Bahasa adalah alat komunikasi. Ianya dalam bentuk
perkataan, ungkapan, istilah, simbol, warna, bunyi, isyarat atau apa sahaja
yang menjadi medium komunikasi. Hijau jalan, kuning sedia berhenti dan merah berhenti.
Warna-warna lampu isyarat. Dua pihak seharusnya faham-memahami kerana mereka
dalam kelompok budaya yang sama. Mereka yang terlibat dengan Matematik,
bahasanya istilah-istilah Matematik. Ahli komputer menggunakan istilah
komputer. Begitu juga dengan profesional yang lain. Mereka menggunakan
istilah-istilah yang sinonim dengan bidang tugas mereka. Orang tua-tua selalu
menyebut bahasa menunjukkan bangsa. Sekilas kata ia bermakna bahawa setiap
bangsa memiliki bahasanya yang tersendiri. Mungkin ada persamaan dengan bahasa
lain. Mungkin juga tiada kaitan langsung.
Untuk kali ini marilah kita tatap bahasa kita. Mengapa
dihubungkan bahasa dengan bangsa. Apa makna bangsa dalam hubungan ini. Dalam
istilah orang Melayu bangsa bukan bermakna penduduk sesuatu kawasan atau
warganegara sesebuah negara berdaulat. Dalam bahasa Inggeris disebut nationality
(bangsa). Anak watan sesebuah negara. Namun begitu bangsa memberikan konotasi
yang berbeza dari konteks bangsa yang kita maklumi. Bangsa dikaitkan dengan
keturunan atau keluarga. Pada zaman klasik, bangsa ada kaitannya dengan
bangsawan. Maksudnya berdarah “putih”. Untuk bacaan kali ini bangsa dihadkan
kepada keluarga dan keturunan sahaja. Lazimnya bahasa dikaitkan dengan
pendidikan. Anak golongan bangsawan pada suatu waktu dahulu lebih terdidik.
Lebih tinggi sekolahnya. Natijahnya:
1
Bahasa yang mereka gunakan berstatus tinggi. Cantik
berseni.
Yang kurik itu kundi,
Yang merah itu saga;
Yang baik itu budi,
Yang indah itu bahasa.
2
Semakin tinggi pendidikan semakin berseni bahasanya.
Pantun, sajak, gurindam, seloka, syair dan sebagainya adalah menifestasi
keindahan berbahasa itu.
(Ingin memetik/menyunting kembang di taman bermaksud ingin meminang
gadis anak tuan rumah.)
3
Lantunan suara yang lunak. Intonasi yang lembut.
Lontaran kata-kata yang menusuk.
(Sepekan sudah terlalu lama inikan pula tiga purnama.) Sepekan bermakna
seminggu. Purnama pula adalah bulan.
4
Diolah dengan anyaman kata-kata yang penuh kias.
(Di mana saya boleh ke sungai besar?
Maksudnya di mana bilik air?)
5
Mereka yang status sosialnya lebih tinggi dianggap
bahsanya lebih tinggi.
(Di mana boleh saya basuh muka? Dimaksudkan
di mana bilik air?)
Barangkali bahasa dan bangsa masih relevan hingga
bila-bila masa sekalipun. Selagi ianya alat komunikasi. Namun begitu
kadang-kadang kita berhadapan dengan situasi yang menjadikan kita kurang
selesa. Contohnya:
1
Orang muda yang lancang mulutnya sewaktu berbicara
dengan orang tua. Perkataan yang keluar tidak enak didengar. Intonasi suaranya
terlalu tinggi. Terungkap kata-kata menghina. Berbaur bongkak, riak dan takabbur.
Tentulah tidak wajar seorang muda mengatakan mereka yang jauh lebih tua dengan
‘bodoh’ kerana mereka tidak maklum. Sangat-sangat tidak wajar. Dirinya akan
tua. Suatu ketika nanti ungkapan sebegitu mungkin Allah kembalikan kepadanya.
2
Seorang ketua tidak berhak menggunakan perkataan yang
menghina atau lucah terhadap mereka yang di bawahnya. Penghinaan itu kembali
kepadanya kerana mereka yang di bawah adalah cermin kepada seorang ketua.
Penulis teringat kata-kata almarhum Habib Ali:
2.1 Anak-anak jangan
dipanggil bodoh. Tanggungjawab yang lebih tua untuk memandaikannya.
2.2 Mereka yang
miskin jangan dipanggil bodoh. Tanggungjawab yang kaya dan pandai untuk
menaiktaraf kehidupan mereka.
2.3 Yang tidak
tahu jangan dikata bodoh. Tanggungjawab yang tahu untuk memaklumkan apa yang
diketahui.
3
Jagalah bahasa kita kerana ianya sangat berkaitan
dengan keturunan dan keluarga kita, taraf pendidikan kita, jawatan kita,
organisasi yang kita wakili dan kelayakan akademik yang kita miliki.
Seharusnya intelek dan bahasa beriringan. Intelektual
bahasanya tepat dengan istilah, profesional, beradab dan berakhlak mulia. Ramai
antara kita yang mempelajari psikologi dalam berbagai bentuk. Mungkin
kaunseling. Mungkin dakwah. Mungkin motivasi. Mungkin dakyah. Mungkin perang
saraf. Mungkin iklan. Mungkin promosi. Mungkin propaganda. Mungkin juga
politik. Kalimah, istilah, ungkapan yang dilontarkan, intonasinya yang sesuai
dengan keadaan dituntut teramat sangat. Audien kita adalah insan yang memiliki
perasaan. Yang sensitif perasaannya apabila tersentuh. Goresan yang sedikit
panjang kesan negatifnya.
1
Tidak ada kewajaran langsung seseorang melontarkan
kata-kata kesat atau celupar. Imej dirinya hilang ranap sekelip mata.
2
Mereka yang berlatarbelakangkan agama seharusnya lebih
teliti ketika berbahasa. Sebarang kesilapan mencacatkan kelayakan akademik yang
dimiliki. Mereka yang memiliki latar belakang agama dinisbahkan kepada sopan
santun, berbudi luhur, hormat kepada orang lain. Atau diperlukan berakhlak
mulia. Sesuai dengan pendidikannya.
3
Mereka yang berkedudukan tinggi dijangka lebih
merendah diri. Tawadhuk. Malangnya ada juga yang berlaku sebaliknya.
Apabila kita berupaya menggunakan bahasa yang indah,
kesannya lebih menusuk. Lebih menghiris. Lebih mengesankan. Marahnya dengan
suara bersahaja tetapi mengandungi maksud yang dalam. Yang mendengar tidak
marah kerana marahnya bukan dengan nada marah. Komunikasinya untuk membetulkan
kesilapan bukan mencari kesalahan. Disampaikan dengan nada nasihat dan tunjuk
ajar. Lembut tetapi bisa. Imej mereka yang marah tidak hilang. Yang dimarahi
tidak berdendam. Tidak membenci. Malah lebih hormat. Lebih segan. Yang berilmu
sewajarnya dihormati ilmunya. Yang kaya diraikan kebaikannya. Yang berkedudukan
tinggi selalu menurunkan dirinya untuk bersama orang lain yang berada di bawah.
Semakin kaya semakin dermawan. Semakin berilmu semakin banyak mendidiknya.
Semakin tinggi semakin banyak idea membangunkan mereka yang di bawahnya.
Umar Abdul Aziz meninggalkan istana kerana rakyatnya
tidak memiliki istana. Tidak adil jika ia duduk di istana sedangkan rakyatnya
tiada memiliki rumah. Apatah lagi istana sepertinya. Ia menanggalkan pakaian
mewahnya kerana segan dengan rakyatnya yang pakaiannya bak mereka yang miskin
dan fakir. Tugasnya menjadi khadam untuk membantu rakyatnya memiliki istana.
Memiliki pakaian cantik. Memiliki makanan yang mengenyang dan menyihatkan.
Meningkatkan produktiviti dalam bentuk zakat dan baitulmal, hasilkerja, kualiti
kerja dan berusaha memberi bukan meminta. Menjauhi sifat pentingkan diri.
Bahasa Umar menunjukkan bahawa ianya merasa sangat rendah hati, sangat takut
jika tidak mendapat redha Allah. Pemerintahannya yang singkat memakmurkan
kerajaan Ma’awiyah. Yang memberi lebih ramai dari yang meminta. Serigala tidak
memakan kambing. Pemerintah yang adil disegani manusia dan haiwan. Juga makhluk
yang lain.
Bahasa adalah alat komunikasi antara penyampai dengan
audiennya. Maka pada ketika-ketikanya penyampai menggunakan bahasa yang mudah
dan tidak mengandungi maksud lain. Pada audien yang lain mungkin perlukan
istilah-istilah spesifik. Penyampai yang baik mengambil tahu siapa audiennya.
Profesion mereka. Kelayakan mereka. Jawatan mereka. Agama mereka. Kebiasaan
mereka. Dan banyak lagi aspek yang perlu diketahui. Walau bagaimanapun penulis
berpendapat kita perlu menjaga bahasa untuk:
1
Menghormati bahasa itu sendiri.
2
Memanifestasikan diri kita di hadapan audien.
3
Menghormati audien, situasi dan suasana.
4
Menyampaikan mesej yang difahami sebagaimana maksud
mesej itu disampaikan.
Kejayaan menggunakan bahasa yang betul menunjukkan
bangsa. Menunjukkan siapa kita yang selayaknya. Berautoriti tetapi menghormati
audien. Semakin baik bahasa yang kita gunakan semakin meningkat imej diri kita.
Insyaalllah.
No comments:
Post a Comment