Thursday, July 3, 2014

Siri Lapan Belas: Membalas Berbaik Balas

Haji Abas di bazaar Ramadhan 1435/2014 anak saudaranya di Parit Sulung. Pada bulan Ramadhan lazimnya Haji Abas memeli sahaja lauk-pauk dan juadah berbuka puasa.  Hajjah Aminah akan hanya memasak apa-apa makanan yang perlu dimasak sendiri mengikut selera mereka berdua.  



Haji Abas memiliki keistimewaan yang sukar ditandingi oleh orang lain. Kemahiran perhubungan awamnya sangat tinggi. Dia boleh berkomunikasi dengan sesiapa sahaja. Berinteraksi dengan sesiapa sahaja. Boleh berkawan dengan sesiapa sahaja. Yang cantiknya dia hanya menggunakan Bahasa Melayu sahaja. Mungkin sedikit bahasa pasar. Atau lebih dikenali bahasa komunikasi harian. Sifat mudah mesranya merentas budaya. Merentas agama. Merentas etnik keturunan. Merentas usia. Tidak hairan jika ramai antara rakannya adalah orang Cina dan India. Orang Melayu tidak terbilang ramainya. Dari muda hingga ke usianya sekarang ramai orang di Parit Sulung, tempat tinggalnya sekarang yang mengenalinya. Dari pemilik kedai makan ke klinik swsta, tukang emas dan kedai-kedai lainnya.

Di Parit Sulung terdapat sebuah keluarga India Muslim. Nama ketua keluarganya Ismail. Sudah meninggal dunia beberapa tahun yang lalu. Haji Abas mengenali kesemua anak allahyarham Ismail. Di Parit Sulung ada beberapa kedai makan milik anak-anak allahyarham Ismail. Antaranya Latif dan Putih. Hampir setiap hari Haji Abas ke kedai Latif. Ia akan makan sekeping roti canai dan segelas teh susu. Roti canai dimakan dengan kuah kari daging. Biasanya Latif memasukkan seketul dua daging. Teh susunya mesti istimewa. Manis dengan susu sahaja tanpa sedikitpun gula. Jika kurang manis ia akan menagih supaya ditambah susu. Seorang yang berusia 100 tahun, Haji Abas kuat makan dan minum makanan yang manis-manis. Alhamdulillah dia tidak mengidap sebarang kompliksi penyakit. Tidak juga kencing manis. Latif antara mereka yang sangat rapat dengan Haji Abas. Pada hari-hari Haji Abas tidak berkesempatan untuk makan di kedai, Latif menghantar beberapa keping roti canai ke rumah Haji Abas. Malah kadang-kadang pada tengahari Latif juga menghantar lauk-pauk untuk mereka berdua suami isteri.

Jika Haji Abas hendak memakan buah maka banyak kedai atau gerai buah yang boleh dikunjunginya di Pekan Parit Sulung. Dia pasti membayar dengan harga yang lebih murah. Haji Abas dianggap palanggan istimewa. Kebetulan Haji Abas gemar memakan buah. Hampir kesemua jenis buah digemarinya. Paling istimewa tentulah buah durian. Makannya tidak banyak. Mungkin seulas atau dua. Pada musim buah-buahan dia gemar memakannya setiap hari. Di dalam peti aisnya pasti ada sahaja buah-buahan sama ada buah tempatan atau buah import. Selain dari membeli sendiri kerana minatnya memakan buah Haji Abas banyak menerima buah tangan dari mereka yang berkunjung ke rumahnya. Sayur dan buah menjadi dua bahan makanan yang pastinya ada setiap masa. Sementelahan pula di Pekan Parit Sulung diadakan pasar mingguan pada hari Sabtu. Banyak sayur segar dari kampung di sekitarnya. Haji Abas puas membeli pada setiap hari Sabtu. Ramai antara peniaga di pasar itu yang mengenali Haji Abas.

Orang Melayu memang gemarkan barangan kemas terutamanya yang diperbuat daripada emas. Di Pekan Parit Sulung terdapat beberapa kedai emas atau kadang-kadang disebut tukang emas. Seorang daripadanya Kedai Emas Sri Sulung. Haji Abas sangat mengenalinya. Dikenalinya sejak dari muda lagi. Malah sekarang ini anak tukang emas tersebut yang mengendalikan perniagaan keluarganya. Layanannya masih tetap sama. Hampir kesemua anak-anak perempuan dan menantu Haji Abas membeli emas dari kedai emas ini. Lazimnya dikenakan harga istimewa. Upah dikecualikan terlebih dahulu. Tukang emas ini mengenali kesemua anak-anak Haji Abas. Sekiranya ingin mencuci emas biasanya percuma sahaja. Mungkin hal ini satu keistimewaan  untuk keluarga Haji Abas sahaja. Apabila menjelang hari raya Hai Abas menghantar juadah hari raya kepada tukang tersebut. Sekiranya anak-anak Haji Abas mengadakan kenduri menikahkan anak, pastinya tukang itu mendapat juadah dari kenduri tersebut. Pada hari raya eid al-fitr atau pada perayaan Tahun Baru Cina Haji Abas mendapat berbagai hadiah makanan halal dari tukang emas tersebut. Budi antara mereka berbalas membalas.

Ada lagi yang lebih istimewa. Di Pekan Parit Sulung terdapat sebuah klinik swasta yang namanya Klinik Jaya. Dimiliki oleh seorang doktor berketurunan India dari Muar. Tiada siapa yang mengetahui bila mulanya doktor klinik tersebut menjadi doktor peribadi Haji Abas dan Hajjah Aminah. Malah anak-anak dan cucu-cucu Haji Abas tiada yang mengetahui akan bagaimana mulanya Dr. Jaya menjadi doktor peribadi mereka berdua. Sedangkan tiada seorangpun dari anak-anak Haji Abas yang memiliki doktor peribadi. Lazimnya pemimpin atau orang kaya atau ekspatriat membayar dengan harga yang mahal kepada doktor peribadi mereka. Rawatan untuk mereka diutamakan. Waktu bukan penghalang. Siang atau alam sama sahaja keperluannya. Namun bagi Haji Abas dan Hajjah Aminah doktor peribadinya memberikan perkhidmatan percuma. Ya, percuma. Pemeriksaan percuma. Ubat-ubatannya juga percuma. Jika dipanggil ke rumah sekalipun Dr. Jaya enggan menerima bayaran. Doktor tersebut menganggap Haji Abas dan Hajjah Aminah seperti ibu dan bapanya sendiri. Mungkin itu adalah khidmat sosialnya. Tanpa bayaran. Ia marah jika Haji Abas berbuat begitu. Seperti tukang emas, pada hari raya Dr. Jaya pasti menerima juadah hari raya Haji Abas. Dihantar sendiri secara peribadi. With love.  Anak-anaknya hanya menghantar sehingga di luar klinik sahaja. 

Benarlah prinsip hidup Haji Abas. Mulut mahu manis, hati mahu baik. Kebaikan yang selalu dilaburnya dibalas dengan kebaikan juga. Seperti sukar untuk percaya bahawa seorang doktor swasta menjadi doktor peribadinya. Dengan percuma pula. Sudah bertahun-tahun Haji Abas menerima khidmat Dr. Jaya. Kadang-kadang Haji Abas terasa segan kerana menerima perkhidmatan percuma. Haji Abas mengerti bahawa doktor itu berniaga. Perkhidmatan yang diberikannya perlu dibayar kerana itu pendapatannya. Ubatnya juga perlu dibayar. Percuma untuk kedua-duanya adalah keberuntungan yang tidak disangka-sangka oleh Haji Abas. Keikhlasannya melayani orang lain berbalas dengan kebaikan yang bukan kepalang banyaknya. Suatu ketika dahulu semasa Haji Abas masih terdaya memetik buah manggisnya. Buah itu dijual atau dihadiahkan kepada doktor peribadinya dan tukang emas sahabatnya. Buah manggis yang dipetik sendiri dengan alat yang apabila dipetik buah manggis itu tidak jatuh ke tanah. Dipilih yang paling baik sahaja. Masaknya cantik dan tidak ada yang beku getahnya. Jika dijual sekalipun tidak ada yang menolaknya apabila ditawarkan kerana jaminan kualitinya.


Begitulah budi pasti berbalas. Pada ketika-ketikanya Haji Abas membelikan durian yang paling baik untuk doktor peribadinya. Pada ketika yang lain dibelikan pula nasi beryani berlaukkan ayam. Berbuat kebaikan bukan untuk minta dibalas, kata Haji Abas. Penerima budi terasa nikmat yang harus dibalas. Benarlah Islam itu cantik. Berbuat baik pasti dibalas dengan kebaikan dengan syarat kebaikan yang diberi adalah dalam keadaan ikhlas. Tidak perlu ditagih balasannya daripada orang yang menerima budi kita. Masalah besar apabila budi diungkit-ungkit minta dibalas. Allah akan buka hati-hati mereka untuk memberikan kebaikan di samping menerimanya. Maknanya budia itu ketentuan dari Allah balasannya. Ada masanya kita menerima balasan budi kita dari orang lain yang Allah gerakan hatinya. Begitulah kehidupan. Kita perlu belajar selalu mengenai hal tersebut. Haji Abas dan Hajjah Aminah berada dalam kedua-dua kebaikan itu. Alhamdulillah. 

2 comments:

  1. Tuan, Indah sungguh. Terasa kasih menyelusuri. Sejuk mendamaikan

    FG

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah. Yang baik dikongsikan bersama.

    ReplyDelete