Thursday, July 10, 2014

Siri Dua Puluh: Prinsip Diri Dan Rumahtangga

Hasratnya ingin bayak memberi. Secara kuantiti dan berkualiti. Azamnya untuk membantu memberi kegembiraan. Melitup masa lalu dengan wajah ria tanpa duka.


Kebersihan adalah prinsip asas kepada Haji Abas. Bersih dalam segala hal. Tiada kecuali dan tiada kompromi. Dalam rumah bersih dan dilihat bersih. Kemas dan dilihat kemas. Teratur dan dilihat teratur. Sampah diurus dengan rapi. Disapu sebersih-bersihnya. Dimasukkan ke dalam bakul sampah. Dibungkus dan dimasukkan ke dalam tong sampah untuk dipungut oleh pihak yang berwajib. Apabila ke rumah anak-anak Haji Abas tidak duduk diam melihat sampah. Bakul sampah yang berisi pasti dibuang sampahnya ke dalam tong sampah. Tidak ada jadual tertentu. Apabila ada sahaja sampah maka akan dibuangnya. Berapa kali bukan soalnya. Banyak kali bukan soalnya. Masa juga bukan soalnya. Sampah perlu dibuang. Menjadi suatu tugas wajib kepadanya. Seolah-olahnya Haji Abas bermusuh dengan sampah. Begitu juga di luar rumah. Dia masih berupaya menyapu di kawasan rumahnya. Setiap pagi dilakukannya apabila cerah waktu pagi. Disapunya halaman rumah sehingga sangat bersih. Selepas itu barulah ia sarapan pagi.

Haji Abas suka halaman rumahnya dihiasi dengan pokok bunga. Juga dengan pasu-pasu bunga. Paling banyak bunga kertas. Kelihatan teratur dan terurus. Dia sangat teliti dalam hal ini. Apabila menanam bunga, ukur dan sukatnya mesti tepat, lurus dan dalam jarak yang sesuai. Tali, pita dan pancang adalah keperluan penting. Haji Abas tidak boleh berlebih atau berkurang dalam soal bekerja. Semua peralatan bekerja atau bertukang perlu berada bersamanya. Bila menanam pokok bunga pasti ada cangkul atau tajak. Ada pungkis. Tukul besi untuk menukul pancang. Pisau untuk memotong tali. Pendek kata tool-kitnya mesti tersedia. Ada juga antara cucu-cucunya yang mewarisi tabiat baik Haji Abas ini. Kepada Haji Abas yang tidak ada ialah perkakas untuk pembaikan elektrik dan perpaipan. Kepada orang seusia Haji Abas ianya cara hidup baharu. Kemahiran itu tidak dimilikinya. Ia beralah supaya orang lain dapat melalukannya.

Makanan adalah kunci kehidupan berkeluarga. Nafkah zahir yang menjadi tanggungjawab seorang suami kepada isterinya. Seorang bapa kepada anak-anaknya. Seorang ketua keluarga kepada seluruh ahli keluarganya. Kualitinya ditingkatkan selalu dari masa ke semasa. Semasa tidak berada makanan disediakan untuk mengenyangkan perut. Untuk meneruskan kehidupan. Mungkin untuk kelangsungan hidup itu sendiri. Mungkin banyak sayur kerana ianya paling murah. Di tepi jalan boleh dikutip. Dikebun orang boleh dipetik dengan izin tuannya. Apabila keupayaan ekonomi semakin meningkat makanan berkualiti ditambah. Begitulah yang Haji Abas lakukan. Dahulu anak-anaknya pernah makan nasi bercampur jagung. Enak tetapi cukup untuk mengenyangkan sahaja. Kemudiannya barulah ada tambahan seperti ikan atau daging ayam kampung sekali-sekala atau daging. Kepada Haji Abas kuantiti mesti dijaga. Setiap masa dipastikan makanan tersedia sebagai stok imbalan. Tersedia pada bila-bila masa diperlukan. Kecualilah keadaan sangat menyempitkan. Makanan biar banyak. Itu prinsip Haji Abas. Bila pergi ke dapur, beras banyak dalam bekasnya. Gula ada. Bawang dan ikan bilis ada. Asam jawa banyak. Belacan berkeping-keping. Dahulu berbuku-buku kerana dibeli secara kati (600 gram). Lada kering ada. Ikan kering atau masin ada. Begitu juga dengan rempah tumis dan sebagainya. Lagipun pada pendapat Haji Abas kuantiti yang dilihat mata biasanya mengenyangkan perasaan. Menyebabkan ketenangan secara psikologi. Hujan atau panas makanan sudah tersedia tanpa ada lagi rasa bimbang. Susah atau senang hanya menambah atau mengurangkannya secara relatif. Kualitinya berbeza secara relatif. Yang penting perut sudah dalam jaminan akan kenyang dengan makanan ruji.

Gelagat menyimpan Haji Abas masih berterusan. Wlaupun sudah menunaikan fardhu haji ia masih menyimpan. Pada tahun 1999 ia menunaikan umrah bersama Hajjah Aminah, beberapa orang anak-anak dan beberapa orang cucu-cucunya. Wang simpanan perlu ada setiap masa. Ada sahaja keperluan yang memerlukan wang tunai pada bila-bila masa. Ada agenda tahunan yang seperti terjadual tetap kepada Haji Abas. Mengadakan majlis kenduri arwah-arwah yang dikasihinya. InsyaAllah akan diperjelaskan dalam entry yang lain. Kita berusaha seolah-olah kita akan hidup 1,000 tahun lagi. Beribadat pula seolah-olah esok akan mati. Antara dua ekstrim ini gelagat menyimpan perlu dipertahankan. Hidup lama atau sekejap Allah yang tentukan. Sebagai manusia kita menghadapi hidup sebagai manusia biasa. Bergantung kepada hal-hal dunia. Sakit dan pening perlukan wang untuk rawatan dan ubat. Menghadapi kerosakan yang berbagai sama ada rumah, kenderan atau peralatan lain. Membantu orang lain yang memerlukan. Apabila ada simpana banyak yang mudah dibereskan pada kebanyakan waktu dengan izin Allah.

Pakaian, penampilan dan kekemasan diri adalah elemen penting kepada seseorang individu. Pasangan pula memberikan input yang sewajarnya supaya masing-masning berada dalam keadaan terkawal. Penampilan masing-masing terjaga rapi. Haji Abas tidak boleh berlebih kurang dalam soal berpakaian. Dalam soal kerapian. Dalam soal ketrampilan. Hajjah Aminah masih tetap memainkan peranan. Ia lebih suka Haji Abas memakai baju kemeja berlengan panjang apabila menghadiri majlis kenduri dan sebagainya. Nampak anggun walaupun dalam usia 100 tahun. Begitulah besarnya peranan isteri dalam menjaga penampilan suaminya. Duduk di kampung tidak bermakna semangatnya terlalu kekampungan. Disesuaikan dengan tempat dan zaman. Berpakaian baju kemeja berlengan pendek memang ringkas. Namun perlu dijaga pula kesesuaiannya. Haji Abas suka baju yang fit. Sesuai dengan tubuh badanya yang bersaiz kecil. Jika terlebih besar ia menjadi risau. Pada pendapatnya akan dikatakan orang bahawa ianya baju pinjam. Dipinjam dari orang lain.

Baju-bajunya di rumah disusun rapi. Digantung mana yang perlu. Dilipat mana yang sesuai. Haji Abas sentiasa bersedia dengan sebuah beg pakaian bersaiz besar hadiah dari anaknya. Di dalamnya tersedia seluar dan baju. Kain pelikat dan singlet. Tuala dan sapu tangan. Perkakas mencukur. Berus dan ubat gigi. Setokin dan seperlunya yang lain. Apabila ada sesiapa datang menjemput khususnya anak-anak, kesemua keperluan berjalan sudah tersedia. Angkat sahaja ke dalam kereta. Tidak perlu mencari. Tidak perlu berfikir apa yang perlu dibawa. Sesampainya di rumah yang dituju ia akan membuka jam tangan, kacamata, cincin dan songkoknya. Dibentangnya sapu tangannya. Diletakkan di atas sapu tangan dan dimasukkan pula ke dalam songkok. Lalu diletakkan di tempat yang sekira-kira tidak dimainkan oleh cicit-cicit. Dia akan menguruskan sendiri di mana yang sesuai untuk meletakkan beg besar pakaiannya. Jika dalam teori kejuruteraan bahawa setiap alat ada tempatnya, begitu juga Haji Abas perihatin dengan tempat yang sesuai bagi segala keperluan dirinya.

Kekemasan tubuh badan sangat rutin kepada Haji Abas. Hampir setiap hari ia mencukur misai dan janggut. Wajahnya sentiasa diurus rapi. Setiap hari dicarinya waktu yang sesuai dengan keperluan rutinnya. Bercukurlah dia dengan serius. Sehingga licin bahagian muka yang perlu dicukur. Haji Abas seorang lelaki yang begitu lanjut usianya tetapi jika diperhati tumitnya, ramai akan terkejut. Licin seperti wanita yang segala-galanya terurus. Manakan tidak. Apabila mandi dia akan menggosok tumitnya dengan batu. Setiap kali mandi. Kerana itu kakinya bersih dan cantik. Anak-anaknya yang perempuan tidak dapat menyaingi ketelitiannya menggosok tumit kaki. Prinsip dan amal adalah dua perkara yang saling berpaut. Kedua-duanya perlu dilaksanakan dengan bijaksana. Haji Abas melakukannya walaupun dia tidak perlu menyatakan sebarang prinsipnya kepada sesiapa kecuali kepada dirinya sendiri. Memeliharanya dan tidak mengabaikannya.

Kebiasaan baik yang menjadi amalan menjadikan Haji Abas teratur hidupnya.  Ada masa berjalan dan ada masa berehat. Ada masa makan dan ada masa tidur. Rutin hidupnya sangat simple. Tetapi tenang dan teratur. Begitulah dia membahagiakan dirinya dan diri isterinya.

No comments:

Post a Comment