Pada tahun 80an sesuatu yang mengejutkan Haji Abas
telah berlaku. Seorang peniaga berketurunan Cina menghadapi kesukaran dalam hidupnya. Suatu hari peniaga Cina tersebut datang bertemu Haji Abas.
Hajatnya hendak meminjam wang kerana pada pendapatnya Haji Abas sudah bebas
dari kemiskinan masa lalu. Tentulah kedatangannya tanpa diduga. Seorang peniaga
Cina yang selalu dianggap memiliki banyak wang tiba-tiba datang hendak meminjam
wang. Orang yang didatangi pula adalah Haji Abas yang dahulunya kerap
kesempitan wang. Ada beberapa perkara yang dapat dijadikan iktibar. Pertamanya,
diri kita selalu menjadi perhatian orang lain sama ada kita tahu atau tidak. Sama
ada kita suka atau tidak. Oleh kerana kita adalah ahli kepada masyarakat maka tidak
dapat tidak ahli masyarakat memerhati kita. Apa-apa perubahan yang berlaku
menjadi tarikan minat. Pada pendapat orang Cina tersebut Haji Abas sudah bebas
dari kebiasaan susahnya.
Pada suatu ketika dahulu Haji Abas kerap melanggani
kedai kepunyaan peniaga Cina yang senang dipanggil Yama. Letaknya di Parit
Laman, Parit Sulung. Selang tiga kampung dari Parit Mohamad, tempat tinggal
Haji Abas. Kampung itu dikira tidak jauh dengan berbasikal. Sekitar 20 minit
dari rumah. Dikedai itulah Haji Abas mendapatkan barang-barang keperluannya. Di
kedai itu juga anak lelaki Haji Abas menjual getah keping yang disalai pada
malamnya. Untuk belanja ke sekolah. Pada awalnya mungkin Haji Abas berhutang
dahulu sementara wang belum ada. Mungkin Yama membuat pengamatan tentang
kekerapan Haji Abas berbelanja dan kekerapannya berhutang. Setelah masa berlalu
Haji Abas sudah tidak berhutang lagi. Maknanya Haji Abas sudah keluar dari
kemiskinan tegar masa lalu yang menyempitkan fikiran itu. Pada pendapat Yama
Haji Abas sudah berkecukupan dan mungkin sudah memiliki wang lebihan. Pekedai Cina
yang bernama Yama senang berkira dengannya. Orangnya baik. Tidak banyak karenah
apabila hendak berhutang dengannya.
Haji Abas memiliki prinsip yang baik. Hutang mesti
dibayar. Lama atau sekejap tetap dibayar. Jika ia perlukan masa ia mohon
dilanjutkan dari orang yang memberi pinjam. Kerana itu orang tidak takut
meminjamkan wang kepada Haji Abas. Lagipun Haji Abas tidak meminjam dalam amaun
yang banyak. Tidak juga berhutang di kedai dalam jumlah yang banyak. Dibayar sebahagiannya.
Sebahagian yang lain ia berhutang. Pada hujung bulan atau setelah menjual
getah, hutang itu pasti dibayar. Kedatangan Yama ke rumahnya disambut dengan
keraguan pada awalnya. Setelah diperjelaskan tujuannya, Haji Abas bertanyalah
berapa yang diperlukannya. Ia hendak meminjam sebanyak RM300 sahaja. Dia tidak
kecewa apabila Haji Abas meminjamkan wang sebanyak yang diperlukan. Suatu ukhwah
antara manusia berlainan agama dan berlainan keturunan.
Pengajaran kedua ialah penduduk Malaysia ini
sebenarnya tidak merasa adanya segrigasi atau segmentasi atau diskriminasi atau
apa-apa perbezaan antara kaum dan etnik. Di luar sana masing-masing menjalankan
kehidupan saling bergantung antara satu sama lain. Walaupun orang Melayu tidak
sekaya orang Cina namun kuasa beli orang Melayu tinggi juga. Masalahnya ialah
apabila ramai orang Malaysia gilakan kuasa. Ideologi diketengahkan. Perbezaan pendapat
diperbesarkan. Maka politik menjadi alat yang menyukarkan walaupun politik
sewajarnya boleh menjadi alat yang menyenangkan. Kewajaran hidup bersama tidak
digarap dengan baik terutama generasi sekarang yang banyak dimainkan minda
mereka dengan politik kepartian. Jikalaulah dapat objektif politik disatukan. Demi
Malaysia tercinta. Buatlah apa sahaja yang baik dan berfaedah demi negara yang
tercinta. Biarlah fahaman berbeza tetapi matlamatnya sama. Tidak ditimbulkan
perasaan curiga dan banyak prasangka. Rakyat di bawah terutamanya di luar
bandar tiada masalah perkauman.
Satu lagi nama yang selalu di bibir Haji Abas ialah allahyarham
Cikgu Mat. Seorang bekas guru yang membuka kedai runcit di kuala Parit Sauh. Ramai
orang dahulu berniaga di tepi sungai kerana Sungai Simpang Kiri adalah laluan
utama dari Bandar Penggaram ke Seri Medan. Sewaktu tinggal di Parit Maimun,
Haji Abas kerap melanggani kedai allahyarham Cikgu Mat. Kira-kira 10 minit
dengan mengayuh sampan. Pertamanya barang-barang yang dijual lebih melengkapi. Keduanya
lebih murah. Ketiganya, allahyarham Cikgu Mat boleh diajak berkira jika Haji Abas
perlu berhutang. Sewaktu hendak pindah ke Parit Mohamad Haji Abas membeli keperluan
rumahtangga dari kedai allahyarham Cikgu Mat dengan berhutang. Cagarannya sebentuk
cincin berlian. Barang kemas seperti bank. Wangnya boleh diperolehi apabila
diperlukan. Mudah dicairkan dari segi ekonomi. Dalam kemiskinan dan kepayahan
itu cincin berlian kesayangan Haji Abas itu terpaksa dilurut dari jarinya. Demi
keluarganya. Demi anak-anaknya. Demi maruah dirinya.
Nama allahyarham Haji Ramli sudah disebut sebelum ini.
Menjadi imam di Parit Mohamad. Seorang amil yang menguruskan zakat fitrah
apabila sampai bulan Ramadhan. Orangnya tawadhu’. Selalu merendah diri. Tidak banyak
cakapnya kecuali yang hak. Guraunya sederhana. Kebaikannya yang selalu diingat
Haji Abas. Sewaktu Haji Abas sudah mula lega dari kemiskinan tegarnya, allahyarham
masih kerap memberi pekerjaan kepada Haji Abas dan keluarganya. Kaedahnya baik
dan mudah. Dia tidak lagi meminjamkan wang kepada Haji Abas. Sebaliknya memberi
pekerjaan. Biasalah kerja kampung. Allahyarham agak berada. Kebun getahnya
berekar-ekar juga. Apabila ditanam semula sebahagiannya, allahyarham perlukan
pembantu untuk membersihkan tanaman getahnya. Setiap keliling anak pokok getah yang
dibersihkan dibayar sekitar 15 sen. Tidak banyak dalam keadaan sekarang. Pada akhir
tahun 60an dan awal 70an wang sebanyak itu masih besar nilainya. Gaji guru
sekolah menengah hanya RM300 ketika itu. Nisbah 15 sen dan RM300 masih agak
besar berbanding sekarang. Dari allahyarham Haji Ramli kita mendapat suatu
pengajaran yang besar. Di samping memberi pinjam dia juga memberi pekerjaan yang dibayar upah bersesuaian. Jika berhutang sekalipun amaunya dapat diminimumkan. Meminjam selalunya berlangsung dalam keadaaan terlalu senang. Untuk memulangkannya pula semula
kadang-kadang terlalu susah. Elok gunakan prinsip allahyarhan Haji Ramli.
Begitulah perhubungan kemanusiaan antara Haji Abas
dengan individu-individu yang ramai di sekelilingnya. Kedaifan tidak menyingkatkan
Haji Abas berfikir. Ada sahaja yang boleh dilakukan untuk survival
keluarganya. Untuk anak-anaknya. Cucu-cucu dan cicit-cicitnya perlu mengambil
iktibar tersebut untuk kelangsungan hidup yang lebih beramanah dan
berintegriti. Menjaga hubungan kemanusiaan sesama insan tanpa mengira saudara,
sahabat atau tanpa mengira bangsa dan agama. Prinsip hidupnya mengambil jalan
yang senang bukan yang menyusahkan. Berbuat baik tanpa berkira. Setakat ini
alhamdulillah Allah memberi kelapangan berfikir kepada Haji Abas walaupun
usianya sudah mencapai 100 tahun. Ingatannya masih utuh. Dia masih ingat
sejarah keluarganya.
No comments:
Post a Comment