Friday, April 25, 2014

Bingkisan Dari Kaherah: Yang Mana Pemimpin Untuk Memimpin

Kita selalu memperlekeh tentang kualiti pemimpin. Apabila disentuh tentang kepimpinan Islam ramai pula yang mencebik. Suatu keyakinan yang sudah banyak pudarnya. Penulis teringat Muadz bin Jabal r.a. seorang sahabat Ansar yang dipercayai Nabi S.A.W. Kualiti awal Muadz ialah dia mendekati agama sewaktu usianya muda. Sewaktu penduduk di Yathrib (Madinah al-Munawwarah) belum kenal Islam. Dia seorang pemuda yang terkehadapan membai’ah Rasulullah melalui Perjanjian Aqabah Pertama di Makkah setahun sebelum Hijrah Rasulallah. Dia pemuda yang bersama-sama golongan yang lebih dewasa menyahut cabaran Islam. Sekembalinya dari Makkah dia berjaya meramaikan Muslimin di kalangan penduduk Madinah. Kualiti yang berkaitan ialah:

1 Berganding dengan mereka yang lebih dewasa atau lebih tua.

2 Mendampingi mereka yang berhak kerana usianya, ilmunya dan juga kedudukannya.

3 Tidak memihak kecuali yang hak. Tidak condong tanpa hak.

Apabila Rasulallah berhijrah ke Madinah, Muadz selalu mendampingi Rasulallah. Lalu Rasulallah memperakui bahawa Muadz adalah muridnya yang paling baik. Apabila berada di mana-mana majlis agama mata audien selalu memandang Muadz. Ia bukan sahaja memahami permasalahan agama bahkan boleh menyelesaikan kekusutan yang berkaitan dengannya. Maka untuk menjadi antara mereka yang hebat kita perlukan kualiti tambahan.

4 Bergurulah dengan mereka yang hebat. Cari mereka yang syadid dari satu peringkat ke satu peringkat yang lebih baik dan lebih tinggi. Kita perlu berguru dengan ramai pendidik. Mereka yang berbagai cabang ilmunya.

Muadz dianggap murid yang terbaik kerana ia belajar dari guru yang terbaik di atas muka bumi ini. Tiada siapa yang lebih baik dari Rasulallah. Untuk meningkatkan ilmu kita perlu mencari guru dari tahap yang rendah. Guru yang kita fahami ilmunya. Pada tingkat yang lebih tinggi cari guru yang lebih alim. Lebih tinggi ilmunya. Lebih mencabar hujjahnya. Begitulah seterusnya. Setiap pendakian itu kita akan menemui tambahan nilai. Ianya mungkin dalam bentuk perbezaan. Mungkin percanggahan. Mungkin tambahan. Kita perlu mencari guru untuk mengharmonikan kesemua perbezaan itu. Ianya mungkin berkaitan dengan tafsiran dalil yang ada. Mungkin perbezaan masa. Mungkin perbezaan adat dan tempat. Mungkin perbezaan qiraat. Muadz bin Jabal melalui kesemua proses itu. Dia juga menjadi antara penulis wahyu. Apabila kita sedang belajar. Guru kita memerhatikan potensi kita. Guru kita yang mengenalpasti jangkaan-jangkaan masa hadapan kita. Guru kita itulah yang juga yang mendoakan kejayaan kita pada masa hadapan kerana sayangkan kita dan kerana melihat potensi besar yang dilihat ada pada diri kita sewaktu di bawah kendaliannya. Cubalah berusaha untuk mendapatkan doa guru kita. Ungkapan pujian. Ungkapan harapan. Ungkapan yang memotivasi diri kita ke arah yang lebih berjaya. Doa guru banyak masinnya. Banyak makbulnya. Dari guru itulah kita didewasakan dengan ilmu untuk menikmati keindahan hidup berilmu. Yang lebih penting ialah kita berkeupayaan menjadi pemimpin yang hak dengan menggunakan secara saksama ilmu yang ada dan dengan restu guru.

Muadz tidak meminta apa-apa dari Rasulallah kecuali ilmunya. Walau bagaimanapun selepas pembukaan Makkah pada tahun ke-8 Hijrah Muadz dilantik sebagai pembantu gabenor di Makkah. Sebelum beres urusan di Makkah itu, berita dari Yemen menyatakan bahawa Muslimin telah mula ramai di sana. Permohonan dari Yamen supaya dihantar mereka yang boleh mendidik agama di kalangan mereka. Kerana itu Muadz dipanggil oleh Rasullah untuk dijadikan gabenor di Yemen. Satu lagi kualiti tambahan:

5 Pemimpin dilantik oleh ketua yang arif. Rasulallah arif tentang keupayaan Muadz.

Jawatan tidak dipinta tetapi ditawarkan kepada yang layak dan mampu memikul tanggungjawabnya demi agama dan kerana Allah. Mereka yang selalu meminta-minta jawatan ditakuti kerana ada tujuan lain. Ada tujuan sampingan. Bagi Muadz kualiti kepimpinan yang ada pada dirinya yang diperhatikan oleh Rasulallah sudah amat mencukupi. Sebagai pandauan dan untuk mempastikan bahawa Muadz sudah siap sedia dengan bakal tanggungjawabnya sebagai gabenor, Rasulallah masih lagi bertanya. Apabila berhadapan dengan masalah, bagaimana Muadz akan menyelesaikannya. Dialog berikut sangat masyhur:

Rasulallah : Bagaimana nanti kamu akan berhukum?
Muadz : Dengan al-Quran.
Rasulallah : Jika tiada dalam al-Quran?
Muadz : Aku rujuk sunnahmu?
Rasullah : Jika itu juga tiada?
Muadz : Aku akan berijtihad dengan ilmu yang aku miliki.

Seorang pemimpin adalah insan pilihan yang kepimpinannya akan pastinya dipertanggungjawabkan hingga ke akhirat. Benarlah kata Muadz, kepimpinan bersumberkan terlebih dahulu kepada al-Quran. Hukum Allah melebihi dari segala-galanya. Sesuai untuk semua manusia. Pada bila-bila masa dan di mana-mana sahaja. Allah Maha Mengetahui. Hukum Allah tiada syarat yang menyusahkan. Semuanya sesuai. Manusia sahaja yang selalu berhelah. Sumber ahkam yang kedua ialah sunnah. Apa sahaja yang berkaitan dengan perlakuan Rasulallah. Apa yang dikatakan Baginda. Yang dilarangnya. Yang tidak diberi sebarang komen. Yang digalakkan. Yang dipakainya. Yang digunakannya. Konsep ilmu yang ada pada Muadz ialah memiliki ilmu al-Quran dan ilmu al-Sunnah. Berijtihad bukan bermakna menggunakan akal sendiri. Gunakan akal tetapi berlandaskan apa yang terdapat dalam al-Quran dan al-Sunnah. Sesungguhnya Rasulallah mengasihi Muadz. Diiringinya Muadz beberapa ketika sehingga keluar kota Madinah. Seorang Rasul mengiringi sahabatnya. Mengiringi muridnya. Mengiringi gabenornya. Cuba kita visualkan dalam mata kita. Seorang Rasul beriringan dengan sahabatnya. Berjalan sambil berbual yang hak. Sampai pada ketikanya untuk berpisah bersabdalah Rasulallah, sampai di sini Muadz. Sekembalinya kamu nanti ke Madinah aku mungkin sudah tiada. Ini perpisahan kita yang terakhir. Bayangkan kita yang menjadi Muadz. Yang berada dalam diri Muadz. Apakah perasaan kita ketika itu. Begitulah Muadz meninggalkan Rasulallah dengan kesayuan yang syahdunya sangat memberatkan hati. Namun tugas dan amanah Rasulallah wajib ditunaikan.

Benarlah sekembalinya Muadz setahun kemudian Rasulallah telah tiada. Hanya tangis dan air mata yang mampu untuk Muadz. Rasulallah, sahabatnya telah tiada. Telah pergi menemui Rabbnya. Dalam zaman kita ini kualiti kepimpinan bukan lagi bersandarkan kepada kepimpinan Islam. Accountability kepada Allah tidak diberi perhatian. Bahawa mereka akan kembali kepada Allah tidak diperingatkan. Bahawa kepimpinan mereka akan dihisab juga tidak dipertimbangkan. Ramai pemimpin yang terkeluar dari garis Islam. Dalam dunia yang serba tidak kena ini ada pula mata-mata dunia yang memerhatikan. Berlaku banyak kali pemimpin dunia yang mereka percaturkan. Yang mereka naikkan. Yang mereka turunkan. Yang kuat pegangan Islamnya diganggu-gugat. Yang tidak amanah diberi pilihan untuk ikut telunjuk. Yang ingkar banyak bala yang ditimpakan. Dunia semakin kacau. Kerana itu Islam kita wajib diperkukuhkan. Hadhari dalam Islam direalisasikan. Kesarjanaan Islam yang dahulu diberi nafas baru. Kita wajib di hadapan. Mendahului dan mengungguli dalam banyak bidang. Bukan di belakang dan tunduk mengikut tanpa haluan. Jalan kita dari dunia ke akhirat. Kita wajib ikut jalan itu.


No comments:

Post a Comment