Sunday, August 18, 2013

Bingkisan Dari Kaherah: Nak Pulang Tak Pulang



Semakin ditunggu semakin mengusik fikiran. Terakhir pegawai Majlis Keselamatan Negara sudah terbang ke Mesir. Berita dari anak, saya semak online. Tinjauan terakhir akan dibuat esok. Sambil membuat kerja rumah intertnet dilayari. Pulang atau tak pulang. Berat rasanya hati hendak meninggalkan bumi anbia ini. Bumi kelahiran Nabi Musa a.s. Bumi Nabi Harun a.s. Bumi yang dihuni Imam Syafiee. Imam al-Lait. Apakan daya, negara orang yang berkocak. Kita warga asing elok menyingkir dahulu hinggalah keadaan mengizinkan semula. Kesemuanya bumi Allah. Pertambahan manusia memerlukan sempadan negara dan sempadan politik. Antara yang sukar ialah politik dalaman. Tidak mudah memuaskan hati semua orang. Orang Islam sendiri perlu bijak berpolitik. Politik bukan jahat. Tidak juga kotor. Politik ada lenggok dan lagunya yang tersendiri. Ada tari dan rentaknya yang tersendiri. Cuma ramai orang yang bertingkah tidak kena irama. Itu yang menjadikan politik tempang dan pincang.

Hampir dua bulan di Kaherah. Baru sangat. Seronok belajar bahasa Arab di Markaz Nil. Banyak yang menggembirakan pembelajaran yang saya lalui. Mungkin juga begitu yang dirasai oleh pelajar-pelajar yang datangnya dari kira-kira 49 negara di seluruh dunia. Maknanya Markaz Nil ini sangat established. Didatangi oleh ramai yang berminat. Ada yang hanya beberapa bulan dan ada yang hingga melangkaui setahun.  Untuk menamatkan kesemua modulnya memerlukan kira-kira 15 bulan. Setiap modul hanya sebulan. Diselang dengan bulan untuk bercakap, berbicara, bersoal-jawab, bercerita, berhujjah, bersyarah dan sebagainya. Terasa puas kerana setiap hari ada latihtubi yang  banyak untuk memahirkan diri. Kerja rumah yang juga kadang-kadang banyak. Latihan amali ini melatih minda supaya mengingat, menangkap dan membiasakan dengan sistem bahasa. Kaedahnya. Mungkin dari segi morfologi, syataks dan keperluan linguistik yang lain.

Yang pentingnya ada keriangan dalam hati berada di Markaz ini. Yang dicari berada di hadapan mata. Sistem pembelajaran yang teratur memberi laluan yang lebih segar dalam mempelajari bahasa Arab. Teori atau kaedah diberi secara berhemah. Tidak memeranjatkan. Tidak mendebarkan. Malah diterima dengan kefahaman yang lebih tinggi sebab praktikalnya sudah dilalui. Barulah boleh memahami yang mana berbaris hadapan (dhommah), berbaris atas (fathah) dan yang mana berbaris bawah (kasrah). Banyak kali mempelajari bahasa Arab tidak lancar perjalanannya. Kali ini baru dapat merasakan ada keserasiannya. Mudah-mudahan berpanjangan belajar di sini. Malangnya keadaan seperti mengusik perasaan. Kemungkinan besar akan diangkut pulang untuk beberapa ketika sehingga bumi anbia ini tenang kembali. Pada awalnya ingin menggenggam bara api hingga menjadi arang. Api lain yang menyala dan membakar. Maka kami perlu menyisih dahulu dari api itu. Menjauh supaya tidak berlaku tempias dan panasnya. Hanya mampu melihat dan mentafsir. Yang tersurat dan yang tersirat.

Terasa berat hendak berkemas ala kadar. Persatuan Pelajar Johor sudah dihubungi. Persatuan Melayu Mesir juga sudah dihubungi. Ada beberpa orang lain sudah maklum kehadiran saya. Terima kasih Ustaz Haris dari IKRAM (JIM). Terjumpa di kedai buah beberapa hari lalu.  Selain daripada itu pelajar Malaysia di Markaz Nil juga ramai bilangannya. Masing-masing tanya bertanya setiap masa. Bersedia untuk menghadapi segala kemungkinan. Bila pulang tentu ada yang ditinggalkan.

1       Rumah sewa dan barang-barang milikan yang ditinggalkan.
2       Berapa lama pula harus ditinggalkan.
3       Bagaimana jika melebihi tiga bulan umpamanya.
4       Pelajaran terganggu pula kelancarannya.

Pada tahun 2011 dahulu saya menunggu dengan cemas anak saya diangkut pulang. Kali ini mungkin saya dan isteri pula menerima giliran itu. Anak-anak di tanahair sudah tidak sabar menunggu apa kemungkinan yang akan berlaku. InsyaAllah sehari atau dua ini ada khabar penentu. Pulang atau tak pulang. Kalaulah, kalaulah boleh dielak untuk pulang. Kalaulah boleh bertahan. Semuanya hanya kemungkinan. Yang pastinya apabila orang lain diangkut pulang, kami perlu diangkut juga. Mustahil ditinggalkan dalam keadaan negara orang tidak selamat dan aman. Tanggungjawab pemerintah pula untuk menjamin warganya yang di luar negara selamat dibawa pulang. Tidak ada jaminan keselamatan di negara yang sedang bergolak. Apabila keadaan memuncak gawatnya berbagai perkara boleh berlaku.

1       Bekalan makanan terputus.
2       Aliran air terputus.
3       Bekalan elektrik terhenti.
4       Bekalan perubatan terputus.

Menakutkan juga kerana pergerakan terhad. Banyak terhalang dari kebebasan. Itu belum pemeriksaan kewarganegaraan dan sebagainya. Siapa sahaja boleh disyaki kehadirannya di bumi anbia ini. Semakin difikirkan semakin gelabah juga hati ini. Terlalu banyak kemungkin yang tidak baik berlaku. Yang baiknya belum nampak bayangnya. Mungkin esok ada berita yang pasti. Pulang atau tak pulang. Bila difikirkan lagi mungkin banyak baikny ajuga untuk sementara waktu pulang ke tanahair. Menatap wajah cucu yang belum disapa wajahnya. Cucu baru yang akan lahir tidak lama lagi. Kenduri kendara yang akan dihadiri. Bertemu semula sanak saudara yang sudah berbulan-bulan ditinggalkan. Sahabat handai yang terpisah sementara. Apabila Allah menentukan sesuatu ada hikmah yang perlu diterima. Pasti ada kebaikan dari segala-galanya. Allah hanya memberikan yang terbaik mengikut kadar masing-masing. Yang pentingnya bersyukur. Mensyukuri nikmatNya.


Pulang atau tak pulang hanya suatu keputusan yang mudah. Yang mengiringi keputusan itu yang mungkin menyukarkan bagi setengah orang. Bagi pelajar biasa yang masih muda, penaja tidak keberatan untuk membayar tambang mereka kembali ke Mesir apabila keadaan aman semula. Apabila keselamatannya terjamin. Bagi yang datang dengan biaya sendiri banyak juga yang perlu difikirkan. Perlu berhemah dan berjimat. InsyaAllah Allah mempermudahkan segala urusan. Datang kerana Allah. Kembali kerana Allah. Pergi semula kerana Allah. Hidup ini untuk Allah. Mati juga untuk Allah. 

No comments:

Post a Comment