Tuesday, April 29, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Malangnya Bangsa Yang Mudah Dijual

Hampir semua orang Melayu menonton filem-filem P. Ramlee. Penulis teringat filem Tiga Abdul. Pertama, sesiapa yang marah hartanya dirampas. Kedua, berniaga manusia lebih untung dari berniaga unta. Ketiga, ketamakan kepada harta menjadikan manusia hilang pertimbangan. Keempat, rasuah memungkinkan apa sahaja. Kelima, perdamaian adalah lebih baik dari persengketaan kerana air dicincang tidak akan putus. Keenam, P. Ramlee menyarankan peningkatan kekuatan ekonomi dan perancangan keluarga. Allahyarham Tan Sri P. Ramlee telah pergi meninggalkan kita 40 tahun yang lalu. 40 tahun dahulu dia telah mengenalpasti punca kegagalan bangsa yang banyak cacat-celanya. Banyak berebut harta yang sedikit. Tidak memikirkan generasi yang akan datang. Anak dan cucunya sendiri. Kegilaan memenuhi perut sendiri merosakkan sebuah bangsa yang dahulunya bermaruah. Yang mampu dikatakan hanya: Ini tidak adil. Cukup sekadar itu sahaja.

Melaka bukan calang-calang empayar pada ketika kegemilangannya. Sekutunya adalah negara Cina dan Majapahit. Dua empayar besar di Timur yang tiada tolok bandingnya. Begitu hebatnya politik Melaka yang dipimpin oleh Tun Perak. The king maker yang sangat terkenal dalam sejarah tanahair. Tetapi legasinya terhenti apabila Tun Perak tiada. Kedatangan Portugis meruntuhkan Melaka. Sebuah negara kecil yang lebih licik politiknya. Ramai orang mengatakan bahawa Melaka kalah kerana berperang dengan keris dan parang sahaja. Siapa yang berkata begitu? Tentulah mereka yang menyokong penjajah. Kita berehat sebentar. Lihat kembali Melaka pada zaman kegemilangannya. Pertahanan Melaka bukan sahaja di darat tetapi juga di laut. Armada Melaka bukan calang-calang juga kebalnya. Senjata yang bernama lela dan rentaka bukan sedikit berjajaran di pantai Melaka. Di atas bukit. Di kapal-kapalnya. Maknanya peperangan telah menggunakan senjata yang hampir serupa. Saiznya sahaja mungkin kecil berbanding meriam orang Portugis. Melaka bukan tidak pernah berperang. Angkatan perangnya telah teruji.

Bagaimana sebuah empayar yang besar tumbang kepada Portugis yang kecil? Sejarah memaparkan adanya Si Kitul dan Mandaliar. Apabila dalam sebuah bangsa ada watak-watak tamak maka bangsa itu akhirnya hancur. Musuh akan menyerang dari penjuru yang tidak dijangka. Banyak pintu-pintu dengan sendirinya terbuka. Dibuka dengan relahati oleh anak bangsa sendiri. Habuan yang diterima akhirnya hanya sebuah kehancuran sebuah bangsa yang gah. Apakah tragedi tersebut berulang lagi? Peperangan bukan lagi dengan meriam atau keris tetapi teknologi dan maklumat yang mengancam. Harta benda mudah alih yang menjadi taruhan. Tanah jajahan bukan keutamaan tetapi apa yang ada di dalam sesebuah negara yang menjadi idaman. Lanskap negara dan bangsa akan berubah. Akan tercipta hamba-hamba baru yang bertuankan dengan tangan-tangan yang berkuasa besar. Apabila diteliti ada ciri-ciri akhir zaman. Kau ikut aku, selamat. Kau tolak aku, musnah. Rasanya pembaca dapat meneka siapa yang berkata begitu. Kita selalu terleka dengan kemewahan sementara. Benarlah dunia ini hanya pinjaman. Terlalu sementara. Terlalu sekejap. Esok atau lusa kesemuanya mungkin tinggal sejarahnya sahaja.

Sejarah yang hitam untuk sebuah bangsa yang dibina dengan keringat tetapi tidak dibangunkan dengan kesedaran yang tinggi. Bahawa di belakang sejarahnya banyak tangan-tangan yang berusaha menggagalkannya. Apabila mereka yang di atas selalu cry wolf, akhirnya datang bencana tanpa siapa dapat membantu. Apabila serigala besar datang menyerang dengan gagahnya apalah yang dapat dilakukan oleh mangsanya yang kerdil dan kecut. Kepercayaan yang telah tergadai menjadikan sebuah bangsa tidak tahu siapa lagi yang boleh dipercayai. Ketika kita bangun jaga dari tidur lena kita, mata kita melihat bahawa kesemuanya sudah menjadi milik orang. Kita terkepung sendiri dari segenap penjuru. Dari segenap aspek. Bagaimana kita menamakan diri kita tuan tetapi tanpa memiliki tanah. Tanpa memiliki rumah. Tanpa memiliki ladang. Tanpa memiliki sumber untuk kelangsungan generasinya. Dari bandar hingga ke desa kesemuanya tergadai kerana gelap mata. Jalanraya hanya memudahkan kesemuanya terlepas dengan kesegeraan yang tidak dapat dikawal. Yang tinggal hanyalah kita-kita yang diibaratkan seperti peribahasa sepuluh jung masuk anjing tetap bercawat ekor juga. Teknologi hanya untuk memerangkap minda supaya patuh tanpa had. Pendidikan lebih banyak hanya untuk secukup hidup. Jalan fikir kita singkat dan sempit. Kotak kita terlalu kecil, tertutup dan terasing.

Dunia kita itulah sahaja. Dipertahankan tanpa sebab yang menasabah. Yang lain dirampas orang satu demi satu. Lihatlah sekeliling kita, apa lagi yang tinggal. Mungkin nama dan barisan yang tidak dikenali lagi. Yang tinggal hanya kerangka zaman yang berlalu. Kita diajar untuk sayang. Malangnya erti sayang tidak dapat diterjemah dan ditafsir dengan bijaksana. Sayang kita melulu sehingga menutup mata dan telinga. Paling menyedihkan ialah sayang kita menutup akal dari berfikir dengan saksama. Dengan wajar. Dengan kebijaksanaan yang betul. Kita hilang kewarasan berfikir. Jarang melihat apa yang tersirat. Golong yang melihat yang tersirat terlalu sedikit. Ramai hanya mampu melihat yang tersurat. Itu pun hanya cebisan-cebisan yang dipertontonkan kepada mereka. Drama tanpa diketahui maknanya. Momokan yang akhirnya memakan diri sendiri. Sangat mengecewakan apabila nasihat ditolak sebagai berhasad dengki. Teguran ditolak sebagai tidak berterima kasih. Peringatan ditolak sebagai menghalang. Kerana tidak memiliki kearifan, orang di bawah mengiyakan sahaja apa yang dibicara.

Sekarang ini kita di persimpangan. Adakah kata-kata Hang Tuah masih relevan? Takkan Melayu hilang di dunia. Kita tidak memiliki kekuatan ekonomi. Kerana itu kita menjadi bangsa yang terjual. Mudah dibeli. Bak barang di pasar malam. Kadang-kadang boleh dibeli secara borong. Benar. Kadang-ladang tawaran yang diterima sangat lumayan tetapi terlupa yang terjual adalah sebuah bangsa. Sebuah maruah. Sebuah kelangsungan bangsa itu sendiri. Sebuah nilai yang tidak akan kembali lagi. Suatu prophecy yang disogokkan kepada kita bahawa bangsa kita tiada nilai asal usulnya. Apabila anak-anak muda kita diracuni dengan hedonism seluruh harapan kita musnah. Harapan kita tidak berbaki lagi. Mereka yang diharap membina mereka juga gagal menjalankan amanah. Jeritan kita hanya menghalau puaka. Kata-kata hanya jampi mentera. Senyum hanya banyak puranya. Ketawa kerana helahnya. Kesemuanya memperdaya. Sebuah bangsa yang hilang nama. Hanya kerana dunia yang fana. Apabila nanti anak bangsa kita menjadi minoriti menangislah bersama seperti orang kita di sebuah negara di selatan. Seperti sebuah bangsa di negara besar di seberang pasifik dan Atlantik. Kita telah lama diperingatkan. Tiada siapa yang mahu mendengar. Dianggap pula sebagai pendengki. Cemburukan kejayaan orang lain. Sekarang kita menerima kerumitannya yang sukar dirungkai. Hanya menunggu sat-saat musnahnya. Mudah-mudahan iman kita yang dapat membantu membangkitkan kekuatan. Allah bersama kita. InsyaAllah.

No comments:

Post a Comment