Saturday, July 6, 2013

Bingkisan dari Kaherah: Berhijrah ke Bumi Nabi Musa dan Nabi Harun



Setelah enam bulan di Jordan teringin pula berhijrah ke negara lain yang banyak keserupaannya. Sewaktu menikahkan anak pada akhir bulan Mac 2013 yang lalu banyak info yang menjadi input untuk berfikir semula. Pada asalnya saya dan isteri ingin berada di Jordan selama kira-kira dua tahun.  Jika tidak mumtaz dalam bahasa Arab, boleh membaca dan bercakap sudah cukup bagus untuk diri sendiri. Untuk menambahnilai kekurangan diri yang belum ada. Pengalaman pertama di Kaherah membuka suatu lembaran untuk muasabah diri. Menilai semula kedudukan. Membandingkan antara lebih dan kurangnya. Antara baik dan lemahnya. Antara dua ekonomi yang berbeza. Antara dua suasana persekitaran yang berbeza. Tergerak hati untuk berhijrah. Dalam banyak pertimbangan selalunya kita memikirkan tentang kos. Keduanya tentang nilai tambah yang akan diperolehi. Seterusnya impaknya dalam jangka panjang. Insan seperti kita selalu berusaha mencari yang terbaik untuk dirinya. Apabila ada hal-hal yang kurang selesa kita cari puncanya. Kita atasi segera. Buat keputusan yang bersesuaian. Yang penting natijahnnya membahagiakan. Berhijrah mencari kebaikan tambahan. Di manapun ada lebih dan ada kurangnya.

Jordan adalah sebuah negara yang agak damai. Pemerintahan beraja yang sedia ada dapat mengawal keadaan.  Namun begitu kursus yang saya ikuti agak tinggi kosnya. Pakej kedua USD500 sebulan. Atau RM1,500 seorang. Dua orang bermakna RM3,000. Pakej itu meliputi sewa rumah, pengangkutan, yuran pengajian, insuran, internet dan kad sim telefon serta tiga lawatan ke tempat bersejarah. Tempat tinggal di kawasan bandar. Tetapi jauhnya dari universiti kira-kira 45 minit. Banyak masa terbuang dalam perjalanan. Semua kos itu tidak termasuk makan dan minum dan lain-lain keperluan diri. Tambang pergi dan balik dari Malaysia juga di luar pakej tersebut. Semua kos bernisbahkan satu kepala. Bolehlah hidup tetapi terasa juga peritnya berhemah dalam berbelanja. Alhamdulillah ada bantuan dari anak-anak. Memberi keringanan dan berfikir dalam merencana kehidupan di rantau orang. Wang pencen sahaja sekadar antara cukup dengan tidak. Walau bagaimanapun enam bulan berjaya dilalui dalam debaran-debaran jangkaan.

Sekarang kami di Kaherah, Mesir. Bumi anbia yang lahir di sini nabi Musa. Seorang nabi ulul azmi. Antara nabi yang banyak cubaannya. Pengikutnya orang Israel yang banyak kerenahnya. Banyak mintanya. Banyak tuntutannya. Banyak tidak syukurnya. Banyak kufurnya. Di bumi ini nabi Musa menentang Firaun. Banyak mukjizat kepada nabi Musa. Tongkatnya yang menjadi ular besar menelan semua ular ahli sihir Firaun. Kerananya ahli-ahli sihir tersebut sujud mengakui wujudnya Allah seperti yang selalu didakwahkan nabi Musa. Mukjizat besar yang lain ialah laut yang terbelah 12 untuk dilalui oleh 12 kabilah Israel. Masing-msing dengan lorong masing-masing. Filem The Ten Commandments lakonan Charleston Heston cuba menggambarkan dinding air yang terbentuk sewaktu laut terbelah. Tahun-tahun 60an dahulu. Sewaktu lawatan saya ke Universal Studios pada tahun 1990 dahulu bas yang saya naiki melalui lorong buatan yang membelah laut. Untuk set filem mereka membina dinding kaca. Terasa juga bas itu antara air dengan air. Antara dinding dan dinding yang lain. Realiti ketika nabi Musa membawa kaumnya keluar dari Mesir tentulah lebih gawat. Lebih cemas. Tentulah iman mereka ketika itu kuat. Mengimani bahawa air itu sebenarnya memang terpisah. Memang Allah menjanjikan keselamatan dan keamanan kepada bani Israel itu.

Di bumi anbia ini Allah tenggelamkan Firaun di tengah lautan. Ketika bani Israel sudah selamat di seberang laut. Ketika debar mereka sudah reda. Tenggelamlah Firaun dengan kekufurannya. Ribuan tahun kemudian kuburnya ditemui di piramid. Memanglah Firaun terlalu zalim kepada dirinya dan kepada rakyatnya. Terutamanya kepada bani Israel. Allah rakamkan kisahnya untuk ditonton oleh manusia kemudian. Bukti bahawa al-Quran jauh mendahului catatan sejarah manusia. Menginsafkan supaya mengakui bahawa kita semua diciptakan Allah. Tiada kuasa menciptakan walau apa sekalipun kecuali dengan izin Allah. Mumminya tidak menggambarkan manusia yang gagah perkasa. Hanya kerangka yang lemah walaupun diawet. Tiada lagi kuasa menghidup atau mematikan. Dirinya sendiri tenggelam hingga Allah mematikannya tanpa dia sendiri ada apa-apa kuasa untuk menahan kuasa Allah. Sekarang ini mummi itu hanya suatu tontonan di muzium. Rakaman Allah di dalam al-Quran ribuan tahun dahulu semuanya membenarkan kenyataan. Secara mutlak orang sekarang mendapat input yang bukan kepalang.

Di bumi ini juga lahirnya nabi Harun. Adik nabi Musa. Dua beradik ini sama-sama berbantu-bantu untuk menentang Firaun. Sama-masa menyelamatkan bani Israel dari ancaman Firaun. Sama-sama menyeberang laut untuk menyelamatkan dari ancaman bahaya Firaun. Sewaktu nabi Musa menerima wahyu di Bukit Tursina, nabi Harun yang membantu mengawal karenah orang Israel. Di Petra, Jordan terdapat sebuah makam yang dikatakan makam nabi Harun. Tinggi di puncak sebuah gunung di Petra tinggalan orang Anbat. Makam nabi Musa pula berada di tempat lain. Kita tidak juga lupa akan kisah nabi Yusof yang menyelamatkan Mesir dari bahaya kemarau selama tujuh tahun. Dari Syam nabi Yusof diselamatkan ke Mesir dari ancaman saudara-saudaranya sendiri. Di bumi ini baginda menjadi menteri yang dipercayai. Tujuh tahun yang mewah dirancang supaya menyimpanan bekalan makanan untuk tujuh tahun yang menyukarkan kerana kemarau panjang.  Air yang tiada alirnya tidak memungkinkan tanam-tanaman dapat hidup yang memberikan hasilnya. Maka persediaan yang rapi dirancang supaya negara Mesir terhindar dari bencana kebuluran.

Kita tidak juga lupa kepada Qarun. Orang terkaya pada zamannya. Dia memohon untuk menjadi kaya tanpa menyedari bahawa kekayaan yang tidak diurus secara syarie menjadikannya terlalu terikat dengan keduniaan hingga melupakan Allah dan hari akhirat. Kaya tiada halangan dalam Islam. Syaratnya semua tuntutan Allah hendaklah disempurnakan. Zakat, derma, dan segala jenis infaq hendaklah ditunaikan. Barulah harta kekayaan memberi erti kepada memiliknya dan kepada mereka yang berhak menerimanya.  Dalam Islam tiada kaya untuk diri sendiri. Kekayaan adalah milik Allah. Maka segala tuntutannya hendaklah ditunaikan. Pemilikan itu bukan mutlak. Semuanya milik Allah. Jika tidak Allah mengambilnya semula. Tiada halangan kerana kesemuanya milik Allah. Kisah Qarun  dicatatkan sebagai sangat kaya. Kunci gedungnya sahaja memerlukan beberpa ekor unta. Allah azabkannya. Ditenggelamkan kesemuanya kecuali sedikit sahaja yang tertinggal. Untuk tontonan orang kemudian. Bahawa sesiapa sahaja munusia yang ingkar kepada perintah Allah dibalas dengan azab yang pedih. Ada yang dari dunia hingga akhirat.


Mesir bumi bertuah. Kisahnya panjang dan berpanjangan. Nantilah perlahan-lahan akan saya bingkiskan dari Kaherah. Untuk satu kesempatan seperti ini hanya cebisan kisah yang dapat dititipkan. Jika ada kesempatan akan saya buka lembaran yang lebih besar. Nanti sama-sama kita kongsi untuk melihat diri kita sendiri sebenarnya. Kita datang dari orang terdahulu. Sebagai orang terkemudian kita mewarisi mereka yang terdahulu. Akal dan ilmu membantu kita keluar dari kekufuran orang terdahulu. Semoga kita mendapat jalan yang diredhai Allah. Sesungguhnya bumi Mesir yang penuh sejarahnya ini akan menjadi rumah saya sekarang.  InsyaAllah akan saya garap sejarahnya. Akan saya garap keindahannya. Akan saya garap denyut nadi kehidupannya. Walaupun sekarang gamat di Mesir masih belum reda, saya bukan berada di kawasan panas. InsyaAllah Allah menghindarkan saya dan isteri dari mara bahaya.

No comments:

Post a Comment