Apabila tuan ke masjid
atau surau, tentu tuan perasaan akan hal yang biasa-biasa. Seperti rutin
sahaja. Saban waktu itulah yang kita lihat. Ianya diwajarkan menjadi sesuatu
yang lumrah biasa walaupun ianya sesuatu yang sewajarnya tidak dilihat. Tidak
berlaku. Tidak menjadi kebiasaan. Tingkah laku devian apabila berada di masjid
ini tidak selari dengan peranannya sebagai rumah Allah. Tempat orang berjamaah
ialah jami’. Di Malaysia dinamakan masjid jami’. Dua istilah yang sama
maknanya. Masjid pula dari kalimah ﺳﺠﺪ (dia sujud)
menjadi ﻣﺴﺠﺪ
(tempat orang sujud). Masjid termasuk surau adalah tempat orang sujud.
Maksudnya solat, berdoa dan berwirid. Namun begitu ianya tidak berlaku seperti
yang dijangka.
1
Bersembang di luar masjid atau surau.
Kenapa kita ke masjid? Benarkah untuk solat? Tetapi kenapa kita selalu
banyak bersembang di luar masjid. Bercerita dari satu topik ke topik yang lain.
Ini bukan mengenai kanak-kanak tetapi melibatkan juga orang dewasa. Perjalanan
dari rumah yang jauh dipersia-siakan dengan hanya banyak bersembang sebelum
memasuki masjid. Kita seperti tidak fokus bahawa masjid adalah rumah Allah.
Tempat untuk mendekatkan diri dan seluruh jiwa raga kita kepada Allah. Bangunan
yang tersergama besar itu seperti tidak menggamit kita untuk segera berada di
dalamnya. Berlegar di luar seolah-olah lebih selesa. Kenapa tidak beri’tikaf di
dalam masjid. Solat sunat tahiyyatul masjid, solat sunat yang lain, membaca
al-Quran, berwirid dan berdoa. Di situlah tampat bertahlil (ﻻ ﺇﻟﻪ ﺇﻻ ﺁﻟﻠﻪ), bertahmid (ﺁﻟﺤﻤﺩ ﻟﻠﻪ), bertasbih (ﺳﺒﺤﺎﻥ ﺁﻟﻠﻪ) serta beristigfar (ﺃﺳﺘﻐﻔﺮ ﺁﻟﻠﻪ).
2
Bercakap ketika azan dikumandangkan.
Kita selalu diperingatkan supaya berhenti serta merta apabila azan
dikumandangkan. Azan adalah sesuatu yang syahdu. Suara Bilal bin Rabah yang
menjadi muazzin Rasulallah s.a.w. didengar hingga ke langit. Didengar oleh
malaikat. Menerobos ke angkasa lepas. Bagaimana pula kita masih tega
beresmbang, bercakap, bertanya-soal sedangkan azan sedang dialunkan hingga ke
langit? Nampak seperti kecil. Seperti lumrah. Macam tiada apa-apa. Ada ulama’
yang menyatakan bahawa sekiranya kita asyik bersembang ketika azan
dikumandangkan akibat negatifnya bukan sekarang. Bukan segera. Tetapi dikatakan
ketika kita nazak nanti kita sukar untuk bersyahadah. Tidak dapat bersyahadah
ketika menghadapi sakaratul maut. Na’uzubillahi min zalik.
3
Bersembang di dalam masjid.
Masjid adalah tempat berkecuali. Memang lazimnya di situ tempat
pertemuan sahabat karib. Saudara dekat. Tetapi bukan untuk bersembang sakan
hingga lupa kita berada di masjid. Di tempat yang keutamaannya untuk sujud
sebanyak mungkin. Untuk berwirid sebanyak mungkin. Untuk berdoa sebanyak
mungkin. Untuk membaca al-Quran sebanyak mungkin. Jika ingin bersembang bukan
masjid tempatnya. Ziarahilah rumah saudara mara kita. Rumah sahabat handai
kita. Sembanglah panjang-panjang asalkan bukan di masjid. Yang pastinya setiap
sembang kita didengar oleh jemaah lain. Mengganggu mereka. Mengganggu
konsentrasi mereka yang bermunajat. Untuk dekat dengan Allah. Izinkanlah jemaah
lain menghampirkan diri kepada Allah tanpa kita mengganggu mereka. Ibu dan bapa
didiklah anak-anak supaya menghormati masjid. Menghormati jamaah lain. Didik
mereka untuk beribadat, mendengar, banyak memerhati yang baik dan belajar untuk
beribadat.
4
Merokok.
Terlalu banyak kali diperkatakan. Pakar perubatan membicarakannya.
Umala’ juga membicarakannya. Dari segi perubatan dibuktikan mudaratnya kepada paru-paru,
jantung dan organ tubuh yang lain. Hukumnya juga diperkatakan dengan luas.
Difatwakan sebagai haram. Walaupun ada yang mengambil jalan makruh tetapi
diberati sebagai haram. Bukti-bukti terbaru mengesahkan bahawa filter
rokok mengandungi bahan dari babi. Tanpa unsur babi rokok sudah mudarat. Tambah
babi bagaimana kedudukannya? Masihkah lagi kita perlu berdalih mencari
alasan-asalan yang hanya menambah dosa dan masalah. Ada pula memilih alternatif
dengan menghisap vape. Alternatif apa sekalipun premisnya tetap sama. Pembaziran,
mengundang mudarat dan anti-sosial.
5
Bermain dengan telefon bimbit.
Telefon bimbit alat yang harus membantu memudahkan kehidupan. Walau
bagaimanapun ianya tidak sewenang-wenangnya digunakan di masjid untuk melayari
internet, untuk berwhatsapp, bertelegram, menghantar mesej atau lain-lain
kegunaan selain dari membaca teks al-Quran atau hadits atau maklumat keagamaan.
Maksudnya gunakanlah telefon bimbit itu untuk menambah pahala dan bukan dosa.
Menambah kebaikan dan bukan keburukan. Menambahkan manfaat dan bukan mudarat.
Menambahkan ilmu dan bukan kejahilan. Suaranya pula perlu diperlahankan. Bukan
untuk didengar tetapi untuk dirasa getaran isyarat jika ada panggilan. Mungkin
dimatikan lebih baik. Buka semula selepas solat. Jika kita boleh bermain dengan
telefon selama 24 jam sehari semalam, apa salahnya dimatikan beberapa ketika
sewaktu kita solat, sedang bermunajat sedang berhadapan dengan Allah secara
khusus.
6
Tidak berpakaian merayakan hari Jumaat.
Jumaat adalah penghulu segala hari dalam seminggu. Satu hari penghulunya.
Enam hari yang lain hari-hari biasa. Namun hari Isnin dan Khamis dianggap ada
kelebihannya. Kita selalu tidak berpakaian indah sewaktu berjamaah di masjid
atau surau. Kita seperti berada di rumah sahaja. Masjid seperti tiada
keistimewasanya yang tersendiri. Ada antara kita berpakaian lusuh, lama tidak
berbasuh dan mungkin terpalit kotoran di bahagian-bahagiannya. Andainya kita
menganggap Jumaat adalah penghulu hari mengapa kita tidak berpakaian sesuai
dengan status keistimewaanya. Berpakaian paling bersih umapamanya. Paling
anggun. Paling kemas. Paling dilihat cantik. Penghormatan untuk hari Jumaat,
penghulu segala hari. Ditambah pula dengan wangi-wangian untuk menarik malaikat
dan menghalau syaiton
7
Melengah-lengahkan untuk memasuki masjid.k melangkah ke dalamnya.
Kebanyakan kita tinggal jauh dari masjid. Maksudnya dalam lingkungan
lebih dari 100 meter dari masjid. Kita perlu datang dengan kenderaan sama ada
beroda empat atau dua. Malangnya apabila sampai di kawasan masjid kita
melengah-lengahkan masa untuk memasukinya. Untuk solat tahiyyatul masjid dan
melaksanakan ibadat yang lain sesuai dengan tempat itu yang namanya masjid.
Tempat sujud. Maka selagi kita tidak melangkah masuk, tidak pula solat sunat
dua rakaat tahiyyatul masjid maka kita menjadi asing kepada masjid. Kita berada
dekat tetapi masih jauh. Kita yang
berasa jauh dari masjid atau masjid tidak mahu menerima kita?
8
Melengah-melengahkan untuk berjamaah.
Kadang-kadang lebih malang lagi situasinya. Ada jemaah yang mengelak
untuk berada di saf pertama. Mengelak untuk berada hampir dengan imam.
Bertambah malang apabila jemaah yang sudah sejak awal berada di dalam masjid
melengah-lengahkan diri dari mengangkat takbiratul ihram sesegera selapas imam.
Malah ada makmum yang mengangkat takbiratul ihramnya ketika imam hampir tamat
membaca surah al-fatihah. Ruginya, kerana konsep berimam dan bermakmum tidak
dimaksimumkan walaupun masing-masing sudah sekian lama berada di masjid. Di
dalam masjid. Hampir antara satu sama lain. Seharusnya apabila imam tamat
menyebut allahuakbar disambut dengan takbiratul ihram makmum. Barulah konsep
berjamaah itu bersinergi. Berintegrasi.
9
Mempercepatkan proses untuk lari dari masjid.
Solat dikira tamat setelah memberi salam yang pertama (wajib) atau jika tidak sempurna selepas
salam kedua (sunat). Adabnya ya adabnya kerana kita berhadapan dengan Allah
maka kita tidak seharusnya meninggalkan masjid secepat kilat. Tadinya kita
masuk ke masjid dengan niat i’tiqaf, mengapa meninggalkan i’tiqaf itu dengan pantas. Berzikirlah dahulu.
Berwiridlah dahulu. Berdoalah dahulu. Sekurang-kurangnya mengaminkan doa imam.
Solat sunat selepas solat fardhu atau solat Jumaat. Ambil kesempatan untuk
menambah pahala. Menambah redha Allah.
10
Ke masjid hanya untuk solat Jumaat dan solat dua hari raya.
Kadang-kadang menjadi mistri kepada kebanyakan kita. Masjid hanya untuk
solat Jumaat dan solah kedua hari raya. Pada waktu-waktu yang lain kita lebih
senang di surau sahaja. Malah kadang-kadang kita menganggap surau seperti lebih
utama. Malah ada antara kita berasa asing apabila ke masjid. Mesra di surau
tetapi asing di masjid. Pada hakikatnya jamaah di masjid lebih ramai. Tentunya
lebih ramai lebih besar ganjarannya. Di
masjid social scope kita lebih luas. Di rurau pula bersifat local.
Mereka yang di sekeliling kita sahaja. Kita perlu menngimbangkan antara
keduanya. Ada masanya di masjid dan ada masanya di surau.
11
Berada di saf belakang
Apa masalahnya orang kita suka duduk di saf belakang. Jika boleh mereka
ingin duduk di saf paling belakang. Saf selepas kanak-kanak. Alasannya senang
dan cepat boleh keluar meninggalkan masjid. Sayangnya, datang lewat kemudian
cepat meninggalkan masjid. Cuba kembali kepada objektif ke masjid. Bukankah untuk
berjamaah dengan orang lain di rumah Allah. Lebih lama ruku’nya lebih baik. Lebih
lama sujudnya lebih baik. Lebih lama i’tiqafnya tentulah lebih baik. Kenapa di
rumah kekasih jika boleh ingin tidur. Di rumah tunang sukar untuk meminta diri.
Di masjid sepantas kilat mahu beredar. Kita lupa masjid adalah rumah Allah. Sewajarnya
kita berlama-lama di dalamnya.
12
Lewat tetapi ke hadapan
Penulis banyak kali ke mereta tempat. Dari selatan ke utara atau ke Pantai
Timur. Walaupun kadang-kadang lewat ke masjid untuk solat Jumaat umpamanya,
ruang kosong tetap ada di saf hadapan. Ironis. Datang lambat boleh duduk di saf
hadapan. Apa sebenarnya yang menakutkan jamaah untuk duduk di saf hadapan. Bukankah pahalanya lebih besar berbanding
duduk di saf belakang. Sukar diuraikan. Sukar dimengerti. Sukar untuk diberi
penjelasan secara saintifik. Barangkali kita semua perlu belajar lagi dan terus
banyak belajar lagi. Belajar untuk
mengerti erti masjid. Erti ibadat.
Barangkali juga banyak
lagi aspek yang terlepas pandang dalam usaha kita untuk dekat dengan Allah.
Setiap itu pula banyak aspek yang menggagalkan kita untuk memaksimumkan
ganjaran berada di masjid. Mungkin juga ilmu untuk ke masjid belum maksimum.
Ilmu untuk berjamaah belum sempurna. Ilmu untuk mendapat ganjaran
sebanyak-banyaknya belum cukup dipelajari. Atau belum cuckup disampaikan oleh
mereka yang mahir. Kita hanya mempelajari dasar hukumnya. Dasar prosedurnya.
Namun kita masih belum lagi mendalami falsafahnya. Yang tersirat di sebaliknya.
Oleh yang demikian marilah sama-sama kita dalami agama untuk memaksimumkan redha Allah ke atas kita.
Ingatlah juga bahawa di masjid itu terdapat imam yang akan mensolatkan jenazah
kita. Di masjid itulah yang nojanya mengkapankan kita. Mungkin paradigma kita
perlu diubah banyak dasarnya untuk memudahkan urusan ibadat kita.
No comments:
Post a Comment