Rumah Haji Abas yang sederhana besarnya di Parit Mohamad. Rumah yang sama dibangunkan semula di Parit Sulung dengan sedikit pengubahsuaian. Diduduki hingga sekarang.
Anak lelaki Haji Abas meninggalkan kampung
untuk bertugas di Johor Bahru. Anak pertama yang paling jauh tempat bertugasnya.
Jauh tempat tinggalnya. Status itu tambah melegakan kedudukan Haji Abas. Kebun getah
yang ditanam semula meringankan kos hidup kerana sayur-sayuran tidak perlu lagi dibeli. Apa sahaja yang ditanam subur dengan izin allah. Mungkin tangan
Haji Abas sejuk. Malah tangan Hajjah Aminah mungkin lebih sejuk. Tangan seorang ibu. Sentuhannya selalu menjadi. Bermacam sayur-sayuran yang enak
kerana ditanam sendiri. Segar dari kebun. Yakin akan kebersihannya. Anak gadisnya pula rajin
memasak. Dipelbagaikan selera Haji Abas dan keluarga. Kebun itu membekalkan berbagai keperluan. Ubi untuk sarapan. Pisang goreng untuk minum petang. Keledek dan keladi mungkin dipengat untuk di makan pada waktu malam. Jagung rebus menjadi kebiasaan, Serai, lengkuas dan halia tidak lagi dibeli. Apabila bahannya tersedia, banyak kepelbagaian yang boleh dimasak. Bermacam-macam juadah segar.
Johor Bahru menjadi tarikan kepada
anak-anak Haji Abas. Merantau jauh dan pada masa yang sama bekerja serta
berpendapatan. Apabila abang sudah bertapak adik-adik ingin juga merasa
kerlipan lampu-lampu neon yang berkerlipan. Beberapa orang adiknya ada yang
bertandang sekejap dan ada pula yang menumpang duduk di kuarters tempat
tinggalnya. Sesungguhnya kitaran hidup ini sentiasa berganti. Pada waktu
tertentu kita mendapat pertolongan orang lain. Pada waktu yang lain Allah
datangkan peluang untuk kita membantu orang yang lain pula. Kita tidak tahu besarnya
kuasa Allah ke atas sesuatu. Yang kita nikmati ialah keadilan. Redha adalah
sesuatu yang menenangkan hati.
Haji Abas telah lama belajar berjimat. Dalam
susah dan payahnya mengharungi hidup, sempat juga dia menyimpan. Jumlahnya mungkin
sedikit tetapi lama-kelamaan banyak juga jadinya. Wang bantuan kerana menanam
semula getah tidak dibelanjakan untuk membeli yang bukan keperluan. Sayur-sayuran
yang ditanam sendiri menjimatkan belanja. Setiap bulan ada titipan dari
anak-anak sedikit sebanyak. Apabila anak-anak sudah membesar, rumahnya perlu
ditambah ruang. Apatah lagi cucunya sudah bertambah ramai. Rumah awal yang
sederhana besarnya, ditambah keluasannya. Wang yang dijimatnya digunakan
secermat mungkin. Seorang tukang rumah dari Parit Separap yang bernama Buang
ditugaskan untuk tujuan itu. Kerjanya agak halus dan cermat. Apabila siap
rumah Haji Abas kelihatan lebih presentable berbanding sebelumnya. Berdinding
papan dan berlantaikan papan. Atapnya dari rembia diganti dengan zing.
Tentu sahaja untuk membesarkan rumah kosnya
agak tinggi. Ada bantuan dari anak-anak lelakinya. Sumbangan yang berbagai itu
ditambah dengan wang simpanan Haji Abas, terlaksanalah sebuah impian untuk
tinggal di rumah yang lebih selesa. Selama ini hanya impian sahaja di dalam
minda. Apabila rumah itu siap ianya suatu realiti. Mimpi yang menjadi nyata. Haji
Abas telah mula bangkit dari kedaifan yang lalu. Cerita tentang hidup serba
kekurangan dan banyak meminjam, Allah gantikan dengan kecukupan yang sederhana. Prinsip
itu membantunya untuk bersifat qanaah. Mencukupkan apa yang ada. Dalam kehidupan
manusia, sesuatu perubahan yang berlaku menjadi tarikan perhatian kepada orang
lain. Status Haji Abas dilihat berubah. Meningkat sedikit berbanding dari
dahulu.
Jika dahulu Haji Abas tidak dipandang
dengan sebelah matapun oleh orang-orang yang tidak menyukainya, kini ada yang
mula melihat senang. Senyum dan tawa dari jauh. Ramai yang bertandang ke rumahnya. Haji Abas masih ingat kesemua peristiwa lama itu. Ingatannya
masih terusik jika disentuh topik berkaitan. Tetapi Haji Abas sangat pelembut
orangnya. Pemaaf kepada mereka yang menganiayanya. Kepadanya, jangan menganiya
orang. Tidak ada faedahnya. Begitu pesan kepada anak-anaknya. Sesungguhnya benar. Dalam jangka panjang Haji Abas
memenangi hati orang-orang yang cuba membakar jambatan keluarga. Kepada Haji Abas
kecil tapak tangan, nyiru ditadahkan.
Kelembutan hati Haji Abas agak klasik. Selepas
tamat Perang Dunia II, Jepun meninggalkan Tanah Melayu setelah kalah perang.
British pula lambat kembali kerana yakin Tanah Melayu dalam genggaman mereka. Keadaan
yang lompang itu diambil kesempatan oleh MPAJA (Malayan People Anti Japanese
Army) untuk menguasai keadaan. Pasukan itu sebenarnya ditubuhkan oleh British. Dibiayai dan
dilengkapi dengan senjata oleh British. MPAJA melihat ruang untuk menolak
British. Orang Melayu ketika itu masih terlalu ramai yang lena. Tidak ramai
yang melihat jauh ke hadapan. Mereka yang dikira pandai hanya golongan
bangsawan dan anak-anak pembesar. Mereka dilatih menjadi pentadbir untuk
British. Lagipun orang Melayu telah lama dimanjakan dengan berbagai program
British seperti pemberian kopun untuk ditukarkan kepada barang-barang keperluan
makanan. Orang Melayu menjadi kasih kepada British hingga lemah untuk melawan. Hanya
beberapa orang Melayu yang bersama MPAJA dan akhirnya digelar sebagai pengganas
kumunis.
Orang Melayu bangkit bukan untuk
mengnyahkan British dari Tanah Melayu tetapi membantu menegakkan semula
penjajahan British. Berlakulah pertembungan kepentingan antara orang Melayu dan
MPAJA. Di Batu Pahat, khususnya d kawasan Parit Sulung dan Seri Medan hal itu memuncak. Peperangan berlaku
antara orang Melayu dengan anggota MPAJA. Seri Medan dan kawasan
persekitarannya hingga ke Semerah bermandikan darah. Haji Abas turut terlibat. Tetapi
dia bukan keras hatinya. Terlalu lembut. Tidak ada sesiapa yang tertusuk
pedangnya. Hanya diangkat tinggi. Hanya kejap dihunus di tangan kanannya. Tidak
pernah pedang itu turun dan menusuk tubuh manusia. Di sekelilingnya rakan-rakan
yang lain bermandikan darah, dia hanya mampu melihat. Menyaksikan sejarah hitam
negara. Sesuatu yang tidak pernah diimpikannnya. Bukan sahaja Jepun dan British
yang berperang. Dia sendiri terlibat dalam perang dalam bentuk yang lain. Tetapi
tetap perang yang menumpahkan darah.
Hingga sekarang dasar hatinya masih lembut.
Melayani masa lampau hanya sebagai perintang waktu. Dalam usia 100 tahun tentu terlalu
banyak pengalaman suka dan duka yang dilaluinya. Saat ngeri yang menimpa. Pengalaman
dan jatuh bangun dalam hidup adalah kehidupan itu sendiri. Sebab itu orang tua
dikatakan banyak garamnya. InsyaAllah bagi Haji Abas bukan banyak ragamnya. Makan
cukup. Tidur cukup. Kesihatan terjaga. Ibadat diamal. Hati mahu baik. Mulut mahu
manis. Antara ungkapan yang selalu diulang dengar. Menjadi sebahagian dari falsafah hidupnya. Tidak ada yang perlu ditoleh sebenarnya. Mereka yang dahulu bersamanya
kesemuanya sudah tiada. Hingga ke tuanya Haji Abas menjadi tunggak zaman. Kita hanya
mampu mendengar, menulis dan membaca sejarahnya tetapi tidak mampu berada dalam situasi sejarahnya. Grafik kehidupannya teranyam rapi. Untuk diambil iktibar darinya.
Anak lelaki Haji Abas, Haji Madzlan dan keluarganya.
No comments:
Post a Comment