya sedar bahawa untuk makan ada tiga fasa yang perlu disempurnakan kehendaknya. Pertama mulut yang menerima. Keduanya tekak yang menyalurkan ke dalam. Ketiga ialah perut yang menerima. Jika ketiga-tiganya menerima tidak akan ada masalah. Jika tidak pasti keluar juga sudahnya.

Dulu gila juga dengan bola. Semasa di Kuala Terenganu, kadang-kadang ke stadium juga menonton Piala Malaysia. Kerap juga berjaga malam menonton Piala Dunia, Piala Eropah dan sebagainya. Saya meminati sukan walaupun bukan ahli sukan. Sekarang ini masih menonton juga di TV tetapi bukan gila macam dulu. Berhibur sahaja. Ambil tahu. Berkongsi maklumat. Jadi pula modal semasa mengajar.

Menonton wayang di pawagam pernah juga menjadi kegilaan. Entahlah. Bila sudah beranak pinak hilang kesemuanya. Cineplex seperti yang ada sekarang belum pernah saya jejak lagi. Kadang-kadang teringin juga. Tetapi bukan untuk berhibur. Saya ingin menikmati teknologinya. banyak mendengar cerita tentang kehebatan cineplex ini. Belum dapat dialami sendiri.

Banyak lagi hobi saya tetapi mungkin yang paling mengesankan sekarang ini ialah berblog. Terasa ringan mengalirkan pengalaman peribadi. Dalam masa 30 minit hingga sejam boleh dapat satu nukilan. Masa sahaja yang tidak mengizinkan. Masih sibuk dengan hidup bekerja, belajar dan beraktiviti. Bila ada luang waktu saya gunakan untuk memenuhi blog saya. Mudah-mudahan ada manfaatnya. Pertama, generasi sekarang mungkin dapat membayangkan sesuatu yang asing tetapi lumrah pada tahun-tahun 50an dn 60an. Yalah, pokok pinangpun susah dilihat. Inikan pula cerita tentang lantai batang pinang. Mengkawan batang pinang. Dinding rumah kulit kayu. Ada pula pelepah sagu. Atau atap sagu. Semuanya sudah berlalu.

Sesekali saya selangi dengan pendapat dan hakikat. Banyak lagi pengalaman lama yang ingin dinukilkan. Tentulah perlukan masa. Bersabarlah bersama saya. InsayaAllah saya akan bawa saudara ke alam saya. Ke dunia saya. Sesunggunnya kita berbeza. Namun ada persamaan-persamaan yang serupa. Mudah-mudahan ada titik pertemuannya. Yang baik kita kongsikan bersama. Yang tidak baik kita kesampingkan bersama-sama.

No comments:

Post a Comment