Thursday, May 1, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Mencari Damai Di Hati

Selalu kita berdoa semoga Allah memberikan kita kesihatan. Sihat fizikal, mental, perasaan dan psikologi. Tiada nilai kesihatan yang Allah anugerahkan kepada kita. Dengan kesihatan kita mampu mencari rezeki yang halal tanpa gangguan. Kudrat yang disandarkan juga kepada stamina membolehkan kita bergerak dengan pantas dan lincah untuk menambahkan rezeki yang ada. Kesihatan juga menjadi kunci untuk kita bebas beribadat. Air bukan alahan. Wuduklah seberapa kerap. Seberapa banyak. Untuk solat semahu hati. Menrendahkan dahi untuk Ilahi. Merendah kehambaan yang ada pada diri. Kaki dan lutut masih segar untuk berdiri dan sujud. Berlipat kaki duduk syahdu di hadapan Allah. Dengan ihsan yang dituntut. Kerana kita tidak mungkin melihat Allah tetapi kita yakin Allah melihat kita. Kesihatan menjadikan kita menjadi insan yang berkewajipan untuk melakukan kesemua yang dituntut sebagai tanggungjawab. Mereka yang sihat sangat beruntung kerana hidup mereka berjalan lancar. Kerana itu ramai orang berlumba-lumba untuk mengekalkan kesihatan mereka. Yang lain berlumba-lumba untuk memulihkan kesihatan. Tidak kurang juga yang ingin menambah kesihatan. Dalam pada itu jangan pula sampai terlupa tentang aspek kesihatan dalam beragama. Trend yang kita lihat ialah banyaknya cacat cela dalam mentafsir dan menterjemahkan agama menjadi ibadat dan tatacara hidup seperti yang dituntut.

Menjadi trend sosial pula untuk mempertikai berbagai aspek agama. Sayangnya kita selalu melihat dari luar. Atau dari jauh. Maksudnya kita tidak mengetahui dengan sebenar-benarnya tuntutan agama. Benar kita bersyahadah setiap waktu, kita solat, berpuasa dalam bulan Ramadhan, membayar zakat dan menunaikan haji. Rukun Islam yang lima ini lebih kepada aktiviti fizikal. Syahadah diungkapkan. Solat dengan rukunnya. Puasa dengan menahan lapar dan dahaga. Membayar zakat bagi yang berkaitan. Menunaikan haji ke Makkah bagi yang berkemampuan. Ramai mereka yang tidak arif tentang rukun iman. Tuntutan dari rukun iman yang enam itu. Setelah beriman kepada Allah, MalaikatNya, KitabNya, RasulNya, Hari Qiamat dan Qada' serta Qadar aspek tuntutan dan tanggungjawabnya yang selalu menjadi masalah. Beriman wajib dengan lisan, dengan perasaan, dengan hati dan seluruh jiwa raga kita. Ianya secara total atau tuntas mengikut istilah Indonesia. Sesudah beriman kita tidak boleh banyak alasan untuk menerima sebahagian yang kita suka dan menolak apa yang kita tidak suka. Dalam kebanyakan masalah sebenarnya kita tidak suka sebab kita tidak faham. Tidak kenal hingga tidak mencintai apa yang kita imani. Kita tidak mencari jawapan-jawapan kepada apa yang tidak kita fahami. Maksudnya kita dituntut supaya belajar apabila tidak mengetahui. Banyak bertanya. Banyak membaca. Banyak berbincang. Banyak merujuk. Banyak hadir dalam kuliah-kuliah mengenai aspek yang berkenaan.

Kita tidak boleh lari dari agama kerana kita tidak boleh merasakan bahawa agama adalah milik ustaz dan ustazah sahaja. Milik orang tua-tua. Milik imam-imam sahaja. Kita perlu berada sama ada dalam zon fardhu kifayah atau zon fardhu ain. Tiada ruang untuk mengelak sehingga kita ingin berada di luar kedua-duanya. Atau ingin pula berada antara kedua-duanya. Tidak mungkin. Agama tidak melarang kita mengambil adat (urf) sebagai gandingan. Umpamanya penganut Islam memakai pakaian negara masing-masing asalkan menutup aurat dan memenuhi syarat menutup aurat. Memakai pakaian orang Arab adalah satu alternatif. Mengaitkan agama dengan Arab kerana agama Islam datang dari mereka. Oleh yang demikian tiada pakaian yang khusus untuk orang Islam. Yang dipentingkan menutup aurat seperti yang digariskan di dalam al-Quran dan dalam al-Sunnah. Membuang atau menolak tuntutan tersebut bermakna kita memaksa diri untuk mengambil pakaian barat umpamanya sehingga kita melanggar tuntutan menutup aurat. Melanggari hukum larangannya. Malang juga apabila ramai antara kita yang menolak yang hak. Mengambil pula yang bukan hak sehingga mendedahkan aurat. Malang lagi apabila dikatakan pakaian tidak dinisbahkan kepada agama. Tidak dinisbahkan kepada iman. Al-Quran dari Allah. Dibawa turun oleh malaikat Jibril. Disampaikan kepada Rasulallah. Bertenang sebentar. Kita beriman kepada Allah, malaikat, kitab dan Rasul. Perintah dan larangan termaktub di dalam al-Quran. Menolak perintah bermakna menolak Rasul, menolak malaikat, menolak Allah dan menolak al-Quran itu sendiri. Di mana status iman ketika itu?

Sejak negara ini tertakluk pepada penjajahan, norma-norma bukan Islam telah banyak sangat yang kita ambil. Perlahan-lahan ianya meresap menjadi darag daging. Dalam kehidupan kita ini ramai orang-orang yang profesionnya adalah menjadi contoh masyarakat. Tingkahlakunya menjadi contoh. Pakaian mereka dijadikan contoh. Kehidupan mereka dijadikan contoh. Apa sahaja yang berkaitan dengan diri mereka dijadikan berita dan kemungkinan besar dicontohi. Public figure mungkin sesiapa sahaja seperti guru, imam, penghulu, kadi, pelakon, penyanyi atau pemimpin politik. Mereka diteropong setiap masa. Ada sahaja yang merakamkan aktiviti mereka sama ada dengan lisan, dengan coretan atau dengan gambar dan video. Mereka yang Muslim tentulah wajib melaksanakan kesemua yang Islamik. Pilihan kita itu sahaja. Tiada pilihan lain. Pilihan yang telah digaristentukan oleh Allah. Bukan oleh manusia. Bukan ditentukan oleh ibu dan bapa. Bukan juga ditentukan oleh ustaz dan ustazah. Islam bertandakan nama yang ibu bapa kita beri pada kita semasa kita dilahirkan. Kewajipan kita sebagai Muslim untuk melaksanakan kesemua tuntutan Islam dan menjauhi kesemua larangannya. Tiada ruang alasan. Tiada ruang dalih. Tiada ruang untuk mencari pilihan lain. Allah telah sempurnakan Islam sebagai agama yang diredhaiNya.

Mengetahui mengenai selok belok agama bukan juga suatu alternatif. Ianya pilihan tunggal. Mereka yang secara sedar mengetahui dirinya adalah Muslim berkewajipan mengetahui tentang agamanya dengan jelas. Apabila timbul permasalahan kita semua boleh menjawabnya. Boleh menyelesaikannya. Andainya jawapan-jawapan yang diperlukan tidak kita ketahui maka kita tangguhkan untuk menjawabnya. Mungkin bukan bidang kita. Atau kita belum mengetahui secara pasti. Apabila ada keraguan maka perkara itu hendaklah diserahkan kepada pakarnya. Bukan sebarang orang yang boleh menjawab. Media juga harus dikendalikan oleh mereka yang memiliki latarbelakang agama. Mencari maklumat hendaklah bersumebrkan kepada mereka yang ahli. Yang pakar. Sekiranya jawapan yang diberikan bukan menjawab maka jawapan itu tidak wajar dikeluarkan dalam siaran media. Tindakan seperti itu tentulah merosakkan agama. Salah representasi. Menyebar luas sesuatu yang sepatutnya dikawal. Yang tidak wajar dihebahkan. Yang hak atau benar diberi nilai benar dan yang batil atau salah disalahkan. Bertanya mengenai hal agama yang khusus atau rumit tidak boleh melalui sesiapa sahaja yang beragama Islam di tepi-tepi jalan. Jika mereka memang ada latarbelakang agama mungkin ianya sesuai.

Ketidakarifan tentang agama boleh diatasi dengan pendidikan agama yang lebih merentasi aras yang lebih tinggi. Pengajaran dan pembelajaran agama di negara kita masih lagi berbentuk tradisional. Di negara Arab ianya berkesan tetapi di negara kita yang sedang mabuk dengan teknologi maklumat, kaedah tradisi kurang menarik minat. Peranti elektronik perlu menjadi kebiasaan. Wujudkan penguasaan kinestetik. Pendengaran sahaja sudah di luar kotak pembelajaran yang biasa. Melihat sahaja juga tidak memberi impaknya yang diharapkan. Sampai masanya kita bergerak kepada animasi. Matapelajaran animasi sepatutnya sudah berada di sekolah menengah atas iaitu tingkatan empat dan lima. Matlamat jangkapanjangnya semua bakal eksekutif boleh menggunakan peralatan berkomunikasi dengan selesa. Kerana itu ustaz dan ustazah sewajarnya terlibat dalam arus perdana teknologi. Bukan lagi hanya penonton. Tidak pula menolak untuk mencuba dan memahirkan diri. Zaman sudah berubah jauh. Langkah kita perlu pula the fast way forward. Sangat wajar sekarang ini penglibatan mereka yang arif dengan teknologi untuk juga menjadi pendakwah agama. Bantuan anda semua diharapkan sangat-sangat. Semarakkan agama kita dengan teknologi. Bangunkan perisian yang sekadar menutup kos. Jihad mereka yang mahir teknologi. Rujuk ulamak yang syadid untuk mendapatkan input yang sewajarnya.

Persekitaran kita penuh dengan banyaknya masalah dan maslahah. Ianya berpunca dari masalah individu tetapi merebak menjadi masalah ummah. Sudah meruncing sehingga sukar dirawat. Mencegahnya juga sudah di luar kawalan. Ramai orang mengatakan sekarang sudah akhir zaman. Dahan untuk berpaut semakin rapuh. Ulamak ternama semakin ramai yang meninggal dunia. Jika kita tidak bergerak untuk memperbaiki keadaan, maka kita juga terseret sama untuk menjadi tidak bermanfaat. Waktu yang masih ada perlu dimanfaatkan mengikut kemampuan kita secara individu dan secara jamaah. Masing-masing mencari wadahnya sendiri untuk memberi yang terbaik. Yang tidak mampu membantu. Sedekahkan tenaga atau wang ringgit atau nasihat yang baik. Ke mana kita? Ayuh kita orak langkah menuju jalan lurus yang ada di hadapan kita sekarang

No comments:

Post a Comment